300 835 läst · 8 036 svar
301k läst
8,0k svar
Vad väntar oss bilister?
Batteridrift förutsätter att du har laddmöjlighet...vart har du det på ett fjäll?MathiasS skrev:Men vad är slutsatsen av detta. Säg att samerna verkligen måste ha sina mopeder och att det inte går att köra på el inom 10 år (vilket iofs är fel, finns redan fina el-crossar). Vad spelar detta för roll? Vi kan ju inte bromsa en global omställning bara för att en handfull samer behöver ha en bensin-scooter. Det är ju bara låta dem köra vidare och sedan är saken ur världen. Knappast något att hänga upp sig på.
Men är inte de bilarna som stannade nu i veckan pga av att de fick stå i kö i timtal ibland upp till 10-12 timmar i kylan? Inte konstigt att det tog slut.Dan_Johansson skrev:Alltså, jag kan räkna, men om det är som du säger, varför blev nyheten länkad ovan så riktad mot att elbilarna skulle vara särskilt utsatta i stilleståndet?
Jag försöker själv hitta anledningar att skaffa en el-bil, jag var helt inställd på att köpa en Mach-E när Fård påstod att de skulle säljas under 500k.. En av de sakerna jag gillar med min nuvarande bil är just friheten att med en full tank ta sig 120 mil, eller att inte behöva oroa mig om man blir stående på vintern, så att få mer info om hur det upplevs av en elbilsägare är uppskattat!
Det spelar ingen roll vad de gör. Täljer knivar, klappar renar, odlar potatis.Maskintok skrev:Du förstår att samerna är boskapsskötare va?
Med krav på att kunna försörja sig..
Så när man nu talar om att byta ut saker så ska man ha klart för sig vad som krävs och vilka som påverkas... världen kretsar inte kring städerna eller era frågor utan om betydligt större saker och fler människor..
Så elbilar är för städer och resten av Sverige kan isåfall behålla sina nuvarande fordon..
Det är inte jag som tänker kort, det är andra... Det är det som blir svårt..
Jag ser inte till mitt först utan till andra..
Jag anpassar mitt efter det som blir kvar... Har jag alltid gjort...
Behöver de köra något annat än en Tesla så får de väl göra det, jag ser inte problemet. Det kommer alltid behöva finnas undantag. De spelar ingen roll om ett gäng renskötare kör förbränningsmotor, bara de flesta av oss andra låter bli.
Det finns ingen anledning att hänga upp sig på sådana detaljer 15-20 år innan det är ett problem.
Ska vi låta bli elbilar bara för att några samer inte kan använda en ID4?
Jag kommer inte kommentera mer i tråden.MathiasS skrev:Det spelar ingen roll vad de gör. Täljer knivar, klappar renar, odlar potatis.
Behöver de köra något annat än en Tesla så får de väl göra det, jag ser inte problemet. Det kommer alltid behöva finnas undantag. De spelar ingen roll om ett gäng renskötare kör förbränningsmotor, bara de flesta av oss andra låter bli.
Det finns ingen anledning att hänga upp sig på sådana detaljer 15-20 år innan det är ett problem.
Ska vi låta bli elbilar bara för att några samer inte kan använda en ID4?
Då vissa verkar ha annat för sig än att debattera..
Man kan säga ifrån själva istället för att trycka på vissa saker eller springa till mamma....
Du glömmer att vissa vill ha försäljningsstopp på bränsle som fungerar i sträng kylaMathiasS skrev:Det spelar ingen roll vad de gör. Täljer knivar, klappar renar, odlar potatis.
Behöver de köra något annat än en Tesla så får de väl göra det, jag ser inte problemet. Det kommer alltid behöva finnas undantag. De spelar ingen roll om ett gäng renskötare kör förbränningsmotor, bara de flesta av oss andra låter bli.
Det finns ingen anledning att hänga upp sig på sådana detaljer 15-20 år innan det är ett problem.
Ska vi låta bli elbilar bara för att några samer inte kan använda en ID4?
Ja, det var ju precis det jag undrade, om det inte blir sämre tillväxt om man för ut det man gallrar. Jag förstår att det är en fördel under kraftledningar där man vill röja så sällan som möjligt, men det borde ju vara en nackdel i skogen där man antagligen vill ha en starkare tillväxt.skoge skrev:Nej,vart 7:e år röjer man ledningen...man lämnar sådant man skulle kunna ta till ved så det finns mycket att ta rätt på för etanoltillverkning.
Det som man röjer ner under ledningar är en fördel om man skulle ta rätt på till grot,då försvinner en del näring och man behöver kanske röja vart 14:e år bara
Förr eller senare kanske vi kommer dit, men den omställningen är 20 år bort, minst och lägg några undantag till det så blir det ännu längre.skoge skrev:
Det är ju något man behöver hantera på resans gång - vad ska vi göra med detta just nu i början på denna omställning?
Samma sak med elbilarna själva, inte självklart att de på kort sikt är miljövänligare än vanliga bilare, men det är det värt för att få igång omställningen. På längre sikt kommer vi bli svinbra på att bygga miljövänliga batterier osv. Alla problem löses inte dag 1.
Som @Maskintok skrev så har du mycket av skogens näring i löv & barr som förmultnas.R RoAd skrev:
Detta + att vi har mycket kraftledningar att rensa så är det inga problem att lämna en del i skogen
Jag kan svara på detta... Bara för att det är du skoge..skoge skrev:
Men japp.. det är inga problem i skogsmark detta och det är dessutom inget vi gallrar, vi röjer så som du och jag beskrivit..
När vi gallrar så blir det ännu mera kvar till näring... Så detta är inget problem..
samt att träd tar upp co2 för sin tillväxt
Japp, det är ungskog som tar upp co2... följdaktligen är det fördel med trakthyggesbrukMaskintok skrev:Jag kan svara på detta... Bara för att det är du skoge..
Men japp.. det är inga problem i skogsmark detta och det är dessutom inget vi gallrar, vi röjer så som du och jag beskrivit..
När vi gallrar så blir det ännu mera kvar till näring... Så detta är inget problem..
samt att träd tar upp co2 för sin tillväxt
@skoge kan inte du fråga @Maskintok om han har några siffror på den där etanoltillverkningen av grotMaskintok skrev:
Jajemän.skoge skrev:
våra ungskogar enda upptill ca 2 andra gallring binder som mest med co2.
Sedan fortsätter skogen att binda men med något lägre effekt.. ända fram tills ca 70 års ålder då skogen börjar plana ut vid sitt bindande.. efter detta tar skogen upp men avger lika mycket co2..