Maskintok skrev:
Men jösses du kan inte räkna E85..
utan måste gå på 98%och högre alkohol och vad får du då?
Jo alkoholbeskattningen.
Inte bränsle skatt.

E85 är tillsatt bensin bland annat för att undvika just alkoholsbeskattning..
sedan har du EU som la sig i beskattningen på drivmedel.

Skulle våra folkvalda välja att stå upp för sitt. land istället så skulle detta vara helt möjligt..
Men nu har vi fel politiker för detta... För de är så rädda för EU..
Nja, de stod upp för snuset:cool:
 
  • Haha
1
  • Laddar…
A
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Nja, de stod upp för snuset:cool:
Jo... Som är så bra för mänskligheten :thinking::rofl:
 
  • Gilla
Grizzlybjörnen123
  • Laddar…
R
Maskintok skrev:
Jag finns som sagt inte till för att behaga någon massa.
Jag har själv fått leta mig fram till kunskap och fakta.
Jag delar den inte med de som behandlar mig som skit.

Nyss blev jag häcklad...
kul..tror du att jag blir mer samarbetsvillig då?
Ok, jag ger upp. Synd, för du hade kanske för en gångs skull kunnat lära mig något i detta ämnet.
 
Mikael_L
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Lite ot, jag menade att nya producenter av solel och inköp av elbil subventioneras
Jo, så är det.
Mikroproducenter har två slags subventioner, både lite bidrag och sen ett garanterat lägsta pris på såld energi.
Det garanterade priset på energi tror jag kommer försvinna om inte alltför länge, åtminstone naggas i kanten, det säger min kristallkula.

Vad gäller elbilar så är det väl en del av bonus/malus-systemet? Och gäller isåfall flera olika slags bilar.

Men jag har lite dålig koll på båda dessa saker, då det liksom inte berört mig, men jag anser dock att du har rätt, dessa två exempel utgör en styrd marknad men någon form av bidrag/morötter.
 
Maskintok skrev:
vi har glömt några i debatten..
samerna..
crossar.. snöskotrar.. helikoptrar.
Finns dessa att tillgå från och med imorgon med eldrift?
Det brukar hävdas från deras håll att deras leverne inte går att utöva utan dess maskiner..

Samerna är väl ett bra mycket äldre folk än vad crossar, snöskotrar och helikoptrar är. Hur gjorde de tidigare då?
Äldre herrar sitter i t-shirts med texten "Riktiga män luktar diesel" och gnäller på staten och dess skatter ska nog akta sig för att använda samer som slagträ i en sån här debatt om man inte har brytt sig om dem tidigare
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
A
S Stuff skrev:
Samerna är väl ett bra mycket äldre folk än vad crossar, snöskotrar och helikoptrar är. Hur gjorde de tidigare då?
Äldre herrar sitter i t-shirts med texten "Riktiga män luktar diesel" och gnäller på staten och dess skatter ska nog akta sig för att använda samer som slagträ i en sån här debatt om man inte har brytt sig om dem tidigare
frågar man samerna så ska det inte gå idagens samhälle att utöva deras arv utan dessa medel..

visst skulle det gå med skidor mm men glöm inte bort att ingen har ju frågat dem... Som de så ofta brukar säga i debatter.
 
Maskintok skrev:
frågar man samerna så ska det inte gå idagens samhälle att utöva deras arv utan dessa medel..

visst skulle det gå med skidor mm men glöm inte bort att ingen har ju frågat dem... Som de så ofta brukar säga i debatter.
Så i ett och samma inlägg säger du att ingen har frågat samerna men samtidigt så har du koll på vad samerna skulle svara. Är du själv same?

Imponeras/förundras av utvecklingen på denna tråd. Nu har vi samerna med i den också :)
 
  • Haha
RoAd
  • Laddar…
A
S Stuff skrev:
Så i ett och samma inlägg säger du att ingen har frågat samerna men samtidigt så har du koll på vad samerna skulle svara. Är du själv same?

Imponeras/förundras av utvecklingen på denna tråd. Nu har vi samerna med i den också :)
Ska vi inte inkludera alla?
Nej ej same själv men känner många bland annat från mittådalen..

Så jag vet vad de brukar säga om saker...
Har man fler synpunkter så vore det trevligt att höra dessa från dem..
 
Mikael_L
Ja tråden gick ner i diket från första inlägg, helt klart.
Ingen som ens ropat på hjälp att rädda den, alla har insett vart det lutar ... :)
 
Maskintok skrev:
Ska vi inte inkludera alla?
Nej ej same själv men känner många bland annat från mittådalen..

Så jag vet vad de brukar säga om saker...
Har man fler synpunkter så vore det trevligt att höra dessa från dem..
Klart alla ska inkluderas men de vill nog hellre föra sin talan själva.
De vill nog inte ha en vit kränkt man som talesperson för dem. Särskilt inte konspiratoriskt lagda sådana som maler på om sekter och politikerhat. De vill nog ha högre nivå på diskussionerna när delas åsikter ska framföras.
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Ska vi inte inkludera alla?
Nej ej same själv men känner många bland annat från mittådalen..

Så jag vet vad de brukar säga om saker...
Har man fler synpunkter så vore det trevligt att höra dessa från dem..
Men vad är slutsatsen av detta. Säg att samerna verkligen måste ha sina mopeder och att det inte går att köra på el inom 10 år (vilket iofs är fel, finns redan fina el-crossar). Vad spelar detta för roll? Vi kan ju inte bromsa en global omställning bara för att en handfull samer behöver ha en bensin-scooter. Det är ju bara låta dem köra vidare och sedan är saken ur världen. Knappast något att hänga upp sig på.
 
  • Gilla
RoAd och 2 till
  • Laddar…
A
S Stuff skrev:
Klart alla ska inkluderas men de vill nog hellre föra sin talan själva.
De vill nog inte ha en vit kränkt man som talesperson för dem. Särskilt inte konspiratoriskt lagda sådana som maler på om sekter och politikerhat. De vill nog ha högre nivå på diskussionerna när delas åsikter ska framföras.
Så då ska ni andra få föra allas talan...
Och ni ska få bestämma om de får köra eller ej... kränkt.. det kan du vara själv..
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja tråden gick ner i diket från första inlägg, helt klart.
Ingen som ens ropat på hjälp att rädda den, alla har insett vart det lutar ... :)
Det kanske är en medveten strategi från moderatorerna att låta enstaka sandlåde-trådar hållas. Så kan övriga trådar hållas fria från sånt? :)
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
A
MathiasS MathiasS skrev:
Men vad är slutsatsen av detta. Säg att samerna verkligen måste ha sina mopeder och att det inte går att köra på el inom 10 år (vilket iofs är fel, finns redan fina el-crossar). Vad spelar detta för roll? Vi kan ju inte bromsa en global omställning bara för att en handfull samer behöver ha en bensin-scooter. Det är ju bara låta dem köra vidare och sedan är saken ur världen. Knappast något att hänga upp sig på.
handlade om deras kulturarv som många vill bevara, jag själv struntar i detta.. Men har hört det så många år inom skogsbruket..

Nu handlade det om bränslen... Och dess tillgänglighet... Sedan är det inga mopeder..
lär dig skillnaden och för debatt...
 
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Lite ot, jag menade att nya producenter av solel och inköp av elbil subventioneras
Elbilar har ingen speciell subvention. Alla fordon som släpper ut under en viss nivå får väl subvention. Att fossilmotorn inte klarar den nivån är en annan diskussion
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.