R
Maskintok skrev:
Nä det är löven som ger den mesta näringen för marken och på vissa marker skall man inte ha näring som t, ex under elledningar..

Men i gallring så lämnas ändå så pass att näring finns åt skogen..
Vad snurrigt det är när du ska berätta något. I kraftledningsgator var det bra att ta bort "grot" för det minskade näringen och minskade växtkraften.

Men i skogen spelar det ingen roll??
 
M mnils skrev:
Det är väl just det man har etanolen till genom inblandning i bensinen numera 10%.
E85 som bränsle var rätt uselt, jag hade en sådan bil, den gick som en kratta och fick helt ohemul förbrukning om man tankat E85 mer är 3ggr i rad.
Ford och Volvo mfl hade vad jag förstår stora problem med etanol.

SAABs system, som jag körde, funkade utmärkt hur man än tankade. Vintertid var det mindre andel etanol i bränslet, men risken vid många kallstarter är att man får ned onödigt mycket etanol i motoroljan om jag förstår saken rätt, dessutom märkte jag att vid stadskörning, korta vinterkörningar och liknande var förbrukningen rätt hög. Vid mitt normala arbetspendlande (5 mil enkel och mellan 60-120km/h) så var etanol lönsam att tanka.

Fordon byggda för etanol från början har nog mindre problem att gå dåligt än de "flexifuel" varianter som försöker adaptera till valfri blandning.

Saaben kände när man tankat (alltså styrde på en plötslig volymökning i tanken) och kunde mha sitt tändsystem på bara sekunder avgöra och adaptera till den nya blandningen. Under körning adapterade den mer långsamt.

https://en.wikipedia.org/wiki/Saab_Direct_Ignition
https://www.eeuroparts.com/blog/tech-corner-saab-trionic-and-ionization-sensing/
 
A Alexn72 skrev:
Med tanke på att de varit uppe på 4kr per kwh så ser jag att en vanlig bensingenerator kan räknas hem.
Ger ca 3kw el på 1 liter bränsle. Då kostar elen 20/3= 7kr per kwh
Men ställer man då elverket inne och leder ut avgaserna samt ser till att hålla avgaserna kalla så borde man kunna tillgodogöra sig ca 80% av energin. Och isåfall blir det 20/8=2,5kr per kwh... varav 3kwh el och 5kwh värme...
Nåja, kapital kostnaden tillkommer väl på ett bensinelverk
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
A
R RoAd skrev:
Om du inte är beredd att belägga det du påstår så är det du påstår inte mycket värt. Jag antar med andra ord att du återigen bara gissar, nu inom ett område där jag faktiskt trodde att du kunde ha koll. Tråkigt.
Jag har lagt hit saker förr och blivit ansedd som idiot.. Så varför ska jag fortsätta?
För att ännu en gång bli idiotförklarad, nej tack.

Jag har suttit många kvällar med sjuka barn eller tråkiga kvällar och läst, analyserat..
Men jag vet att denna fakta finns..
Jag är dock inte så intresserad av att motbevisa andra.. Inte heller övertyga den stora massan, det är inte jag.
Jag tänker på information för mig och det som är för min del värt att läsa..

Jag sparar inte ner information för att sprida.. jag är inte Messias. eller profet.
 
Mikael_L
Maskintok skrev:
Men det kan ju finnas andra sätt att skapa ett hållbart billigt bränsle..
Man får spåna som man vill.
Maskintok skrev:
Jag skulle helst velat ha tankat vatten och sedan kunnat köra på detta..
tömt detta på odlingar och dessa skulle då ha vuxit bättre av någon sorts förvandling.. Men där är vi inte idag.
Men seriöst nu.
Kan vi inte hålla någon slags nivå här?

Det går ju annars att skapa annan tråd som heter roliga saker jag önskar skulle finnas, eller det här är mina drömmar.
 
  • Gilla
uplj och 1 till
  • Laddar…
A
R RoAd skrev:
Vad snurrigt det är när du ska berätta något. I kraftledningsgator var det bra att ta bort "grot" för det minskade näringen och minskade växtkraften.

Men i skogen spelar det ingen roll??
i skogsmark kan man efter skördare inte få bort 100% av allt ris.
Sedan ramlar det ner grenar, barr mm som binds till näring.. vart sker detta under en elledning?

behovet av att röja elledningar kostar på klimatet och även påverkar detta miljön.
Skulle man plocka bort näringen som lämnas minskar man behovet av att röja rejält.

Medans i skogsmark kan man aldrig kamma bort allt som ger näring..
samt att på alla ställen så visnar även blåbärsris, lingonris ner och ger näring.. Så det blir aldrig näringsfattigt.


samt vi har enormt med skog i vårt avlånga land... Har ni ens koll på hur pass mycket vi lämnar i en röjskog efter oss?
Denna mängd är enorm på ett år...
Tänk efter några steg till... Så inser du...
Att det finns sanning i detta.
Jag är övertygad om din intelligens även om du inte är övertygad om min..
 
A
Mikael_L Mikael_L skrev:
Men seriöst nu.
Kan vi inte hålla någon slags nivå här?

Det går ju annars att skapa annan tråd som heter roliga saker jag önskar skulle finnas, eller det här är mina drömmar.
Jag var seriös.. :worried::rolleyes:
i Brasilien och i kaffe odlingar har man i många år nu pressat ner co2 i behållare tillsammans med vatten under plantagen..
Dessa släpper näringen till växterna genom att co2 stiger upp och vattnet tas upp av växterna...
 
MultiMan
useless useless skrev:
Du menar den som vägrar läsa vad forskarna skriver?
Jag antar att du vet att det inte är forskarna som skapar politiken som genomförs? Jag är naturvetare, älskar evidensbaserad kunskap och tror på vetenskapen.

Majortiteten av forskarnas slutsatser går genom ett politiskt partifilter som för många innebär att miljöfrågan i nästan alla fall kommer i samma paket som den extrema vänsterpolitik som havererade och de flesta väljare satte stopp för vid valurnorna. Nu har samma personer miljöfrågan som täckmantel för att genomföra samma politik, ibland ännu mer extrem, fast under annat namn. En listig plan, det kan jag hålla med om, men jag och många andra kommer aldrig gå den vägen, oavsett vilka konsekvenser det får.

Ni som går deras ärenden måste ställa er frågan om det är värt den totala splittring i samhället som uppstår.

Acceptera att miljöfrågorna ingår i ett större politiskt sammanhang, så kanske vi kan mötas någonstans på vägen.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
R
Maskintok skrev:
Jag har lagt hit saker förr och blivit ansedd som idiot.. Så varför ska jag fortsätta?
För att ännu en gång bli idiotförklarad, nej tack.

Jag har suttit många kvällar med sjuka barn eller tråkiga kvällar och läst, analyserat..
Men jag vet att denna fakta finns..
Jag är dock inte så intresserad av att motbevisa andra.. Inte heller övertyga den stora massan, det är inte jag.
Jag tänker på information för mig och det som är för min del värt att läsa..

Jag sparar inte ner information för att sprida.. jag är inte Messias. eller profet.
Jag tror faktiskt bara det är du själv som sagt att du är en idiot. I.a.f. i denna tråden. Jag har nog bara kallat dig okunnig i klimatfrågan.

Du gör som du vill, men utan ett enda belägg låter det för mig orimligt att vi skulle kunna ersätta all diesel och bensin i Sverige på det sätt du beskriver. Om detta vore ett alternativ känner jag att jag borde hört det nämnas i något sammanhang. Tvärtom har jag hört att det är orealistiskt att tro att vi skulle kunna vara självförsörjande av etanol, ens om vi odlar just för det ändamålet.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
R
Maskintok skrev:
i skogsmark kan man efter skördare inte få bort 100% av allt ris.
Sedan ramlar det ner grenar, barr mm som binds till näring.. vart sker detta under en elledning?

behovet av att röja elledningar kostar på klimatet och även påverkar detta miljön.
Skulle man plocka bort näringen som lämnas minskar man behovet av att röja rejält.

Medans i skogsmark kan man aldrig kamma bort allt som ger näring..
samt att på alla ställen så visnar även blåbärsris, lingonris ner och ger näring.. Så det blir aldrig näringsfattigt.


samt vi har enormt med skog i vårt avlånga land... Har ni ens koll på hur pass mycket vi lämnar i en röjskog efter oss?
Denna mängd är enorm på ett år...
Tänk efter några steg till... Så inser du...
Att det finns sanning i detta.
Jag är övertygad om din intelligens även om du inte är övertygad om min..
Återigen, visa siffror på det. Jag erkänner utan omsvep att jag är ganska okunnig inom området skogsvård så jag säger inte att du har fel. Bara att jag inte litar på vad du säger om du inte samtidigt kan lägga fram fakta.

Du kan m.a.o. övertyga mig om du bara belägger det du säger.
 
D
Mikael_L Mikael_L skrev:
Vindkraften har idag inga subventioner, förutom att havsbaserad vindkraft kan slippa ta hela kostanden för elledningen ut i havet.
Det här kan ju dock ändras vilken vecka som helst, likväl som drivmedelsskatt, kärnkraftens villkor etc, kan ändras när som helst. Det är ett problem för alla aktörer inom energisektorn att spelreglerna inte går att lita på.

I övrigt subventioneras inte el alls, tvärtom så läggs det på energiskatt på all el.
"In July, 2020, The Guardian reported that "governments [were] spending vastly more in support of fossil fuels than on low-carbon energy in rescue packages triggered by the coronavirus crisis...despite rhetoric from many countries in support of a 'green recovery'."[3] A 2020 report by the International Renewable Energy Agency tracked some $634 billion in energy-sector subsidies in 2020, and found that around 70% went to fossil fuels. Only 20% went to renewable power generation, 6% to biofuels and just over 3% to nuclear.

"On 6 October, 2021, The Guardian reported on an IMF study detailing how "the fossil fuel industry gets subsidies of $11m a minute...[and]...trillions of dollars a year are ‘adding fuel to the fire’ of the climate crisis... Setting fossil fuel prices that reflect their true cost would cut global CO2 emissions by over a third, the IMF analysts said.""

https://en.wikipedia.org/wiki/Energy_subsidy
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
A
R RoAd skrev:
Återigen, visa siffror på det. Jag erkänner utan omsvep att jag är ganska okunnig inom området skogsvård så jag säger inte att du har fel. Bara att jag inte litar på vad du säger om du inte samtidigt kan lägga fram fakta.

Du kan m.a.o. övertyga mig om du bara belägger det du säger.
Jag finns som sagt inte till för att behaga någon massa.
Jag har själv fått leta mig fram till kunskap och fakta.
Jag delar den inte med de som behandlar mig som skit.

Nyss blev jag häcklad...
kul..tror du att jag blir mer samarbetsvillig då?
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Vindkraften har idag inga subventioner, förutom att havsbaserad vindkraft kan slippa ta hela kostanden för elledningen ut i havet.
Det här kan ju dock ändras vilken vecka som helst, likväl som drivmedelsskatt, kärnkraftens villkor etc, kan ändras när som helst. Det är ett problem för alla aktörer inom energisektorn att spelreglerna inte går att lita på.

I övrigt subventioneras inte el alls, tvärtom så läggs det på energiskatt på all el.
Lite ot, jag menade att nya producenter av solel och inköp av elbil subventioneras
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
D
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Lite ot, jag menade att nya producenter av solel och inköp av elbil subventioneras
Som du ser väldigt lite om man jämför med fossilbränslet och detta borde ju vara det första man adresserar inom politiken, ta bort fossilsubventionerna omedelbart. Man ska inte sponsra det som är dåligt.
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
O OskarJ skrev:
Så vart finns produktionskapaciteten att fram motsvarande 10 miljoner kubikmeter bensin och diesel från skogsråvara?

Det är alltså drygt 1000 kubikmeter i timman som ska produceras... och då har jag inte räknat på att etanolen ha lägre energiinnehåll.

Vad händer sen när man dammsugit skogarna på grot?
odlar ny skog
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.