298 626 läst · 8 036 svar
299k läst
8,0k svar
Vad väntar oss bilister?
Men är inte problemet att vi(Sverige och övriga västvärlden) Har flyttat över vår produktion för vårt konsumtionssamhälle till framförallt Kina. Så en stor del av deras utsläpp är framförallt beroende på¨vår eviga konsumtion.B b8q skrev:Om man bara tittar på koldioxidutsläpp kanske det är så. Men summerar man miljöskadliga utsläpp överhuvudtaget (från tungmetaller till plast i världshavet eller vad du vill) så killgissar jag att Sverige nog bara motsvarar någon tiondels procent av Kinas.
Sen är det alltid en intressant fråga hur man ska räkna - ska man räkna på var utsläppen produceras, eller ska man titta på konsumentansvaret? Väldigt mycket av det vi konsumerar i Sverige (och hela västvärlden) är tillverkat i Kina, och har gett upphov till utsläpp i kinesiska fabriker. Men *vems utsläpp" är det då?
Annars får man väl lägga ner nöjesåkning och turismen, det är ju bara onödigt slöseri. Samerna får väl gå tillbaka till skidor, fr har väl vallat ren i hundratals år utan skoter o helikopter.Maskintok skrev:
OBS: Mycket ironi i detta inlägg.
Med tanke på att de varit uppe på 4kr per kwh så ser jag att en vanlig bensingenerator kan räknas hem.F fribygg skrev:
Ger ca 3kw el på 1 liter bränsle. Då kostar elen 20/3= 7kr per kwh
Men ställer man då elverket inne och leder ut avgaserna samt ser till att hålla avgaserna kalla så borde man kunna tillgodogöra sig ca 80% av energin. Och isåfall blir det 20/8=2,5kr per kwh... varav 3kwh el och 5kwh värme...
Ja, det är en del av det jag säger. Att vi outsourceat vår välfärdsproduktion är ju bara av ekonomiska skäl, det blev billigare att inte längre köpa lokalproducerat. Jag anser att man bör försöka vända det. Och dessutom konsumera mycket mindre. Vi behöver inte byta bil vart 5:e år. Vi behöver inte byta kök vart 10:e år. Inte en ny mobiltelefon vartannat år heller. Vi behöver inte 5 par gymnastikskor eller tre TV-apparater.T Tommynorskens skrev:
Kanske inte ändå. https://www.atl.nu/deutz-redo-att-hardtesta-sin-nya-vatgasmotorGrizzlybjörnen123 skrev:
https://www.mestmotor.se/automotors...atgasmotorn-och-bekraftar-gr-corolla-ryktena/
Varför jobbar toyota med vätgas när de sedan länge har elbilar?
Wikipedia:Maskintok skrev:
"som komprimerar groten till lätthanterligare buntar. Groten flisas eller krossas sedan till flis för att producera fjärrvärme i värmeverk eller elektricitet och fjärrvärme i kraftvärmeverk."
Men där står det väl inget om denna grot jag beskrivit?A Alexn72 skrev:
Detta är grot som fått ligga för länge vid väg som man ansett inte duger längre och som nu ligger vid terminal..
Denna har man nu sett att den börjat jäsa och då skulle gå att tillverka bränsle av..
inte färsk producerad vara.. det kommer längre fram.. Och är en svårare process.
jag skrev det tidigare..
blanda inte ihop grot med grot..
Det skiljer och när anläggningarna är igång med att koka brännvin så kommer man även att kunna koka färsk ved..
Men denna är för dyr att börja med om man jämför den som industrin vill ha bort för att kunna lagra ny grot..
Varför ska man inte utnyttja och utveckla detta?
blanda inte ihop grot med grot..
Det skiljer och när anläggningarna är igång med att koka brännvin så kommer man även att kunna koka färsk ved..
Men denna är för dyr att börja med om man jämför den som industrin vill ha bort för att kunna lagra ny grot..
Varför ska man inte utnyttja och utveckla detta?
Detta gäller färsk grot dvs som legat ca 1 år vid väg.. Inte som legat i flertalet år på virkesterminal.A Alexn72 skrev:
där är det ännu ingen idé att konkurrera.
Men vi plockar inte ut grot vid röjning så där har vi enorma mängder att hämta..
Tesla gör ju inte ens reklam för sina bilar.Maskintok skrev:
Att all media pratar om Musk och tesla får ju dem stå för...
Om du får tillfället att köra en tesla i 100mil och försöker ladda så lite som möjligt så kommer du förstå...
Prova vilken annan elbil som helst under liknande förhållande så kommer du se vilken skillnad det är. Tyvärr...