296 910 läst · 8 036 svar
297k läst
8,0k svar
Vad väntar oss bilister?
Du glömmer sedan några saker till..Mikael_L skrev:
Vad tror du att oljelobbyn säger?
Vad tror du att miljölobbyn säger?
fundera en hel del på detta så inser du att politiker och tjänstemän är utsatta för en hel del utpressning vad det gäller etanol, metanol... mm..
Måste bara tillägga att jag är ganska säker på att det framöver kommer att ha flera alternativ när det kommer till att framställa, överföra och lagra energi. Inget sätt är perfekt och utan brister.
Transportmedel för korta till medellånga avstånd med ganska lätt last tror jag dock batterier och el är lösningen.
Varutransporter i städer och hyggligt tätbebyggda områden tror jag också på batterier och el.
Långdistanstransporter av gods och människor borde passa bra på järnväg. El är kanske underförstått här?
Det som inte passar på järnvägen och behöver lastbilar kanske en kombination av el/batteri och nån form av flytande bränsle med egenskaper som motsvarar diesel. Elmotorn hjälper till vid acceleration och vid körning i tätbebyggda områden.
För de få som bor långt ut i ingenstans och kör väldigt mycket så kommer det säkert finnas motsvarande personbilar med hygglig driftsekonomi.
Transportmedel för korta till medellånga avstånd med ganska lätt last tror jag dock batterier och el är lösningen.
Varutransporter i städer och hyggligt tätbebyggda områden tror jag också på batterier och el.
Långdistanstransporter av gods och människor borde passa bra på järnväg. El är kanske underförstått här?
Det som inte passar på järnvägen och behöver lastbilar kanske en kombination av el/batteri och nån form av flytande bränsle med egenskaper som motsvarar diesel. Elmotorn hjälper till vid acceleration och vid körning i tätbebyggda områden.
För de få som bor långt ut i ingenstans och kör väldigt mycket så kommer det säkert finnas motsvarande personbilar med hygglig driftsekonomi.
Jag gör dig sällskap! Jag tycker visserligen att miljön är en mycket prioriterad fråga, men jag tycker inte att Mp för någon vidare bra politik.Mikael_L skrev:
Det är vad jag förstår eu regler som sätter skatten på etanol. Men oavsett är det synd att man inte kan ha den som ett alternativ till att reducera co2 som är ekonomiskt för användarnaMaskintok skrev:
Det är väl just det man har etanolen till genom inblandning i bensinen numera 10%.J JohanLun skrev:
E85 som bränsle var rätt uselt, jag hade en sådan bil, den gick som en kratta och fick helt ohemul förbrukning om man tankat E85 mer är 3ggr i rad.
Skotrar finns, men det är inget att rekomendera på fjället. Det är för rundturer på led med turister.Maskintok skrev:
Jag har inte räknat på de... Men jag tror nästan att de är ännu mer fördelaktigt att spara grotet på hög och till vintern bränna det för värme och el... för att ladda....Maskintok skrev:Nej inte alls det bygger på hur mycket extra vi kan producera med enbart den grot vi har liggande.
Och det är baserat på fordonens förbrukning per år av bränsle..
Skulle vi be Finland om hjälp så kan vi med även hjälp av Norge producera ca 75% av allt bränsle vi behöver på 1 år.
Det finns vägar framåt men det kräver engagemang och åtgärder...
Detta har jag försökt förklara i många år..
Den går inte att använda till detta.. trodde jag du förstod... Detta är grot som inte är attraktiv till annat än co2 ökningA Alexn72 skrev: