296 179 läst · 8 036 svar
296k läst
8,0k svar
Vad väntar oss bilister?
Och hur mycket behövs energi behövs till framställningen?Maskintok skrev:
Ja då fick en hel del elbilar bekänna färg och bli bärgade. Men det kommer väl ALDRIG att hända igen??Krilleman skrev:Bara i det senaste snöfallet över södra Sverige igår, så hade trafikverket problem med stillastående elbilar... Men inte rapporterar allmän media om det..................
Svaret är väl som vanligt... Det drabbar inte "mig" -Sa han som hade elbil.
Kan tilläggas att jag kör miljödiesel. Framtidens bränsle!
Dessutom ska jag kvittera ut en ny tjänstebil i sommar som accepterar miljödiesel (igen).
Men ni som förnekar sanningen kan fortsätta handla miljövidriga elbilar!
Nu är vi ganska utanför trådens ämne, men ja. Om en kollega hade skrivit på det sätt du gör, kommit med "gissningar", och vägrat läsa saker jag bett dem läsa så hade tonen varit ännu hårdare. Jag hade nog gått till deras chef och förklarat att läget är ohållbart.Maskintok skrev:
Jag har ingen aning om hur husqvarna motiverar det, kanske på samma sätt som flygbolagen när de klimatkompenserar.Maskintok skrev:
Alkylatbensin görs av fossil råvara och är därför inte klimatneutral. Är du säker på att den inte påstås vara miljövänlig, det är i.a.f. vad jag hört.
Klimatneutralt drivmedel utlovas - EntreprenadR RoAd skrev:Nu är vi ganska utanför trådens ämne, men ja. Om en kollega hade skrivit på det sätt du gör, kommit med "gissningar", och vägrat läsa saker jag bett dem läsa så hade tonen varit ännu hårdare. Jag hade nog gått till deras chef och förklarat att läget är ohållbart.
Jag har ingen aning om hur husqvarna motiverar det, kanske på samma sätt som flygbolagen när de klimatkompenserar.
Alkylatbensin görs av fossil råvara och är därför inte klimatneutral. Är du säker på att den inte påstås vara miljövänlig, det är i.a.f. vad jag hört.
https://www.entreprenad.com/article/view/703811/klimatneutralt_drivmedel_utlovas
Du skrev tidigare att det var lätt att få fram tillräckligt med etanol för att täcka hela Sveriges behov även om man ersätter bensin och diesel med bränslen framställda av skogsråvara.Maskintok skrev:
Jag efterfrågade då hur det ska gå till och hur mycket energi som går åt för denna tillverkning.
Nu har du svarat på hur mycket råvara som behövs och varifrån vi får den. Är det då orimligt att efterfråga hur mycket resurser som går åt för själva tillverkningen också?
Ok, precis som jag skrev med andra ord, de klimatkompenserar precis som flyget. Bränslet i sig är inte klimatneutralt.Maskintok skrev:
"Innehållet består till tio procent av förnybart innehåll, i detta fall hållbart odlad och RSB-certifierad majs. Resterande 90 procent av innehållet klimatkompenseras, enligt företaget, genom ett samarbete med First Climate Market AG."
"Husqvarna introducerar nu alkylatbensin som utlovas vara helt klimatneutral."R RoAd skrev:Ok, precis som jag skrev med andra ord, de klimatkompenserar precis som flyget. Bränslet i sig är inte klimatneutralt.
"Innehållet består till tio procent av förnybart innehåll, i detta fall hållbart odlad och RSB-certifierad majs. Resterande 90 procent av innehållet klimatkompenseras, enligt företaget, genom ett samarbete med First Climate Market AG."
falsk marknadsföring enligt dig...
Eller hur vill du jag ska tolka detta?
genom att anmäla kanske?
Det verkar ni ju tycka om på detta forum..
anmäla inlägg och stycken... vissa personer iallafall...
Medans ni andra kör på i samma anda..
med era åsikter så kan inte nya medlemmar tro det är så för dem... nej nej.. de anmäler ni tills någon fått tillräckligt med varningar...
vilket för att Hva kan säga att deras bränsle är klimatneutralt. sedan vad du anser hör inte hit..R RoAd skrev:Ok, precis som jag skrev med andra ord, de klimatkompenserar precis som flyget. Bränslet i sig är inte klimatneutralt.
"Innehållet består till tio procent av förnybart innehåll, i detta fall hållbart odlad och RSB-certifierad majs. Resterande 90 procent av innehållet klimatkompenseras, enligt företaget, genom ett samarbete med First Climate Market AG."
Har de fått detta igenom så har de eller hur?
Hur skulle du tolka detta?
" Med nyheten Re-Power presenterar Husqvarna för första gången en alkylatbensin som är helt klimatneutral. Innehållet i Re-Power består av 10 % förnybart innehåll, i detta fall från hållbart odlad och RSB-certifierad majs. För övriga 90 % av innehållet klimatkompenserar Husqvarna genom ett samarbete med First Climate Market AG."
falsk marknadsföring?
Nja läser man verkligen texten så står det ju faktiskt där... klimatneutralt...
Och du skulle väl inte påstå att Hva ljuger medvetet på sin hemsida?
Om sin produkt?
Du kanske kan vara av den sortens man att erkänna du hade fel?
vore väl trevligt, inte så där ilsket hårt och otrevligt som det brukar vara..
utan mer åt det hållet att gemenskapen på forumet blomstrar... Som någon brukar skriva..
Jag känner redan doften av kaprifol...
Och mandelblom.... Ja så får det vara..
F frasen_36 skrev:
Ja det tycker jag absolut att det är.O OskarJ skrev:Du skrev tidigare att det var lätt att få fram tillräckligt med etanol för att täcka hela Sveriges behov även om man ersätter bensin och diesel med bränslen framställda av skogsråvara.
Jag efterfrågade då hur det ska gå till och hur mycket energi som går åt för denna tillverkning.
Nu har du svarat på hur mycket råvara som behövs och varifrån vi får den. Är det då orimligt att efterfråga hur mycket resurser som går åt för själva tillverkningen också?
Du får nog försöka förstå att min tid inte är helt gratis..
Men vill du boka en tid för detta så kan jag återkomma med detta... Kanske första bästa tillfälle går bra, eller ska jag ta fram almanackan och se när detta är?
sedervanlig faktura skickas med mail eller per post.
Jag debiterar oftast 440 kr i timmen exkl moms, alltså 550 kr inkl moms i timmen.
klagomål emot fakturan skall göras inom 8 dagar, helst skriftligt.
Hur känns detta för dig?
vill du prata om upplevelsen?
behöver du en servett, eller näsduk?
Du kan få den gratis.. jag känner mig givmild.
Kallas för greenwashing, du förstår säkert vad som avses.Maskintok skrev:
Det är inte lätt att vara konsument idag, marknadsföringen är snabb att lukta sig till vad som säljer. Idag är ledorden klimat och miljö - och det klistras på massor av produkter.
De ljuger inte men man måste läsa det finstilta, precis som Road gjorde.