295 850 läst · 8 036 svar
296k läst
8,0k svar
Vad väntar oss bilister?
Som du och de andra miljömupparna här då?Mikael_L skrev:
Dynamit och vapen vi utvecklat i Sverige som gått på export är verkligen innovativtO OskarJ skrev:
.... bortsett från de som diskuterad som miljö och klimat.... Så är det bättre att bränna oljan i ett kraftverk som skapar el och värme under vintern och laddar elbilar med än att förbränna det direkt i bilarna.Marike skrev:
Det finns fortfarande användningsområde för båda typer av fordon.
Men elbilen är ren när dne kör och ett kraftverk har renare förbränning än alla bilar.
Bilarna l
Ska dessutom laddas på natten då förbrukningen är mindre.
Elbilen kan laddas med sol,vind vatten, olja,gas,ved,kärnkraft, flytande bränsle, eller bara genom att rulla ner för en backe...Grizzlybjörnen123 skrev:
Jag ser det som en styrka... Min bil laddas med sol mer eller mindre från mars till november... november till mars laddas den med vad som erbjuds i elnätet
precis ett energikrig..Grizzlybjörnen123 skrev:
något som kommer bli vanligare..
fattiga länder som inte ens har en 5 del av sina grannar kommer att attackera och erövra råvaror, energi mm..
Varför anser du att en elbil kräver ett koleldat kraftverk? Varför kan inte elen komma från sol, vind, och vatten? Eller kärnkraft för den delen?Grizzlybjörnen123 skrev:
Det ger verkligen tyngd åt dina argument när du använder dig av epitetet miljömuppar om alla som inte håller med dig.Grizzlybjörnen123 skrev:
Så länge det varar..A Alexn72 skrev:.... bortsett från de som diskuterad som miljö och klimat.... Så är det bättre att bränna oljan i ett kraftverk som skapar el och värme under vintern och laddar elbilar med än att förbränna det direkt i bilarna.
Det finns fortfarande användningsområde för båda typer av fordon.
Men elbilen är ren när dne kör och ett kraftverk har renare förbränning än alla bilar.
Bilarna l
Ska dessutom laddas på natten då förbrukningen är mindre.
med fler användare även nattetid så kommer förbrukningen öka och priserna rusa även då.. Så utan kraftverk som kan tillgodose detta så är det kört...
Det har vi ju sett de senaste dagarna i snöovädret. Och fler sådana oväder lär vi ju se i framtidenA Alexn72 skrev:
Ironisk nog är det svårt att påverka de fossila bränslet.... elen kan man faktiskt idag vara med och producera själv... Idag....Grizzlybjörnen123 skrev:
Kanske ett par saker till?Grizzlybjörnen123 skrev:
Ericsson
Ikea
Volvo
Saab
Asea/ABB
Epiroc (fd Atlas Copco)
Naturtillgångar som skog och malm
Stora framgångar inom kultur och utveckling inom tekniska produkter
Och en enorm mängd småföretag som lyckats riktigt bra även på en internationell marknad.
Varför ska vi inte hålla oss i framkant på utvecklingen eller ska vi låta andra delar av världen köra om oss gör att sen bli ett land som avfolkas och till slut bara blir en plats där ingen vill eller kan bo?
Kul kille.Grizzlybjörnen123 skrev:
Jag är Ateist.
Elbilar kommer att ta över. Det är ingen gissning.
Jag behöver inte ens förlita mig på forskare och spekulera om framtiden. Det räcker med att kika för nutiden och försäljningsstatistiken för att se att vi bara är i början av en elektrifiering som verkligen har kickstartat nu.
(Tyvärr några decenier för sent)
Nackdelen är att du måste stanna och laddaA Alexn72 skrev:
Men vid första snö väder så tog det stopp..A Alexn72 skrev:
trots att det bara av att bogsera igång dessa..
Lät riktigt skönt... flytta ni så stannar jag..O OskarJ skrev:Kanske ett par saker till?
Ericsson
Ikea
Volvo
Saab
Asea/ABB
Epiroc (fd Atlas Copco)
Naturtillgångar som skog och malm
Stora framgångar inom kultur och utveckling inom tekniska produkter
Och en enorm mängd småföretag som lyckats riktigt bra även på en internationell marknad.
Varför ska vi inte hålla oss i framkant på utvecklingen eller ska vi låta andra delar av världen köra om oss gör att sen bli ett land som avfolkas och till slut bara blir en plats där ingen vill eller kan bo?