295 690 läst · 8 036 svar
296k läst
8,0k svar
Vad väntar oss bilister?
Visst kan man producera el idag själv, men om 30 år när anläggningen är förbrukad var ska du då göra av solpanelerna och den utbrända kiseln?A Alexn72 skrev:
Hur ska du då ha råd att byta solpaneler utan subventioner?
Och inte låsa sig vid solceller, det finns annan intressant teknik, särskilt när man kommer upp i större skala.B b8q skrev:
Ouarzazate Solar Power Station
https://sverigesradio.se/avsnitt/1270729
Var du inte för inhemsk produktion alldeles nyss när du hyllade Trump och hans idéer?Maskintok skrev:En tankevurpa?
Den inhemska produktionen kommer bli jättedyrt... böndernas traktorer skulle bli så dyra att använda att det är billigare att lägga ner... Detta skedde i sovjet..
Och ingen kom för att laga traktorerna när de gick sönder... Att laga själv var för jobbigt och dyrt sett i timmar mot att inte göra något för då förbrukad man inget vilket kostade mindre....
el kan vi producera i Sverige... Men eftersom våra folkvalda är så hemskt kåta på EU och dess rövslickande... Så kommer det alltid att vara underskott av el och dyr kommer den vara så länge politiker anser vi ska vara eus energikista...J JohanLun skrev:En fördel med el är att vi kan tillverka den här i landet. Det kan vi iofs med etalnol också, men inte i tillräcklig mängd. Alla former av eltillverkning är väl inte oberoende av import, men en stor del är det. Även om man inte tror vatten, sol och vind kan ersätta kärnkraft så ökar det iallafall vårt oberoende.
Gas och olja gör oss beroende av skurkstater. Jag ser det som oerhört positivt att dessa får mindre pengar in om man köper mindre olja och gas.
Om vi struntar i politiken. Hur löses detta rent praktiskt och tekniskt?Maskintok skrev:
Vilka volymer handlar det om?
Det är ju dit denna resa tar oss. Du ser ju inte till klimatet utan till de pengar vi kan roffa åt oss.O OskarJ skrev:Kanske ett par saker till?
Ericsson
Ikea
Volvo
Saab
Asea/ABB
Epiroc (fd Atlas Copco)
Naturtillgångar som skog och malm
Stora framgångar inom kultur och utveckling inom tekniska produkter
Och en enorm mängd småföretag som lyckats riktigt bra även på en internationell marknad.
Varför ska vi inte hålla oss i framkant på utvecklingen eller ska vi låta andra delar av världen köra om oss gör att sen bli ett land som avfolkas och till slut bara blir en plats där ingen vill eller kan bo?
Det är bra, tänk att få åka likbil som går på el om 50 år...S Stuff skrev:Kul kille.
Jag är Ateist.
Elbilar kommer att ta över. Det är ingen gissning.
Jag behöver inte ens förlita mig på forskare och spekulera om framtiden. Det räcker med att kika för nutiden och försäljningsstatistiken för att se att vi bara är i början av en elektrifiering som verkligen har kickstartat nu.
(Tyvärr några decenier för sent)
Jo men inte med att höja avgifterna för de som ska producera..S Stuff skrev:
Har du någon koll på vad som krävs för att kunna producera mat eller spannmål, foder mm?
om du då slår hårt på priset så är det bara ökande priser mot konsument i slutet som sker... bönderna får det inte bättre..
Och inte blir det mer producerat...
tankevurpan är att ens höja bränslepriser... Det ska ner, då börjar det produceras igen.. före det sker inte mycket... Då lägger bönderna av..
EU för detta med sig, fri rörlighet... För och nackdelar. Jag är absolut inte övertygad om EUs förträfflighet, men har vi sagt OK måste vi nog tyvärr sälja elen. Smart hade varit att inte dra en grov kabel över sundet...Maskintok skrev:
För en gångs skull tycker vi lika...Maskintok skrev:
Om det tröstar dig så kan jag meddela att jag aldrig någonsin (än så länge i alla fall) lagt min röst på MP.Grizzlybjörnen123 skrev:
Hoppas du får en gladare helg nu.
Nä det är bättre att lägga ner vår rena industri och flytta tillverkningen till länder där de inte bryr sig så kan åtminstone vi gå runt och skryta om hur duktiga vi är!MathiasS skrev:
Precis, men sedan tar det stopp i tänkandet.O OskarJ skrev:Skillnaden ekonomiskt kommer nog bara bli större till elbilarnas fördel framöver.
Tittar man på nytillverkning så blir och dieselbilar allt dyrare att tillverka pga utsläppskrav medan prisutvecklingen går åt andra hållet på elbilar.
Sen tar ju biltillverkarna alltid ut vad de kan när de säljer bilarna. Kan man bara tillverka hälften så många bilarna som kunderna vill ha så kan man sätta pris därefter. Det kan dock komma att ändras med alla nya tillverkare som dyker upp nu. Priskrig för att komma in på marknaden lär inte vara ovanligt så det ger konsumenterna i alla fall en kortsiktig fördel.
Enda miljö och klimatlösningen för moder jord är att förbjuda alla bilar oavsett vad de går på (utom trampbilar) eller gå med i Jehovas för de har åtminstone sett vartåt det leder för länge sedan.
Man har idag jäst grot som ligger på avlägga som inte flisindustri vill ha.O OskarJ skrev:
Denna har nu börjat spjälka loss sockret.
Och detta finns det finska försök som visar från deras industri..
flisindustrierna skulle bli glada att bli av med detta..
och det handlar om ca 8 kbm med etanol som det finns möjlighet med hjälp av Finland att producera inom 6 månader.
Detta är alltså ren etanol från skogen.
Sedan har vi bio etanol från övriga råvaror.
vi gör av med ca 4.5 m3 bensin per år..
Skulle vi subventionera en ombyggnadsamsats för alla bilar mellan säg
år 2018 och ner till 1978 så skulle detta ge en enorm fördel... säg 500 kr så betalar konsument 500 kr... plus att det ger jobb och skatteintäkter...
Jag tror att nyhetsvärde var större om man skrev elbilar... Att de blev övergivna för samma anledning som folk har övergivit bilarna i alla förhållande, dvs att det går att gå till fots men inte med bil... står där elbilar så måste det vara för de har slut på bränsle...Dan_Johansson skrev:Alltså, jag kan räkna, men om det är som du säger, varför blev nyheten länkad ovan så riktad mot att elbilarna skulle vara särskilt utsatta i stilleståndet?
Jag försöker själv hitta anledningar att skaffa en el-bil, jag var helt inställd på att köpa en Mach-E när Fård påstod att de skulle säljas under 500k.. En av de sakerna jag gillar med min nuvarande bil är just friheten att med en full tank ta sig 120 mil, eller att inte behöva oroa mig om man blir stående på vintern, så att få mer info om hur det upplevs av en elbilsägare är uppskattat!
Stämmer såklart säkert på både fossila bilar som elbilar.
Måste vara dem som behöver köra 100 mil och nu när de har 1 mil hem blir strandad...