Mikael_L Mikael_L skrev:
hmm, jag tror inte att det bara är någon tiondels procent, jag tror Sverige har ungefär en procent av Kinas...
Om man bara tittar på koldioxidutsläpp kanske det är så. Men summerar man miljöskadliga utsläpp överhuvudtaget (från tungmetaller till plast i världshavet eller vad du vill) så killgissar jag att Sverige nog bara motsvarar någon tiondels procent av Kinas.

Sen är det alltid en intressant fråga hur man ska räkna - ska man räkna på var utsläppen produceras, eller ska man titta på konsumentansvaret? Väldigt mycket av det vi konsumerar i Sverige (och hela västvärlden) är tillverkat i Kina, och har gett upphov till utsläpp i kinesiska fabriker. Men *vems utsläpp" är det då?
 
  • Gilla
pmd och 6 till
  • Laddar…
A
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
På tal om diktaturer kan man säga att Sverige är (åtminstone) när det gäller politik. I många år sedan valet 2014 har man utestängt SD och ändå har detta parti växt sig större och större.
på både gott och ont..
partiet blir större av att politikerna är arroganta och vägrar samtala.. samt att de fortfarande kör samma race.. Med löner, stjäl, betalar inte för sig, våldtar mm...

Skulle moralen sträckas upp inom politiken och man höjde ribban på riksdagsgränsen.. till säg 8% så skulle vi slippa en massa extrema partier som mp, v och c, l som sätter käppar i demokratiska hjul... Och fördyrar alla val mm..
 
  • Gilla
Grizzlybjörnen123
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Det kommer inte hända. De tidigare låga priserna i år berodde på att det helt plötsligt producerades mer olja än marknaden ville ha. Det var t.o.m. vissa som fick betalt för att ta emot olja under vissa perioder.

Du kan redan nu ställa in dig på att det kommer bli dyrare och dyrare. Jag skulle inte bli förvånad om vi når 30:- litern om några fåtal år.
Frågan man kan ställa sig är när elpriset kommer börja öka. När staten höjer skatten på bilbränsle fasas bilen bort och skatteintäkterna minskar. Dessa pengar måste ju in och att då ta in det på el känns närmast och mycket mer lönsamt. Så frågan är hur länge det dröjer innan elpriset ligger på 30 kr/kwh.

Även om ni klimatnördar inte ser det så har vi redan börjat slagit i de första spikarna i träfracken
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Maskintok skrev:
klart att jag gör.
Men det gör inte ni däremot som jag tycker det verkar.. man ser en elbil.. Wow..
modern.. eldriven... status... Jag ser.
En bil... dyr,, inte lämplig... finner ingen anledning till batteri eller el.. har inga appar eller andra saker som jag ska hålla koll på.
Tycker inte om moderna saker som ska rädda världen för de är en produkt av människor som vill sko sig på andra..

Elon musk hade saker för sig nyss... dessa. visar vilken typ av människa han är..
Han är rik och skor sig på andra människor... Ska jag stötta?
Nej aldrig.
oljeindustrin må vara som de är men de sitter inte i ögonen på mig och beter sig illa..

i media så belyses deras fel... Ja men det borde även musk, gore, gates göras i betydligt större utsträckning....

EU ska avgöra framtiden... jovisst..
men de stjäl vår energi genom att köpa den på grunder av tvång... ingå avtal med djävulen... Men va bra då ska man inte gnälla när elen är dyr eller när EU kommer med nästa sak de ska ha... Som straff när Sverige inte kan förse eu med energi...
Eller tvingar till höjda skatter..

globalism är ett sattyg som kommer starta krig... Men det har ingen fattat ännu... vänta bara... Och det kan komma från länder som inte fick vara med. och dela...
Så du är skeptisk till elbilar för att det finns ett ekonomiskt intresse hos dem som tillverkar dem?
Tror du att producenterna av fossila bränslen och bilar med förbränningsmotorer inte har ett ekonomiskt intresse? Att de sysslar med det de gör som en form av public service?

Och att oljeindustrin aldrig betett sig illa?? Vilken sten har du bott under?

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/...-tystat-ned-globala-uppvarmningen-i-sextio-ar
https://sv.wikipedia.org/wiki/Oljeskandalen_i_Växjö

Ska vi ens börja snacka bilindustrin med volkswagens dieselgate m.fl??
 
  • Gilla
Alexn72 och 1 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Nä då inte alls.
Men man ska inte skriva eller säga att en sak är lösningen och den vedertagna forskarkårens sanning är det enda som gäller.. det stämmer inte. och det finns många vägar framåt...
Och alla behöver inte lyssna på en religiös övertygelse... vill han tro på detta, jajemän men då skriver man så.. Inte det finns bara en väg.. Då trycker man på någon rätt..
Jehovas vittnen sprang runt förr i större utsträckning i husen och skulle lura på oss vakttornet om jordens undergång.

De har nu insett att det är kört så därför har de slutat valsa runt i husen utan sitter nu bänkade i Rikets sal framför en storbildsskärm med vars en chipspåse och skrattar ljuvligt åt alla klimatnördar som tror man kan göra skillnad genom att köra elbil.:rofl:
 
  • Haha
1
  • Laddar…
O OskarJ skrev:
Alla får såklart ha en egen åsikt och tycka och tänka det de vill. Men ingen kan kräva att andra lyssnar och håller med.

Nånstans får man dessutom fundera på om det är dags att ge sig, speciellt när man bara får mothugg som inte går att bemöta utan annat än tyckande som inte backas upp av annat än tyckande och misstro mot alla andra.
Det roliga med bygga hus är att det är här landets 3% av MP:s väljarkår samlas för att göra skillnad när de inte längre får vara med och förstöra landet.
 
  • Haha
  • Gilla
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Ny studie om elbilar -
En studie
:rofl:
Undrar om det är medräknat återvinningen av avgaserna .... Eller man utelämnar bara vissa del till fossila bränslets fördel...

Får dock erkänna att jag slutade titta när han nämnde 90g... :thinking:
 
Redigerat:
O OskarJ skrev:
Att folk får soppatorsk när de blir stående i närmare 10 timmar är jag inte direkt förvånad över oavsett hur man lagrar energin.

Ärligt talat, hur många åker alltid runt med mer än halv tank och en stor reservdunk? Hur många har med varma kläder, kängor, spade, yxa och såg?

Kan tänka mig att väldigt många "stadsbilister" inte är klädda för att gå längre än 100 meter mellan jobbet, bilen och hemmet. Då har man ganska dåliga förutsättningar oavsett om man får slut på el, diesel eller bensin. Det som räddar dem är vem som har flest timmars värme i "tanken" och att det alltid räcker hela vägen.
Vet inte hur mycket el en elbil drar för att hålla värmen, men min diesel-Fård byter från att visa L/10km till L/H när jag står still, och när bilen är uppvärmd drar den 0,3 liter per timme.
 
  • Gilla
Grizzlybjörnen123
  • Laddar…
A
S Stuff skrev:
Så du är skeptisk till elbilar för att det finns ett ekonomiskt intresse hos dem som tillverkar dem?
Tror du att producenterna av fossila bränslen och bilar med förbränningsmotorer inte har ett ekonomiskt intresse? Att de sysslar med det de gör som en form av public service?

Och att oljeindustrin aldrig betett sig illa?? Vilken sten har du bott under?

[länk]
[länk]

Ska vi ens börja snacka bilindustrin med volkswagens dieselgate m.fl??
näpp jag är inte emot själva bilarna eller dess drivmedel... Utan att folk tror på att politikerna har lösningen för oss med elbilar när man inte ens kan lösa att inte extrema grupper stänger ner kraftverk utan att ha en hållbar lösning framåt...
Och att folk litar blint på detta.. precis som vanligt...
politikerna gör inte saker för att komma framåt de gör detta av samma skäl som de som röstar på dem... av ideologiska skäl som inte egentligen är en lösning utan denna cirkelkörning.... På myren...

Men mijlöbalken, skriven så pass att industri inte skall få tillstånd..
höga elpriser, höga avgifter mm..
Finns inte mycket mer sanning i detta än att miljön och klimatet bryr sig inte om att politikerna höjer avgifter eller skatter... De enda som hjälpt är handling... Inte straff...
Men att agera utan översyn och koll är inte handling det är vansinne..
 
  • Gilla
  • Haha
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
För att återgå till ämnet i tråden så tycker jag man ändå ska vara öppen för att elbilar inte fungerar helt optimalt på vintern.
T.ex. så är mina upplevelser att de;
- Tappar allt från 25-50% räckvidd beroende på hur kallt det är.
- Ger begränsad effekt om man inte klimatiserar batteripaketet innan avfärd.
- Har mer eller mindre problem med värmen. Oftast funkar det helt OK, men eftersom vi inte har någon spillvärme från motorn ställer det högre krav på t.ex. eluppvärmde spolare för att de inte ska frysa.

Sedan är det mesta rätt hanterbart. Tänker man på att klimatisera innan avfärd så blir räckvidden något bättre och värmen sällan ett problem.

Ett annat trick som verkar funka för att få lite mer räckvidd på vintern är att stanna och snabbladda batteriet en kort stund. Snabbladdningen värmer upp batteripaketet så man både får full effekt och kan köra lite längre. Detta innebär också att om man ska köra långt och får stanna och snabbladda med jämna mellanrum så håller sig nog paketet vid rätt bra temperatur.
En annan lösning är att ha ett bensindrivet elaggregat på taket som man kan dra igång när det krisar...:crysmile:
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Vet inte hur mycket el en elbil drar för att hålla värmen, men min diesel-Fård byter från att visa L/10km till L/H när jag står still, och när bilen är uppvärmd drar den 0,3 liter per timme.
En elbil drar lika mycket eller mindre
Dvs i ditt fall max 3kw.
Har den en värmepump så drar den mellan 500w-3000w
I praktiken drar den dock inte fullt så mycket som din bil för där värmer du även motorutrymmet.
Elbilen värmer också olika utrymme men inte lika mycket
 
A
A Alexn72 skrev:
En studie
:rofl:
Undrar om det är medräknat återvinningen av avgaserna .... Eller man utelämnar vara vissa del till fossila bränslets fördel...

Får dock erkänna att jag slutade titta när han nämnde 90g... :thinking:
Detta är inte för att visa någon sanning..
utanför att visa hur pass illa vissa människor förstår vad som sker..
De angriper bilen istället för just att det är fel i prioriteringarna från början..
vi skulle ha satsat på mer etanol.
Vi skulle kunna satsa mer idag redan på metanol då vi har både bränsle och råvara..
Men det tas inga beslut... För detta gynnar inte staten som det gör med bensin och diesel och el... framförallt nätet...
 
  • Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja det är grundtanken i t.ex. bonus/malus-systemet.
I början med e85 (som man sen tyvärr sabbade, så det fick många att tanka bensin istället)
Politikerna skulle kunna göra saker, om de vill och vågar. Kanske gratis kollektivtrafik. Eller en idé som jag närt i flera år, att det finns ett kollektivtrafik-årskort som gäller i hela landet och kostar så pass blygsamma pengar att även de som inte så ofta kan/vill nyttja kollektivtrafik faktiskt köper det, och därmed ställer bilen i alla fall de gånger det går.

Jag har nämligen retat mig på att den totala kostnaden för en resa mellan t.ex. 2 städer bli så vansinnigt dyr när man måste köpa flera olika biljetter för att komma mellan dörr till dörr. Den där sista kilometern med buss kostar astronomiskt jämfört med vad den långa resan gör.
Då blir det bil och parkeringsavgifter, ty det blir ändå inte dyrare, men enklare.
Att fasa om bränslebilparken till elbil är fel väg att gå innan man har byggt ut kollektivtrafiken.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
S Stuff skrev:
Håller med.

Det är samtidigt lite roande och sitta med popcornskålen och höra dem debattera som om det fanns en väg tillbaka för de fossila bränslena och att elbilarna bara är en fluga :p

Fossiler både i tanken och bakom ratten.
De kan sprattla bäst de vill men de är också de sista av sitt slag. Kommande generationer kommer inte alls ha någon som helst förkärlek till förbränningsmotorer utan kommer gladeligen välja elbilar, och riktigt bra sådana dessutom.
Tror gör man i kyrkan
 
  • Haha
1
  • Laddar…
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
En annan lösning är att ha ett bensindrivet elaggregat på taket som man kan dra igång när det krisar...:crysmile:
Det funkar men är en dålig lösning för då begränsar man sig till bilens interna laddare...
Dvs det tar lång tid... en 3,6kw elverk laddar min bil med ca 2mil per timme....
En snabbladdare gör samma sak på min gamla nissan leaf från 2012 på runt 3-6min
En nyare elbil laddar ännu snabbare
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.