För att återgå till ämnet i tråden så tycker jag man ändå ska vara öppen för att elbilar inte fungerar helt optimalt på vintern.
T.ex. så är mina upplevelser att de;
- Tappar allt från 25-50% räckvidd beroende på hur kallt det är.
- Ger begränsad effekt om man inte klimatiserar batteripaketet innan avfärd.
- Har mer eller mindre problem med värmen. Oftast funkar det helt OK, men eftersom vi inte har någon spillvärme från motorn ställer det högre krav på t.ex. eluppvärmde spolare för att de inte ska frysa.

Sedan är det mesta rätt hanterbart. Tänker man på att klimatisera innan avfärd så blir räckvidden något bättre och värmen sällan ett problem.

Ett annat trick som verkar funka för att få lite mer räckvidd på vintern är att stanna och snabbladda batteriet en kort stund. Snabbladdningen värmer upp batteripaketet så man både får full effekt och kan köra lite längre. Detta innebär också att om man ska köra långt och får stanna och snabbladda med jämna mellanrum så håller sig nog paketet vid rätt bra temperatur.
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Den blundande människans tid är förbi..
Du menar den som vägrar läsa vad forskarna skriver?
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
D
S Styrman_jansson skrev:
För att återgå till ämnet i tråden så tycker jag man ändå ska vara öppen för att elbilar inte fungerar helt optimalt på vintern.
T.ex. så är mina upplevelser att de;
- Tappar allt från 25-50% räckvidd beroende på hur kallt det är.
- Ger begränsad effekt om man inte klimatiserar batteripaketet innan avfärd.
- Har mer eller mindre problem med värmen. Oftast funkar det helt OK, men eftersom vi inte har någon spillvärme från motorn ställer det högre krav på t.ex. eluppvärmde spolare för att de inte ska frysa.

Sedan är det mesta rätt hanterbart. Tänker man på att klimatisera innan avfärd så blir räckvidden något bättre och värmen sällan ett problem.

Ett annat trick som verkar funka för att få lite mer räckvidd på vintern är att stanna och snabbladda batteriet en kort stund. Snabbladdningen värmer upp batteripaketet så man både får full effekt och kan köra lite längre. Detta innebär också att om man ska köra långt och får stanna och snabbladda med jämna mellanrum så håller sig nog paketet vid rätt bra temperatur.
Jag skulle sortera in mycket av skillnadern mot ICE som "karakteristik", de är ingen kopia av varandra i detta hänseende och det är en naturlig och mänsklig fas i en teknikväxling, man vill inledningsvis att nästa generation ska vara som den förra. Man kan lista ett antal saker där ICE har brister mot en elbil men det är knappast konstruktivt.

Gällande värmeproblemen, gäller detta verkligen de bilar som har värmepump också, jag har fått för mig att detta skulle lösa problemet?
 
M
F fiskbuggaren skrev:
Du behöver drygt 9km/s för att lyfta skrotet från jorden. Redan det kräver massor av energi. För att sedan få in det i solen behöver du mer än dubbelt så mycket energi ytterligare. Och resultatet blir att en massa potentiellt värdefulla ämnen går oss förlorade. Jättedålig idé.
Och riskerna under uppskjutningen är några miljoner gånger högre än riskerna i kärnkraftverken när avfallet skapas och redan det är ju folk rädda för. Exploderar en sådan raket kommer den kontaminera väldigt stora ytor. Får man härdsmälta i ett kärnkraftverk så har man allting samlat på ett ställe och det gräver dessutom ner sig av sig självt i marken.
 
  • Gilla
pmd och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L
Maskintok skrev:
precis och det finns många såna...
Och kollar man på antalet sammanlagt världen över så är den skara i Sverige som tror på vetenskapens forskare liten.
folk väljer den vägen som är ekonomisk..
Så gör om gör rätt..

billigare med det som är bra...
Ja det är grundtanken i t.ex. bonus/malus-systemet.
I början med e85 (som man sen tyvärr sabbade, så det fick många att tanka bensin istället)
Politikerna skulle kunna göra saker, om de vill och vågar. Kanske gratis kollektivtrafik. Eller en idé som jag närt i flera år, att det finns ett kollektivtrafik-årskort som gäller i hela landet och kostar så pass blygsamma pengar att även de som inte så ofta kan/vill nyttja kollektivtrafik faktiskt köper det, och därmed ställer bilen i alla fall de gånger det går.

Jag har nämligen retat mig på att den totala kostnaden för en resa mellan t.ex. 2 städer bli så vansinnigt dyr när man måste köpa flera olika biljetter för att komma mellan dörr till dörr. Den där sista kilometern med buss kostar astronomiskt jämfört med vad den långa resan gör.
Då blir det bil och parkeringsavgifter, ty det blir ändå inte dyrare, men enklare.
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
Maskintok skrev:
nä nu tänker jag ta natt.

imorgon är det fredag... Och det kommer vara kallt på morgonen.. Och ljusna vid klockan 08.30..och skulle detta ändras..
jaha.. en ny upplevelse..

Men att tro att det jag gör stoppar något man har en övertygelse om, det gör jag inte..
Där ligger inte min tid eller tankar..
Jag lever inte för andra än familjen..
Så vad som sker om 300 år, 1000.år
..ja vad är det med det... inget jag eller ungarna kan göra något åt.. det är upp till de som suttit och om man ska tro denna religion förstört jorden... nämligen våra folkvalda..
runtom på jorden...

Ska man vara sur, va det på politikerna som stoppar fickorna fulla.. Och förser sig själva..
Så vad du säger så borde politikerna vara de rikaste i världen om de nu stoppat fickorna fulla?
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
A
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja det är grundtanken i t.ex. bonus/malus-systemet.
I början med e85 (som man sen tyvärr sabbade, så det fick många att tanka bensin istället)
Politikerna skulle kunna göra saker, om de vill och vågar. Kanske gratis kollektivtrafik. Eller en idé som jag närt i flera år, att det finns ett kollektivtrafik-årskort som gäller i hela landet och kostar så pass blygsamma pengar att även de som inte så ofta kan/vill nyttja kollektivtrafik faktiskt köper det, och därmed ställer bilen i alla fall de gånger det går.

Jag har nämligen retat mig på att den totala kostnaden för en resa mellan t.ex. 2 städer bli så vansinnigt dyr när man måste köpa flera olika biljetter för att komma mellan dörr till dörr. Den där sista kilometern med buss kostar astronomiskt jämfört med vad den långa resan gör.
Då blir det bil och parkeringsavgifter, ty det blir ändå inte dyrare, men enklare.
Men då gäller ju att kollektivtrafik finns... Det är dåligt här.. de lägger ner linjer konstant
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
ja de som rullar längst finns i Taxi Stockholms pool med bilar. Ägaren var lite bekymrad eftersom han fått byta dörrhandtag några gånger, i övrigt gick bilarna fint…..:)

Alltså, detta med gamla pruttgubbar som sitter å skrockar över saker som man inte förstår sig på öht, det är inte speciellt klädsamt.
Håller med.

Det är samtidigt lite roande och sitta med popcornskålen och höra dem debattera som om det fanns en väg tillbaka för de fossila bränslena och att elbilarna bara är en fluga :p

Fossiler både i tanken och bakom ratten.
De kan sprattla bäst de vill men de är också de sista av sitt slag. Kommande generationer kommer inte alls ha någon som helst förkärlek till förbränningsmotorer utan kommer gladeligen välja elbilar, och riktigt bra sådana dessutom.
 
  • Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Om en sisådär 10-15 år kommer jag kunna säga "Vad var det jag sa"
Och aldrig har jag varit ledsnare för att kunna säga "vad var det jag sa..." ...
En bitterljuv seger...

Sveriges utsläpp är låga är ett vanligt argument men då väljer man att bortse från konsumtionsbaserade utsläpp som utgör 60 procent av svenskarnas totala utsläpp, bara ett exempel på vilseledande retorik.

Energipriserna stiger, alla protesterar och det är miljöpartiets fel. Samma retorik gäller höga bensinpriser, varför är det så få som orkar lyfta blicken och se vad som händer globalt? Missförstå mig inte, jag anser att miljöpartiet har svikit å det grövsta genom att hävda att vi kan ersätta vår BNP tillväxt med grön tillväxt, utvecklingen hittills ger inga som helst belägg för det men att energikrisen orsakats av lilla miljöpartiet är nonsens.

Livsmedelsförsörjningen hotas av klimatförändringarna och det är inte ett problem för enbart utvecklingsländer långt borta, det drabbar oss med kraft för att vår självförsörjningsgrad på livsmedel är låg.
Några basvaror som majs, ris, sockerrör och kaffe lyfts fram som råvaror vars produktion kommer att minska med prisökningar som en logisk följd.

Har en när anhörig som arbetar för ett amerikanskt bolag med verksamhet över hela världen. Det är kaos på många håll, transporterna fungerar inte, energipriserna ökar och företaget tvingas höja priser med kort varsel. Kina stänger fabriker som inte uppfyller deras miljökrav och resultatet är en skriande brist på råvaror.
Efterfrågan på stål globalt har nått nya höjder, priserna därefter. Småföretagare som levererar till kund sitter fast i prisavtal som gör att de tvingas sälja med förlust...dominoeffekt.

Debaclet med Cementa var nog en liten föraning om vad som väntar.

Förnekelsen sitter djupt och syndabockarna utses men tänk om det är fel? Så länge vi som medborgare i en demokrati låter oss luras av skenmanövrar kommer inget att hända och ingen ställas till svars.

För första gången i mitt liv hittar jag ingen att ge min röst till i höstens val, att avstå är närmast en dödssynd.

Lyft blicken, informera er om vad som väntar och det allra enklaste, sprid inte desinformation.
 
Redigerat:
  • Gilla
bakterie och 6 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Varför tror man att inte även bevis finns för andra vägar?
Det klart att det gör..
Men i media, Google m, fl så synd inte denna fakta, varför?
censur.
Det är pengar det handlar om... stora pengar..
som mäktiga personer inte vill förlora..
Det finns många som har ekonomiskt intresse i hur vi kommer att driva våra bilar och värma våra hus i framtiden.

Oljeindustrin har historiskt sett varit duktiga på att få sin vilja igenom och har haft gott om pengar att köpa upp och lägga ner konkurrerande teknik. Där finns gott om pengar även nu och många anledningar till att vi ska fortsätta använda olja i den utsträckning vi gör nu.

Det finns andra sökmotorer på nätet, www.duckduckgo.com är en av de som brukar vara bra på att inte springa i hälarna på Google och är dessutom inriktade på integritet och att inte spåra sina användare. Sök även där så kanske du får andra träffar?
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
A
T Tommynorskens skrev:
Så vad du säger så borde politikerna vara de rikaste i världen om de nu stoppat fickorna fulla?
vilka har fallskärm, bra hög lön, säkerhet..
Kan göra bort sig totalt men ändå få fortsätta?
Ja inte är det den lilla människan..
 
  • Haha
Grizzlybjörnen123
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Varför tror man att inte även bevis finns för andra vägar?
Det klart att det gör..
Men i media, Google m, fl så synd inte denna fakta, varför?
censur.
Det är pengar det handlar om... stora pengar..
som mäktiga personer inte vill förlora..
Lite intressant att du säger att det är pengar det handlar om, men du verkar inte bry dig om alla pengar inom den fossila industrin som gång efter annan sponsrar undersökningar som försöker hävda att "nej fossila bränslen är inte så farliga som vi tror" Trots att de själva har haft forskning på dessa områden sen 70talet som då sa att klimatet kommer påverkas negativt av CO2 utsläppen. Kolla Kolcykeln, att vi släpper ut CO2 är inte det största problemet då det finns i systemet problemet är sen industriella revolution har vi Accelererat utsläppen enormt mycket snabbare än vad de skulle frigöras naturligt.
 
  • Gilla
Alexn72 och 2 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
har redan förklarat för den som inte förstår, varför det inte duger att fortsätta svina som vanligt bara för att vi bor i ett litet land.
Men klimatet ändrar inte vi i Sverige, och tror du att det räcker att höja skatten på bensin och diesel och köra el?
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
O OskarJ skrev:
Det finns många som har ekonomiskt intresse i hur vi kommer att driva våra bilar och värma våra hus i framtiden.

Oljeindustrin har historiskt sett varit duktiga på att få sin vilja igenom och har haft gott om pengar att köpa upp och lägga ner konkurrerande teknik. Där finns gott om pengar även nu och många anledningar till att vi ska fortsätta använda olja i den utsträckning vi gör nu.

Det finns andra sökmotorer på nätet, www.duckduckgo.com är en av de som brukar vara bra på att inte springa i hälarna på Google och är dessutom inriktade på integritet och att inte spåra sina användare. Sök även där så kanske du får andra träffar?
oljelobbysiter har sedan 1919 jagat oss konsumenter att köpa dess olja..
oavsett form av produkt...

Men de har aldrig sagt mer än att köp eller låt bli... medans miljölobbyister kör med frälsning och lösningar inom sin religiösa tro...
 
  • Gilla
Grizzlybjörnen123
  • Laddar…
O OskarJ skrev:
Men du bryr dig desto mer om att hävda att du har rätt och att du inte bryr dig om konsekvenserna inom många områden?

Nu kan och ska som tur är inte alla byta ut sina bilar och maskiner på en gång så du kan lugnt stå kvar i kön ganska långt bak. Nån gång om 15-20-25 år kanske du står inför ett val där elbilen kanske är vettigare ekonomiskt och praktiskt... men som sagt, det är en bit dit. Räkna inte med att soppan blir billigare eller att skatten sänks dock för då lär du bli besviken. Sett till hur, vad och vart folk kör så har den varit för billig länge.
Men med MP ute ur leken så kommer det ta ännu längre tid
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.