A
R RoAd skrev:
Jag tycker du uttrycker din åsikt hela tiden. Vem hindrar dig anser du?

Eller menar du att du ska få uttrycka din åsikt utan att bli motsagd? Det är det väldigt få personer i världen som har "rätt" att göra. De flesta är ironiskt (för dig) nog ledare i diktaturer :rolleyes:
har jag skrivit det?
jaha, annars så är det ni som är snabba på att tala om att man inte får tänka utan för eran box...
 
  • Gilla
Grizzlybjörnen123
  • Laddar…
R
Maskintok skrev:
bränslet skall ner till sommarens nivåer eller lägre... annars är något lika fel som trycka på andra människor sin åsikt..
Det kommer inte hända. De tidigare låga priserna i år berodde på att det helt plötsligt producerades mer olja än marknaden ville ha. Det var t.o.m. vissa som fick betalt för att ta emot olja under vissa perioder.

Du kan redan nu ställa in dig på att det kommer bli dyrare och dyrare. Jag skulle inte bli förvånad om vi når 30:- litern om några fåtal år.
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
D
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Att en elbil inte skulle klara av -28 i norrbotten någon längre tid kan man förstå. Men de tycks inte ens klara av snö och kyla i södra Sverige.

Hur ska det gå i framtiden när både bärgningsbilen, brandbilen och ambulansen ska gå på el.

Tänk när tant Hulda behöver en ambulans. Då måste de ladda ambulansen först 1 timme hemma hos Hulda innan de kan återvända till sjukhuset...
Du låter som en viss politiker från skåne, det räcker inte att det rullar runt en massa elbilar framför dig, du vidhåller ändå att de inte går att köra på vintern?

Det är du och han journalisten i Gbg:
 
  • Haha
frause och 4 till
  • Laddar…
A
R RoAd skrev:
Det kommer inte hända. De tidigare låga priserna i år berodde på att det helt plötsligt producerades mer olja än marknaden ville ha. Det var t.o.m. vissa som fick betalt för att ta emot olja under vissa perioder.

Du kan redan nu ställa in dig på att det kommer bli dyrare och dyrare. Jag skulle inte bli förvånad om vi når 30:- litern om några fåtal år.
vi får se... vi får se..

Är inte lika övertygad... speciellt inte när det kommer till etanol..
 
  • Gilla
Grizzlybjörnen123
  • Laddar…
R
Maskintok skrev:
har jag skrivit det?
jaha, annars så är det ni som är snabba på att tala om att man inte får tänka utan för eran box...
Det lät så. Att @MathiasS argumenterade mot dig stred tydligen mot din "åsiktsrätt".

Då blir ju följdfrågan förstås om du anser dig ha rätt att ha en åsikt utan att någon får kritisera den. Det låter ju i.s.f. lite som det fungerar i just dikttaturer.
 
A
R RoAd skrev:
Det lät så. Att @MathiasS argumenterade mot dig stred tydligen mot din "åsiktsrätt".

Då blir ju följdfrågan förstås om du anser dig ha rätt att ha en åsikt utan att någon får kritisera den. Det låter ju i.s.f. lite som det fungerar i just dikttaturer.
Nä då inte alls.
Men man ska inte skriva eller säga att en sak är lösningen och den vedertagna forskarkårens sanning är det enda som gäller.. det stämmer inte. och det finns många vägar framåt...
Och alla behöver inte lyssna på en religiös övertygelse... vill han tro på detta, jajemän men då skriver man så.. Inte det finns bara en väg.. Då trycker man på någon rätt..
 
Alla får såklart ha en egen åsikt och tycka och tänka det de vill. Men ingen kan kräva att andra lyssnar och håller med.

Nånstans får man dessutom fundera på om det är dags att ge sig, speciellt när man bara får mothugg som inte går att bemöta utan annat än tyckande som inte backas upp av annat än tyckande och misstro mot alla andra.
 
  • Gilla
pmd och 3 till
  • Laddar…
D
Mikael_L Mikael_L skrev:
Marike, Maskintok, Johnny stenman och andra.
Jag hoppas, och förutsätter att ni inte kommer klaga sen när ni känner att ni drabbas av effekterna av klimatförändringarna.
T.ex inte har något emot att ta emot några miljoner klimatflyktingar, att skicka färskvatten till andra länder, att försäkringsbolagen höjer premier skyhögt, eller vägrar försäkra er egendom, och sånt.
Det är intressant att se hur folk blundar, även i den här frågan, för fakta som finns mitt framför ögonen, det är däremot djupt beklagligt att vissa politiker, för att bli poppis, i det längsta försöker stryka dessa medhårs och intyga att -allt är bra, inget behöver förändras. Det visar hur dessa politiker egentligen ser ner på sin röstboskap, som små infantila varerlser som behöver tröstas med lögner och sagor.

Men, jag är ganska säker på att saker kommer ändra sig ganska dramatiskt vid en snar tidpunkt, det finns alldeles för mycket pengar att tjäna i omställningen och alldeles för mycket pengar att förlora på att fortsätta, för att det inte ska hända. Politiken är inne i en generationsväxling, det har vissa av de äldre redan förstått och de försöker anpassa sig men de når inte tillnärmelsevis tillräckligt långt.

Jag förutspår en "tipping point" även inom omställningen och då gäller det att stå på rätt sida, Sverige ligger bra till och om detta fortsätter kommer vi kunna blomstra på de möjligheter som uppstår. Motpolen är USA som idag har panik, de förlorade de kanske viktigaste åren ed Trump vid rodret och den nya administrationen formligen öser ut pengar nu för att komma ifatt sina konkurrenter.
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
R
Maskintok skrev:
Nä då inte alls.
Men man ska inte skriva eller säga att en sak är lösningen och den vedertagna forskarkårens sanning är det enda som gäller.. det stämmer inte. och det finns många vägar framåt...
Det var ju inte det du skrev, men i vanlig ordning är det väl bara att släppa exakt vad du skrev eftersom det verkar vara vad du menade, snarare än vad du skrev, som gäller.

Men varför får inte Mathias ha sin "åsikt" om du nu får ha din? På vilket sätt strider det mot din "åsiktsrätt"? Det lutar fortfarande åt att du tycker att man bara får ha din åsikt.

Dessutom är ju skillnaden fortfarande att din åsikt bara är gissningar (enligt dig själv) medans Mathias, min, och många andras inte är våra egna åsikter utan den samlade vetenskapens.

"Vår" sida har helt enkelt större trovärdighet än din, rent objektivt, eftersom det ligger stora mängder forskning bakom.
 
  • Gilla
  • Älska
pmd och 5 till
  • Laddar…
A
O OskarJ skrev:
Alla får såklart ha en egen åsikt och tycka och tänka det de vill. Men ingen kan kräva att andra lyssnar och håller med.

Nånstans får man dessutom fundera på om det är dags att ge sig, speciellt när man bara får mothugg som inte går att bemöta utan annat än tyckande som inte backas upp av annat än tyckande och misstro mot alla andra.
Varför tror man att inte även bevis finns för andra vägar?
Det klart att det gör..
Men i media, Google m, fl så synd inte denna fakta, varför?
censur.
Det är pengar det handlar om... stora pengar..
som mäktiga personer inte vill förlora..
 
  • Gilla
Grizzlybjörnen123
  • Laddar…
D
Maskintok skrev:
Ny studie om elbilar - YouTube
[media]
Haha, ja blir man inte övertygad av den klossen så... ja den var rolig den!
 
A
R RoAd skrev:
Det var ju inte det du skrev, men i vanlig ordning är det väl bara att släppa exakt vad du skrev eftersom det verkar vara vad du menade, snarare än vad du skrev, som gäller.

Men varför får inte Mathias ha sin "åsikt" om du nu får ha din? På vilket sätt strider det mot din "åsiktsrätt"? Det lutar fortfarande åt att du tycker att man bara får ha din åsikt.

Dessutom är ju skillnaden fortfarande att din åsikt bara är gissningar (enligt dig själv) medans Mathias, min, och många andras inte är våra egna åsikter utan den samlade vetenskapens.

"Vår" sida har helt enkelt större trovärdighet än din, rent objektivt, eftersom det ligger stora mängder forskning bakom.
sluta läs istället om det är så hemskt.
 
  • Gilla
Grizzlybjörnen123
  • Laddar…
R
Maskintok skrev:
sluta läs istället om det är så hemskt.
Försöker du ta ifrån mig min "läsrätt" nu.. fascist!
 
  • Haha
Grizzlybjörnen123 och 1 till
  • Laddar…
A
D djac skrev:
Haha, ja blir man inte övertygad av den klossen så... ja den var rolig den!
precis och det finns många såna...
Och kollar man på antalet sammanlagt världen över så är den skara i Sverige som tror på vetenskapens forskare liten.
folk väljer den vägen som är ekonomisk..
Så gör om gör rätt..

billigare med det som är bra...
 
  • Gilla
Grizzlybjörnen123
  • Laddar…
A
R RoAd skrev:
Försöker du ta ifrån mig min "läsrätt" nu.. fascist!
ojoj..
 
  • Gilla
Grizzlybjörnen123
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.