MathiasS MathiasS skrev:
Det är miljöpartiets fel att vi inte kan fortsätta bränna fossila bränslen? Kom igen nu, lite bättre nivå på diskussionen får det väl ändå vara.

Många korkade saker har de hittat på genom åren, men en sak man inte kan lasta MP för är klimatsituationen.
Det är precis det vi kan. Sverige behöver inte vara först med allt.

Även om vi enbart kör på el så räddar vi inte klimatet. Det är redan kört.

Den som tror något annat måste vara urbota dum
 
  • Gilla
john68 och 1 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Men jösses. Du skojar faktiskt inte?

Det är inte pga höga bränslepriser vi måste sluta köra fossilbilar, det är på grund av klimatsituationen vi ställt till med. Detta enkla orsakssamband kan inte vara svårt att förstå.

Att miljörörelsen borde välja sina slagsmål lite bättre är jag den förste att skriva under på men det går inte att blunda för konsekvenserna av att bränna fossila bränslen.
Men vad har det för betydelse vad vi åstadkommer i lilla Sverige?

Förstår du inte att det vi gör här inte räddar moder jord.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Men vad har det för betydelse vad vi åstadkommer i lilla Sverige?

Förstår du inte att det vi gör här inte räddar moder jord.
har redan förklarat för den som inte förstår, varför det inte duger att fortsätta svina som vanligt bara för att vi bor i ett litet land.
 
  • Gilla
DennisCA och 5 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Nä det gör jag inte.
För jag bryr mig inte om er övertygelse...
Men du bryr dig desto mer om att hävda att du har rätt och att du inte bryr dig om konsekvenserna inom många områden?

Nu kan och ska som tur är inte alla byta ut sina bilar och maskiner på en gång så du kan lugnt stå kvar i kön ganska långt bak. Nån gång om 15-20-25 år kanske du står inför ett val där elbilen kanske är vettigare ekonomiskt och praktiskt... men som sagt, det är en bit dit. Räkna inte med att soppan blir billigare eller att skatten sänks dock för då lär du bli besviken. Sett till hur, vad och vart folk kör så har den varit för billig länge.
 
  • Gilla
13th Marine och 3 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
nä nu tänker jag ta natt.

imorgon är det fredag... Och det kommer vara kallt på morgonen.. Och ljusna vid klockan 08.30..och skulle detta ändras..
jaha.. en ny upplevelse..

Men att tro att det jag gör stoppar något man har en övertygelse om, det gör jag inte..
Där ligger inte min tid eller tankar..
Jag lever inte för andra än familjen..
Så vad som sker om 300 år, 1000.år
..ja vad är det med det... inget jag eller ungarna kan göra något åt.. det är upp till de som suttit och om man ska tro denna religion förstört jorden... nämligen våra folkvalda..
runtom på jorden...

Ska man vara sur, va det på politikerna som stoppar fickorna fulla.. Och förser sig själva..
Dina barn kommer leva för sin familj och sina barn osv. Frågan är om din omtanke tar slut vid barnbarn, eller barnbarns barn? Men jag vet att en del tänker att när de dör skiter de i vad som händer både med planeten och andra personer, nära eller okända. Alla har vi förstås olika måttstockar. Jag ser gärna att både mina och dina barnbarns barn har en okej planet att bo på även om jag aldrig får nöjet att träffa dem...
 
  • Gilla
Alexn72 och 3 till
  • Laddar…
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Men vad har det för betydelse vad vi åstadkommer i lilla Sverige?

Förstår du inte att det vi gör här inte räddar moder jord.
Det är sant att om vi skulle sluta totalt med alla utsläpp i Sverige skulle det inte motsvara mer än någon tiondels procent av Kinas utsläpp. Det kan verka lönlöst. Men Någon ska ju komma med innovationerna. Någon ska ju visa att det går att ställa om, och inte bara lägga sig platt och ge upp med orden ”ingen idé att kämpa emot, det går åt helvete ändå”.
Varför skulle inte dessa kunna vara från Sverige?
 
  • Gilla
Zsam och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
hmm, jag tror inte att det bara är någon tiondels procent, jag tror Sverige har ungefär en procent av Kinas...

Det kan ju de som glädjer sig åt 50 öre lägre bensinskatt tänka på, det är ju bara 2-3%, kan ju alltså inte spela någon roll.
 
  • Gilla
  • Haha
Zsam och 2 till
  • Laddar…
A
J JohanLun skrev:
Dina barn kommer leva för sin familj och sina barn osv. Frågan är om din omtanke tar slut vid barnbarn, eller barnbarns barn? Men jag vet att en del tänker att när de dör skiter de i vad som händer både med planeten och andra personer, nära eller okända. Alla har vi förstås olika måttstockar. Jag ser gärna att både mina och dina barnbarns barn har en okej planet att bo på även om jag aldrig får nöjet att träffa dem...
Jag kan inte tänka längre än när jag fortfarande lever.
Så barnbarn sedan är det stopp.
 
  • Gilla
Grizzlybjörnen123
  • Laddar…
A
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja nu var du rätt så insiktsfull!
Så varför kämpar du emot så, när du ändå verkar inse hur det ligger till?
Varför kämpar du med att bevisa att jag är en dålig person?
Med dåliga värderingar?
 
  • Gilla
Grizzlybjörnen123
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nja, nu är det ju så att även här utgör elektrikernas fackförening SEF ett problem. Har man inte kollektivavtal så får man inte anställa lärlingar.
Eller tja, anställa får man men lärlingen får inte tillgodoräkna sig lärlingstiden för att få ut sitt så kallade ECY-bevis, vilket sen i sin tur är ett krav inom kollektivavtalet för kunna anställas.

Och småfirmorna, enmans eller med typ 1-2 anställda har inte så ofta kollektivavtal, så det kan vara där det faller rätt ofta för småföretagarna.

Jag har inget kollektivavtal slutet, så jag kan inget annat än neka en som söker lärlingsplats.
Mina erfarenheter av SEF är tyvärr sämsta möjliga. Tokhög avgift som absolut inte gick att sänka när jag böjade studera. De tyckte tydligen det var helt normalt att 10% av ens inkomst gick till fackavgift. När jag p.g.a. detta ville gå ur ( jag hade helt enkel inte råd) så var det 6 månaders uppsägningstid. Jag frågade vad som skulle hända om jag slutade betala och fick svaret "Så kan du ju inte göra!". Det kunde jag och blev utesluten precis som jag ville.

Sedan tecknade de plötsligt någon försäkring i mitt namn utan mitt samtycke. Kom bara hem en faktura. Vid samtal var man tydligen tvungen att betala för försäkringen i 3 månader då det var 3 månaders uppsägningstid. Jag vägrade och det blev till slut uppsagd ändå.

Nej usch för SEF.
 
Redigerat:
  • Gilla
Grizzlybjörnen123
  • Laddar…
A
MathiasS MathiasS skrev:
har redan förklarat för den som inte förstår, varför det inte duger att fortsätta svina som vanligt bara för att vi bor i ett litet land.
Nä du har skrivit att alla andra med annan uppfattning har fel.

vilket strider emot dels min åsiktsrätt och den fria människans rätt i en demokrati.
Det du vill ha är total underkastelse och en form av diktatur..
 
  • Gilla
Grizzlybjörnen123
  • Laddar…
A
Mikael_L Mikael_L skrev:
hmm, jag tror inte att det bara är någon tiondels procent, jag tror Sverige har ungefär en procent av Kinas...

Det kan ju de som glädjer sig åt 50 öre lägre bensinskatt tänka på, det är ju bara 2-3%, kan ju alltså inte spela någon roll.
bränslet skall ner till sommarens nivåer eller lägre... annars är något lika fel som trycka på andra människor sin åsikt..
 
Mikael_L
Maskintok skrev:
Varför kämpar du med att bevisa att jag är en dålig person?
Med dåliga värderingar?
Du är ju en kul cool typ, dessutom en fantastisk kock.

Men sen stör jag mig lite på att du misstror vetenskapen så, och särskilt i en sådan här viktig fråga.
Att du har din åsikt, det får du ha, men när du basunerar ut den, så försöker jag motverka, inte för din skull, utan för andra.

Men antagligen är detta helt dubbelriktat, du skriver som du gör för att berätta att min åsikt är fel.

Det enda jag hoppas på är att så många som möjligt sätter sig in i vad vetenskapen säger, hur vetenskap och forskning fungerar, det är mycket bättre än de orden vi kastar på varandra.
 
  • Gilla
pmd och 3 till
  • Laddar…
R
Maskintok skrev:
Nä du har skrivit att alla andra med annan uppfattning har fel.

vilket strider emot dels min åsiktsrätt och den fria människans rätt i en demokrati.
Det du vill ha är total underkastelse och en form av diktatur..
Jag tycker du uttrycker din åsikt hela tiden. Vem hindrar dig anser du?

Eller menar du att du ska få uttrycka din åsikt utan att bli motsagd? Det är det väldigt få personer i världen som har "rätt" att göra. De flesta är ironiskt (för dig) nog ledare i diktaturer :rolleyes:
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
A
Mikael_L Mikael_L skrev:
Du är ju en kul cool typ, dessutom en fantastisk kock.

Men sen stör jag mig lite på att du misstror vetenskapen så, och särskilt i en sådan här viktig fråga.
Att du har din åsikt, det får du ha, men när du basunerar ut den, så försöker jag motverka, inte för din skull, utan för andra.

Men antagligen är detta helt dubbelriktat, du skriver som du gör för att berätta att min åsikt är fel.

Det enda jag hoppas på är att så många som möjligt sätter sig in i vad vetenskapen säger, hur vetenskap och forskning fungerar, det är mycket bättre än de orden vi kastar på varandra.
forskning har visat på även andra saker än er vedertagna sanning...
Och det är ju fortfarande så att era starkaste argument är vetenskapen.. samlade forskare..
De övertalar inte mig alls... Jag lever inte efter deras pipa..
 
  • Ledsen
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.