A
Ny studie om elbilar - YouTube
 
Marike
MathiasS MathiasS skrev:
Nej, i denna fråga finns det inte längre mer än en sanning. Konsensus bland seriösa forskare är i det närmaste total. Beklagligt då de flesta av mina intresseområden omfattar förbränningsmotorer i diverse former, men det går inte att låtsas som det regnar längre.
Varför inte förbjuda bubbelvatten och brandsläckare, det måste ju ge en mer direkt effekt än vad byggandet av elbilar gör. https://sv.wikipedia.org/wiki/Kolsyra
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nej, det slutar inte avge gammastrålning, men den har avtagit rätt ordentligt.
Med andningsskydd och speciella handskar, helst helkroppsskydd, så är det nog tänkbart att man kan våga hantera det utbrända avfallet med händerna i relativt korta tidsperioder redan efter några hundra år. Då består avfallet mest av U238 (typ 99%) U235 och PU239.
Och dessa har långsamma halveringstider och är inte några kraftiga gammastrålare, helt klart farliga, men kort exponering tror jag kroppen klarar hyggligt.
Däremot är t.ex. P239 en a-strålare av rang, och därmed oerhört farlig, och även ordentligt giftigt. Men a-partiklar stoppas rätt lätt, av relativt tunna material.

Det är långt ifrån ofarligt, men det är inte längre lika akut farligt som under de första 2-500 åren.
Vi kan knappast ens gissa något om vart civilisationen tar vägen om 300 år.
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
A
Mikael_L Mikael_L skrev:
Marike, Maskintok, Johnny stenman och andra.
Jag hoppas, och förutsätter att ni inte kommer klaga sen när ni känner att ni drabbas av effekterna av klimatförändringarna.
T.ex inte har något emot att ta emot några miljoner klimatflyktingar, att skicka färskvatten till andra länder, att försäkringsbolagen höjer premier skyhögt, eller vägrar försäkra er egendom, och sånt.
Det ska då inte bli något sådant.
gränsen stängd.
vattnet kvar.
Ja försäkringsbolag är redan idag gamar...
Inte mycket att komma med..
Den blundande människans tid är förbi..
Det räcker med att se vad folk skriver för kommentarer runt om i medier... Så märker man att många har fått nog....
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
A
K karlmb skrev:
Vi kan knappast ens gissa något om vart civilisationen tar vägen om 300 år.
Hur ska vi kunna göra det?
Den vedertagna sanningen som vissa här hävdar... Har fått ändrats så många gånger för att passa in... Så de som påstod detta knappt vet vad som gäller nu...
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
A
nä nu tänker jag ta natt.

imorgon är det fredag... Och det kommer vara kallt på morgonen.. Och ljusna vid klockan 08.30..och skulle detta ändras..
jaha.. en ny upplevelse..

Men att tro att det jag gör stoppar något man har en övertygelse om, det gör jag inte..
Där ligger inte min tid eller tankar..
Jag lever inte för andra än familjen..
Så vad som sker om 300 år, 1000.år
..ja vad är det med det... inget jag eller ungarna kan göra något åt.. det är upp till de som suttit och om man ska tro denna religion förstört jorden... nämligen våra folkvalda..
runtom på jorden...

Ska man vara sur, va det på politikerna som stoppar fickorna fulla.. Och förser sig själva..
 
Maskintok skrev:
Ja men etanol innehåller mer vatten...
därför skrev jag det längst ner.

Och 95-e10 innehåller etanol.

Jag som kör på E85 får se upp lite hur jag ställer dunken.. varit med massor av gånger att vatten bildats efter en varm dag och svalt på natten...
Vatten bildas väl inte? Möjligen kondenseras det. Sker det inuti dunken och det sedan droppar ner i bränslet så löses det bara ut där och kommer att ingå i detsamma tills det deltar i förbränningen.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
A
K karlmb skrev:
Vatten bildas väl inte? Möjligen kondenseras det. Sker det inuti dunken och det sedan droppar ner i bränslet så löses det bara ut där och kommer att ingå i detsamma tills det deltar i förbränningen.
inte i bensin... Det lägger sig på botten om inte etanol finns i bränslet som binder vatten..
 
@Maskintok
För att inte bry dig om vad andra tycker och tänker och inte vill stressa upp dig kring miljö och klimat tycker jag ändå du lägger väldigt mycket tid och energi på att envist hävda att du har rätt och att alla andra har fel.

Jag försöker själv tänka på att jag en av flera miljarder människor. Gör jag vettiga val i mitt liv kan det göra livet bättre för mig och för andra. Stort som smått. Det är dock inget som någon kan lyckas med fullt ut... men man kan ju undvika en del genom att tänka efter en gång extra och göra en liten konsekvensanalys kring sitt eget beteende.
 
  • Gilla
pmd och 5 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
inte i bensin... Det lägger sig på botten om inte etanol finns i bränslet som binder vatten..
Jovisst men nu pratade vi väl om E10?
 
Mikael_L
K karlmb skrev:
Vi kan knappast ens gissa något om vart civilisationen tar vägen om 300 år.
Ja så är det. Jag utesluter inte alls att vi kan ha utrotat oss själva till dess.
Men det avhåller inte mig från att försöka agera som att det faktiskt finns en framtid.
Jag har t.ex. barn, som jag önskar kan få en någorlunda framtid.
 
  • Gilla
Abies koreana och 2 till
  • Laddar…
A
O OskarJ skrev:
@Maskintok
För att inte bry dig om vad andra tycker och tänker och inte vill stressa upp dig kring miljö och klimat tycker jag ändå du lägger väldigt mycket tid och energi på att envist hävda att du har rätt och att alla andra har fel.

Jag försöker själv tänka på att jag en av flera miljarder människor. Gör jag vettiga val i mitt liv kan det göra livet bättre för mig och för andra. Stort som smått. Det är dock inget som någon kan lyckas med fullt ut... men man kan ju undvika en del genom att tänka efter en gång extra och göra en liten konsekvensanalys kring sitt eget beteende.
Nä det gör jag inte.
För jag bryr mig inte om er övertygelse...
 
A
K karlmb skrev:
Jovisst men nu pratade vi väl om E10?
10%etanol
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Ja så är det. Jag utesluter inte alls att vi kan ha utrotat oss själva till dess.
Men det avhåller inte mig från att försöka agera som att det faktiskt finns en framtid.
Jag har t.ex. barn, som jag önskar kan få en någorlunda framtid.
Jag med. Så varför riskera något på såpass lång tid som 2-300 år?
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Mikael_L
Maskintok skrev:
Så vad som sker om 300 år, 1000.år
..ja vad är det med det... inget jag eller ungarna kan göra något åt.. det är upp till de som suttit och om man ska tro denna religion förstört jorden... nämligen våra folkvalda..
Ja nu var du rätt så insiktsfull!
Så varför kämpar du emot så, när du ändå verkar inse hur det ligger till?
 
  • Gilla
karlmb och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.