A
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
En Volvo xc40 recharge har en räckvidd på 42 mil i 100 km/tim men på vintern endast 21 mil:surprised:
dålig på dessa elbilar..
Är detta en ren elbil eller hybrid...?
hälften är ju inte bra alls... nästan lite tragiskt...
 
Mikael_L
Maskintok skrev:
Elbilar passar dåligt in i vårt klimat - YouTube
[media]Här har vi alla oavsett läger något att ruska på huvudet åt... Det blir nästan till fyllekomedi.. :crysmile::crysmile:
Ojoj, jag sitter nu här och känner mig sååå lurad. Shit att du skulle kasta det där på mig ... :cool:

Kan man anmäla någon, eller få kompensation. Eller är en kränkthetsrapport enda jag kan göra?
 
  • Haha
  • Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
J Johnny Stenman skrev:
tur du vet alt du. 2021 jo den du men lös el problemet då nu när du är så duktig. Anv inte kol,eller kärnkraften eller gas. eller ett enda fordon som inte går på el. Lycka till. Men vad vet jag. Utan oss diesel körande lastbilschaufförer så får du ingen mat inget el inga saker ja typ inget. Så cykla du till alla ställe. Du för el den tar snart slut. Ja eller så kommer Sveriges riksdag ta död på ekonomin i sverige. Hoppas du är en av tesla ägarna som ska ladda era fina kartonger till bilar. Nu när elen blir för dur grattis. Venta vad va det du sa JO välkommen till 2021
Åh, här pratar offerkoftan ser jag. Känner du dig hotad av att folk börjar köra elbil eller vad är problemet? Du kan vara lugn Johnny - du kommer kunna köra runt i din lastbil under många år till. Du borde vara glad att många väljer att köra elbil, det betyder att omställningen i din bransch kan ske lite senare.

Varför ska vi lösa "elproblemet" utan kärnkraft?

...och varför så inihelvete bitter? Släpp hörnflaggan istället och inse att det är dags att tänka om lite när det gäller miljön. Nästa bilbyte blir definitivt en elbil, varför skulle man köpa något annat? Skulle fungera utmärkt för oss.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
A ArneTW skrev:
Så de funkar ej för privatpersoner?
Kostnad eller funktion?

/ATW
Det blir mycket lättare att diskutera om du inte försöker dra egna slutsatser av det jag skriver. Jag menar ingenting annat än precis det jag skriver och dina försök till att vrida till diskussionen med egna påhittade slutsatser om vad jag försöker säga slutar alltid på samma sätt, inte ens du själv förstår vad du menar.

Vad är det som inte funkar för privatpersoner?
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
J Johnny Stenman skrev:
Hur ska vi lösa alla problem då när ni har sett till att alla andra drivmedel inte går att anv mer då.
`

Du har inte riktigt förstått varför vi inte kan fortsätta bränna fossila bränslen va? Ledtråd - det är inte elbilarnas fel. Och inte Miljöpartiet.
 
  • Gilla
Alexn72 och 2 till
  • Laddar…
A
MathiasS MathiasS skrev:
`

Du har inte riktigt förstått varför vi inte kan fortsätta bränna fossila bränslen va? Ledtråd - det är inte elbilarnas fel. Och inte Miljöpartiet.
Nja nu ska du inte påstå att andra far med osanningar... Och göra samma sak själv utan att se det...
Jo mp har väldigt mycket med detta att göra, så på fler än ett sätt är det deras fel... ingen idé att förneka.. Då blir diskussionen skev, och det vill vi ju inte.. Eller hur?
 
  • Haha
Grizzlybjörnen123
  • Laddar…
Marike
13th Marine 13th Marine skrev:
Intressant, läser man sedan kommentarerna visar de är sig vara artikelförfattaren som själv dragit slutsatsen att det är elbilarnas fel, när rapporten visar på att det är den ökade tunga trafiken som i själva verket står för majoriteten av slitaget.

Men jag antar att det inte stämmer överrens med dina (och ett antal andra skribenteri tråden) avsikter med tråden (som mest verkar vara att kasta skit på elbilar).
Varför så sur? Jag har inte kastat skit på el-bilar och inte artikelförfattaren heller. Vad som står i kommentarsfältet kan du inte lägga oss till last.
Han skriver att tyngre bilar sliter mer på redan dåliga vägar, det kan du väl inte säga emot. Att elbilar är tyngre är väl heller ingen hemlighet.
Han skriver även att det äntligen kommit på agendan på regeringsnivå och det tycker i alla fall jag är bra.
Jag skulle gärna haft en elbil men det kommer aldrig att hända med min inkomst, möjligen en utan batteri som jag kan putsa på, men det är inte min grej.
I samma tidning finns en artikel om en Norsk taxichaufför som sabbat sitt batteri, kostnad 378000, den summan kommer jag inte i närheten om jag adderar mina totala kostnader för bilägande från 1968.
Är det svårt att förstå att långt ifrån alla har råd?
https://www.vibilagare.se/nyheter/batteribyte-i-elbilen-mercedes-eqc-notan-378-000-kr men det är en betalartikel.
 
  • Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Nja nu ska du inte påstå att andra far med osanningar... Och göra samma sak själv utan att se det...
Jo mp har väldigt mycket med detta att göra, så på fler än ett sätt är det deras fel... ingen idé att förneka.. Då blir diskussionen skev, och det vill vi ju inte.. Eller hur?
Det är miljöpartiets fel att vi inte kan fortsätta bränna fossila bränslen? Kom igen nu, lite bättre nivå på diskussionen får det väl ändå vara.

Många korkade saker har de hittat på genom åren, men en sak man inte kan lasta MP för är klimatsituationen.
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
A
MathiasS MathiasS skrev:
Det är miljöpartiets fel att vi inte kan fortsätta bränna fossila bränslen? Kom igen nu, lite bättre nivå på diskussionen får det väl ändå vara.

Många korkade saker har de hittat på genom åren, men en sak man inte kan lasta MP för är klimatsituationen.
Nja det tycker jag nog man kan..
vilka har drivit igenom bränsleskattshöjningar? vilka har satt oss i flera allvarliga situationer i samhället?
Och sedan valt att smita undan sitt ansvar?

att de inte skapat någon klimatsituation hör inte till saken...
De har varit en del av en regering och totalt malt sönder marken vi står på...

skiter i om ni kör elbilar men försök inte tvinga på andra några sådana, det kommer slå tillbaka... Och Sverige behöver inte gå i fronten jämnt....
 
  • Gilla
Karl Olssvan och 2 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
`

Du har inte riktigt förstått varför vi inte kan fortsätta bränna fossila bränslen va? Ledtråd - det är inte elbilarnas fel. Och inte Miljöpartiet.
Snälla lägg ner nu för den enda som inte fattar ett dugg är du. Jag fattar att vi måste göra någe för att hjälpa moder natur men vi kan inte göra alt på så kort tid. Sen kan inte lilla sverige göra alt för hela världen måste hjälpa till fattar du det nu. Så om lilla sverige göra alt vi kan och ett större delen av gjorden inte gör ett skit så tadaaaa inget bättre. Men såklart någonting är bättre än ingenting.Vad är det som gör att du inte kan fatta det. Lägg ner nu. Orkar inte ödsla min tid på en människa som tror sig veta alt men begriper noll. Lägg ner. Å förstår inte du detta så läs en bok
 
  • Gilla
Grizzlybjörnen123
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Nja det tycker jag nog man kan..
vilka har drivit igenom bränsleskattshöjningar? vilka har satt oss i flera allvarliga situationer i samhället?
Och sedan valt att smita undan sitt ansvar?

att de inte skapat någon klimatsituation hör inte till saken...
De har varit en del av en regering och totalt malt sönder marken vi står på...

skiter i om ni kör elbilar men försök inte tvinga på andra några sådana, det kommer slå tillbaka... Och Sverige behöver inte gå i fronten jämnt....
Men jösses. Du skojar faktiskt inte?

Det är inte pga höga bränslepriser vi måste sluta köra fossilbilar, det är på grund av klimatsituationen vi ställt till med. Detta enkla orsakssamband kan inte vara svårt att förstå.

Att miljörörelsen borde välja sina slagsmål lite bättre är jag den förste att skriva under på men det går inte att blunda för konsekvenserna av att bränna fossila bränslen.
 
  • Gilla
Alexn72 och 3 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Men jösses. Du skojar faktiskt inte?

Det är inte pga höga bränslepriser vi måste sluta köra fossilbilar, det är på grund av klimatsituationen vi ställt till med. Detta enkla orsakssamband kan inte vara svårt att förstå.

Att miljörörelsen borde välja sina slagsmål lite bättre är jag den förste att skriva under på men det går inte att blunda för konsekvenserna av att bränna fossila bränslen.
så god natt nu lilla killen dags att sova skola i morgon
 
  • Haha
1
  • Laddar…
Marike
MathiasS MathiasS skrev:
Det är miljöpartiets fel att vi inte kan fortsätta bränna fossila bränslen? Kom igen nu, lite bättre nivå på diskussionen får det väl ändå vara.

Många korkade saker har de hittat på genom åren, men en sak man inte kan lasta MP för är klimatsituationen.
Självfallet ska vi sluta skitta ner vår planet. Men det bör ju ske med förnuft, inga framhetsade beslut som hotar äventyra livsviktig utveckling. Jag anser att just co2 hysterin är en sådan, en för faunan viktig gas som utsetts till värsta fiende.
Själv tror jag mer solens påverkan än att vi småkryp skulle på något sätt skulle vara avgörande.
Självfallet kan vi inte påverka solaktiviteten och den + vår nedsmutsning gör att vi har det som vi har det och det sistnämnda kan vi påverka, och bör göra, men det är nog en mindre del av problemet.
https://www.lu.se/artikel/solens-aktivitet-paverkar-naturlig-klimatforandring finns mycket fakta om detta men som kommit i skuggan med hjälp av aktivisternas framfart.
 
  • Gilla
  • Ledsen
Karl Olssvan och 2 till
  • Laddar…
J Johnny Stenman skrev:
Snälla lägg ner nu för den enda som inte fattar ett dugg är du. Jag fattar att vi måste göra någe för att hjälpa moder natur men vi kan inte göra alt på så kort tid. Sen kan inte lilla sverige göra alt för hela världen måste hjälpa till fattar du det nu. Så om lilla sverige göra alt vi kan och ett större delen av gjorden inte gör ett skit så tadaaaa inget bättre. Men såklart någonting är bättre än ingenting.Vad är det som gör att du inte kan fatta det. Lägg ner nu. Orkar inte ödsla min tid på en människa som tror sig veta alt men begriper noll. Lägg ner. Å förstår inte du detta så läs en bok
Ja det måste göras på kort tid, synd att vi började så sent.
Nej, Sverige kan inte göra allt men vi kan visa andra att det går att göra en omställning. Det har ett mycket större värde för klimatet än den faktiska reducering av växthusgaser vi kan åstadkomma.

Du hinner dö innan du tvingas köra en elbil och kommer inte köpa någon ny bil de närmaste åren, så varför har du problem med att vi gör en omställning till eldrift? Det kommer ske under många många år och var och en kan konvertera när det passar och tekniken fyller ditt behov. Det är ju toppen att de som kan byter redan nu.
 
  • Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
A
MathiasS MathiasS skrev:
Men jösses. Du skojar faktiskt inte?

Det är inte pga höga bränslepriser vi måste sluta köra fossilbilar, det är på grund av klimatsituationen vi ställt till med. Detta enkla orsakssamband kan inte vara svårt att förstå.

Att miljörörelsen borde välja sina slagsmål lite bättre är jag den förste att skriva under på men det går inte att blunda för konsekvenserna av att bränna fossila bränslen.
Nja nog hade det bra med år till.
ända sedan 1960 talet har det varit skrik från miljörörelsen om detta.. jag är inte övertygad och inte villig att ge upp min verklighet för andras religiösa övertygelser eller miljötro.

Vill du köpa och äga batteribil, varsågod.
Vill du försöka rädda världen, varsågod...
Men jag med flera kommer inte att hjälpa till.

Jag lever ett enkelt liv, vilket jag kommer fortsätta med..
miljöhysteri och stress hör inte hemma här.
lägga ut enorma summor på ett fordon gör jag bara inte.. högst 10.000 kr.
Sedan är det för mycket el och tjafs med höga skatter mm som påverkar negativt..

vi må vara oense i frågan men japp jag skojar inte om att stå helt på sidan om det ni kallar miljöhot... Det existerar inte för mig alls...
 
  • Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.