Mikael_L
Maskintok skrev:
forskning har visat på även andra saker än er vedertagna sanning...
Och det är ju fortfarande så att era starkaste argument är vetenskapen.. samlade forskare..
De övertalar inte mig alls... Jag lever inte efter deras pipa..
Jag är ganska nöjd med att forskning och vetenskap finns.
Jag tänker ibland på Galileo Galilei, och hur hans tankar och arbeten om en heliocentriska världsbild blev motarbetade både av andra forskare och även av katolska kyrkan.
Han baserade sina teorier på tidigare arbeten av bl.a. Tycho Brahe och Nicolaus Copernicus och äldre filosofer från antiken (vilka även hade inspirerat Brahe och Copernicus).
Galilei ställde till sist upp sina tankar i skrift, och det blev sånt liv från kyrkan (som förespråkade den geocentriska världsbilden) att han sedermera tog avstånd ifrån sina egna "kätterska läror", för att undslippa fängelse, tortyr eller död.
Men den samlade forskarvärlden stod inte alls på Galileis sida, de flesta trodde på den geocentriska modellen, och Galileis forskning ansågs kontroversiell. Den geocentriska modellen fanns även under antiken, så det var inte så att det var något som var glömt, utan filosoferna/forskarna hade varit av lite olika åsikt i bortåt 2000 år redan.

Men det hade i alla fall kommit en snöboll i rullning, Galileis verk och även Brahe och Copernicus var såpass välgjorda och grundliga att det fanns forskare som kom att fortsätta att undersöka saken. Och inom mindre än hundra år hade sanningen fastlagts, att planeterna roterar runt solen, inte jorden.
Man hade även kunnat alltmer noga fastställa planetbanorna, Copernicus tänkte att de var rena cirklar runt solen, han hade inte tillgång till tillräckligt bra saker att mäta med och studera himlakropparna med, det var ju Galilei som uppfann "stjärnkikaren".
Efter dessa herrar tog andra vid, främst Johannes Kepler, som var den första som med matematiska modeller kunde visa hur banan runt en stjärna såg ut.
Något århundrande senare kunde Isaac Newton med hjälp av allt detta bevisa gravitation och matematiska formler för detta, och då samtidigt skapa urkraftiga bevis på Kepler, Brahe och de andra hade helt rätt, alla observationer och matematiska modeller faller till 100% på plats.

Sen här för några år sedan så har en forskargrupp fortsatt och nu visat vilken hastighet gravitation har genom att mäta på gravitationsvågor.

I ungefär 200 år var vi väldigt nöjda med Newtons fysik, han hade skapat allt som behövdes för att förklara och räkna på allt, det var frid och fröjd. Men i slutet på 1800-talet och främst i början av 1900-talet började det gnaga och irritera lite, all den fysiken stämde inte riktigt, allt gick inte att förklara eller beräkna med på det vedertagna sättet. Så uppstod ett nytt forskningsfält, kvantmekaniken (och allt omkring). Min kunskapsnivå stannar vid Newtonsk fysik, kvantmekanik, strängteori och allt sånt har jag knappt en susning om. Förutom att jag vet att det har forskats mycket, och mycket nytt har framkommit, en hel del som ses som vetenskaplig sanning, men även en hel del som fortfarande delar forskarna i olika läger.
 
  • Gilla
  • Älska
Abies koreana och 1 till
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Dina barn kommer leva för sin familj och sina barn osv. Frågan är om din omtanke tar slut vid barnbarn, eller barnbarns barn? Men jag vet att en del tänker att när de dör skiter de i vad som händer både med planeten och andra personer, nära eller okända. Alla har vi förstås olika måttstockar. Jag ser gärna att både mina och dina barnbarns barn har en okej planet att bo på även om jag aldrig får nöjet att träffa dem...
Självklart ska våra barns barn och barn, barn osv ha en planet att bo på. Men för att göra det möjligt räcker det inte att vi alla i sverige kör elbil
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Maskintok skrev:
vilka har fallskärm, bra hög lön, säkerhet..
Kan göra bort sig totalt men ändå få fortsätta?
Ja inte är det den lilla människan..
Nej men den "lilla" människan jobbar alltsomoftast inom privatsektorn och om du tittar på de stora bolagen så är deras VDs precis lika priviligerade som politikerna förutom att de har exponentiellt mer betalt. Politikerna kan inte säga till bolagen att höja lönerna för sina anställda eller ge dem mer förmåner. Det är upp till de anställda att kräva. Ni brukar ju oftast säga att vi har så dåliga politiker, varför tror du att det är så? Kan det vara så att även om de har bra betalt så är det inget jämfört med betalningen inom provatsektorn.
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
A
T Tommynorskens skrev:
Lite intressant att du säger att det är pengar det handlar om, men du verkar inte bry dig om alla pengar inom den fossila industrin som gång efter annan sponsrar undersökningar som försöker hävda att "nej fossila bränslen är inte så farliga som vi tror" Trots att de själva har haft forskning på dessa områden sen 70talet som då sa att klimatet kommer påverkas negativt av CO2 utsläppen. Kolla Kolcykeln, att vi släpper ut CO2 är inte det största problemet då det finns i systemet problemet är sen industriella revolution har vi Accelererat utsläppen enormt mycket snabbare än vad de skulle frigöras naturligt.
klart att jag gör.
Men det gör inte ni däremot som jag tycker det verkar.. man ser en elbil.. Wow..
modern.. eldriven... status... Jag ser.
En bil... dyr,, inte lämplig... finner ingen anledning till batteri eller el.. har inga appar eller andra saker som jag ska hålla koll på.
Tycker inte om moderna saker som ska rädda världen för de är en produkt av människor som vill sko sig på andra..

Elon musk hade saker för sig nyss... dessa. visar vilken typ av människa han är..
Han är rik och skor sig på andra människor... Ska jag stötta?
Nej aldrig.
oljeindustrin må vara som de är men de sitter inte i ögonen på mig och beter sig illa..

i media så belyses deras fel... Ja men det borde även musk, gore, gates göras i betydligt större utsträckning....

EU ska avgöra framtiden... jovisst..
men de stjäl vår energi genom att köpa den på grunder av tvång... ingå avtal med djävulen... Men va bra då ska man inte gnälla när elen är dyr eller när EU kommer med nästa sak de ska ha... Som straff när Sverige inte kan förse eu med energi...
Eller tvingar till höjda skatter..

globalism är ett sattyg som kommer starta krig... Men det har ingen fattat ännu... vänta bara... Och det kan komma från länder som inte fick vara med. och dela...
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
Det är sant att om vi skulle sluta totalt med alla utsläpp i Sverige skulle det inte motsvara mer än någon tiondels procent av Kinas utsläpp. Det kan verka lönlöst. Men Någon ska ju komma med innovationerna. Någon ska ju visa att det går att ställa om, och inte bara lägga sig platt och ge upp med orden ”ingen idé att kämpa emot, det går åt helvete ändå”.
Varför skulle inte dessa kunna vara från Sverige?
Visst, vi fasar ut bränslebilen, lastbilen, bussen och allt annat som går på miljöfarligt avfall. Om 20 år har vi gjort det säger vi. Dessutom har vi fasat ur alla kärnkraftverk och sprängt alla oljekraftverk.

Samtidigt har vi byggt ut så hela norrland är en solcellspark och det står vindkraftverk i alla parker i storstäderna och förfular.

Är det så vi vill ha det?
 
Mikael_L
Vad ville jag med detta långa inlägg då?
Jo, jag är dels glad över att vetenskap och forskning finns, och jag ser att det innebär att idag lever vi inte så mycket under kyrkans läror som vi annars skulle.
Vi vet att planeterna roterar runt solen och hur det fungerar, vi kan därför skicka saker upp i rymden.
Vi vet att allt inte är skapat av 4 elementen, utan vi vet hur det periodiska systemet är och fungerar och kan därför skapa en massa material och produkter.

Ja det är så fantastiskt mycket vi vet idag som vi inte visste för 500 år sedan, och det kan vi tacka vetenskapen för.


Det andra jag ville säga, var att visa hur vetenskaplig metod går till.
Först kommer någon eller några på en idé, de brukar försöka undersöka denna. Sen så småningom presenterar man sin idé, som en vetenskaplig teori, tja knappt en vetenskaplig teori egentligen, men man visar vad man tror, och vanligtvis ställer sig alla andra forskare sig negativt till detta, eller åtminstone försiktigt passivt och tvekande.
Men verkar det vara intressant, så börjar allt fler utföra sina egna studier och/eller försök, och fanns det någon essens i det nya så kommer alltfler upptäcka detta. Och så småningom börjar majoriteten av forskarna vara överens, det har uppstått ett paradigm-skifte.
Ofta finns det fortfarande forskare kvar som inte håller med, men de har i detta läget spelat ut sin roll, nu är det ingen som på allvar längre tror att solen roterar runt jorden.
 
  • Gilla
pmd och 6 till
  • Laddar…
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
En Volvo xc40 recharge har en räckvidd på 42 mil i 100 km/tim men på vintern endast 21 mil:surprised:

Nu orkar jag inte räkna men i storleksordningen kan den bilen köras på bensin och förbruka 100kwh men på samma sträcka skulle den på el göra av med runt 30kwh.

Vi kan väl åtminstone vara överens om att eldrivlinan är effektivare.
 
  • Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
A
T Tommynorskens skrev:
Nej men den "lilla" människan jobbar alltsomoftast inom privatsektorn och om du tittar på de stora bolagen så är deras VDs precis lika priviligerade som politikerna förutom att de har exponentiellt mer betalt. Politikerna kan inte säga till bolagen att höja lönerna för sina anställda eller ge dem mer förmåner. Det är upp till de anställda att kräva. Ni brukar ju oftast säga att vi har så dåliga politiker, varför tror du att det är så? Kan det vara så att även om de har bra betalt så är det inget jämfört med betalningen inom provatsektorn.
Nja det är bara att kolla på vad vi som väljare har att egentligen välja på..
Vi gör ett val.. det går inte till någons mandat.. Då skulle detta ha gått till omval..
Men nä man väljer malstenen. och sedan får man en massa inkompetenta politiker vid makten som alla dunkar varandra i ryggen..
Det vore bättre folket bestämde ministrar.
Då har man inget att gnälla över..
samt att ansvaret kom tillbaka.
Även lönerna sänktes...
Detta gäller staten, jag bryr mig inte om privata företag...
 
  • Gilla
Grizzlybjörnen123
  • Laddar…
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Men med MP ute ur leken så kommer det ta ännu längre tid
Jag är inte helt övertygad om att det kommer att göra nån större skillnad oavsett vilka som styr och påverkar i politiken.

Biltillverkarna har hoppat på tåget nu när de ser att det finns pengar att tjäna och att många av de som köper nya bilar nu vill ha annat än bensin och diesel.

Bara senaste året har det kommit flera elbilar som är tillräckligt bra för många bilister. I vissa med förmånliga leasingavtal som i princip varit vad det kostar med soppa och underhåll på en äldre bensinbil som redan är avskriven värdemässigt. Inga lyxbilar på långa vägar, men fabriksny och inga konstigheter.

Tror både utbud och efterfrågan på rena elbilar kommer att öka de kommande åren oavsett politisk påverkan i Sverige.
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Visst, vi fasar ut bränslebilen, lastbilen, bussen och allt annat som går på miljöfarligt avfall. Om 20 år har vi gjort det säger vi. Dessutom har vi fasat ur alla kärnkraftverk och sprängt alla oljekraftverk.

Samtidigt har vi byggt ut så hela norrland är en solcellspark och det står vindkraftverk i alla parker i storstäderna och förfular.

Är det så vi vill ha det?
Jag vet inte hur *vi* vill ha det. Själv vill jag gärna ha kvar och vidareutveckla kärnkraft, men jag vill också att soliga länder (t.ex. många länder i Afrika och mellanöstern) skulle investera stort i solceller, både för att locka dit industrier och för att tjäna pengar på el-export. Det skulle kanske också minska flyktingströmmarna.
 
  • Gilla
MultiMan och 3 till
  • Laddar…
Marike Marike skrev:
Varför så sur? Jag har inte kastat skit på el-bilar och inte artikelförfattaren heller. Vad som står i kommentarsfältet kan du inte lägga oss till last.
Han skriver att tyngre bilar sliter mer på redan dåliga vägar, det kan du väl inte säga emot. Att elbilar är tyngre är väl heller ingen hemlighet.
Han skriver även att det äntligen kommit på agendan på regeringsnivå och det tycker i alla fall jag är bra.
Jag skulle gärna haft en elbil men det kommer aldrig att hända med min inkomst, möjligen en utan batteri som jag kan putsa på, men det är inte min grej.
I samma tidning finns en artikel om en Norsk taxichaufför som sabbat sitt batteri, kostnad 378000, den summan kommer jag inte i närheten om jag adderar mina totala kostnader för bilägande från 1968.
Är det svårt att förstå att långt ifrån alla har råd?
[länk] men det är en betalartikel.
Elbilen drar runt på ett batteri... fossilbilen kräver en tankbil som levererar bränslet till tankstället. Man får inte glömma den belastningen på vägarna med...



En norsk taxi chaffis har skadat sitt batteri genom att köra på en metallstolpe som stack upp ur marken.

Vad kostar det att på motsvarade ny bil byta motorn pga mekanisk skada.

Hur mycket kör du per år?
 
Redigerat:
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Maskintok skrev:
Men då gäller ju att kollektivtrafik finns... Det är dåligt här.. de lägger ner linjer konstant
Det finns ingen enkel universallösning som löser allt, på direkten, ungefär som trolleri.
Det är ju för att det är svårt som det inte redan är löst.

Men det blir inte lättare av att en massa låtsas vara forskare eller kunniga och ljuger för alla som orkar lyssna.
 
  • Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Men klimatet ändrar inte vi i Sverige, och tror du att det räcker att höja skatten på bensin och diesel och köra el?
Om vi i Sverige och norden kan visa att det går att påverka och utvecklas så kommer fler att hänga på i utvecklingen.

Dessutom så är vi historiskt sett bra på att utveckla och ta fram ny teknik. Varför missa den chansen nu?
 
  • Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Jag tycker du uttrycker din åsikt hela tiden. Vem hindrar dig anser du?

Eller menar du att du ska få uttrycka din åsikt utan att bli motsagd? Det är det väldigt få personer i världen som har "rätt" att göra. De flesta är ironiskt (för dig) nog ledare i diktaturer :rolleyes:
På tal om diktaturer kan man säga att Sverige är (åtminstone) när det gäller politik. I många år sedan valet 2014 har man utestängt SD och ändå har detta parti växt sig större och större.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
B b8q skrev:
Jag vet inte hur *vi* vill ha det. Själv vill jag gärna ha kvar och vidareutveckla kärnkraft, men jag vill också att soliga länder (t.ex. många länder i Afrika och mellanöstern) skulle investera stort i solceller, både för att locka dit industrier och för att tjäna pengar på el-export. Det skulle kanske också minska flyktingströmmarna.
Jag kan se mycket likheter i hur riksdagen slog ihjäl kärnkraften med elbilar..

nämligen man kastar sig från tuva till tuva..
Ingen lägger ut plankor så andra kan gå.
Inte heller stannar man upp för att se så man inte hoppat i cirklar... Det har vi fått göra av politikernas beslut...
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.