G OMathson skrev:
Kraft är väl inte bara bättre? Sliter tex däck, jämn hastighet är att eftersträva. Lättare att laga? Mja, inte själva batteri-el delarna. Håller bättre, ja man slipper ju massa rörliga delar och emissions system, snabbare, ja men inte alla och är det bara bra?
De är starkare. Även om de inte orkar dra släp. Rent mekaniska är de enklare. El delarna kommer att bli enklare och mindre, dvs mera integrerade i framtiden. Men det blir moduler man bara byter, till en stor peng, när de är paj.
 
  • Gilla
PNI
  • Laddar…
H heimlaga skrev:
Problemen som jag ser med självkörande bilar är tre:
1. Klarar bilen alla olika förhållanden. Till exempel att gunga sig loss med kopplingen ur en snödriva. Eller att ta fart för att komma genom en snödriva eller över flödvattnet och snösörjan i strandkanten. Är den uppmärksam på isens skick och tjocklek när man kör på isen? Klarar den av att man kör utan säkerhetsbälten på isen och på kajer och liknande ställen där man kan hamna i vattnet. Hur reagerar sensorerna på tät snöyra?
2. Går den att reparera? hittills är ju erfarenheten att elsystemet i bilar inte fungerar och måste repareras om man inte har råd att köpa ny bil stup i kvarten eller inte vill förpesta miljön och fördärva nationalekonomin med att köpa ny bil stup i kvarten. Vad händer till exempel när en kabelhärva har brunnit? Går det att dra dit nya trådar och köra vidare så som jag har gjort vid två olika tillfällen då kabelhärvor har brunnit på min Opel Kadett. Kan man öppna boxarna och byta brunna komponenter?
3. Hinner den utväcklas i tid. Om vi inte skall höja temperaturen så mycket att vi blir tvungna att ta emot hela Afrikas och sydeuropas befolkning som klimatflyktingar så måste vi minska bilberoendet radikalt. Så fort som möjligt. Självkörande bilar påminner litet om en ny självsmörjande typ av atmosfärisk ångmaskin. Praktisk och behändig men 150 år för sent ute.
1. Just det där är exempel på sånt som borde ligga långt ner i prioriteringslistan på vad bilarna ska klara av att göra själva utan en förares inblandning. Det är betydlgit mer användbart i situatiuoner i vardagstrafik, köer och bara rena transportsträckor på vägar med hygglig standard.

2. Det var mycket diskussioner kring detta i slutet av 80-talet och början av 90-talet när mer och mer elektronik hittade in i bilarna. Med facit i hand så är el och datorsystem bättre uppbyggda nu och betydligt robustare än i bilar tillverkade tidigare. Elfel som inte beror på mekanisk påverkan eller att bilen dränkts i vatten är tillräckligt ovanliga för att inte vara något stort problem på vettigt konstruerade bilar.

3. Kanske? Bra hjälpsystem finns redan idag och utveckligen går fort. Mycket kommer säkert att hänga på lagstiftning och vad konsumenterna vill ha. Inom vissa typer av stängda anlläggningar (lager, containerhamnar etc) finns det bra teknik och möjligheter att låta truckar vara mer eller mindre självgående. Största problemet är när man blandar in människor, de är rätt svårtydda och oberäknerliga i många fall och sånt har en dator svårt att lösa fortfarande... men det har å andra sidan människor också problem med :)
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
G
Mikael_L Mikael_L skrev:
Låter som att du (i princip) beskriver en VW Lupo 3L. Nära nog i alla fall.
Typ men går säkert att effektivisera något mer om det får kosta, tex mer alu leg och tex kolfiber så kan den säkert bli något större/högre komfort.
Vilket är bäst? Fyra personer Uppsala-Malmö på vintern. Tesla mod X eller denna Lupo 3L liknande på ej fossilt?
 
F
GK100 GK100 skrev:
Jag antar att du är alldeles för endimensionell i det du beskriver där. I bästa fall. Jag förstår helt vad du syftar på och hade jag varit tillbaks i åldern 18-20 år hade jag dessutom gett mitt liv i stöd för det. Dvs jag har inga problem att följa alla nycker på ett tekniskt, vetenskapligt plan det är något jag gett i stort all vaken tid i mitt liv åt efter fattig förmåga. Däremot att tolka den mångfacetterade verkligheten efter andra paradigm det är där jag kämpar numera rent mänskligt, ödmjukt sett.
Människor är bra på många saker som att programmera och utveckla AI-algoritmerna som programmerar sig själva. Men de är inte bra att upprätthålla uppmärksamhet konstant och göra dessa av oss bestämda avväganden flera gånger per sekund.
Flyget är ett bra exempel, ju fler assistans system desto färre olyckor, 2017 tex, omkom ingen i hela kommersiella passagerarflyget.

Misstänker att du har Airbags/antisladd/ABS i din bil idag och en mobiltelefon som du, handen på hjärtat aldrig har rört under bilkörning. Eller kör du en 240 från -82 lik den min dementa morfar körde (innan vi snodde fördelaren)
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
G
F FC_Bygg skrev:
Människor är bra på många saker som att programmera och utveckla AI-algoritmerna som programmerar sig själva. Men de är inte bra att upprätthålla uppmärksamhet konstant och göra dessa av oss bestämda avväganden flera gånger per sekund.
Flyget är ett bra exempel, ju fler assistans system desto färre olyckor, 2017 tex, omkom ingen i hela kommersiella passagerarflyget.

Misstänker att du har Airbags/antisladd/ABS i din bil idag och en mobiltelefon som du, handen på hjärtat aldrig har rört under bilkörning. Eller kör du en 240 från -82 lik den min dementa morfar körde (innan vi snodde fördelaren)
Men varför är inte vanliga tåg/spårvagnar/t-banor sjävkörande? Förvisso körde Saltsjöbanan själv för några år sen med tveksamt resultat;). Flygplats tåg kör ofta själv.
 
F FC_Bygg skrev:
Flyget är ett bra exempel, ju fler assistans system desto färre olyckor, 2017 tex, omkom ingen i hela kommersiella passagerarflyget.
Stämmer väl endast delvis:
Reuters: "The Aviation Safety Network also reported there were no commercial passenger jet deaths in 2017, but 10 fatal airliner accidents resulting in 44 fatalities onboard and 35 persons on the ground, including cargo planes and commercial passenger turbo prop aircraft."
https://www.reuters.com/article/us-aviation-safety-idUSKBN1EQ17L
 
GK100 GK100 skrev:
Har du tänkt över din andra mening fullt ut? Vore intressant att se hur du balanserar det.
Jag tänkte bara att om det nu är så att vi måste börja med koldioxidlagring måste vi hitta skorstenar att sätta trattarna på. Vilka skorstenar som lämpar sig bäst vet jag dock inte. Men kraftvärmeverk känns som långsiktiga anläggningar som inte riskerar att försvinna i en systemomställning.
 
F
BengtH BengtH skrev:
Stämmer väl endast delvis:
Reuters: "The Aviation Safety Network also reported there were no commercial passenger jet deaths in 2017, but 10 fatal airliner accidents resulting in 44 fatalities onboard and 35 persons on the ground, including cargo planes and commercial passenger turbo prop aircraft."
[länk]
Rest my case, typ någon mer eller mindre handflugen turistcessna och något fraktflyg, så visst. Var faktiskt tvungen att gå igenom fallen.
 
A atomlab skrev:
Klart att tokfan även hittade hit.

Det finns gruvor och bolag som bryter cobalt på vidriga sätt. Men till skillnad från oljan som också på många sätt utvinns på vidrgäiga sätt så kan bolagen aktivt välja att inte köpa cobolt därifrån.

Tesla är ett utmärkt exempel på det. Dom har bara li-jon batterier och hela marknaden dras även dit.

Olja som utvinns på de mest miljövidriga sätt som finns hamnar dock tyvärr även bland den "fina" oljan. Är en marknad som länge arbetat in sig på det sättet som samma sätt som diamanter som är rena blods diamanter tillslut ändå hamnar på ett Cartierhalsband.
Vad använder Tesla för material i sina katoder då?
Det är väl just till litiumjonbatterier som Cobolt används
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
X Xaktly skrev:
Vad använder Tesla för material i sina katoder då?
Det är väl just till litiumjonbatterier som Cobolt används
De har 3% kobolt i sina nuvarande batterier, i nästa generation (4680) använder de inte kobolt alls.
 
T
R RoAd skrev:
Självkörande bilar kommer att minska olyckorna i framtiden. Det är de med insikt i tekniken överens om. Att en självkörande bil varit inblandad i en dödsolycka förändrar inte det faktumet.

Att du ifrågasätter varför man skulle vilja ha en bil som själv undviker att köra in i något går över mitt förstånd.

Även om du inte inser det själv så visar dina inlägg tydligt att du har (ett av) forumets mest framstegsfientliga inställning.
För jag vill inte ha det på mitt samvete att bilen väljer att köra på barnet vid sidan av vägen istället för hunden som sprang över vägen.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
W witten skrev:
Teslas mjukvara är konstruerad med ett "prime objective": Do Not Crash. Allt annat är sekundärt, som att ta sig från A till B tex. Det är lite Asimovskt över det :D
Fast det är ju inte så enkelt som att bara undvika att krascha. Det finns ett nästan oändligt antal situationer som kan uppstå i trafiken, bara vissa innehåller möjligheten att undvika en krasch. Några innebär att välja det minst dåliga alternativet. I andra behöver moraliska övervägande göras och i vissa fall behöver alla övervägande göras på samma gång.

Att med ovanstående i åtanke tro att en autopilot e.d. idag skulle på något sätt vara nära att bli helt självkörande när t.ex. nya bilar har problem med att läsa av hastighetsskyltar för att de sitter på "fel höjd" eller är täckta av snö (https://www.vibilagare.se/bilfragan/bilfragan-assistance-ej-hundraprocentig, https://teslaclubsweden.se/forum/viewtopic.php?f=51&t=24047) anser jag är en aning naivt.

Detta är ju något majoriteten av människor klarar med lätthet ( även om många ändå gör ett medvetet val att ignorera skyltarna).

Med det sagt så anser jag inte att många av de säkerhetssystem som kommit på sistone är av ondo, eller att en människa skulle göra allt bättre. Jag anser bara att många missar hur komplicerat det hela är att göra ett fordon helt självkörande.

Min teori är att vi inte kan förlita oss på att bara förändra och utveckla fordonen som trafikerar våra vägar. Vi måste samtidigt även förändra och utveckla själva infrastrukturen för att inom en rimlig tid få helt självkörande fordon.
 
Redigerat:
F
W witten skrev:
De har 3% kobolt i sina nuvarande batterier, i nästa generation (4680) använder de inte kobolt alls.
W witten skrev:
De har 3% kobolt i sina nuvarande batterier, i nästa generation (4680) använder de inte kobolt alls.
Hur var det med LFP? Innehåller de kobolt alls?
 
F
S Styrman_jansson skrev:
Fast det är ju inte så enkelt som att bara undvika att krascha. Det finns ett nästan oändligt antal situationer som kan uppstå i trafiken, bara vissa innehåller möjligheten att undvika en krasch. Några innebär att välja det minst dåliga alternativet. I andra behöver moraliska övervägande göras och i vissa fall behöver alla övervägande göras på samma gång.

Att med ovanstående i åtanke tro att en autopilot e.d. idag skulle på något sätt vara nära att bli helt självkörande när t.ex. nya bilar har problem med att läsa av hastighetsskyltar för att de sitter på "fel höjd" eller är täckta av snö ([länk], [länk]) anser jag är en aning naivt.

Detta är ju något majoriteten av människor klarar med lätthet ( även om många ändå gör ett medvetet val att ignorera skyltarna).

Med det sagt så anser jag inte att många av de säkerhetssystem som kommit på sistone är av ondo, eller att en människa skulle göra allt bättre. Jag anser bara att många missar hur komplicerat det hela är.
Vilka system är av ondo?
 
Marike Marike skrev:
Var och körde några mil i helgen, vägskicket är helt förskräckligt .
Finns det inte pengar till att underhålla vägnätet trots att staten drar in 42 miljarder på drivmedelskatt, en siffra jag hörde på tv.
Hur blir det sen då när alla ska köra elbil, som dessutom väger i snitt 5-600 kg mer mot syskonbilen med ottomotor. Läste att även däcken på elbilar måste vara hårdare p g av vikten. Gissar att det kommer att slita än mer på vägarna samtidigt som skatteintäkterna minskar.
Och om det kommer finnas pengar till ett ökat underhåll, är det så miljövänligt?
Du kan börja cykla, det är ingen mänsklig rättighet att köra bil.
 
  • Gilla
Rasputitsa och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.