G
F FC_Bygg skrev:
Men man använder i stort sett bara den energin som behövs till respektive funktion just när den behövs till skillnad från ICE där man eldar på och hoppas få något som driver hjulen.
Mja, hoppas va väl att ta i? Är väl samma gör el-batteri i då fall. Hoppas batterierna inte blir för varma/kalla, hoppas man inte fryser i kupen osv.
Skulle inte vara då svårt att bygga en bil med plats för fyra ( med kupe värme)+ bagage på lätt under ett ton med tex en tre eller två cyl 1L diesel på kanske runt 70hk. Bilen skulle kunna lätt kunna gå i ca 100km/t 1000km på 25kg ej fossilt flytande kolväte, tex HVO liknande som lignol. Blir rätt ok verkningsgrad då det är personerna ink bagage på tid som bör räknas.
Tillverkas inte pga politik och status kontra pris men speciellt dyr skulle den inte bli.
 
M Max R70 skrev:
Kommer inte på något en elibil skullevara bättre på.

För övrigt kan vi i sverige inte rädda världen från undergång!
De utsätter inte folk utanför bilen för cancer, enough said.

edit: Förutom partiklar från däcken/asfalten då
 
  • Gilla
erik_83
  • Laddar…
R
Maskintok skrev:
självkörande bilar finns redan... en var väl inblandad i en dödsolycka.. Vilket ledde till diskussion om dess framförande på väg... om jag inte minns fel..

självbromsande mm finns ju de med... Varför skulle man vilja ha en sådan..?
sluta kör överhuvudtaget...
Självkörande bilar kommer att minska olyckorna i framtiden. Det är de med insikt i tekniken överens om. Att en självkörande bil varit inblandad i en dödsolycka förändrar inte det faktumet.

Att du ifrågasätter varför man skulle vilja ha en bil som själv undviker att köra in i något går över mitt förstånd.

Även om du inte inser det själv så visar dina inlägg tydligt att du har (ett av) forumets mest framstegsfientliga inställning.
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Självkörande bilar kommer att minska olyckorna i framtiden. Det är de med insikt i tekniken överens om. Att en självkörande bil varit inblandad i en dödsolycka förändrar inte det faktumet.

Att du ifrågasätter varför man skulle vilja ha en bil som själv undviker att köra in i något går över mitt förstånd.

Även om du inte inser det själv så visar dina inlägg tydligt att du har (ett av) forumets mest framstegsfientliga inställning.
Kalla mig pessimist men jag har svårt att se detta. Framtiden är nog mera billigare bilar. Vi har nått max pris vad det får kosta, folk likt de som inte längre kollar på tv.. De kommer välja mindre bil och enklare för de pro inte längre sin bil. Det kvittar , det är ändå nära till alla nya affärer.
 
F FC_Bygg skrev:
Nu avsågs inte självkörning utan den aktiva och passiva säkerhet som bilarna faktiskt har för användare idag.
Studier såväl som dagligt bruk visar att ju fler system som hjälper föraren desto färre olyckor sker och de som sker är med lindrigare utgång.

Valen säkerhetssystemet gör i en tesla tex baserar sig på data från mer eller mindre samtliga olyckor dessa bilar har varit inblandade i samt kördata från minst 1,5miljarder km.
En människa har ca 40bitars perception och sällan mer än 500000 körda km under en livstid att basera sin ”erfarenhet” på.
Man får trots allt än så länge skilja lite på "signalbehandlingen" den grå massan hos människan kan göra gentemot den i än så sofistikerad kisel. Jag invänder inte mot systemen du nämner de kan vara bra men i det stora hela väldigt smala och lite frågan vad de löser för problem.

Vet inte vad Maskintok et.al kan översättas i för antal bit perception men i läge skulle jag nog trots min relativa övervikt i tekniskt tankesätt ändå lägga mitt liv i dennes händer om det vore riktigt allvar. :)
 
F
G OMathson skrev:
Mja, hoppas va väl att ta i? Är väl samma gör el-batteri i då fall. Hoppas batterierna inte blir för varma/kalla, hoppas man inte fryser i kupen osv.
Skulle inte vara då svårt att bygga en bil med plats för fyra ( med kupe värme)+ bagage på lätt under ett ton med tex en tre eller två cyl 1L diesel på kanske runt 70hk. Bilen skulle kunna lätt kunna gå i ca 100km/t 1000km på 25kg ej fossilt flytande kolväte, tex HVO liknande som lignol. Blir rätt ok verkningsgrad då det är personerna ink bagage på tid som bör räknas.
Tillverkas inte pga politik och status kontra pris men speciellt dyr skulle den inte bli.
Fordonet du pratar om har funnits länge, VW xl1. Det tar iofs bara 2pers och är en hybrid, och hade med största sannolikhet varit mycket effektivare på ren el.
 
F FC_Bygg skrev:
Valen säkerhetssystemet gör i en tesla tex baserar sig på data från mer eller mindre samtliga olyckor dessa bilar har varit inblandade i samt kördata från minst 1,5miljarder km.
Teslas mjukvara är konstruerad med ett "prime objective": Do Not Crash. Allt annat är sekundärt, som att ta sig från A till B tex. Det är lite Asimovskt över det :D
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
Teslas funktion är en glorifierad lane assist. Inte på något sätt att förväxla med Googles fullt autonoma lösning. Värt att tänka på.
 
W witten skrev:
Exakt så, omvandla biomassa till bränsle är ett stort slöseri på energi pga. förlusterna. Kombinera sedan värmeverket med koldioxidlagring.
Har du tänkt över din andra mening fullt ut? Vore intressant att se hur du balanserar det.
 
F
GK100 GK100 skrev:
Man får trots allt än så länge skilja lite på "signalbehandlingen" den grå massan hos människan kan göra gentemot den i än så sofistikerad kisel. Jag invänder inte mot systemen du nämner de kan vara bra men i det stora hela väldigt smala och lite frågan vad de löser för problem.

Vet inte vad Maskintok et.al kan översättas i för antal bit perception men i läge skulle jag nog trots min relativa övervikt i tekniskt tankesätt ändå lägga mitt liv i dennes händer om det vore riktigt allvar. :)
De löser förmodligen en eller ett par av dina problem under körningen, 100000ggr per sekund och beaktar det du inte vet. Sen han du med resterande 38bitar fundera på vad du ska käka till middag, om du skall byta bolån, vilken kap/gersåg som är bäst, flytta uppmärksamheten i en sekund till en fluga i rutans övre vänstra hörn….. när bilen ser cyklisten i mörkret som du inte ser…
 
F FC_Bygg skrev:
De löser förmodligen en eller ett par av dina problem under körningen, 100000ggr per sekund och beaktar det du inte vet. Sen han du med resterande 38bitar fundera på vad du ska käka till middag, om du skall byta bolån, vilken kap/gersåg som är bäst, flytta uppmärksamheten i en sekund till en fluga i rutans övre vänstra hörn….. när bilen ser cyklisten i mörkret som du inte ser…
Jag antar att du är alldeles för endimensionell i det du beskriver där. I bästa fall. Jag förstår helt vad du syftar på och hade jag varit tillbaks i åldern 18-20 år hade jag dessutom gett mitt liv i stöd för det. Dvs jag har inga problem att följa alla nycker på ett tekniskt, vetenskapligt plan det är något jag gett i stort all vaken tid i mitt liv åt efter fattig förmåga. Däremot att tolka den mångfacetterade verkligheten efter andra paradigm det är där jag kämpar numera rent mänskligt, ödmjukt sett.
 
G
K Nils Andersson1 skrev:
Jo de är bättre på de flesta sett, så som kraft, lättare att laga, håller bättre, snabbare mm
Kraft är väl inte bara bättre? Sliter tex däck, jämn hastighet är att eftersträva. Lättare att laga? Mja, inte själva batteri-el delarna. Håller bättre, ja man slipper ju massa rörliga delar och emissions system, snabbare, ja men inte alla och är det bara bra?
 
Redigerat:
  • Gilla
PNI
  • Laddar…
Problemen som jag ser med självkörande bilar är tre:
1. Klarar bilen alla olika förhållanden. Till exempel att gunga sig loss med kopplingen ur en snödriva. Eller att ta fart för att komma genom en snödriva eller över flödvattnet och snösörjan i strandkanten. Är den uppmärksam på isens skick och tjocklek när man kör på isen? Klarar den av att man kör utan säkerhetsbälten på isen och på kajer och liknande ställen där man kan hamna i vattnet. Hur reagerar sensorerna på tät snöyra?
2. Går den att reparera? hittills är ju erfarenheten att elsystemet i bilar inte fungerar och måste repareras om man inte har råd att köpa ny bil stup i kvarten eller inte vill förpesta miljön och fördärva nationalekonomin med att köpa ny bil stup i kvarten. Vad händer till exempel när en kabelhärva har brunnit? Går det att dra dit nya trådar och köra vidare så som jag har gjort vid två olika tillfällen då kabelhärvor har brunnit på min Opel Kadett. Kan man öppna boxarna och byta brunna komponenter?
3. Hinner den utväcklas i tid. Om vi inte skall höja temperaturen så mycket att vi blir tvungna att ta emot hela Afrikas och sydeuropas befolkning som klimatflyktingar så måste vi minska bilberoendet radikalt. Så fort som möjligt. Självkörande bilar påminner litet om en ny självsmörjande typ av atmosfärisk ångmaskin. Praktisk och behändig men 150 år för sent ute.
 
  • Gilla
PNI och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
F FC_Bygg skrev:
Effektivast måste vara att förbränna allt förbränningsbart oavsett fossil/biobränsle i kraftvärmeverk och köra elen i batteribilar och värmen som uppvärmning via fjärrvärme eller dylikt.
Ja det är ju bra, särskilt i norra Europa där vi behöver uppvärmning stora delar av året.
Och så kan man ju även få frikyla (på något vis, om jag fattat rätt) tillsammans med elproduktion, så det blir bra även på sommaren isåfall.
 
Mikael_L
G OMathson skrev:
Mja, hoppas va väl att ta i? Är väl samma gör el-batteri i då fall. Hoppas batterierna inte blir för varma/kalla, hoppas man inte fryser i kupen osv.
Skulle inte vara då svårt att bygga en bil med plats för fyra ( med kupe värme)+ bagage på lätt under ett ton med tex en tre eller två cyl 1L diesel på kanske runt 70hk. Bilen skulle kunna lätt kunna gå i ca 100km/t 1000km på 25kg ej fossilt flytande kolväte, tex HVO liknande som lignol. Blir rätt ok verkningsgrad då det är personerna ink bagage på tid som bör räknas.
Tillverkas inte pga politik och status kontra pris men speciellt dyr skulle den inte bli.
Låter som att du (i princip) beskriver en VW Lupo 3L. Nära nog i alla fall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.