297 057 läst · 8 036 svar
297k läst
8,0k svar
Vad väntar oss bilister?
En utmärkt översiktsbild, ser ungefär likadant ut idag. Vårt behov av billig energi är ändlöst, inte bara att värma upp våra hus vintertid utan även dess motsats. Som exempel, mängden energi som används till att kyla inomhusluft fördubblades mellan åren 2000 - 2018 och samma fördubbling beräknas ske till år 2040. Bara ett exempel, hettan är dödlig på många håll i världen.Mikael_L skrev:
Noterar den dåliga responsen över din bild Mikael. Beroende på var vi själva befinner oss så tycks debatten fastna med fokus på enskilda detaljer. Just nu är de som bor söderut heligt förbannade över dyra elpriser, när bensinpriset höjs protesterar boende på landsbygden. Konflikten kring Cementa är ett talande exempel, å ena sidan behovet av cement och i förlängningen förlorade arbetstillfällen kontra behovet av en sinande resurs, rent grundvatten.
De som gillar semester på sydliga breddgrader är laddade med försvarsargument - "whatabout"....för att inte nämna de som benhårt försvarar sin konsumtion och livsstil- men Kina då?
Debatten runt fossilbilar kontra elbilar följer samma mönster, att hitta svagheter hos motståndarens argument, oftast handlar det om miljöskadliga batterier.
Skogen då som plötsligt blivit ett hett ämne, beroende på vad som värnas framhålls detta och motpartens argument nedvärderas å det grövsta - och smutskastas. Eller om man ser MP, detta lilla parti som roten till allt ont så öser man sin frustration över tingens ordning på något som i det stora hela är betydelselöst.
Kärnkraften kan vara en möjlig väg, problemet är att den inte finns i tillräcklig omfattning och det blir lite som att vänta på Godot.
Samma som att sätta sina förhoppningar till ännu inte utvecklad teknik som CCS. Små försök finns på Island och i Schweiz, kanske även på något annat håll i världen men i så ringa omfattning att det saknar någon större betydelse just nu.
Geoengineering då? Ja, det finns seriösa förslag om det kan vara vår räddning. Att spruta svavel i vår atmosfär för att hindra solinstrålningen, bl.a. Bill Gates har investerat i detta. Men precis som med allt annat finns en baksida, vår atmosfär skulle färgas röd och så snart man upphör med aktiviteterna är värmen tillbaka. Men geoengineering är förhållandevis billig om man jämför med den enorma omställning som krävs för att fasa ut fossil energi.
Det kan aldrig vara enskilda individers ansvar att lösa detta även om alla tvingas bidra, frivilligt eller ofrivilligt. Det måste till globala politiska lösningar utifrån ett rättviseperspektiv men varje politiker vet att talar man klarspråk ramlar man av taburetten, alltså fortsätter man på samma väg, att låtsas sitta inne med en lösning.
Oändliga diskussioner har även förts om hur man bäst kommunicerar vårt gemensamma dilemma. Det måste finnas en hoppfull ton i budskapet - sägs det i alla fall. Annars slutar folk att lyssna. Jag vet inte, kanske måste vi befria oss från hoppet för att se den verklighet vi befinner oss i för att utifrån det fatta beslut på rationella överväganden. Har vi det mod som krävs att se hela bilden?
Den som känner en betvingande lust att kleta ner mitt inlägg med oväsentligheter om min person, gör inte det. Vi sitter alla i samma båt.
Och en sak till i detta långa inlägg. Debatterna förs av män, var är kvinnorna?
Vi (jag) mansplainar så svårt att de inte orkar... Tror jag.
Kanske också att frågan inbegriper en del teknik, som traditionellt kvinnor inte är lika intresserade av.
Men å andra sidan brukar "vi" ha för stort tekniskt perspektiv. Frågan har stora mängder mjukare värden som inte får missas, teknokrati är inte en lösning.
Kanske också att frågan inbegriper en del teknik, som traditionellt kvinnor inte är lika intresserade av.
Men å andra sidan brukar "vi" ha för stort tekniskt perspektiv. Frågan har stora mängder mjukare värden som inte får missas, teknokrati är inte en lösning.
Självkörande bilar, vad tror vi där? Personligen tror jag det inte ligger allt för långt bort för den stora massan. Med andra ord så tror jag att en mer avslappnad och säkrare bilfärd väntar oss bilister. Ser bara på vår adaptiva farthållare på vår Passat. Så oerhört skön att ha.
självkörande bilar finns redan... en var väl inblandad i en dödsolycka.. Vilket ledde till diskussion om dess framförande på väg... om jag inte minns fel..JLyck skrev:
självbromsande mm finns ju de med... Varför skulle man vilja ha en sådan..?
sluta kör överhuvudtaget...
1 liter bensin innehåller enkelt räknat 10kwhMaskintok skrev:
20kr per liter ger ett kwh pris på 2kr kwh
Verkningsgraden i bilen är 30%. Vilket ger ett kwh pris på närmare 6kr per kwh
Så för att transportera fossilbilen 10mil (2kwh per mil) så krävs det inte 20kwh utan snarare 34kwh.
Dessa siffror klarar iallafall inte min volvo 850.... den ligger närmare 1liter per mil och använder då närmare 100kwh....
Min nissan leaf elbil(som väger lika mycket som volvon) drar för enkelhetens skull (högt räknat 2kwh per mil) 10mil x 2kwh 20kwh.
Ta bussen/tåget så slipper du köraJLyck skrev:
Jag förstår att du är skeptisk till väldigt mycket, men vanliga bilförare är ganska duktiga på att ställa till med olyckor också. Känner själv också att jag inte skulle lita fullt ut på en bil som kör själv, men jag tror att under rätt förutsättningar så finns förutsättningar att minska risken för olyckor och spara energi.Maskintok skrev:
Autobroms för att förhindra olyckor har visat sig fungera bra. Har inte sett någon ny statistik nu men nånstans kring 65% mindre chans för personskador vid kökrockar och liknande incidenter tycker jag är ett hyggligt bra argument för att det ska vara standard på nya bilar.
Har själv blivit "räddad" av det en gång, bilen hann börja bromsa rejält innan jag ens hunnit flytta foten till bromsen när en lastbil valde att inte vänta på sin tur. Nu var marginalen hyggligt stor ändå men det hade varit bra mycket närmare om jag bromsat själv... och brunare spår i kalsongerna.
Renoverare
· Stockholm
· 18 379 inlägg
Google har kört i flera år i Kalifornien nu. Alltid mänsklig faktor som varit orsakande i de olycker det varit med om. Så när alla bilar är autonoma kommer vi ha noll olycker. Förutom de där ej autonoma gångtrafikanter går rakt ut i vägen utan att se sig för. Var en sådan incident med google. Men enligt rapporten hade det inte slutat bättre med en människa bakom ratten.O OskarJ skrev:Jag förstår att du är skeptisk till väldigt mycket, men vanliga bilförare är ganska duktiga på att ställa till med olyckor också. Känner själv också att jag inte skulle lita fullt ut på en bil som kör själv, men jag tror att under rätt förutsättningar så finns förutsättningar att minska risken för olyckor och spara energi.
Autobroms för att förhindra olyckor har visat sig fungera bra. Har inte sett någon ny statistik nu men nånstans kring 65% mindre chans för personskador vid kökrockar och liknande incidenter tycker jag är ett hyggligt bra argument för att det ska vara standard på nya bilar.
Har själv blivit "räddad" av det en gång, bilen hann börja bromsa rejält innan jag ens hunnit flytta foten till bromsen när en lastbil valde att inte vänta på sin tur. Nu var marginalen hyggligt stor ändå men det hade varit bra mycket närmare om jag bromsat själv... och brunare spår i kalsongerna.
Sedan undrar man ju hur det går när man byter ut soliga Kalifornien mot snömodden hemma.
Jo, men nu gillar jag att åka bil.wildeside skrev:
Däremot tror (och hoppas) jag att om man plockar bort den mänskliga faktorn från vägarna så kommer antalet dödsolyckor minska. Tesla jobbar väl rätt hårt på ett sådant system?Maskintok skrev:
Så bara för man vill ha en självbromsande bil, så är det likställt med att jag inte vill köra bil? Hur trångsynt får man vara?
Det här kanske är en skrämmande nyhet för dig: Det händer att manuellt körda bilar är inblandade i dödsolyckor.Maskintok skrev:
- ja, det är väl rimligt att tro att någon form av kilometerskatt för att täcka skattebortfall vid transitionen till elforfon.Marike skrev:Var och körde några mil i helgen, vägskicket är helt förskräckligt .
Finns det inte pengar till att underhålla vägnätet trots att staten drar in 42 miljarder på drivmedelskatt, en siffra jag hörde på tv.
Hur blir det sen då när alla ska köra elbil, som dessutom väger i snitt 5-600 kg mer mot syskonbilen med ottomotor. Läste att även däcken på elbilar måste vara hårdare p g av vikten. Gissar att det kommer att slita än mer på vägarna samtidigt som skatteintäkterna minskar.
Och om det kommer finnas pengar till ett ökat underhåll, är det så miljövänligt?
- man behöver ju inte välja någon tung och ineffektiv ”farmoranka” (läs x-over) elbil.
jämförelse av tjänstevikt
Tesla Model 3 awd performance: 1927kg
BMW M340x: 1745-1845kg
Tesla model Y awd long range: 2003kg
Peugeot 3008 phev: 1937kg
Mazda CX-8: 1920kg
ingen större viktskillnad om man letar lite.
MEN många tillverkare verkar tro att det räcker med ett stort batteri när det i själva verket är energiförbrukningen som är den intressanta siffran.
trångsynt..JLyck skrev:Jo, men nu gillar jag att åka bil.
Däremot tror (och hoppas) jag att om man plockar bort den mänskliga faktorn från vägarna så kommer antalet dödsolyckor minska. Tesla jobbar väl rätt hårt på ett sådant system?
Så bara för man vill ha en självbromsande bil, så är det likställt med att jag inte vill köra bil? Hur trångsynt får man vara?
När man vill ha koll och kontroll över hur fordonet färdas på väg...
Jo jo här har vi en som skulle skylla på molgan när trafikolyckan skedde..
Så du tog åt dig av en generell åsikt..
Ja det är ju ditt problem...