297 100 läst · 8 036 svar
297k läst
8,0k svar
Vad väntar oss bilister?
Sverige som du vet har ingen kol alls.Mikael_L skrev:Problemet med elbilar (vad gäller klimatomställningen) är att införandet iofs minskar användningen av olja, men elen produceras mest med kol, så det blir ju bara att vi byter en fossil energi mot en annan fossil energikälla.
Kolla detta diagram, och inse att det är tänkt att vi på 10-15 år ska få bort nästan 80% av världens energiproduktion, helst byta ut den till annan - om det finns en chans att det går.
Ni inser kanske problemet:
[bild]
Det här är 2013, det ser nästan lika ut idag, andelen Renewable har minskat lite, andelen kärnkraft har ökat något. I absoluta tal har Renewable ökat, men fossil energi har ökat ännu mer de senaste 8 åren, så andelen förnyelsebar energi har alltså minskat.
Och det är dessutom bevisat genom rapport efter rapport att även om elbilen gick på kol så släpper den ut mindre över sin totala livslängd.
18650... de första tesla hade det. Nu får du ändra lite på siffrorna för att de ska stämma.C Carl.Alm skrev:
Den första bensinmotorn fick man veva igång. Så är det väl fortfarande
I mitt fall skulle det innebära att låna bil och kärra minst en dag i veckan och varenda dag somliga veckor. Plus att kunna låna dem med en timmes varsel då man har hittat någonting användbart som skall fraktas hem.Forlowt skrev:
Jag tror inte att någon skulle gå med på att låna ut bil och kärra på det viset.
Det fanns grävmaskiner redan 1939 som drevs med el så det är ingen ny revolution med elgrävmaskiner.skoge skrev:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Marion_7400
Kanske inte ska använda ordet miljövänligt då.K Keld skrev:
Kanske bättre att använda ordet "miljövänligare" då.
För inte är det någon rolig miljö att vistas i heller vid oljefält där olyckor skett. Ja de är inte alltid så rolig miljö även när olyckor inte skett ...
Den el jag inte använder skulle betyda att samma mängd el inte producerades i ett Tyskt, eller Polskt eller Estniskt kolkraftverk.A Alexn72 skrev:
Så det är faktiskt kol jag kör på, hur man än vrider på saken.
Den dagen som kolkraften är helt stängd i perioder, säg sommartid, då skulle jag inte köra kol under samma tid.
När sista kolkraftverket har stoppats, då är det annat jag tankar med.
Om det är Tyskland & Polen som själva ska bygga annan kraft och fasa ur sitt kol, eller om de ska köpa sin kraft från andra länder som gör omställningen är fortfarande en öppen fråga.
Renoverare
· Stockholm
· 18 381 inlägg
Med den logiken så går din dator på kol.Mikael_L skrev:Den el jag inte använder skulle betyda att samma mängd el inte producerades i ett Tyskt, eller Polskt eller Estniskt kolkraftverk.
Så det är faktiskt kol jag kör på, hur man än vrider på saken.
Den dagen som kolkraften är helt stängd i perioder, säg sommartid, då skulle jag inte köra kol under samma tid.
När sista kolkraftverket har stoppats, då är det annat jag tankar med.
Om det är Tyskland & Polen som själva ska bygga annan kraft och fasa ur sitt kol, eller om de ska köpa sin kraft från andra länder som gör omställningen är fortfarande en öppen fråga.
Om Sverige producerar mer än sin totala förbrukning så blir din logik fel. Vad gör det mer rätt att köra på bensin än kol är jag dock nyfiken på.
Men jag håller med dig i en sak.... Sverige ska inte stänga någon kärnkraft utan konkurrera ut så mycket kol och fossilt som de går...