A
T TheGame skrev:
Nu är det bara svammel :p
inte alls... precis som med motorsågar så fanns det eldrivna såna nästan tidigare än bensin och diesel drivna.

Mikael_L Mikael_L skrev:
Problemet med elbilar (vad gäller klimatomställningen) är att införandet iofs minskar användningen av olja, men elen produceras mest med kol, så det blir ju bara att vi byter en fossil energi mot en annan fossil energikälla.

Kolla detta diagram, och inse att det är tänkt att vi på 10-15 år ska få bort nästan 80% av världens energiproduktion, helst byta ut den till annan - om det finns en chans att det går.
Ni inser kanske problemet:
[bild]

Det här är 2013, det ser nästan lika ut idag, andelen Renewable har minskat lite, andelen kärnkraft har ökat något. I absoluta tal har Renewable ökat, men fossil energi har ökat ännu mer de senaste 8 åren, så andelen förnyelsebar energi har alltså minskat.
Sverige som du vet har ingen kol alls.
Och det är dessutom bevisat genom rapport efter rapport att även om elbilen gick på kol så släpper den ut mindre över sin totala livslängd.

• Gilla
Rasputitsa och 1 till
  • Laddar…
C Carl.Alm skrev:
Bara som ett exempel. Teslabilar har vanligen drygt 7100st 18650-celler i sitt batteripack. Retailpris per cell ligger på ungefär en hundring. Så 710.000kr
Dock tar ovan exempel ej hänsyn till mängdrabatt på battericeller eller arbetskostnaden för renovering av batteripacket.
18650... de första tesla hade det. Nu får du ändra lite på siffrorna för att de ska stämma.
Den första bensinmotorn fick man veva igång. Så är det väl fortfarande ;)

• Gilla
Rasputitsa och 2 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Många vill nog räkna med att inte lägga en halv miljon på en bil. Utan nöjer sig med att casha bilen och vara fri från lån.
Totalekonomi.... räkna på vad bilen kostar över tid så blir ekonomin mer rättvis

Grizzlybjörnen123 Grizzlybjörnen123 skrev:
Så kärnbränslet är miljövänligt?
Batterierna i elbilar, är de miljövänliga?
De båda är i fast form och kan återvinnas. Avgaserna släpps ut i närmiljön...

Maskintok skrev:
inte alls... precis som med motorsågar så fanns det eldrivna såna nästan tidigare än bensin och diesel drivna.
Jag menade att det är svammel att dra upp nå sånt.
Eldrift på den tiden funkade helt enkelt inte, finns en anledning att det "försvann" :p

A
T TheGame skrev:
Jag menade att det är svammel att dra upp nå sånt.
Eldrift på den tiden funkade helt enkelt inte, finns en anledning att det "försvann" :p
Finns flera..
Men främst för att de inte var batteridrivna..
effekten var dock inte så. mycket sämre..

Sittställning Forlowt skrev:
Jag skrev ju tydligt att jag lånar släp. Jag tror många hade kunnat dela släp istället för att alla ska äga en speciell bil för att dra en speciell vikt.
I mitt fall skulle det innebära att låna bil och kärra minst en dag i veckan och varenda dag somliga veckor. Plus att kunna låna dem med en timmes varsel då man har hittat någonting användbart som skall fraktas hem.
Jag tror inte att någon skulle gå med på att låna ut bil och kärra på det viset.

• Gilla
fribygg och 3 till
  • Laddar…
Maskintok skrev:
Finns flera..
Men främst för att de inte var batteridrivna..
effekten var dock inte så. mycket sämre..
Precis, långa sladdar var inte praktiskt helt enkelt dessutom riskfyllt.

A
T TheGame skrev:
Precis, långa sladdar var inte praktiskt helt enkelt dessutom riskfyllt.
Och man tappade effekt vart efter..
Men själva idén ser vi ju fortfarande användas.. Sedan är själva batterierna en framgång saga för produkterna...

Men lösning? nä del av framtiden ja

Redigerat:
wildeside
skoge skoge skrev:
Jo det finns grävmaskiner i Aitik med flera ställen som går på el...fast då har de elkabel till maskinen
Det fanns grävmaskiner redan 1939 som drevs med el så det är ingen ny revolution med elgrävmaskiner.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Marion_7400

Mikael_L
K Keld skrev:
Kärnkraft kanske är klimatvänligt, men att kalla det miljövänligt är tveksamt , tänk på Fukushima o Tjernobyl, ingen närmiljö jag vill vistas i.
Kanske inte ska använda ordet miljövänligt då.
Kanske bättre att använda ordet "miljövänligare" då.
För inte är det någon rolig miljö att vistas i heller vid oljefält där olyckor skett. Ja de är inte alltid så rolig miljö även när olyckor inte skett ...
988491810a483a5696d62a3f10394b8b-1165x700.jpg

• Gilla
erik_83 och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
A Alexn72 skrev:
Sverige som du vet har ingen kol alls.
Och det är dessutom bevisat genom rapport efter rapport att även om elbilen gick på kol så släpper den ut mindre över sin totala livslängd.
Den el jag inte använder skulle betyda att samma mängd el inte producerades i ett Tyskt, eller Polskt eller Estniskt kolkraftverk.
Så det är faktiskt kol jag kör på, hur man än vrider på saken.

Den dagen som kolkraften är helt stängd i perioder, säg sommartid, då skulle jag inte köra kol under samma tid.
När sista kolkraftverket har stoppats, då är det annat jag tankar med.
Om det är Tyskland & Polen som själva ska bygga annan kraft och fasa ur sitt kol, eller om de ska köpa sin kraft från andra länder som gör omställningen är fortfarande en öppen fråga.

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
K Keld skrev:
Kärnkraft kanske är klimatvänligt, men att kalla det miljövänligt är tveksamt , tänk på Fukushima o Tjernobyl, ingen närmiljö jag vill vistas i.
Fortfarande bättre än dammar som brister osv

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Den el jag inte använder skulle betyda att samma mängd el inte producerades i ett Tyskt, eller Polskt eller Estniskt kolkraftverk.
Så det är faktiskt kol jag kör på, hur man än vrider på saken.

Den dagen som kolkraften är helt stängd i perioder, säg sommartid, då skulle jag inte köra kol under samma tid.
När sista kolkraftverket har stoppats, då är det annat jag tankar med.
Om det är Tyskland & Polen som själva ska bygga annan kraft och fasa ur sitt kol, eller om de ska köpa sin kraft från andra länder som gör omställningen är fortfarande en öppen fråga.
Med den logiken så går din dator på kol.
Om Sverige producerar mer än sin totala förbrukning så blir din logik fel. Vad gör det mer rätt att köra på bensin än kol är jag dock nyfiken på.
Men jag håller med dig i en sak.... Sverige ska inte stänga någon kärnkraft utan konkurrera ut så mycket kol och fossilt som de går...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.