A
R RoAd skrev:
Luddigt svar, minst sagt.

vad för "annat" bevisas, och vad är det jag/vi inte förstår?

Jag undrar fortfarande varför du tycker det är dåligt att en bil bromsar av sig självt om den detekterar ett hinder.
vet jag inte att jag har skrivit.. :thinking:
har inte uttryckt mig alls i den frågan..

utan jag la fram min åsikt över självkörande fordon... Där jag anser att det är ingen idé att överhuvudtaget sitta bakom ratten isåfall.
Och vill man nu lita blint på teknik varsågod..
Men jag skulle aldrig göra detta...
speciellt inte när det ändå är jag som bilförare som har ansvaret över fordonet på väg...

Och ja jag är ingen teknik dåre eller kåt på allt vad appar eller annat skräp heter...
Jag behöver inte dessa saker..
Jag sväljer inte mediala nyheter med hull och hår... Jag köper inga nippon pippon grejer..

elbilar må ha en del av den framtida utvecklingen men det är ännu för tidigt att skrika om dess suveränetet....
Och jo fossilmotorn har sin plats och sin begränsning..

visa gärna vart någonstans jag i denna tråden har enbart belyst bakåtsträvande argument... För vad jag vet så har jag endast skrivit saker om batteri och vilka hinder som finns idag, det är inte bakåtsträvande.. det är upplysningar och början på argumentation och debatt... bakåtsträvande hade varit om jag skrivit att alla batteri maskiner eller bilar mm skulle läggas på hög och eldas upp... Då gör de iallafall nytta, om inte annat som värmekälla...

Men det har jag inte gjort...

visst jag är inte helt överens om att batteri bilar eller maskiner är någon större grej egentligen... För att jag är övertygad om att det kommer straffa sig även detta..
Men det är än så länge oklart..

att vi nu ser bränsle priser som skjuter i höjden... gör att det isåfall skulle sporra folk till att byta fordons slag...
Men det är inte varken samhället eller fordonen redo för...
Så istället för att hacka på mina åsikter eller argument... ta och läs och verkligen begrunda hur saker och ting är...

Så märker man att hysterin är för hög..
Och att det är inte en lätt omställning detta..
samt att det kanske inte ens ska vara vi i Sverige som tar detta steget...
 
  • Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
wildeside
R Rkarlsson skrev:
Bor säkert bredvid sitt jobb och har ica i andra änden.
Eller så är han en sådan som skiter i sin familj och cyklar gärna 8 mil tur och retur i usel trafik och träffar gärna inte sina ungar.

Själv cyklar jag 10-15 mil i veckan som träning men måste likväl köra 40 mil i veckan för att dra in kulorna.
Kollektivtrafiken är obefintlig och när man veckohandlar så kanske man skulle cykla 3 mil tur och retur för att ha 4-5 kassar på cykelstyret :D
Ta det med humor!
Finns cykelvagn så slipper du ha kassarna hängande på styret och bli en sån där livsfarlig vinglig cyklist som alla bilar kör för nära.:rofl:
 
  • Älska
Darling McFluff
  • Laddar…
A
Darling McFluff Darling McFluff skrev:
Du kan börja cykla, det är ingen mänsklig rättighet att köra bil.
Jaså minsann...
Är det en mänsklig rättighet att åka batteri bil?
kollektiv trafik?
ha semester?
lön?
möjlighet till lån?
mobiltelefon?
internet?
mm..

värme i lägenheten, huset?
el?

Det är inte mycket som är en mänsklig rättighet...
Inte ens att vara dum i huvudet..
 
  • Gilla
galento och 3 till
  • Laddar…
Marike Marike skrev:
Det var det dummaste jag läst på länge. Vi kör för att hämta mat var 14de dag ca 10 kassar, ibland kör jag för att hämta brädor och ibland för att hälsa på barnen 10mil bort, dagen det gällde var jag och tände ett ljus och la en blomma på föräldrarnas grav 3 mil bort . Och du tycker jag kan cykla istället, jäkla pucko, beklämmande att du fick ett gilla på den.
Varför blir jag inte förvånad över din reaktion, om du läser mitt inlägg med en viss ironi så kanske det går lättare.

Det är väldigt vanligt att man liksom du ska få klanka på elbilar, vägar och allehanda saker men när någon liksom jag kommer med en syrlig kommentar, ja då jäklar är det helt åt skogen och man blir kränkt :rofl:

Mitt tips, ska du klaga så får du vara beredd på mothugg.
 
  • Gilla
Rasputitsa och 3 till
  • Laddar…
A
A atomlab skrev:
Klart att tokfan även hittade hit.

Det finns gruvor och bolag som bryter cobalt på vidriga sätt. Men till skillnad från oljan som också på många sätt utvinns på vidrgäiga sätt så kan bolagen aktivt välja att inte köpa cobolt därifrån.

Tesla är ett utmärkt exempel på det. Dom har bara li-jon batterier och hela marknaden dras även dit.

Olja som utvinns på de mest miljövidriga sätt som finns hamnar dock tyvärr även bland den "fina" oljan. Är en marknad som länge arbetat in sig på det sättet som samma sätt som diamanter som är rena blods diamanter tillslut ändå hamnar på ett Cartierhalsband.
vem är denne tokfan?
är det mig du menar så borde du tänka om...
Jag har inte skrivit något som jag förtjänar personangrepp för...
Jag har inte försvarat någon fossil drift eller annat heller..
Att man belyser hur och under vilka hemska förutsättningar vissa människor får leva pga att i media och på forum få se och höra om batterier och fordon, maskiner.... Det får en att vilja spy på hyckleriet...
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Det är lite intressant att läsa hur många som anser att de som har några som helst synpunkter på förträffligheten hos elbilar ofta tar till uttrycket bakåtsträvare.

Givet att det finns en inneboende rädsla/aversion mot förändring hos människan som påverkar vissa i större grad än andra, men allt som är nytt är inte per automatik bättre än det äldre. En teknik blir inte automatisk föråldrad eller sämre bara för att man kommer på en ny teknik med samma syfte. Hjulet är en rätt "gammal" teknik, innebär det att alla som kör bilar med hjul är bakåtsträvare?

Ett exempel på ny teknik som om man ser till säkerhet är ett klart steg bakåt enligt mig är användandet av stora skärmar för att justera många av bilens funktioner. Det har klarlagts i flera undersökningar att det har stor negativ inverkan på bilkörningen jämfört med traditionella fysiska reglage. Detta har även resulterat i ett prejudicerande fall (fallet rörde en Teslaförare som skulle justera intervallen på sina torkare under färd och körde in i ett träd) i Tyskland där man likställer att fippla på bilens "platta" med att använda mobilen under färd. Användandet av skärmar har dock andra fördelar medges, men mest för biltillverkarna som får färre delar och moment i sin produktion.

Vid jämförelser ska man också ha i åtanke att olika tekniker har också en tendens att vara bra på olika saker. D.v.s. man måste ha syftet för tekniken klart för sig innan man kan avgöra om den skulle vara "bättre" än någon annan.
När det gäller bilar blir ofta detta svårt eftersom en bil ofta i någon mån utvecklas som en universallösning för transport. D.v.s. syfte med den är ena dagen att ta 1 person 1 mil till jobbet så bekvämt och billigt som möjligt för att nästa dag transportera 4 personer med packning och husvagn 62 mil till campingplatsen vid havet.

Därför kommer vissa anse att en Renault Zoe funkar bättre på alla sätt än samtliga förbränningsbilar medans vissa anser att sin LandRover aldrig kan ersättas av något som drivs på elektroner.

Själv har jag för tillfället både en liten elbil som används för jobbpendling, kortare ärenden eller när vi kanske bara är 1-2st som ska åka bil. Det funkar den lysande till. Men vi har också förbränningsbil som vi använder när hela familjen ska ut på långväga äventyr. Den sistnämnde bilen är jag övervägt att ersätta med elbilen men det är svårt att hitta någon för rimliga pengar som har vissa motsvarande egenskaper som förbränningsbilen. Speciellt när det gäller lastvikt. Vi är 5st i familjen och när vi alla åker i bilen så är lastvikten så låg på många elbilar att vi knappt får med oss någon packning.
Pekskärmssjukan har tyvärr spritt sig till alla bilar och frågan är väl vad som behövs för att den ska sluta spridas. Till kringutrustning som radio, telefon, musikspelarr, gps och extra fordonsdata kan det vara motiverat och vettigt. Till funktioner som är kritiska för att köra bilen borde det inte ens vara tillåtet att sälja.

Men att ha rövvärmen i en meny på en skärm som funkar dåligt i kyla... den personen som hittade på det borde få sitt kontor flyttat till nån del av antarktis som är så kall att inte ens pingvinerna vill bo där.
 
  • Gilla
  • Haha
GlennB och 5 till
  • Laddar…
wildeside
Har inget emot elbilar och dess presumtiva ägare!
Jag har bara lite klent förtroende till dagens teknik, framför allt teknik som ska fungera i vårat utomhusklimat.
Jag brukade köra en lastbil årsmodell 2010 som rullat 71000 mil.
Den har varit på märkes verkstad 7 gånger för samma elektronik fel dom senaste 100 milen.
Verkstan har fortfarande inte lyckats laga felet, så bilen såldes till export till Sydafrika.
Jag är iof glad slipper köra skiten som larma om lufttrycket var 10 sekund.
Har själv en lastbil årsmodell 2001 som rullat 149000 mil som har väldigt lite elektronik, och definitivt mer lätt reparerad än dagens teknik fordon som inte ens märkes verkstäderna klarar av att laga.
Kalla mej gärna bakåt strävare, men jag gillade gamla Volvo 142 dom kunde man reparera själv.
Har inte lust att betala en verkstad tio tusentals kronor för att byta den ena komponenten efter den andra.
I min värld är det ingen reparation att byta komponenter tills det fungerar.
När problemet med att elektroniken inte tål väder förhållandena den ska användas i så föredrar jag enklare teknik som jag kan felsöka och reparera själv, med eller utan batterier kvittar för mej.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
R
S Styrman_jansson skrev:
Fast det kan väl inte vara så svårt att föreställa sig?

Det springer upp ett rådjur på vägen och tätt bakom dig ligger en timmerbil. Kanske bättre att ta rådjuret än att få en timmerbil i baken? Eller rent av bättre att styra undan?
Ja det går antagligen att hitta på hur många hypotetiska fall som helst om man verkligen vill.

Om jag skulle ha en timmerbil bakom mig, så nära att jag inte kan bromsa utan att den kör in i mig, så hade jag nog släppt förbi den långt innan situationen med rådjuret dök upp.

Men det bästa hade ju varit att även timmerbilen hade haft automatisk avståndshållare och att situationen inte ens var en situation.

Dessutom finns det ingen anledning att tro att det inte går att programmera AIn i bilen att också ta beslutet att köra på rådjuret eller väja om den detekterar en timmerbil så nära att det inte går att bromsa. AIn kan t.o.m. titta konstant på denna timmerbil utan att för den skull ta "ögonen" en enda millisekund från rådjuret, mötande bilar, etc etc. Även i beckmörker. Och beslutet tar den i realtid jämfört med din reaktionstid.
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
Marike
Darling McFluff Darling McFluff skrev:
Varför blir jag inte förvånad över din reaktion, om du läser mitt inlägg med en viss ironi så kanske det går lättare.

Det är väldigt vanligt att man liksom du ska få klanka på elbilar, vägar och allehanda saker men när någon liksom jag kommer med en syrlig kommentar, ja då jäklar är det helt åt skogen och man blir kränkt :rofl:

Mitt tips, ska du klaga så får du vara beredd på mothugg.
Du har inte alla hemma, det ser jag. Kanske därför du har svårt att läsa. Jag har aldrig klankat ner på elfordon, jag har ifrågasatt dagens teknik gällande dem. Jag ställde frågan om hur de redan dåliga vägarna ska kunna underhållas då skatteintäkterna minskar samtidigt som slitaget ökar i o m tyngre fordon, ( att det gör är vetenskapligt belagt ).
Du har ingen aning om att jag är 70+, jobbat sen 15års ålder inom verkstad och aldrig legat samhället till last. Du vet inte heller något om min hälsa, ex att jag har dålig balans. Du vet inget om vad jag använder bilen till, nåja jag berättade en del i förra svaret. Hur mycket tror du jag kör då? ca 300/år mil är svaret. En miljömupps internetanvändning har mer negativ miljöpåverkan än mitt nödvändiga bilkörande. Jo jag har mobil jag med, en gammal Nokia, en sån där man ringer med.
Skulle du nu bli förargad så kan vi säga att det är ironi. För övrigt vill jag meddela att jag nu är konstnär vilket betyder att jag får skriva vad jag vill.
 
  • Gilla
  • Älska
GlennB och 3 till
  • Laddar…
wildeside wildeside skrev:
Har inget emot elbilar och dess presumtiva ägare!
Jag har bara lite klent förtroende till dagens teknik, framför allt teknik som ska fungera i vårat utomhusklimat.
Jag brukade köra en lastbil årsmodell 2010 som rullat 71000 mil.
Den har varit på märkes verkstad 7 gånger för samma elektronik fel dom senaste 100 milen.
Verkstan har fortfarande inte lyckats laga felet, så bilen såldes till export till Sydafrika.
Jag är iof glad slipper köra skiten som larma om lufttrycket var 10 sekund.
Har själv en lastbil årsmodell 2001 som rullat 149000 mil som har väldigt lite elektronik, och definitivt mer lätt reparerad än dagens teknik fordon som inte ens märkes verkstäderna klarar av att laga.
Kalla mej gärna bakåt strävare, men jag gillade gamla Volvo 142 dom kunde man reparera själv.
Har inte lust att betala en verkstad tio tusentals kronor för att byta den ena komponenten efter den andra.
I min värld är det ingen reparation att byta komponenter tills det fungerar.
När problemet med att elektroniken inte tål väder förhållandena den ska användas i så föredrar jag enklare teknik som jag kan felsöka och reparera själv, med eller utan batterier kvittar för mej.
Även skrivmaskinen var stabilare än dagens datorer. Möjligheter skapar komplexitet.
När stenåldern tog slut var det inte pga stenbrist...
 
  • Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Ja det går antagligen att hitta på hur många hypotetiska fall som helst om man verkligen vill.

Om jag skulle ha en timmerbil bakom mig, så nära att jag inte kan bromsa utan att den kör in i mig, så hade jag nog släppt förbi den långt innan situationen med rådjuret dök upp.

Men det bästa hade ju varit att även timmerbilen hade haft automatisk avståndshållare och att situationen inte ens var en situation.

Dessutom finns det ingen anledning att tro att det inte går att programmera AIn i bilen att också ta beslutet att köra på rådjuret eller väja om den detekterar en timmerbil så nära att det inte går att bromsa. AIn kan t.o.m. titta konstant på denna timmerbil utan att för den skull ta "ögonen" en enda millisekund från rådjuret, mötande bilar, etc etc. Även i beckmörker. Och beslutet tar den i realtid jämfört med din reaktionstid.
Ja och det går även hitta på hur många hypotetiska funktioner som helst i "AI"n med ;) Det var lite det jag försökte belysa. Vi är inte där än, inte ens i närheten...

Det som däremot redan finns är miljoner och åter miljoner olika situationer som kan inträffa i trafiken.

För övrigt var det omkörningsförbud på den hypotetiska vägsträckan... och snöade så bilen kunde inte se lastbilen bakom;)
 
R
Maskintok skrev:
vet jag inte att jag har skrivit.. :thinking:
har inte uttryckt mig alls i den frågan..
Maskintok skrev:
självkörande bilar finns redan... en var väl inblandad i en dödsolycka.. Vilket ledde till diskussion om dess framförande på väg... om jag inte minns fel..

självbromsande mm finns ju de med... Varför skulle man vilja ha en sådan..?
sluta kör överhuvudtaget...
Så jo, jag vill nog påstå att du "uttryckt dig i frågan".

I övrigt inser jag att du inte själv fattar hur det du skriver framstår. Bara i detta inlägg:

"kåt på allt vad appar eller annat skräp heter"
"köper inga nippon pippon grejer
"Då gör de iallafall nytta, om inte annat som värmekälla" (som kommentar på att "alla batteri maskiner eller bilar" skulle eldas upp).

och det är lite den jargongen i var och var annat inlägg du gör i ämnen liknande detta. Så jo, du är, eller framstår som, väldigt bakåtsträvande oavsett vad du själv tycker.
 
  • Gilla
  • Wow
  • Älska
Roffe_riff och 5 till
  • Laddar…
wildeside
Roffe_riff Roffe_riff skrev:
Även skrivmaskinen var stabilare än dagens datorer. Möjligheter skapar komplexitet.
När stenåldern tog slut var det inte pga stenbrist...
Så kan det vara.
Bara det att jag vill inte vara med och finansiera utvecklingen tills den fungerar mer än jag blir tvingad till.
Skulle jag få garantier på att det fungerar och/eller repareras på garantin när det är brister i tekniken så skulle jag inte se några problem med ägandet.
Jag har ingen användning av all dagens teknik som byggs in i allt.
Orkar/vill inte lära mej en massa teknik som jag inte har någon nytta av i mitt liv.
 
A
R RoAd skrev:
Så jo, jag vill nog påstå att du "uttryckt dig i frågan".

I övrigt inser jag att du inte själv fattar hur det du skriver framstår. Bara i detta inlägg:

"kåt på allt vad appar eller annat skräp heter"
"köper inga nippon pippon grejer
"Då gör de iallafall nytta, om inte annat som värmekälla" (som kommentar på att "alla batteri maskiner eller bilar" skulle eldas upp).

och det är lite den jargongen i var och var annat inlägg du gör i ämnen liknande detta. Så jo, du är, eller framstår som, väldigt bakåtsträvande oavsett vad du själv tycker.
Jaså nu var läsförståelsen dålig hos vissa igen.. ja ja det är inte mitt problem...
Du anser saker... Som inte stämmer..
Hade du läst och förstått vad du läste så hade du sett mitt exempel på en bakåtsträvare... Jag har inte alls skrivit dessa saker... Utan just skrivit om hinder med miljöbalken.. Där gruvdrift sätter stopp..
elnätet som sätter begränsningar..
mm... enligt dig så får ingen säga något emot batteri och el för då är man bakåtsträvare..
Om jag ska tolka dig lika dåligt som du läser och tolkar andra..
 
R
S Styrman_jansson skrev:
Ja och det går även hitta på hur många hypotetiska funktioner som helst i "AI"n med ;) Det var lite det jag försökte belysa. Vi är inte där än, inte ens i närheten...

Det som däremot redan finns är miljoner och åter miljoner olika situationer som kan inträffa i trafiken.

För övrigt var det omkörningsförbud på den hypotetiska vägsträckan... och snöade så bilen kunde inte se lastbilen bakom;)
Snön är förstås ett mycket mindre problem för bilens sensorer än för föraren, så om inte de kan avgöra att det ligger en lastbil bakom så kan jag garantera dig att inte föraren heller kan det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.