A
R RoAd skrev:
Snön är förstås ett mycket mindre problem för bilens sensorer än för föraren, så om inte de kan avgöra att det ligger en lastbil bakom så kan jag garantera dig att inte föraren heller kan det.
Åh så den där lilla detaljen med vägsalt i snömodd som sätter sig över backsensorn... Eller andra sensorer så dessa piper och varnar så man blir tokig... medans man som förare ser utmärkt trots snön och slasket..
Det är för dig en illusion eller?
Medans för andra så är det en verklighet...
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
R
Maskintok skrev:
Jaså nu var läsförståelsen dålig hos vissa igen.. ja ja det är inte mitt problem...
Du anser saker... Som inte stämmer..
Hade du läst och förstått vad du läste så hade du sett mitt exempel på en bakåtsträvare... Jag har inte alls skrivit dessa saker... Utan just skrivit om hinder med miljöbalken.. Där gruvdrift sätter stopp..
elnätet som sätter begränsningar..
mm... enligt dig så får ingen säga något emot batteri och el för då är man bakåtsträvare..
Om jag ska tolka dig lika dåligt som du läser och tolkar andra..
Det var citat från ditt inlägg. Du har inte skrivit dem?

Likaså inlägget där du inte förstår varför man skulle vilja ha en självbromsande bil. Vilket du också förnekade att du skrivit.

Det kanske inte är min läsförståelse som är problemet ;)
 
  • Gilla
Rasputitsa och 1 till
  • Laddar…
R
Maskintok skrev:
Åh så den där lilla detaljen med vägsalt i snömodd som sätter sig över backsensorn... Eller andra sensorer så dessa piper och varnar så man blir tokig... medans man som förare ser utmärkt trots snön och slasket..
Det är för dig en illusion eller?
Medans för andra så är det en verklighet...
Nej, du verkar inte alls hitta något negativt med alla "nymodigheter" :)

Jag lämnar walk over.
 
  • Gilla
  • Älska
Zsam och 1 till
  • Laddar…
wildeside wildeside skrev:
Ta det med humor!
Finns cykelvagn så slipper du ha kassarna hängande på styret och bli en sån där livsfarlig vinglig cyklist som alla bilar kör för nära.:rofl:
Skulle aldrig kunna hända. De dyra kassarna skulle gått sönder innan jag lyft över de till vagnen :D

Kanske köpa liggcykel med kula, så kan jag dra ett eusläp och ligga på riksvägen med halvårsmaten på släpet så slipper jag handla så ofta :D
Jag menar, då vinglar jag inte. Jag stoppar endast upp all trafik så de inte utsätter mig för fara, och jag betalar ju skatt så att där det inte är gröna motortrafikledsskyltar får jag ju faktiskt cykla.

Så undvik där jag tänkte cykla den 1/1 och 6/6. :D (lovar att ha en vimpel)
 
Sittställning
Maskintok skrev:
Åh så den där lilla detaljen med vägsalt i snömodd som sätter sig över backsensorn... Eller andra sensorer så dessa piper och varnar så man blir tokig... medans man som förare ser utmärkt trots snön och slasket..
Det är för dig en illusion eller?
Medans för andra så är det en verklighet...
Ajj jag har samma problem med min framruta, har du något enkelt tips på hur man håller borta snö och skit från den ? .......

Hittils har vi inte behövt förlita oss på det så därför hålls rutorna fria, tänk lite på egen hand nu :rofl:;);)

Finns gott om exempel i industrin på maskiner som rengör sina egna sensorer, men vill man bara se problem så vill man.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Snön är förstås ett mycket mindre problem för bilens sensorer än för föraren, så om inte de kan avgöra att det ligger en lastbil bakom så kan jag garantera dig att inte föraren heller kan det.
Nu är ju snö/dåligt väder faktiskt ett konstaterat reellt problem för självkörning;
https://lance-eliot.medium.com/why-snow-driving-is-so-difficult-for-self-driving-cars-cbb75566c569
https://www.wired.com/story/snow-ice-pose-vexing-obstacle-self-driving-cars/

Det är naturligtvis något som jobbas på men med tanke på att det fortfarande finns situationer där nuvarande system har problem i bra väder så är det väl inte helt osannolikt att det kommer dröja ett tag innan det funkar i sämre väder.
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
R RoAd skrev:
Nej, du verkar inte alls hitta något negativt med alla "nymodigheter" :)

Jag lämnar walk over.
vadå? jag läser din text... läser med din läsförståelse och då kan det väl inte bli annat? ;)

För det kan ju inte vara så att det är några problem med detta... Som jag som mekaniker har fått åtgärda åt kunder.. ;)nä nä.. det vore för enkelt.. :thinking:
 
Fast snömodd på kameror och sensorer är inget problem att vifta bort. Min Tesla är halvblind i såna förhållanden och tillåter inte autopilotkörning. Det problemet fattar jag inte hur de ska lösa.
 
  • Gilla
Styrman_jansson och 1 till
  • Laddar…
A
Sittställning Forlowt skrev:
Ajj jag har samma problem med min framruta, har du något enkelt tips på hur man håller borta snö och skit från den ? .......

Hittils har vi inte behövt förlita oss på det så därför hålls rutorna fria, tänk lite på egen hand nu :rofl:;);)

Finns gott om exempel i industrin på maskiner som rengör sina egna sensorer, men vill man bara se problem så vill man.
Ja det finns ju den möjligheten att stanna hemma eller så låter man kupefläkten tillsammans med torkarna på rutan och spolarvätska sköta detta..

men vart sitter dessa rengörare på en vanlig personbil?
Jag har inte sett en enda för backsensorn som brukar hamna i någon snödriva... Sedan piper det och man ringer till verkstad... verkstäderna här ringer hellre mig än tar i skiten själva... För det är just ett skit jobb..
Jag har börjat säga ifrån..
 
S Styrman_jansson skrev:
Ja och det går även hitta på hur många hypotetiska funktioner som helst i "AI"n med ;) Det var lite det jag försökte belysa. Vi är inte där än, inte ens i närheten...

Det som däremot redan finns är miljoner och åter miljoner olika situationer som kan inträffa i trafiken.

För övrigt var det omkörningsförbud på den hypotetiska vägsträckan... och snöade så bilen kunde inte se lastbilen bakom;)
Vi kan vända på det.

Du tvärnitar för ett rådjur utan att ha sett lastbilen bakom dig. Chauffören är inte helt uppmärksam på vad som händer... Vill du att lastbilen ska ha hjälpsystem som gör att den kan bromsa automatiskt?
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
A
R RoAd skrev:
Det var citat från ditt inlägg. Du har inte skrivit dem?

Likaså inlägget där du inte förstår varför man skulle vilja ha en självbromsande bil. Vilket du också förnekade att du skrivit.

Det kanske inte är min läsförståelse som är problemet ;)
Nä varför skulle jag vilja ha en sådan?
Bara för att du vill det?
Har inte förnekat det heller.
Men det kunde du inte läsa tydligen..
 
Sittställning
W witten skrev:
Fast snömodd på kameror och sensorer är inget problem att vifta bort. Min Tesla är halvblind i såna förhållanden och tillåter inte autopilotkörning. Det problemet fattar jag inte hur de ska lösa.
En sak är ju att när alla "dumma" bilar är borta kan dom smarta kanske prata med varandra. Signaler i marken, stolpar, gps och annat kan tillsammans skapa en bättre bild av omgivningen än en person nånsin kan.

Jag ser möjligheter, för jag vet att mycket teknologi finns. Nu ska man bara applicera det på nya ställe...
 
  • Gilla
djac och 2 till
  • Laddar…
En annan aspekt av självkörande bilar som sällan nämns är miljöaspekten. Alla sensorer och teknik som man plockar in i en bil är saker som måste produceras och som därmed bidrar till ökade koldioxidutsläpp och tyngre bilar.

Detta problem är naturligtvis inte unikt för självkörande bilar då vi plockar in liknade system även i mer konventionella bilar. Vi har ju de senaste åren sett en, enligt mig, oroande ökning av vikt hos bilar. SUV-trenden, krocksäkerhet, elektronik är alla bidragande orsaker till detta. Vissa av dessa saker är naturligtvis positiva men det finns även baksidor, som med mycket annat, som behöver hanteras.
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
A
W witten skrev:
Fast snömodd på kameror och sensorer är inget problem att vifta bort. Min Tesla är halvblind i såna förhållanden och tillåter inte autopilotkörning. Det problemet fattar jag inte hur de ska lösa.
fråga road.. han vet allt;)
Även detta som Tesla m, fl inte löst än sedan årtionden tillbaka... ;)
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nej, men klimatvänligt. Det klarar både jag och Anders Malmgren av att hålla isär.
Klimatvänligt vet jag inte då kärnbränslet ska tas om hand i framtiden. Men som enegikälla nu så finns det inget hållbart alternativ.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.