290 331 läst · 8 036 svar
290k läst
8,0k svar
Vad väntar oss bilister?
Åh så den där lilla detaljen med vägsalt i snömodd som sätter sig över backsensorn... Eller andra sensorer så dessa piper och varnar så man blir tokig... medans man som förare ser utmärkt trots snön och slasket..R RoAd skrev:
Det är för dig en illusion eller?
Medans för andra så är det en verklighet...
Det var citat från ditt inlägg. Du har inte skrivit dem?Maskintok skrev:Jaså nu var läsförståelsen dålig hos vissa igen.. ja ja det är inte mitt problem...
Du anser saker... Som inte stämmer..
Hade du läst och förstått vad du läste så hade du sett mitt exempel på en bakåtsträvare... Jag har inte alls skrivit dessa saker... Utan just skrivit om hinder med miljöbalken.. Där gruvdrift sätter stopp..
elnätet som sätter begränsningar..
mm... enligt dig så får ingen säga något emot batteri och el för då är man bakåtsträvare..
Om jag ska tolka dig lika dåligt som du läser och tolkar andra..
Likaså inlägget där du inte förstår varför man skulle vilja ha en självbromsande bil. Vilket du också förnekade att du skrivit.
Det kanske inte är min läsförståelse som är problemet
Nej, du verkar inte alls hitta något negativt med alla "nymodigheter"Maskintok skrev:
Jag lämnar walk over.
Skulle aldrig kunna hända. De dyra kassarna skulle gått sönder innan jag lyft över de till vagnenwildeside skrev:
Kanske köpa liggcykel med kula, så kan jag dra ett eusläp och ligga på riksvägen med halvårsmaten på släpet så slipper jag handla så ofta
Jag menar, då vinglar jag inte. Jag stoppar endast upp all trafik så de inte utsätter mig för fara, och jag betalar ju skatt så att där det inte är gröna motortrafikledsskyltar får jag ju faktiskt cykla.
Så undvik där jag tänkte cykla den 1/1 och 6/6. (lovar att ha en vimpel)
Ajj jag har samma problem med min framruta, har du något enkelt tips på hur man håller borta snö och skit från den ? .......Maskintok skrev:
Hittils har vi inte behövt förlita oss på det så därför hålls rutorna fria, tänk lite på egen hand nu
Finns gott om exempel i industrin på maskiner som rengör sina egna sensorer, men vill man bara se problem så vill man.
Allvetare
· Östergötland
· 3 947 inlägg
Nu är ju snö/dåligt väder faktiskt ett konstaterat reellt problem för självkörning;R RoAd skrev:
https://lance-eliot.medium.com/why-snow-driving-is-so-difficult-for-self-driving-cars-cbb75566c569
https://www.wired.com/story/snow-ice-pose-vexing-obstacle-self-driving-cars/
Det är naturligtvis något som jobbas på men med tanke på att det fortfarande finns situationer där nuvarande system har problem i bra väder så är det väl inte helt osannolikt att det kommer dröja ett tag innan det funkar i sämre väder.
vadå? jag läser din text... läser med din läsförståelse och då kan det väl inte bli annat?R RoAd skrev:
För det kan ju inte vara så att det är några problem med detta... Som jag som mekaniker har fått åtgärda åt kunder.. nä nä.. det vore för enkelt..
Ja det finns ju den möjligheten att stanna hemma eller så låter man kupefläkten tillsammans med torkarna på rutan och spolarvätska sköta detta..Forlowt skrev:Ajj jag har samma problem med min framruta, har du något enkelt tips på hur man håller borta snö och skit från den ? .......
Hittils har vi inte behövt förlita oss på det så därför hålls rutorna fria, tänk lite på egen hand nu
Finns gott om exempel i industrin på maskiner som rengör sina egna sensorer, men vill man bara se problem så vill man.
men vart sitter dessa rengörare på en vanlig personbil?
Jag har inte sett en enda för backsensorn som brukar hamna i någon snödriva... Sedan piper det och man ringer till verkstad... verkstäderna här ringer hellre mig än tar i skiten själva... För det är just ett skit jobb..
Jag har börjat säga ifrån..
Vi kan vända på det.S Styrman_jansson skrev:Ja och det går även hitta på hur många hypotetiska funktioner som helst i "AI"n med Det var lite det jag försökte belysa. Vi är inte där än, inte ens i närheten...
Det som däremot redan finns är miljoner och åter miljoner olika situationer som kan inträffa i trafiken.
För övrigt var det omkörningsförbud på den hypotetiska vägsträckan... och snöade så bilen kunde inte se lastbilen bakom
Du tvärnitar för ett rådjur utan att ha sett lastbilen bakom dig. Chauffören är inte helt uppmärksam på vad som händer... Vill du att lastbilen ska ha hjälpsystem som gör att den kan bromsa automatiskt?
Nä varför skulle jag vilja ha en sådan?R RoAd skrev:
Bara för att du vill det?
Har inte förnekat det heller.
Men det kunde du inte läsa tydligen..
En sak är ju att när alla "dumma" bilar är borta kan dom smarta kanske prata med varandra. Signaler i marken, stolpar, gps och annat kan tillsammans skapa en bättre bild av omgivningen än en person nånsin kan.W witten skrev:
Jag ser möjligheter, för jag vet att mycket teknologi finns. Nu ska man bara applicera det på nya ställe...
Allvetare
· Östergötland
· 3 947 inlägg
En annan aspekt av självkörande bilar som sällan nämns är miljöaspekten. Alla sensorer och teknik som man plockar in i en bil är saker som måste produceras och som därmed bidrar till ökade koldioxidutsläpp och tyngre bilar.
Detta problem är naturligtvis inte unikt för självkörande bilar då vi plockar in liknade system även i mer konventionella bilar. Vi har ju de senaste åren sett en, enligt mig, oroande ökning av vikt hos bilar. SUV-trenden, krocksäkerhet, elektronik är alla bidragande orsaker till detta. Vissa av dessa saker är naturligtvis positiva men det finns även baksidor, som med mycket annat, som behöver hanteras.
Detta problem är naturligtvis inte unikt för självkörande bilar då vi plockar in liknade system även i mer konventionella bilar. Vi har ju de senaste åren sett en, enligt mig, oroande ökning av vikt hos bilar. SUV-trenden, krocksäkerhet, elektronik är alla bidragande orsaker till detta. Vissa av dessa saker är naturligtvis positiva men det finns även baksidor, som med mycket annat, som behöver hanteras.
fråga road.. han vet alltW witten skrev:
Även detta som Tesla m, fl inte löst än sedan årtionden tillbaka...