297 057 läst · 8 036 svar
297k läst
8,0k svar
Vad väntar oss bilister?
Renoverare
· Stockholm
· 18 379 inlägg
Jag avsåg mer eller mindre autonoma system, som jag uppfattar att det promotas för?A AndersS skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 18 379 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 18 379 inlägg
Okej, men Nvidia och Google storsatsar på det. Ni kanske har fel folk? Lite kul det där, machine learning är nya BI. Förr gick alla dåliga utvecklare till BI nu drömmer de om machine learning. Ni kanske fått den batchen av utvecklareA AndersS skrev:
Jag har lekt lite med machine learning i vårt VR spel. Jag har spelat in när jag spelar spelet med en extra tracker runt midjan. Sedan har jag matat modellen med denna data och sedan får den lösa midjans position utan att känna den till. Funkar rätt bra. Nästa steg är att serializera närliggande världen så modellen kan agera på hur midjan beter sig tex när spelaren tittar ut från skydd.
Nja, det jag medverkade i var av det slaget att det fick inte gå fel, men allt arbete är sekretessbelagt. Så utifrån den aspekten är min bedömning att vi har långt kvar till system som skulle fungera i vår trafikmiljö.AndersMalmgren skrev:Okej, men Nvidia och Google storsatsar på det. Ni kanske har fel folk? Lite kul det där, machine learning är nya BI. Förr gick alla dåliga utvecklare till BI nu drömmer de om machine learning. Ni kanske fått den batchen av utvecklare
Jag har lekt lite med machine learning i vårt VR spel. Jag har spelat in när jag spelar spelet med en extra tracker runt midjan. Sedan har jag matat modellen med denna data och sedan får den lösa midjans position utan att känna den till. Funkar rätt bra. Nästa steg är att serializera närliggande världen så modellen kan agera på hur midjan beter sig tex när spelaren tittar ut från skydd.
Renoverare
· Stockholm
· 18 379 inlägg
Med temperaturökningen följer så klart längre växttider vilket kommer att sluka mer koldioxid.
Har vi som någon skrev haft 3 gånger så mycket koldioxid i luften som nu som för länge sedan borde jorden sett ut som Mars. Eller?
Vad är miljövänligaste fortskaffningsmedlet? Cykel så klart, måste bli ett litet avtryck av den extra näringstillskottet som fodras, men jag gissar bara, kanske inte så litet ändå.
Att stoppa köp o släng samhället torde medföra misär på många områden, ett steg tillbaka flera hundra år.
Men när det gäller de här bilarna, vilken är miljövänligast?
https://teknikensvarld.se/nyheter/b...-elbil-smutsigare-an-gammal-bensinbil-303747/
Har vi som någon skrev haft 3 gånger så mycket koldioxid i luften som nu som för länge sedan borde jorden sett ut som Mars. Eller?
Vad är miljövänligaste fortskaffningsmedlet? Cykel så klart, måste bli ett litet avtryck av den extra näringstillskottet som fodras, men jag gissar bara, kanske inte så litet ändå.
Att stoppa köp o släng samhället torde medföra misär på många områden, ett steg tillbaka flera hundra år.
Men när det gäller de här bilarna, vilken är miljövänligast?
https://teknikensvarld.se/nyheter/b...-elbil-smutsigare-an-gammal-bensinbil-303747/
Renoverare
· Stockholm
· 18 379 inlägg
De har väderlek där också som tjock dimma i SF. Jag tror sol sagt snön är ett problem, men inget som inte kan lösas.A AndersS skrev:
Det svåra med all media och artiklar är att veta hur påverkade de är av sponsorer och lobbyverksamhet. Det är ännu svår att veta vad olika forskningsprojekt har för syfte/mål.
Det visar sig ofta att det inte tar hänsyn till x, y, z, osv, då de blir för omfattande och komplexa.
Men rent generellt så finns det en gräns när utbyte av fordon hur miljöaspekt är försvarbart. Finns ju många här som kör inom Stockholms tullar där miljöpåverkan ger lokala problem t.ex. med gamla dieselbilar, men ur ett svenskt perspekt släpper samma bil på landsbygden ut .morsvarande mängd men ger inget lokalt problem.
Så vad vilket är problemet som ska lösas/förbättras miljömässigt, gamla klyschan "elefanten måste styckad" gäller fortfarande.
Det visar sig ofta att det inte tar hänsyn till x, y, z, osv, då de blir för omfattande och komplexa.
Men rent generellt så finns det en gräns när utbyte av fordon hur miljöaspekt är försvarbart. Finns ju många här som kör inom Stockholms tullar där miljöpåverkan ger lokala problem t.ex. med gamla dieselbilar, men ur ett svenskt perspekt släpper samma bil på landsbygden ut .morsvarande mängd men ger inget lokalt problem.
Så vad vilket är problemet som ska lösas/förbättras miljömässigt, gamla klyschan "elefanten måste styckad" gäller fortfarande.