297 031 läst · 8 036 svar
297k läst
8,0k svar
Vad väntar oss bilister?
Jag gissar att det kommer vara en klausulMaskintok skrev:
Autonom körning, 0kr självrisk
Manuel körning 10000kr i självrisk.
Renoverare
· Stockholm
· 18 379 inlägg
För att kunna bryta mot lagen måste den som bryter vara en medveten agent. Det kommer nog att dröja till singulariteten innan självkörande bilar kan räknas till den kategorin.pacman42 skrev:
Icke, man vet av erfarenhet att det finns risk för halkaP pmd skrev:
Får blänkare idag om att det finns bilar av samma fabrikat i området där antispinn har aktiverats. Men det kan självklart också användas för "självkörande" bilar i någon framtid.
Renoverare
· Stockholm
· 18 379 inlägg
Haha är du på riktigt. Microprocessorn uppfanns 1970. På 50 år har vi alltså gjort denna redan och du tror det tar generationer. Tekniken är redan löst mer eller mindre. Det är politik och andra typer av hinder kvarR Rkarlsson skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 18 379 inlägg
Du tror på riktigt du kan parera halka bättre än en dator som kan göra mikrokaliberingar flera tusen gånger per sekund?A AndersS skrev:
Det som är problemet med vårt väder för AI är att se var fan körbanan är. Inget annat.
Förklara gärna vad det är som är så bra med självkörande bilar?
I min värld blir det bara så otroligt mycket enklare att styra och övervaka var människor åker, och när?
I min värld blir det bara så otroligt mycket enklare att styra och övervaka var människor åker, och när?
Det svåra är att avgöra var körbanan är när allt är vittAndersMalmgren skrev:
Om jag sedan kan hantera halkan är ju utifrån att jag bedömer risk för halka och sedan anpassar körning, men jag är nog lite bättre än dig på det Bättre än ett AI-system som inte finns idag vet jag inte, men det var du som påstod att tekniken för det redan fanns vilket då även bör gälla en snötäckt vägbana.
Nivå 2 system som ibland kallas "självkörande" gör det bekvämare men du måste prova det och lära dig hur det fungerar. Har kört med nivå 2 system i fem år och det är rätt bra. Men "självkörande" som det påstås vara är det inte alls.Fotografen skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 18 379 inlägg
Om du backar tillbaka 20 sidor så har jag redan tagit upp snö på vägbanan som ett problem.A AndersS skrev:Det svåra är att avgöra var körbanan är när allt är vitt
Om jag sedan kan hantera halkan är ju utifrån att jag bedömer risk för halka och sedan anpassar körning, men jag är nog lite bättre än dig på det Bättre än ett AI-system som inte finns idag vet jag inte, men det var du som påstod att tekniken för det redan fanns vilket då även bör gälla en snötäckt vägbana.
Och jag tror inte det är ett problem som tar speciellt många år att lösa nej. Men det är fortfarande ett problem som waymo inte löst (antar jag då de kör i Kalifornien). Men en modell för att klara halka och vattenplaning är piece of cake för en dator.
Jag tävlade folka race ett tag på slutet av 90 talet så jag är bäst på att parera halka på bakhjulsdrivet. Du är säker bättre på framhjulsdriven.