Maskintok skrev:
Men är det inget fordon?
Ska dessa ha försäkring?
Om ja, varför..?
Dessa fordon har ju ingen förare, ingen att hålla ansvarig om jag ska tyda detta..

Ska dessa vara belagda med skatt?
Om ja, varför?
ingen förare, inget fordon..
Ska detta skattas som en fossil bil?
Jag gissar att det kommer vara en klausul
Autonom körning, 0kr självrisk
Manuel körning 10000kr i självrisk.
 
  • Gilla
pmd
  • Laddar…
A
A Alexn72 skrev:
Jag gissar att det kommer vara en klausul
Autonom körning, 0kr självrisk
Manuel körning 10000kr i självrisk.
risken finns..
tror mer på autonom 10.000 kr.
manuell 1 basbelopp..
men det återstår att se..
 
Maskintok skrev:
risken finns..
tror mer på autonom 10.000 kr.
manuell 1 basbelopp..
men det återstår att se..
Haha, tomte. Du kör inte bättre bil än en dator..släppt det.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
A
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Haha, tomte. Du kör inte bättre bil än en dator..släppt det.
Varför skulle ett försäkringsbolag sätta självrisken 0?
hört dessa varit så generösa i övrigt?

läste du undre raden?
manuell 1 basbelopp...
Så vem fan är tomte egentligen? ;)
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
P
pacman42 pacman42 skrev:
Man kan aldrig tillåta att en självkörande bil bryter mot lagen. En människa kan göra en bedömning och välja att bryta mot lagen, men man kan inte göra så för en självkörande bil.
För att kunna bryta mot lagen måste den som bryter vara en medveten agent. Det kommer nog att dröja till singulariteten innan självkörande bilar kan räknas till den kategorin.
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
P
A ArneTW skrev:
Och låta bilen gissa lite när det snöar och är is på vägen...
Det är vad en mänsklig förare måste göra i sådana situationer.
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Waymo kör redan kommersiellt (på test) i Kalifornien. Bara en tidsfråga innan de expanderar
Japp i Kalifornien, du får läsa tidigare inlägg i tråden. Vi har redan diskuterat det, så gå tillbaka så får du lära dig lite:cool:
 
P pmd skrev:
Det är vad en mänsklig förare måste göra i sådana situationer.
Icke, man vet av erfarenhet att det finns risk för halka:cool:
Får blänkare idag om att det finns bilar av samma fabrikat i området där antispinn har aktiverats. Men det kan självklart också användas för "självkörande" bilar i någon framtid.;)
 
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Oj svårt veta. Det är inte så mycket en teknisk fråga heller. Rent tekniskt är vi mer eller mindre där redan.
Och praktiskt är vi nog inte där som sagt förrän några generationsskifte.
 
R Rkarlsson skrev:
Och praktiskt är vi nog inte där som sagt förrän några generationsskifte.
Haha är du på riktigt. Microprocessorn uppfanns 1970. På 50 år har vi alltså gjort denna redan och du tror det tar generationer. Tekniken är redan löst mer eller mindre. Det är politik och andra typer av hinder kvar
 
A AndersS skrev:
Icke, man vet av erfarenhet att det finns risk för halka:cool:
Får blänkare idag om att det finns bilar av samma fabrikat i området där antispinn har aktiverats. Men det kan självklart också användas för "självkörande" bilar i någon framtid.;)
Du tror på riktigt du kan parera halka bättre än en dator som kan göra mikrokaliberingar flera tusen gånger per sekund?

Det som är problemet med vårt väder för AI är att se var fan körbanan är. Inget annat.
 
Förklara gärna vad det är som är så bra med självkörande bilar?
I min värld blir det bara så otroligt mycket enklare att styra och övervaka var människor åker, och när?
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Du tror på riktigt du kan parera halka bättre än en dator som kan göra mikrokaliberingar flera tusen gånger per sekund?

Det som är problemet med vårt väder för AI är att se var fan körbanan är. Inget annat.
Det svåra är att avgöra var körbanan är när allt är vitt:cool:
Om jag sedan kan hantera halkan är ju utifrån att jag bedömer risk för halka och sedan anpassar körning, men jag är nog lite bättre än dig på det:cool: Bättre än ett AI-system som inte finns idag vet jag inte, men det var du som påstod att tekniken för det redan fanns vilket då även bör gälla en snötäckt vägbana.
 
Fotografen Fotografen skrev:
Förklara gärna vad det är som är så bra med självkörande bilar?
I min värld blir det bara så otroligt mycket enklare att styra och övervaka var människor åker, och när?
Nivå 2 system som ibland kallas "självkörande" gör det bekvämare men du måste prova det och lära dig hur det fungerar. Har kört med nivå 2 system i fem år och det är rätt bra. Men "självkörande" som det påstås vara är det inte alls.
 
A AndersS skrev:
Det svåra är att avgöra var körbanan är när allt är vitt:cool:
Om jag sedan kan hantera halkan är ju utifrån att jag bedömer risk för halka och sedan anpassar körning, men jag är nog lite bättre än dig på det:cool: Bättre än ett AI-system som inte finns idag vet jag inte, men det var du som påstod att tekniken för det redan fanns vilket då även bör gälla en snötäckt vägbana.
Om du backar tillbaka 20 sidor så har jag redan tagit upp snö på vägbanan som ett problem.
Och jag tror inte det är ett problem som tar speciellt många år att lösa nej. Men det är fortfarande ett problem som waymo inte löst (antar jag då de kör i Kalifornien). Men en modell för att klara halka och vattenplaning är piece of cake för en dator.

Jag tävlade folka race ett tag på slutet av 90 talet så jag är bäst på att parera halka på bakhjulsdrivet. Du är säker bättre på framhjulsdriven.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.