Ja, som rubriken lyder- vad tycker ni som kan?
20120917_170547.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag själv blir bara så j-vla matt..

/Anders
 
Jag tycker det ser ut som att dräneringen är felkonstruerad.
 
D09
Ser inte så roligt ut.

Höjden ser väl rätt så ok ut, men röret verkar ha fått en massa jord, lera i mynningen.

Sen så verkar inte röret ligga i dränerande material samt duk som skiljer materialen av.

Googla fram bygg ama 09 så kan du nog hitta hur det ska se ut, eller om du söker på dränering. Brukar finnas en hel del sektionsritningar på hur man lägger dränering.

Lycka till.
 
Den ligger alldeles för grunt, har felaktigt täckningsmaterial och ingen duk.
Runt hus skall den ligga under plattans nivå.
Ju djupare den ligger desto bättre dränering.
Inom lantbruket ute på åkrarna lägger man den i regel på c.a en meters djup.
Runt slangen skall det vara ett lager dräneringsgrus, utan på detta en fiberduk, utan på detta makadam och så till sist jord eller vad som nu är lämpligt.
 
Här är en bild på hur det ska se ut.
76.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

http://www.viacon.se/pecor-dran.aspx

Se till att klåparna gör om jobbet!

EDIT: Ja självklart ska inte fyllnadsmassorna gå upp efter husväggen som det ser ut på bilden...
 
Redigerat:
Så här såg det ut när jag kom hem från jobbet och de var "klara". Jag visste inte om jag skulle gråta eller skratta. En sak är säker och det är att det är helt åt skogen fel.
Jag har startat en tråd under juridik ang markarbetena. I dagsläget vill vi inte att de ska åtgära felen utan jag tar hellre in ngn annan. De har gjort så mkt skada och vi har tappat förtroendet.
Huset kommer om 9 dagar, så nu är det rent ut sagt skitbråttom! :(

IMG_8968.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Klantigt värre!

Men det går ju att göra om dräneringen även när huset står på plats.
Inne i krypgrunden skall väl hela ytan täckas med plast? Det är svårt att göra i efterhand.
Och brukar inte plasten täckas med något så den ligger kvar.
Ingen isolering längs kanterna?


Vad är det för husleverantör? Ä-hus?
 
Ja, det är Älvsbyhus. Plasten läggs dit efter huset ställts på plats.
Nu vill vi försöka häva avtalet med markfirman då de gjort ett uselt jobb på flera punkter samt ljugit för oss. De anser att de är klara, men de har inte utfört allt enligt offerten. Ska bli intressant att se fektura. Som vi kommer att bestrida som en första åtgärd.
 
D09
Namnge firman och bjud in den till tråden :)
 
Finns ingenstans varken i Mark AMA eller Bygg AMA skrivet att det skall vara grus mot grundmur, det borde varit singel under dränröret som ett kapilärbrytande skikt ,men med tanke på hur grunden förövrigt är uppbygd så funkar denna dränen med
 
Så du säger alltså att det är ok med lera/jord direkt över dränrören? Du skriver att det borde ha varit singel under röret för att i nästa andetag skriva att denna drän funkar. Hur menar du?
 
Det jag menar är att ,vad jag kan se så ligger det macadam över dränröret , vilket gör att det inte ligger jord direkt mot röret .Dränen ligger tillräckligt djupt för att fånga upp grundvattnet , den ligger prexis som en åkerdränering , sedan tar det ca 2 år innan man får full effekt på en dränering för det handlar ju om att ändra vattenströmmarna i marken , det spelar absolut ingen roll hur mycket eller hur lite mc som finns runt röret ,ett täckdike fungerar även med att lägga grästorvor på =inget grus alls . Så summa sumarum är att hur fina kostymer med fina böcker du än tar hem så fungerar inte dränen bättre
 
Du kan ju inte jämföra en åkerdräneeing med en husgrundsdränering.
 
larsson r skrev:
Det jag menar är att ,vad jag kan se så ligger det macadam över dränröret , vilket gör att det inte ligger jord direkt mot röret .Dränen ligger tillräckligt djupt för att fånga upp grundvattnet , den ligger prexis som en åkerdränering , sedan tar det ca 2 år innan man får full effekt på en dränering för det handlar ju om att ändra vattenströmmarna i marken , det spelar absolut ingen roll hur mycket eller hur lite mc som finns runt röret ,ett täckdike fungerar även med att lägga grästorvor på =inget grus alls . Så summa sumarum är att hur fina kostymer med fina böcker du än tar hem så fungerar inte dränen bättre
Ja det är helt uppenbart att det finns olika idéer hur en dränering ska vara utförd för att fungera bra. Men väljer man som entreprenör en lösning som inte anses fackmässig så får man nog räkna med risken att få göra om. I vårt fall så ansåg entreprenören också att dräneringsrör direkt i jord och överfyllt med mer jord var en lysande lösning. Från det jag kunde läsa mig till så kom jag snabbt fram till att det inte var en särskilt lyckad lösning och besiktningsmannen som faktiskt inte hade kostym men fina böcker drog precis samma slutsats. Och jag tror faktiskt att entreprenören också efter en del diskussion var överens om varför arbetet inte var bra gjort och gick utan bråk med på att betala både besiktning och grävning av ny dränering.

Så om nu TS inte tror att dräneringen i nuvarande utförande är bra så skulle jag gissa att det inte blir allt för svårt att hitta en besiktningsman som håller med och lysssnar inte firman på TS synpunkter så kanske en opartisk besiktningsman hjälper.
 
Dräneringen som ligger nere smörjan som på T S bild kommer att kleta ihop klart det skall vara singel o duk ,för att hålla borta smörjan,har är det inte frågan om att vattnet skall skapa nya vägar,dräneringen skall funka på direkt och det gör den om det är rätt utfört
att sen bönderna lägger dräneringen i direkt i lervällingen är en annan sak,där letar möjligen vattnet nya vägar i det uppgrävda diket,utanför slangen (efter 2 å rkanske)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.