50 195 läst · 308 svar
50k läst
308 svar
Vad kostar solceller och hur lönsamt?
Medlem
· Västerbotten
· 888 inlägg
Ahlsell är väl dock inte direkt ett ställe privatpersoner vänder sig till när de handlar, i alla fall inte här i Umeå. Här i stan sitter/satt det till och med en skylt på entrédörren med en text om att privatpersoner kan vända sig till Clas Ohlson.
När jag sedan handlat på Ahlsell privat så har jag kunnat ta köpet på en firma som redan har relativt bra rabatt men som kontantnota så att jag själv betalar. Kan man det kanske priserna blir lite mer intressanta.
Ringer man och frågar en hantverkare som köper in grejerna åt dig och monterar det så är det självklart att priset blir annorlunda.
När jag sedan handlat på Ahlsell privat så har jag kunnat ta köpet på en firma som redan har relativt bra rabatt men som kontantnota så att jag själv betalar. Kan man det kanske priserna blir lite mer intressanta.
Ringer man och frågar en hantverkare som köper in grejerna åt dig och monterar det så är det självklart att priset blir annorlunda.
Medlem
· Västerbotten
· 888 inlägg
Antar att det är det här paketet: https://www.ahlsell.se/10/el/tele-data-sakerhet/52-stromforsorjning/solcellsystem/5287840/
Dom ger säkert nästan noll, en stor del av produktionen sker mars till september. Men det har ingen betydelse varken ekonomiskt eller miljömässigt.Huddingebo skrev:
Miljömässigt ersätter dom kolkraft även den finaste sommardagen.
Och ekonomiskt gör skattereduktionen att det blir ca samma pris att köpa och att sälja så det är årsnettot som blir intressant.
Självbyggare
· Stockholm
· 9 870 inlägg
För att räkna på ett specifikt hus i Sverige kan man använda sig av solkollen.nu Då får du både koll på hur mycket du kan producera på ditt tak beroende på yta, vinkel på tak etc, samt en uppskattning av kostnaden för en sådan installation och även alla skatter och avdrag. Allt hamnar i ett excel ark så kan man välja att ändra uppgifter och även lägga till sin egen elförbrukningen etc. Rätt smidigt faktiskt www.solkollen.nu och gratis.
Solel produceras på sommaren när den inte behövs.
Överskottet på sommarhalvåret sänker elpriset så pass att investeringar i basenergi (vatten- och kärnkraft) blirolönsamma.
På vinterhalvåret måste solen ersättas med något annat. Om man inte likt tyskarna vill elda fossilt finns det inte mycket att välja på. Bioenergi kommer inte att räcka till.
Således är konsekvensen av förnybart ökat fossilberoende, vilket vi redan sett i Tyskland.
När vi löst lagringsproblemet med billig batteriteknik hamnar det hela i ett annat läge. Men vi har långt dit.
Sammanfattning: solel är ingen lösning för Sverige.
Överskottet på sommarhalvåret sänker elpriset så pass att investeringar i basenergi (vatten- och kärnkraft) blirolönsamma.
På vinterhalvåret måste solen ersättas med något annat. Om man inte likt tyskarna vill elda fossilt finns det inte mycket att välja på. Bioenergi kommer inte att räcka till.
Således är konsekvensen av förnybart ökat fossilberoende, vilket vi redan sett i Tyskland.
När vi löst lagringsproblemet med billig batteriteknik hamnar det hela i ett annat läge. Men vi har långt dit.
Sammanfattning: solel är ingen lösning för Sverige.
För varje kWh solel som produceras minskar behovet av annan el. Det som är dyrast är kolkraftverk för elproduktion. Det betyder att varje solpanel som producerar el minskar behovet av fossila bränslen för elproduktion. Det kan vara i Tyskland, Polen eller lite längre bort, för el säljs vidare som dominobrickor.
Sammanfattning: Solel är bra för Sverige, Europa, Jorden och mänskligheten!
(Kan vi sen genom bränsleceller lagra solel på ett kostnadseffektivt sätt blir det tusenfallt bättre, dit kommer vi aldrig med batteriteknik.)
Sammanfattning: Solel är bra för Sverige, Europa, Jorden och mänskligheten!
(Kan vi sen genom bränsleceller lagra solel på ett kostnadseffektivt sätt blir det tusenfallt bättre, dit kommer vi aldrig med batteriteknik.)
Självbyggare
· Stockholm
· 9 870 inlägg
Men hur kan den bli bra globalt om det innebär en försämring lokalt? Då vi måste skaffa mer reglerkraft i Sverige med ökad sol/vind tror jag inte att globala slutsumman någon förbättring. Bäst för globala miljön måste ändå vara att vi minskar användningen med bättre isolering och optimering av energianvändningen och satsning på biobränslen samt satsar på förnybar energi i länder som idag eldar fossilt bränsle utan hämningar. Solceller i väst ger just nu bara mer utsläpp i öst där de produceras.
På kommersiella byggnader som kontor/hotell/ishallar/varuhus osv där man förbrukar mycket energi när solen lyser skulle solceller vara ett lagkrav.
På kommersiella byggnader som kontor/hotell/ishallar/varuhus osv där man förbrukar mycket energi när solen lyser skulle solceller vara ett lagkrav.