G
Laths skrev:
Ok, men då är du inte längre mikroproducent, hur mycket extra kommer det kosta dig?
Frågan är om hur mycket som köptes. Det anges inte.
 
G
Så här ser beräkningen ut när personen som räknar på solceller inte vet hur man gör det. Det är lite för många antaganden och förenklingar i denna artikel, vilket gör att resultatet blir högst tveksamt.

Olikt länder vid ekvatorn, har vi i Sverige inte en jämn distribution av solskenstimmarna över året. Detta innebär att vi på sommaren har mycket längre dagar än på vintern, vilket gör att solceller bör vara lönsammast just då, sett endast på produktionen. Tyvärr är det inte på sommaren vi behöver dessa soltimmar, men på vintern, då vi har det största värmebehovet men kortaste dagarna. Detta gör att en solcellsanläggning behöver vara stor för att producera det behov vi behöver på vintern. På samma gång blir den så onödigt stor att den på sommaren ger ett extremt överskott av solel. Som flera har påpekat, och även artikeln, går det dock att sälja elen på sommaren. Problemet där är dock att vi säljer elen för samma pris som vi köper den, och vi som har haft ett elavtal med rörligt pris vet ju att elen är ju billig på sommaren! Det gör det inte lönsamt att ha ett överskott av solel på sommaren! Därför bör en solanläggning dimensioneras endast för behovet på sommaren, vilket ändå är så litet att solcellerna blir onödiga (förutom faktum är att elen är billig på sommaren, vilket inte gör det lönt att producera sin egna solel...). I vilket fall som helst så återbetalar inte solcellerna sig - mest pga. investeringskostnaden är så hög att återbetalningstiden blir längre än solcellernas livstid.

En korrekt beräkning av någon kunnig i ämnet skulle inte ge samma resultat. Skulle investeringskostnaden vara lägre så skulle slutsatsen vara annorlunda. Nyttiga länkar:

https://lup.lub.lu.se/student-papers/search/publication/1979181

http://uu.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2:899081&dswid=9019

http://kth.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2:799741&dswid=-2568

https://pure.ltu.se/ws/files/100273872/LTU-EX-2014-100197477.pdf

http://hj.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2:630878&dswid=9879



Mvh,
Byggnadsfysiker
 
Robert-san01 skrev:
Jag har projekterat ett "off grid" projekt till Zimbabwe och det går att bygga en anläggning även för Sverige som skull kunna fungera. Dock skulle jag bygga den med solvärme/celler, acc tankar, pelletsvärme, piezo/sterling generator och batterier. Att jag skulle blanda in så mycket teknik är för att batterier är den dyraste delen och den som har högst kostnad per kWh. Bara solceller och batterier skulle behöva för en vanlig villa vara på ca 15kW och ha ca 5-7000kWh kapacitet. 6kWh lagring kostar idag ca 50 000kr och invertrar för off grid ca 30 000 mer. (Säljare på Tesla påstår att det skulle kosta ca 50 000kr att byta ett 90kWh batteri i en bil, men deras Powerwall kostar ca 8 000kr/kWh)

Det blir alltså svårt att räkna hem detta om du bor i tätort. Har du långt att ansluta så anslutningen kostar 2-300 000kr och kan kombinera med ex pelletsvärme/ved, då kan ett offgrid system absolut vara något att börja räkna på.
Jag bor i hus och gör av med ca 300-350kWh per månad. Men då snålar jag inte, mest glödlampor, TV/Dator, lagar mat, belysning ute på flera ställen och motorvärmaren går varje dag.
Det går garanterat att sänka med fler ledljus, gasspis istället för el, snålare TV, strunta i motorvärmaren osv.
Uppvärmningen är ved/biobränsle så det är bara C-pumpen +reg som drar 45w. Pannan drar 150w några timmar var tredje dag när den är igång.

Borde jag inte kunna klara mig med ett lite enklare system? Och skulle det verkligen krisa, ingen sol och svinkallt i veckor så har man en generator och laddar upp allt med?
Missar jag något?
 
Huddingebo skrev:
Jag bor i hus och gör av med ca 300-350kWh per månad. Men då snålar jag inte, mest glödlampor, TV/Dator, lagar mat, belysning ute på flera ställen och motorvärmaren går varje dag.
Det går garanterat att sänka med fler ledljus, gasspis istället för el, snålare TV, strunta i motorvärmaren osv.
Uppvärmningen är ved/biobränsle så det är bara C-pumpen +reg som drar 45w. Pannan drar 150w några timmar var tredje dag när den är igång.

Borde jag inte kunna klara mig med ett lite enklare system? Och skulle det verkligen krisa, ingen sol och svinkallt i veckor så har man en generator och laddar upp allt med?
Missar jag något?
Problemet är att lagra el som räcker någon månad och i värsta fall flera. Ett batteri för 300kWh kostar bara batteriet typ 2 miljoner om man räknar lågt. På det en solcellsanläggning. Ett elverk på 3000W kostar inte mycket, men hur miljövänligt är det?

Något likt detta,

http://www.inresol.se/the-genious-portable-multi-fuel-chp-stirling-generator/

solceller och ett batteri på typ 5kWh tror jag skulle fungera, till en rimlig kostnad och miljövänligt. En sådan generator ger el mer eller mindre som biprodukt till uppvärmningen så den ger el när solen inte ger så mycket.
 
Akta dig! 172 brända solcellsanläggningar bara i 2015 i mitt brandchroniken!
 
  • Gilla
dan_norstedt
  • Laddar…
Konrad Fischer skrev:
Akta dig! 172 brända solcellsanläggningar bara i 2015 i mitt brandchroniken!
Hotspots på kristallina paneler är inte att leka med. Jag rekommendera och projekterar enbart CIGS till mina kunder, SolarEdge inverters samt överspänningsskydd och strängsäkringar. Då är man säker både vad gäller paneler och kablage.
 
  • Gilla
AudiTT
  • Laddar…
Akta dig ändå, många bränder kommer från växelriktaren ...
 
Robert-san01 skrev:
Problemet är att lagra el som räcker någon månad och i värsta fall flera. Ett batteri för 300kWh kostar bara batteriet typ 2 miljoner om man räknar lågt. På det en solcellsanläggning. Ett elverk på 3000W kostar inte mycket, men hur miljövänligt är det?

Något likt detta,

[länk]

solceller och ett batteri på typ 5kWh tror jag skulle fungera, till en rimlig kostnad och miljövänligt. En sådan generator ger el mer eller mindre som biprodukt till uppvärmningen så den ger el när solen inte ger så mycket.
Tänker du på vintermånaderna nu? Ger inte solcellerna någon el alls då? Jag kanske fungerar det dåligt om man ska ha det året runt?
 
Huddingebo skrev:
Tänker du på vintermånaderna nu? Ger inte solcellerna någon el alls då? Jag kanske fungerar det dåligt om man ska ha det året runt?
Man får utgå ifrån att vissa vinterdagar ger solen inget alls och många väldigt lite. November till januari är värst. I februari kan vissa dagar ge rätt OK.
 
Sverige är ett mindre lämpligt land för solcellsinvesteringar. Vi har billig el, ett i huvudsak utsläppsfritt elsystem och taskig solinstrålning när elpriserna är som högst. Det gör att en solcellsinvestering i dagsläget är beroende av statliga subventioner för att bli en bra affär.

Jag hade nog tittat på andra investeringar i första hand.
 
Bara det att om man har ett uppvämningssystem som knappt drar någon el alls och man sitter och betalar en massa abonemangskostnader, avgifter osv så att en kWh kostar över kr så börjar man undra.
 
Du är mikroproducent om du är "nettokonsument" dvs köper mer än du levererar ut.
 
gäst skrev:
Så här ser beräkningen ut när personen som räknar på solceller inte vet hur man gör det. Det är lite för många antaganden och förenklingar i denna artikel, vilket gör att resultatet blir högst tveksamt.

Olikt länder vid ekvatorn, har vi i Sverige inte en jämn distribution av solskenstimmarna över året. Detta innebär att vi på sommaren har mycket längre dagar än på vintern, vilket gör att solceller bör vara lönsammast just då, sett endast på produktionen. Tyvärr är det inte på sommaren vi behöver dessa soltimmar, men på vintern, då vi har det största värmebehovet men kortaste dagarna. Detta gör att en solcellsanläggning behöver vara stor för att producera det behov vi behöver på vintern. På samma gång blir den så onödigt stor att den på sommaren ger ett extremt överskott av solel. Som flera har påpekat, och även artikeln, går det dock att sälja elen på sommaren. Problemet där är dock att vi säljer elen för samma pris som vi köper den, och vi som har haft ett elavtal med rörligt pris vet ju att elen är ju billig på sommaren! Det gör det inte lönsamt att ha ett överskott av solel på sommaren! Därför bör en solanläggning dimensioneras endast för behovet på sommaren, vilket ändå är så litet att solcellerna blir onödiga (förutom faktum är att elen är billig på sommaren, vilket inte gör det lönt att producera sin egna solel...). I vilket fall som helst så återbetalar inte solcellerna sig - mest pga. investeringskostnaden är så hög att återbetalningstiden blir längre än solcellernas livstid.

En korrekt beräkning av någon kunnig i ämnet skulle inte ge samma resultat. Skulle investeringskostnaden vara lägre så skulle slutsatsen vara annorlunda. Nyttiga länkar:

[länk]

[länk]

[länk]

[länk]

[länk]



Mvh,
Byggnadsfysiker
Sen har vi det faktum att varje kWh solel på jorden innebär en kWh mindre brunkolsel... Det kan ingen kalkyl i världen slå hål på... Och som en vän till mig sa... "Jag har ju lite pengar som ligger och skräpar och som jag inte behöver till nåt egentligen..."

Det finns andra värden än monetära... Och kalkylen är för övrigt hyfsat ok, det gäller väl att försöka få tillbaka så mycket som möjligt av investeringen nu och sen uppgradera i takt med utvecklingen framöver.
 
  • Gilla
magnetens
  • Laddar…
pappaM skrev:
[länk]

Han kan till och med värma upp huset med el om bas! Då undrar jag ju hur svårt det skulle vara att få de att fungera med biobränsle som uppvärmning.
Det som då drar el är kyl/frys, LED-lampor, dator/TV, C-pump osv. Kan väl inte vara så fruktansvärt dyrt eftersom kapaciteten inte behöver räcka till uppvärmning?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.