44 027 läst · 225 svar
44k läst
225 svar
Vad kostar det att bekämpa parkslide
Nya studier är gjorda av svenska forskare (googla själv, tänker inte serva med sådant du enkelt letar upp själv) med 100gradig ånga som leds ner till rötterna. De menar att man måste köra på med ångan i minst ett dygn. För att vara säker (hm..) i 2 dygn. Så. Nu kan du vara mer än "extremt förvånad". Du kan vara jättesuperextremt förvånad. Ja, rent av så pass galet förvånad att du svimmar.D Daniel 109 skrev:Om man eldar upp dem så blir det bara aska kvar. Således inget som kan växa.
Om jag gör det experimentet så gissar jag att du ändå inte kommer att tro på resultatet. Testa du i stället, plantera i en kruka så riskerar du inget. Får du den genomvarm till 60grader så skulle jag bli extremt förvånad om den visar livstecken efter det.
Ja man måste värma marken ganska länge för att allt ska bli genomvarmt. De kör dessutom med rejäl marginal.T Trissan skrev:Nya studier är gjorda av svenska forskare (googla själv, tänker inte serva med sådant du enkelt letar upp själv) med 100gradig ånga som leds ner till rötterna. De menar att man måste köra på med ångan i minst ett dygn. För att vara säker (hm..) i 2 dygn. Så. Nu kan du vara mer än "extremt förvånad". Du kan vara jättesuperextremt förvånad. Ja, rent av så pass galet förvånad att du svimmar.
Vad ska jag bli förvånad över? Det bevisar ju det jag påstod, eller hur? De överlever inte extrema temperaturer eller att bli uppeldade.
Jag har ingen aning om det var blomning eller ej. Jag besprutade bladen när de fanns där enligt instruktionerna på Roundup och det behövde jag bara göra under en sommar - dvs INTE under flera år. Jag har inte avsett att "tracka" dig med smilesar utan tycker bara att det du skriver är minst sagt lustigt. Bara som exempel när du påstår att växten överlever förbränning...då får du ursäkta om jag skrattar.T Trissan skrev:
Eller så är det du som skriver lustiga inlägg som inte stämmer med verkligheten. Som att uppeldade rötter är livsdugliga.T Trissan skrev:
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 1 999 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 1 999 inlägg
Jag är inte nonchalant åt växten. Jag håller på att rycka skott på tomten och på 3år har mitt bestånd går från att va ca 15kvm till i runda slängar 9 kvm. Jag är inte nonchalant och låter den växa fritt eller sprider rotbitar omkring mig. Jag sakta men säkert begränsar dens utbredning i min trädgård.T Trissan skrev:Jag vet en som var väldigt nonchalant angående sin parkslide. Hon sa "äsch, det är ju inget att vara bekymrad för, bara på med roundup några gånger, sen är de väck!". Nu 3 år senare säger hon inte så längre. För att bara ha haft några stycken, så har hon nu hela trädgården full med upp-poppande parkslide. Alla som skriver nonchalant och kaxigt om Parkslide här i forumet, kommer att bli väldigt tysta, när en arme av små röda soldater tar över hela trädgårdarna. Jag kommer definitivt inte att vara skadeglad, så illa vill jag inte någon som är på detta forum och som är genuint trädgårds och odlingsintresserade.
Däremot är jag nonchalant mot din inställning till växten för den är helt orealistisk. Du får det att låta som att det är en utomjordisk varelse som klarar av vad som helst. Din bild (som inte ens har parkslide) stämmer inte ett dugg överens med mina erfarenheter (som har parkslide) och när jag frågar dig om källa till dina kommentarer så ger du ingen. För mig är dina kommenterar luft tills du faktiskt kan bevisa något som motsäger sig mina egna erfarenheter. Det är nog därför du kanske uppfattar mig som ”nonchalant och kaxig” men du får samtidigt skylla dig själv.
Täckning av parkslide fungerar i teorin, ja. Men icke i praktiken. I praktiken kan man nämligen inte täcka 59 kvm av sin tomt. Vad ÄR det du inte förstår?D Daniel 109 skrev:
Det är väl snarare du som inte tar till dig att Parkslide är en hanterbar växt, den är inte det ”monster” du fått för dig att den är…T Trissan skrev:
Du har alltså hållit på att rycka skott i 3 år. På från 15 mkv till 8 mkv. Jaha. Då får vi ju förutsätta att 1. Du är pensionär. 2. Du är aldrig bortrest mer än högst 2 dagar. 3. Du har inga andra intressen, eftersom detta ryckande av ett så stort bestånd är ett heltidsjobb. 4. Du får aldrig bli sjuk, låt säga en vecka eller 2,flr då är du tillbaka på ruta 1.U Utsliten och utdömd skrev:Jag är inte nonchalant åt växten. Jag håller på att rycka skott på tomten och på 3år har mitt bestånd går från att va ca 15kvm till i runda slängar 9 kvm. Jag är inte nonchalant och låter den växa fritt eller sprider rotbitar omkring mig. Jag sakta men säkert begränsar dens utbredning i min trädgård.
Däremot är jag nonchalant mot din inställning till växten för den är helt orealistisk. Du får det att låta som att det är en utomjordisk varelse som klarar av vad som helst. Din bild (som inte ens har parkslide) stämmer inte ett dugg överens med mina erfarenheter (som har parkslide) och när jag frågar dig om källa till dina kommentarer så ger du ingen. För mig är dina kommenterar luft tills du faktiskt kan bevisa något som motsäger sig mina egna erfarenheter. Det är nog därför du kanske uppfattar mig som ”nonchalant och kaxig” men du får samtidigt skylla dig själv.
Och ja, helt rätt. Denna växt är faktiskt en alien på våra breddgrader.
Ja, du hånskrattar åt svaret jag gav tidigare då? Dvs att ska du elda dem, måste du först lägga dem på tork, annars måste du elda väääldigt länge. Återigen, så görs försök med att döda parkslide genom att föra ned 100gradig ånga i marken. Då tror de att man kan få död på dem efter 24 timmars ångande. Men för att vara på den säkra sidan, ska de ångas i 100 grader i 48 timmar.Nissens skrev:
Jag har inte "fått för mig" något. Jag vet folk som tvingats gräva upp sina trädgårdar 4 meter djupt. Men.. Missar man en halv cm rot så är de tillbaka. Sluta kör huvudet i sanden och inse att alla måste samarbeta och att har någon i grannskapet parkslide, så har har ALLA det förr eller senare. Jag har inte parkslide än, men inser att den kommer förr eller senare även till min trädgård. Men jag är i alla fall förberedd med glyfosat från Polen via e-bay. En omgång i blomning och en omgång precis innan första frosten. Hur många år jag måste hålla på vet jag inte, men 2 ggr/år är i alla fall hanterbart. Om det så skulle ta 10 år, så är det inte på något sätt ohanterligt. Nu har jag gjort vad jag kan här i denna tråden och detta blir mitt sista inlägg. Sen får ni vara i fred med er lilla exklusiva klubb, ingen trevlig klubb för nykomlingar så jag kommer inte att sakna er. Hoppas jag kunnat ge lite hopp åt någon som läst detta i alla fall.Nissens skrev:
Redigerat:
Jösses.T Trissan skrev:Jag har inte "fått för mig" något. Jag vet folk som tvingats gräva upp sina trädgårdar 4 meter djupt. Men.. Missar man en halv cm rot så är de tillbaka. Sluta kör huvudet i sanden och inse att alla måste samarbeta och att har någon i grannskapet parkslide, så har har ALLA det förr eller senare. Jag har inte parkslide än, men inser att den kommer förr eller senare även till min trädgård. Men jag är i alla fall förberedd med glyfosat från Polen via e-bay. En omgång i blomning och en omgång precis innan första frosten. Hur många år jag måste hålla på vet jag inte, men 2 ggr/år är i alla fall hanterbart. Om det så skulle ta 10 år, så är det inte på något sätt ohanterligt. Nu har jag gjort vad jag kan här i denna tråden och detta blir mitt sista inlägg. Sen får ni vara i fred med er lilla exklusiva klubb, ingen trevlig klubb för nykomlingar så jag kommer inte att sakna er. Hoppas jag kunnat ge lite hopp åt någon som läst detta i alla fall.
Det är verkligen ignorant av dig att tro att de som delar med sig av sina erfarenheter av Parkslide i tråden ljuger.
Flera har berättat hur de fått bukt med växten utan några dramatiska åtgärder.
Jag väljer att tro mer på dem än på någon som helt saknar egna erfarenheter av växten och dessutom inte har någon som helst hänvisning som styrker de kontroversiella saker hen fått för sig…
Redigerat:
Det är inget hånskratt, det är ett gapskratt eftersom du skriver rätt roliga saker.T Trissan skrev:Ja, du hånskrattar åt svaret jag gav tidigare då? Dvs att ska du elda dem, måste du först lägga dem på tork, annars måste du elda väääldigt länge. Återigen, så görs försök med att döda parkslide genom att föra ned 100gradig ånga i marken. Då tror de att man kan få död på dem efter 24 timmars ångande. Men för att vara på den säkra sidan, ska de ångas i 100 grader i 48 timmar.
Självklart dör rötterna om man eldar dem, de behöver inte torkas först. Värmen bryter sönder cellstrukturen och dödar dem effektivt. Det går säkert att koka ihjäl dem också.
Att värma upp marken verkar minst sagt omständigt. Flera i tråden har presenterat enklare lösningar som inte kräver speciellt stor insats. Och de har egen erfarenhet.