T Trissan skrev:
Du har alltså hållit på att rycka skott i 3 år. På från 15 mkv till 8 mkv. Jaha. Då får vi ju förutsätta att 1. Du är pensionär. 2. Du är aldrig bortrest mer än högst 2 dagar. 3. Du har inga andra intressen, eftersom detta ryckande av ett så stort bestånd är ett heltidsjobb. 4. Du får aldrig bli sjuk, låt säga en vecka eller 2,flr då är du tillbaka på ruta 1.
Och ja, helt rätt. Denna växt är faktiskt en alien på våra breddgrader.
Nej, du är inte tillbaka om du gör uppehåll i två veckor. Jag har ryckte ett bestånd en gång i månaden. Med en tydlig reduktion i storlek som resultat.
 
  • Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
T Trissan skrev:
Jag har inte "fått för mig" något. Jag vet folk som tvingats gräva upp sina trädgårdar 4 meter djupt. Men.. Missar man en halv cm rot så är de tillbaka. Sluta kör huvudet i sanden och inse att alla måste samarbeta och att har någon i grannskapet parkslide, så har har ALLA det förr eller senare. Jag har inte parkslide än, men inser att den kommer förr eller senare även till min trädgård. Men jag är i alla fall förberedd med glyfosat från Polen via e-bay. En omgång i blomning och en omgång precis innan första frosten. Hur många år jag måste hålla på vet jag inte, men 2 ggr/år är i alla fall hanterbart. Om det så skulle ta 10 år, så är det inte på något sätt ohanterligt. Nu har jag gjort vad jag kan här i denna tråden och detta blir mitt sista inlägg. Sen får ni vara i fred med er lilla exklusiva klubb, ingen trevlig klubb för nykomlingar så jag kommer inte att sakna er. Hoppas jag kunnat ge lite hopp åt någon som läst detta i alla fall.
Nej, du vet kanske någon som grävt 4m. Det är inte samma sak som att det var tvungna att göra det. Ska man döda dem genom att gräva ner dem så att inget når ytan måste de läggas djupt. Men det är en annan sak.
 
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
Nissens
T Trissan skrev:
Du har alltså hållit på att rycka skott i 3 år. På från 15 mkv till 8 mkv. Jaha. Då får vi ju förutsätta att 1. Du är pensionär. 2. Du är aldrig bortrest mer än högst 2 dagar. 3. Du har inga andra intressen, eftersom detta ryckande av ett så stort bestånd är ett heltidsjobb. 4. Du får aldrig bli sjuk, låt säga en vecka eller 2,flr då är du tillbaka på ruta 1.
Och ja, helt rätt. Denna växt är faktiskt en alien på våra breddgrader.
Kan du förklara hur du kom fram till att det är ett heltidsjobb att rycka skott?

Det är ju helt enkelt inte sant. Sicket drama. :)
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
U
T Trissan skrev:
Du har alltså hållit på att rycka skott i 3 år. På från 15 mkv till 8 mkv. Jaha. Då får vi ju förutsätta att 1. Du är pensionär. 2. Du är aldrig bortrest mer än högst 2 dagar. 3. Du har inga andra intressen, eftersom detta ryckande av ett så stort bestånd är ett heltidsjobb. 4. Du får aldrig bli sjuk, låt säga en vecka eller 2,flr då är du tillbaka på ruta 1.
Och ja, helt rätt. Denna växt är faktiskt en alien på våra breddgrader.
Om du tycker 30min arbete i veckan är en heltidstjänst så vill jag inte vara din arbetsgivare.

Kortfattat: Du har fel på alla din antaganden.
 
  • Gilla
mikethebik och 5 till
  • Laddar…
Fairlane
När man läser vissa inlägg om denna växt får man lite känslan av att den äter småbarn och hundvalpar också...
 
  • Gilla
  • Haha
Bromma1927 och 6 till
  • Laddar…
T Trissan skrev:
Jag har inte "fått för mig" något. Jag vet folk som tvingats gräva upp sina trädgårdar 4 meter djupt. Men.. Missar man en halv cm rot så är de tillbaka. Sluta kör huvudet i sanden och inse att alla måste samarbeta och att har någon i grannskapet parkslide, så har har ALLA det förr eller senare. Jag har inte parkslide än, men inser att den kommer förr eller senare även till min trädgård. Men jag är i alla fall förberedd med glyfosat från Polen via e-bay. En omgång i blomning och en omgång precis innan första frosten. Hur många år jag måste hålla på vet jag inte, men 2 ggr/år är i alla fall hanterbart. Om det så skulle ta 10 år, så är det inte på något sätt ohanterligt. Nu har jag gjort vad jag kan här i denna tråden och detta blir mitt sista inlägg. Sen får ni vara i fred med er lilla exklusiva klubb, ingen trevlig klubb för nykomlingar så jag kommer inte att sakna er. Hoppas jag kunnat ge lite hopp åt någon som läst detta i alla fall.
Fyra meter djupt?

Det finns inga örtartade växter som har så djupa rotsystem.

Har du någon källa på ditt påstående?

Om man inte gitter ta hand om sin trädgård, med eller utan Parkslide, så kanske man ska bo i ett radhus utan trädgård?
 
  • Gilla
Bromma1927 och 1 till
  • Laddar…
S
S skogaliten skrev:
Fyra meter djupt?
Jo, det sägs faktiskt det. De krav som finns på deponi i England är att massor med parksliderötter skall täckas med minst 5 meter fylle ovanpå, alternativt godkänd markduk och en mindre mängd ovanpå det.
Personligen tror jag dock att det är mycket ovanligt med så djupt rotsystem.
Läs gärna mer i mitt dokument: http://bit.ly/parkslide

Det mesta som diskuteras i den här tråden är redan besvarat i dokumentet. Tyvärr är det uppenbarligen inte många som orkat läsa det. Jag är mycket intresserad om det skulle smugit sig in något fel i dokumentet. De senaste åren har ingen sett något så det har bara blivit kompletteringar och förtydliganden.
 
  • Gilla
Trissan
  • Laddar…
Att det måste grävas ner 5m för att inget skott ska komma upp är inte samma sak som att rötter naturligt förekommer på det djupet.
Det är två helt olika saker.
 
  • Gilla
skogaliten och 2 till
  • Laddar…
S
Nej, det är inte helt olika saker eftersom de ofta är relaterade till varandra. Jag håller dock med om att det inte är exakt samma värden.
 
Jo, det är helt olika saker.
 
S
Om det är så olika, kan du nämna någon växt med grunt växtdjup som kan ta sig upp från ett stort djup när den grävs ner? Sedan vill jag ha namnet på någon annan växt med motsatta egenskaper.
 
På ett svarar jag potatis.

En växt som växer djupt med inte tål att ligga ytligt? Tall kanske?
 
  • Gilla
john.h
  • Laddar…
S
Intressant att du kom på potatis. Det är helt klart att tänka utanför boxen. Det är ju inte en rot i normal bemärkelse. Vet du hur djupt den brukar växa jämfört med hur djupt den orkar upp ifrån? Jag har ingen aning. Tänk på det samtidigt som du funderar på en växt där rötterna kan göra samma konststycke.

En tall kan helt klart växa djupt, men kan inte sätta rotskott oavsett vilket djup den grävs ner till. Försök igen.
 
D Daniel 109 skrev:
De dör precis som andra växter av värme. Jag skulle gissa att 60grader räcker bra. 100 så är det garanterat dött. Eldar du upp det så finns det ju bara aska kvar. Hur skulle den kunna växa?
Vet faktisk en som har eldat parkslide och där personen la askan kom det upp parkslide efter ett tag.
 
Eldar man en växt så dör den. Utan undantag.
 
  • Gilla
  • Wow
JSten och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.