43 067 läst · 225 svar
43k läst
225 svar
Vad kostar det att bekämpa parkslide
Det var det garanterat inte.
Du tror alltså seriöst att parkslide kan eldas så att endast aska återstår och det är ändå inte dött. Det är nog ingen ide att diskutera saken med dig i så fall.
Skulle den växa så mycket som du påstår skulle man odla den som energiskog.T Trissan skrev:Du har alltså hållit på att rycka skott i 3 år. På från 15 mkv till 8 mkv. Jaha. Då får vi ju förutsätta att 1. Du är pensionär. 2. Du är aldrig bortrest mer än högst 2 dagar. 3. Du har inga andra intressen, eftersom detta ryckande av ett så stort bestånd är ett heltidsjobb. 4. Du får aldrig bli sjuk, låt säga en vecka eller 2,flr då är du tillbaka på ruta 1.
Och ja, helt rätt. Denna växt är faktiskt en alien på våra breddgrader.
Ja det var ett fiffigt sätt att försöka visa en källa på ett internetforum:S STB skrev:Jo, det sägs faktiskt det. De krav som finns på deponi i England är att massor med parksliderötter skall täckas med minst 5 meter fylle ovanpå, alternativt godkänd markduk och en mindre mängd ovanpå det.
Personligen tror jag dock att det är mycket ovanligt med så djupt rotsystem.
Läs gärna mer i mitt dokument: [länk]
Det mesta som diskuteras i den här tråden är redan besvarat i dokumentet. Tyvärr är det uppenbarligen inte många som orkat läsa det. Jag är mycket intresserad om det skulle smugit sig in något fel i dokumentet. De senaste åren har ingen sett något så det har bara blivit kompletteringar och förtydliganden.
Skriv ett dokument om ett valfritt ämne, publicera detta dokument någonstans på webben, och så länka till det egna dokumentet i en diskussion på ett internetforum!
Jag ska genast författa ett dokument om att månen är gjord av grön ost, och ett om att jorden är platt, och så hävda att dessa dokument är en absolut vederhäftig sanning när jag ger mig in i diskussioner på nätet.
Har du några vederhäftiga oberoende källor att hänvisa till, gärna peer reviewad forskning, om bl.a. Parkslidens rotsystem, så ska jag bemöda mig om att läsa dessa mycket noga.
Husägare
· Småländska höglandet
· 4 039 inlägg
Kan det vara parksallad som växer in där parksliden varit? Jag har båda på tomten. Helt klart besvärligt. Har börjat denna sommar att rycka plantor så fort de kommer upp. Tyvärr har grannarna för ett par år sedan anlagt ett potatisland bara ett par meter från stället där det växer. Alltså gräver de där och går med jordfräs. Blir lite rädd efter att ha läst denna tråd att deras potatisland kan trigga igång växtens flyktbeteende.Mats-S skrev:"I fallet med parkslide måste du använda så stark glyfosat att det inte säljs till privatpersoner i Sverige. Den mängd och styrka som krävs är högre än vad som är tillåten."
Glyfosat finns att köpa på eBay Tyskland, finns flera trådar här som visar hur man får tag på det om någon vill köra "off the record" ;-) Inga problem med tullen har rapporterats hitintills.