Parkslide är en växt som andra. Visst har den större reserver i rötterna än det flesta växter. Men den blir definitivt inte kraftigare utan en rejäl grönmassa.
 
  • Gilla
Swedejohn och 6 till
  • Laddar…
T Trissan skrev:
Det där är att raljera. Ni förstår nog själva att man inte kan skriva adresser i ett forum. Det är både tråkigt och mycket skrämmande att ni, som verkar vara erfarna, har så totalt fel och envisas med detta fel i inlägg efter inlägg. Parkslide sprids med rötterna. Parkslidens rötter kan inte jämföras med andra växters rötter. Parkslide är i en alldeles egen klass. Rötterna överlever i flera år och sprider sig under jord, osynliga för oss. Ovan jord ser allt normalt ut och man tror man har lyckats. Men nä, det har man inte alls. Sliden kommer tillbaka starkare och aggressivare än nånsin. Ta detta på allvar och sluta förminska problemet. Det kommer att straffa sig.
Har du några källor på dina påståenden?

Kan du länka till dessa tack.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
U
T Trissan skrev:
Det där är att raljera. Ni förstår nog själva att man inte kan skriva adresser i ett forum. Det är både tråkigt och mycket skrämmande att ni, som verkar vara erfarna, har så totalt fel och envisas med detta fel i inlägg efter inlägg. Parkslide sprids med rötterna. Parkslidens rötter kan inte jämföras med andra växters rötter. Parkslide är i en alldeles egen klass. Rötterna överlever i flera år och sprider sig under jord, osynliga för oss. Ovan jord ser allt normalt ut och man tror man har lyckats. Men nä, det har man inte alls. Sliden kommer tillbaka starkare och aggressivare än nånsin. Ta detta på allvar och sluta förminska problemet. Det kommer att straffa sig.
Ditt största problem är att du inte kan visa något extern som backar upp dina farhågor ang. växten.
Vi är ett antal i tråden som har eller har haft parkslide och som vi ser för vare säsong blir bara mindre och mindre utan glyfosat.
Det är en växt vi pratar om, inte en Alien utan en ört… det är helt omöjligt för den att skapa energi utan fotosyntes. Alltså varje gång den skickar upp skott krävs energi från plantan och rycker man skotten försvinner dens förmåga att skapa ny energi.
Efter tillräckligt lång tid så har man utarmat det som finns under jord och växten är så gott som död. Jo yngre plantan är ju mindre energi har den lyckats lagra med åren. Är det en helt ny planta som fått fäste så krävs det inte många år. Är det ett gammalt bestånd så kan det ta upp till tio år.

Jag har en granne som behandlade ett 30 år gammalt bestånd som kanske va 4x4m stort med glyfosat en gång förra året och i år har det kommit upp färre än 10 skott och endast 1 är högre än 30cm. Får dessa få skott en till behandling i höst tror jag hans planta inte kommer se ljus igen. Så då pratar vi inte 5 års slitande utan 2 kvällar med arbete med 1 års mellanrum.

En tät växtlighet av parkslide med stora gröna blad och tunna stammar i ett trädgårdsområde.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Solig trädgård med hög björkved och buskar, antydan om kamp mot parkslide.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det läskiga med parkslide är hur lätt den sprids av små rotfragment, men det problemet är störst när man flyttar på jorden. Är man däremot observant så är den lätt att förhindra på tomtmark.
 
  • Gilla
frasen_36 och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Har du någon källa på att man måste klippa lågt och ofta. Jag tvivlar inte på att det fungerar. Men behövs det?
Nej, jag saknar tyvärr källa på att klippa lågt och ofta.

Den enda källan jag har vad avser just Parkslide, är min erfarenhet av att ha utrotat ett väl etablerat, antagligen flera tiotalsår gammalt bestånd.

Den metod jag använde (utan att veta att det var Parkslide, det förstod jag senare), var att klippa på lägsta inställningen med bensindriven mulcher gräsklippare i samband med ordinarie veckoklippning av gräsmatta.

Jag klippte extremt kort, och det tog ändå några år innan Parksliden, som naturligtvis minskade med tiden, var helt borta.
Det kanske går lika bra att klippa lite längre, men aldrig låta växten blir så hög så att blad får sitta kvar?

Sedan så har hållit på med att utrota lupiner som kommit in diverse diken längs grusvägen, och med att begränsa Örnbräken i hagmark. Örnbräken är visserligen en ormbunke, men fungerar som ett rotogräs, och väletablerade bestånd har ett väldigt vittförgrenat rotsystem, och är väldigt seg/långsam att begränsa.

Lupiner som inte spridit sig alltför mycket, ger sig rätt fort med tre-fyra klippningar per säsong, viktigt att klippa så att de ej hinner sätta frö.

Örnbräken, har jag hållit på med begränsningsåtgärder på i brukad Betesmark med höga naturvärden på uppdrag av Länsstyrelsen för att gynna vissa hotade växtarter. I betesmarken klipper vi Örnbräken två ggr per säsong, vi pratar om 15 hektar mark att "gå igenom", så det finns inte tid för att klippa oftare helt enkelt.
Örnbräkena minskar sakta men säkert.

Den enda växt jag blir vansinnig på, är Hybridvallört, som någon tidigare generation låtit växa hej vilt i trädgården. Den borde klippas lika intensivt som t.ex. Parkslide, men jag hinner inte. Den växer på svårtillgänglig mark (slänter med sten i, nära logens grund, smiter in i rabatter), och sprider sig med frö, har en väldigt djup pålrot, och är allmänt jobbig eftersom man måste ut med röjsågen ofta.
 
  • Gilla
frasen_36 och 4 till
  • Laddar…
S skogaliten skrev:
Nej, jag saknar tyvärr källa på att klippa lågt och ofta.

Den enda källan jag har vad avser just Parkslide, är min erfarenhet av att ha utrotat ett väl etablerat, antagligen flera tiotalsår gammalt bestånd.

Den metod jag använde (utan att veta att det var Parkslide, det förstod jag senare), var att klippa på lägsta inställningen med bensindriven mulcher gräsklippare i samband med ordinarie veckoklippning av gräsmatta.

Jag klippte extremt kort, och det tog ändå några år innan Parksliden, som naturligtvis minskade med tiden, var helt borta.
Det kanske går lika bra att klippa lite längre, men aldrig låta växten blir så hög så att blad får sitta kvar?

Sedan så har hållit på med att utrota lupiner som kommit in diverse diken längs grusvägen, och med att begränsa Örnbräken i hagmark. Örnbräken är visserligen en ormbunke, men fungerar som ett rotogräs, och väletablerade bestånd har ett väldigt vittförgrenat rotsystem, och är väldigt seg/långsam att begränsa.

Lupiner som inte spridit sig alltför mycket, ger sig rätt fort med tre-fyra klippningar per säsong, viktigt att klippa så att de ej hinner sätta frö.

Örnbräken, har jag hållit på med begränsningsåtgärder på i brukad Betesmark med höga naturvärden på uppdrag av Länsstyrelsen för att gynna vissa hotade växtarter. I betesmarken klipper vi Örnbräken två ggr per säsong, vi pratar om 15 hektar mark att "gå igenom", så det finns inte tid för att klippa oftare helt enkelt.
Örnbräkena minskar sakta men säkert.

Den enda växt jag blir vansinnig på, är Hybridvallört, som någon tidigare generation låtit växa hej vilt i trädgården. Den borde klippas lika intensivt som t.ex. Parkslide, men jag hinner inte. Den växer på svårtillgänglig mark (slänter med sten i, nära logens grund, smiter in i rabatter), och sprider sig med frö, har en väldigt djup pålrot, och är allmänt jobbig eftersom man måste ut med röjsågen ofta.
Du vet med andra ord en metod som fungerar. Men inte att högre eller glesare klippning inte fungerar.
 
C
D Daniel 109 skrev:
Du vet med andra ord en metod som fungerar. Men inte att högre eller glesare klippning inte fungerar.
Du kan klippa hur högt eller hur sällan du vill så länge du hindrar den från att utveckla något bladverk. Det är inte mer komplicerat än så.:rofl:
 
  • Gilla
STB och 1 till
  • Laddar…
S skogaliten skrev:
Jaså, det går inte att klippa ihjäl Parkslide? Om du klipper så högt, så att 5-10 centimeter återstår, så har du väl inte klippt ner ordentligt, eller hur. Dessutom måste man klippa regelbundet hela växtsäsongen, inte någon gång då och då. Och räkna med att det tar mer än en säsong. Precis som det går när andra jobbiga rotogräs ska utrotas på en fläck.

Och nej, den kommer inte att sprida sig under jord för att man klipper. Det är en internet-myt.

Varför försvann min parkslide genom klippning då?

Jag bad om en källa som kan bekräfta att Parkslide kan leva i flera år utan fotosyntes.

Har du en källa till det påståendet?

Annars så får vi förutsätta att du läst några dumheter på på en skrämselsida på internet.

Jag kommenterade också det orimliga i att gräva bort, och utan spridningsrisk flytta på, åtskilliga kubikmeter jord. Ska man gräva bort en yta om 4x4 meter, till två meters djup, så blir det 32 m3, motsvarande 4-6 dumperkärror med jord, som då ska tippas direkt i en förbränningsanläggning.
Jag har egen erfarenhet. Det går inte att klippa bort parkslide. Det finns inte en kotte som har tagit bort ett etablerat bestånd av parkslide med gräsklippare. Du snackar skit, eller så har du misstagit någon annan växt för parkslide. Det är fullständigt omöjligt klippa bort ett etablerat bestånd av parkslide.

Isf hade robotgräsklippare ordinerats överallt. Men det funkar inte. Eftersom parksliden lägger sig under gräsklipparens skär.

Jag har bekämpat parkslide med glyfosat, både ekoplugg samt injiceringar i snart 5år. Det kommer fortfarande upp skott av bonzai parkslide som jag numera rycker och injecerar runt roten. Det kommer fortsätta att komma banzai skott i år, och även nästa år.

Rötterna kan lagra energi i flera år. Därför är det praktiskt omöjligt att rycka bort eller klippa bort parkslide.

Det finns bara 3 giltiga sätt, gräva bort med maskin, täcka över med stor duk och grus, samt lång behandling av glyfosat.
 
Redigerat:
  • Haha
  • Arg
  • Gilla
frasen_36 och 3 till
  • Laddar…
T
D Daniel 109 skrev:
Om det nu finns flera fastigheter i Sverige. Kan du nämna någon?
Jag bevakar inte ämnet, men när någon svarar så får jag meddelande om det. Kan inte låta bli att läsa eländet och då känner jag mig ju tvungen att svara. Som jag skrev förut så vill jag inte lägga ut några adresser här. Eftersom du så hårt försvarar din ståndpunkt, så måste ju detta bero på någon av följande.
1. Du har parkslide på din fastighet och vill gärna tro att dina åtgärder kommer att hjälpa dig. Men inse att de bara gör ditt problem GIGANTISKT.
2. Du är miljövän och vill inte använda glyfosat. Här håller jag med dig. Men när det gäller parkslide, så finns idag inget annat fungerande alternativ. MEN bekämp ingen av parkslide måste utföras korrekt. Dvs glyfosat i blomningen och innan första frosten. Absolut inte vid några andra tillfällen. Hoppas innerligt på att någon miljövänlig metod forskas fram.
 
  • Arg
  • Haha
arkTecko och 1 till
  • Laddar…
F finnemang skrev:
Jag har egen erfarenhet. Det går inte att klippa bort parkslide. Det finns inte en kotte som har tagit bort ett etablerat bestånd av parkslide med gräsklippare. Du snackar skit, eller så har du misstagit någon annan växt för parkslide. Det är fullständigt omöjligt klippa bort ett etablerat bestånd av parkslide.

Isf hade robotgräsklippare ordinerats överallt. Men det funkar inte. Eftersom parksliden lägger sig under gräsklipparens skär.

Jag har bekämpat parkslide med glyfosat, både ekoplugg samt injiceringar i snart 5år. Det kommer fortfarande upp skott av bonzai parkslide som jag numera rycker och injecerar runt roten. Det kommer fortsätta att komma banzai skott i år, och även nästa år.

Rötterna kan lagra energi i flera år. Därför är det praktiskt omöjligt att rycka bort eller klippa bort parkslide.

Det finns bara 3 giltiga sätt, gräva bort med maskin, täcka över med stor duk och grus, samt lång behandling av glyfosat.
Att det inte rekommenderas är inte ett bevis för att det inte fungerar. Rekommendationerna är tämligen konstiga. Men det är liknande för vissa andra invasiva växter. Tex att man inte kan kompostera jättebalsamin (som är ettårig) eller att alla invasiva växter måste köras tilltippen i påsar. Det vettigaste är att klippa ner dem frekvent och låta det ligga kvar på platsen. Det gäller alla växter man vill bli av med.

Ja parkslide kan lagra energi i flera år, så det tar tid att få bort den genomrensning eller klippning. Men det går definitivt. Att begränsa storleken på det sättet är lätt.

Det finns många som har vittnat om att de lyckats. Ni som säger att det är omöjligt att bli av med eller att hus blir osäljbara har av någon anledning aldrig någon källa.
 
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Att det inte rekommenderas är inte ett bevis för att det inte fungerar. Rekommendationerna är tämligen konstiga. Men det är liknande för vissa andra invasiva växter. Tex att man inte kan kompostera jättebalsamin (som är ettårig) eller att alla invasiva växter måste köras tilltippen i påsar. Det vettigaste är att klippa ner dem frekvent och låta det ligga kvar på platsen. Det gäller alla växter man vill bli av med.

Ja parkslide kan lagra energi i flera år, så det tar tid att få bort den genomrensning eller klippning. Men det går definitivt. Att begränsa storleken på det sättet är lätt.

Det finns många som har vittnat om att de lyckats. Ni som säger att det är omöjligt att bli av med eller att hus blir osäljbara har av någon anledning aldrig någon källa.
Har du en bra källa som hänvisar till gräsklippning som metod för bekämpning av parkslide?


Det går inte att plocka skott i 5+ år. Det är omöjligt rent praktiskt. Det är så pass lång tid. Det kommer komma perioder då du har annat för dig. Då sticker ett skott upp, får energi, och växten kan ligga och ruva några år till.

Får du inte bort plantan, så kommer den komma upp igen när tillfälle ges.
 
  • Haha
  • Gilla
Trissan och 1 till
  • Laddar…
Nej, tyvärr har inte metoden testat s vetenskapligt. Anledningen till att glyfosat inte ska appliceras tidigare än juli är att den inte skickar ner näring till roten tidigare. Det är med andra ord inte katastrof om det inte plockas dagligen. Sannolikt går det ner tidigare i en liten planta. Där har du en poäng. Men en liten planta kan man tex gräva upp.

Det finns flera som sagt att de lyckats klippabort den. Men jag har inte sett någon som seriöst försökt och misslyckats.
 
Du menar att de har gått och plockat skott i 5+ år. Det är det som krävs.
 
  • Haha
Tubes
  • Laddar…
Ja, det krävs mer än 5år. Men inte dagligen.
 
Nissens
T Trissan skrev:
Det där är att raljera. Ni förstår nog själva att man inte kan skriva adresser i ett forum. Det är både tråkigt och mycket skrämmande att ni, som verkar vara erfarna, har så totalt fel och envisas med detta fel i inlägg efter inlägg. Parkslide sprids med rötterna. Parkslidens rötter kan inte jämföras med andra växters rötter. Parkslide är i en alldeles egen klass. Rötterna överlever i flera år och sprider sig under jord, osynliga för oss. Ovan jord ser allt normalt ut och man tror man har lyckats. Men nä, det har man inte alls. Sliden kommer tillbaka starkare och aggressivare än nånsin. Ta detta på allvar och sluta förminska problemet. Det kommer att straffa sig.
Du verkar ha helt egna insikter som ingen annan har. Kan du länka till någon källa som styrker det du påstår?
 
  • Gilla
skogaliten och 3 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Ja, det krävs mer än 5år. Men inte dagligen.
Men det är inte rimligt, praktiskt, realistiskt. Det räcker med att du är borta 2-3 veckor, så kommer den skicka upp skott igen som får solljus, tillräckligt för att hålla igång rötterna.

Därför är det inte praktiskt, realistiskt att plocka skott.
 
  • Haha
Tubes
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.