Vi har parkslide ute i dikeskanten. Kom förmodligen dit när kommunen grävde och återfyllde för ny väg/diken. Förra året ryckte jag det som kom upp och la att torka i solen. Hittills detta år har beståndet minskat avsevärt. Kanske 1/4 del jämför med förra året. Fortsätter att rycka det som kommer upp.

Ingenting har hittills spridit sig vidare in på vår tomt. Är noll orolig för denna växt.
 
  • Gilla
Swedejohn och 7 till
  • Laddar…
T
A Abies koreana skrev:
Jag tycker det är viktigt att balansera diskussionen om parkslide så därför är jag intresserad av din slutsats att det bara är en tidsfråga innan parksliden växer på din tomt.

Så.. berätta gärna varför du tror det?
Jag kan svara i hans ställe. Fler och fler får in Parkslide i sina trädgårdar. Får en i området eländet, så är det faktiskt bara en tidsfråga innan ALLA i området har det. Och fler och fler områden får det, eftersom all köpt jord inte går att lita på. Själv gör jag nu mera egen jord med Bokashi och trädgårdskompost. Grannen bestämmer jag dock inte över, och får de Parkslide, så får jag också såsmåningom.. Ja, gissa vad.. jo, Parkslide. Köp Glyfosat, tyvärr det enda som hjälper. Om man gör rätt vill säga. Gör man fel, så är helvetet igång. Så, innan man vet exakt hur man ska göra, så rör dem inte. Låt de bara vara helt ifred, det är i alla fall bättre än att göra fel.
 
  • Haha
frasen_36 och 3 till
  • Laddar…
T
Nissens Nissens skrev:
Jo, eftersom påståendet inte är sant, så är det endast en åsikt.
Finns namn för sådana som kör huvudet i sanden. "Faktaresistens". Tar du lika lätt på Jättebjörnloka och Jättebalsamin också?
 
  • Haha
Tubes och 1 till
  • Laddar…
Det går även med andra metoder. Men de är för dyra att genomföra på större områden med betald personal. Men i en trädgård är den inte en katastrof.

Jag undra fortfarande var du hittar något osäljbart hus.
 
  • Gilla
Roffe_riff och 4 till
  • Laddar…
T Trissan skrev:
Ja, tyvärr är jag allvarlig. Tror man t ex att man ska kunna gräva bort dem, så får man gräva ca 4 m ner och inte en enda millimeter rot får missas.
Är du på riktigt?

Har du källa på ditt påstående?
 
  • Gilla
Swedejohn och 2 till
  • Laddar…
Nissens
T Trissan skrev:
Finns namn för sådana som kör huvudet i sanden. "Faktaresistens". Tar du lika lätt på Jättebjörnloka och Jättebalsamin också?
Nej, jag går på fakta. Parkslide förstör varken byggnader eller avlopp. Det är rena fantasier.

Hittar du BEVIS för något annat så skulle det vara intressant att se.
 
  • Gilla
frasen_36 och 4 till
  • Laddar…
Nissens
T Trissan skrev:
Jag kan svara i hans ställe. Fler och fler får in Parkslide i sina trädgårdar. Får en i området eländet, så är det faktiskt bara en tidsfråga innan ALLA i området har det. Och fler och fler områden får det, eftersom all köpt jord inte går att lita på. Själv gör jag nu mera egen jord med Bokashi och trädgårdskompost. Grannen bestämmer jag dock inte över, och får de Parkslide, så får jag också såsmåningom.. Ja, gissa vad.. jo, Parkslide. Köp Glyfosat, tyvärr det enda som hjälper. Om man gör rätt vill säga. Gör man fel, så är helvetet igång. Så, innan man vet exakt hur man ska göra, så rör dem inte. Låt de bara vara helt ifred, det är i alla fall bättre än att göra fel.
Precis som med maskrosor. :)
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
Nissens
M Morgonskiftet skrev:
Vi har parkslide ute i dikeskanten. Kom förmodligen dit när kommunen grävde och återfyllde för ny väg/diken. Förra året ryckte jag det som kom upp och la att torka i solen. Hittills detta år har beståndet minskat avsevärt. Kanske 1/4 del jämför med förra året. Fortsätter att rycka det som kommer upp.

Ingenting har hittills spridit sig vidare in på vår tomt. Är noll orolig för denna växt.
Det är precis sådan fakta som @Trissan är helt faktaresistent mot…
 
  • Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
Nissens
T Trissan skrev:
Märkligt internetfenomen? Parkslide går inte att få bort genom att gräva, klippa, bränna, strö salt.. Name it.. Glyfosat vid blomning och innan frost är enda sättet som finns hittills. Eller du kanske har löst gåtan? Då kan vi ju tipsa förtvivlade husägare om det. I England t ex, där mäklarna vägrar sälja objekt där det finns Parkslide. Att ta lätt på denna farsot är oansvarigt.
Du kanske bor i England där ni har sämre hus och avlopp, men för oss som bor i Sverige är Parkslide inte något större problem än maskrosor…
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
Nissens
T Trissan skrev:
Osanningar? Ett litet troll? Väldigt märkligt forum detta. Kan du då som anser dig kunna så mycket om Parkslide, berätta för mig hur du gör/gjorde, när du lyckades få bort ditt Parkslide?
Det är många här som berättat hur de fått bukt med parkslide, du borde kanske ta till dig lite verklighetsförankrad information…
 
  • Gilla
Swedejohn och 1 till
  • Laddar…
Nissens
T Trissan skrev:
Nu blir jag faktiskt jätteförvånad. Tycker inte DU att det är viktigt att varna och informera om denna skräckväxt, som får förtvivlade människor att vilja sälja sitt hus och flytta från eländet. Men se nä..det går ju inte alls eftersom ingen vill köpa det. Att köra huvudet i sanden eller förminsk gör ju bara problemen värre. En del skrattar åt det, men då kan jag bara säga att de människorna vet inte vad Parkslide kan ställa till med.
Ge gärna en referens som styrker det du påstår. Jag tror inte det är sant helt enkelt.
 
  • Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
H
T Trissan skrev:
Nu blir jag faktiskt jätteförvånad. Tycker inte DU att det är viktigt att varna och informera om denna skräckväxt, som får förtvivlade människor att vilja sälja sitt hus och flytta från eländet. Men se nä..det går ju inte alls eftersom ingen vill köpa det. Att köra huvudet i sanden eller förminsk gör ju bara problemen värre. En del skrattar åt det, men då kan jag bara säga att de människorna vet inte vad Parkslide kan ställa till med.
Jag syftade framförallt till alla konton som verkar skapas för att enbart kommentera i en tråd för att sprida sina starka åsikter som absoluta sanningar helt utan underbyggda argument.

Angående ämnet så klart att parkslide kan vara besvärligt och absolut att man som husköpare bör ta det i beaktning eftersom att det innebär en arbetsinsats, framförallt vid stora bestånd. Enstaka plantor skulle jag aldrig ens fundera på. Har själv nån i rabatten som inte spritt sig sen jag flyttade in, knäcker den då och då och den börjar se väldigt svag ut.
 
  • Gilla
frasen_36 och 3 till
  • Laddar…
Det går inte att klippa bort parkslide med gräsklippare. Parksliden kommer bara gå in i bonzai-läge och ligga under gräsklipps-höjden.

Grejjen med parkslide är att det finns inga mellanlägen i bekämpningen. Man måste döda växten helt eller flytta den från tomten. Försvaga räcker inte. En försvagad växt återfår sin styrka så fort du åker på semester 2 veckor eller så. Därför funkar det inte att rycka skott ex. Det är praktiskt omöjligt att hålla efter parkslide i 6-7år, genom att plocka skott. Du kommer få ett mindre parkslide bestånd. Men den kommer fortfarande vara kvar.

Man måste döda den helt, eller flytta den från tomten.

Det enda som funkar är att gräva bort den med maskin, gräva djupt och stora angränsande ytor runt om plantan. Täcka över som beskrivits i början av tråden. Samt glyfosat. Glyfosat kommer dock ta MINST 5år, om inte mer.
 
Redigerat:
  • Haha
frasen_36 och 2 till
  • Laddar…
Nej, den återfår inte kraften på 2veckor. Det finns definitivt exempel på folk som blivit av med den genom att behandla den som gräsmatta.
 
  • Gilla
frasen_36 och 3 till
  • Laddar…
F finnemang skrev:
Det går inte att klippa bort parkslide med gräsklippare. Parksliden kommer bara gå in i bonzai-läge och ligga under gräsklipps-höjden.

Grejjen med parkslide är att det finns inga mellanlägen i bekämpningen. Man måste döda växten helt eller flytta den från tomten. Försvaga räcker inte. En försvagad växt återfår sin styrka så fort du åker på semester 2 veckor eller så. Därför funkar det inte att rycka skott ex. Det är praktiskt omöjligt att hålla efter parkslide i 6-7år, genom att plocka skott. Du kommer få ett mindre parkslide bestånd. Men den kommer fortfarande vara kvar.

Man måste döda den helt, eller flytta den från tomten.
Det enda som funkar är att gräva bort den med maskin, gräva djupt och stora angränsande ytor runt om plantan. Täcka över som beskrivits i början av tråden. Samt glyfosat. Glyfosat kommer dock ta MINST 5år, om inte mer.
Nej, det stämmer inte.

Jag har fått bort ett relativt stort bestånd kanske 3x3 meter, genom att klippa med mulchande gräsklippare i samband med ordinarie veckoklippning. Det tog visserligen mer än en säsong innan den var helt borta, men nog försvann den. Gift behövs inte heller.

Tokgräva bort stora ytor med levande rötter i? Och då flytta vart då, med vilken metod?

Vilken synnerligen ogenomtänkt metod, låter som bästa sättet att bara flytta växten till ett annat ställe.

Om många kubikmeter jord med växtdelar hamnar rätt in kommunens sopförbränning så kanske man inte sprider växten, men annars så näe, det är rätt ogörligt.

Ingen grön ört kan leva utan sin fotosyntes, så att den skulle kunna sprida sig utan att den syns låter som en myt. Har du en vederhäftig källa på det?

Har du försökt utrota hybridvallört? Eller kanske lupin? Det är ungefär lika svårt som att utrota Parkslide.

Dessutom finns det förutom myter på internet, inga bevis för att den här invasiva arten är värre än andra invasiva arter.
 
  • Gilla
frasen_36 och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.