43 063 läst · 225 svar
43k läst
225 svar
Vad kostar det att bekämpa parkslide
Nej. Det är en metod för genmodifiering. Det görs på gener innan växten blivit en planta, eller motsvarande om det handlar om ett djur. Du har fullständigt missförstått vad det handlar om.
Jag inser såklart att man inte kan ta deras teknik rakt av och spruta in i parkslide. Varje planta har så klart specifika gener och i parkslides fall handlar det om en redan etablerad planta. Samtidigt så finns det fall där CRISPR använts på redan etablerade växter, så det måste inte utgå från ett frö.D Daniel 109 skrev:
Forskningsinstitutet har redan god kunskap i att modifiera växter och kunskapen kring teknologin känns inte (iaf för mig) omöjlig att återanvända till viss del på parkslide.
För mig är det uppenbart att dom åtgärder som föreslås i artikeln eller i kommentarerna är långt ifrån optimala och det måste gå att utveckla ett bättre sätt att hantera problemet.
Jag tycker det är viktigt att balansera diskussionen om parkslide så därför är jag intresserad av din slutsats att det bara är en tidsfråga innan parksliden växer på din tomt.Flipbed skrev:
Så.. berätta gärna varför du tror det?
Redigerat:
Som jag förstått det så sprider det sig via köpt jord. Så jag gissar att vid något framtida projekt där vi planterar i trädgården så börjar det plötsligt dyka upp parkslide. Om inte den sprider sig på det sättet så förstår jag inte hur folk kan få det i sina trädgårdar överallt.A Abies koreana skrev:
Det normala sättet är att man har planterat den, eller att grannen gjort det.
Ja, det är ett sätt att via fyllnadsmassor få in den på tomten men det är nog den minst problematiska vägen för tack vare att kunskapen numera har ökat om parkslide upptäcks den snabbt om den kommit via jorden och den är lätt att bli av med eftersom den inte hunnit etablera sig.Flipbed skrev:
Den vanligaste vägen till spridning har varit när "generösa människor" gett bort skott av "den fina bambun" till trädgårdsvänner. Jag hoppas att den vägen numera är stängd pga ökad kunskap.
En annan väg är som Daniel skriver att den finns hos grannen och sprider sig därifrån.
Så du behöver sannolikt inte oroa dig för att få in parkslide på tomten.
Ett litet troll som får näring av att sprida osanningar på internet, försvinner oftast om man ignorerar osanningarna det sprider.S skogaliten skrev:Varför denna extrema oro?
Varför detta spridande av extremt överdrivna påståenden?
Det är en växt, inte ett monster från yttre rymden.
Vi är många som utan att överanstränga oss, eller lägga ut stora summor pengar, fått bort ruggar med Parkslide från våra tomter. Ihärdigt klippande/knipsande av skotten inklusive att att köra över med en mulcher klppare vid varje gräsklippning räcker.
Det finns inga verkliga exempel på välskötta, friska hus som "sprängts" av Parkslide i Sverige.
Även sälg (salix), syren, och nästan vilken kraftigare växt som helst kan växa igenom golvet i en fastighet med misskött grund. Det är en av anledningarna till att man inte ska ha växter nära husväggarna/grunden, och varför grunden ska vara ordentligt dränerad om det är någon form av krypgrund.
Den hysteriska oron för Parkslide och myterna om dess outrotbarhet är ett i mina ögon ett märkligt internetfenomen.
Som tomtägare kan man utan gifter bekämpa den med regelbunden klippning. Klippet ska endera finfördelas (mulchning) och vara kvar på plats, torkas och eldas upp i kaminen/vedpannan, eller packas ner i sopsäckar som lämnas till förbränning.
Börjar man klippa skotten tidigt på våren, uppstår det ingen volym av växtmaterial att tala om.
Ja, jag har utrotat ett bestånd Parkslide för sisådär 20 år sedan, genom klippning i några år...
Om du lämnar en liten rotbit så får du en liten planta som är lätt att bli av med. Även om det kan finnas djupa rötter så blir man av med väldigt mycket även med en mycket grundare grävning.
Ditt inlägg var så extremt att jag ärligt talat inte visste om du var ironisk eller faktiskt trodde på det.
Ditt inlägg var så extremt att jag ärligt talat inte visste om du var ironisk eller faktiskt trodde på det.
Nu blir jag faktiskt jätteförvånad. Tycker inte DU att det är viktigt att varna och informera om denna skräckväxt, som får förtvivlade människor att vilja sälja sitt hus och flytta från eländet. Men se nä..det går ju inte alls eftersom ingen vill köpa det. Att köra huvudet i sanden eller förminsk gör ju bara problemen värre. En del skrattar åt det, men då kan jag bara säga att de människorna vet inte vad Parkslide kan ställa till med.H halj skrev:
Har du något exempel på ett hus som är osäljbart på grund av parkslide?
Osanningar? Ett litet troll? Väldigt märkligt forum detta. Kan du då som anser dig kunna så mycket om Parkslide, berätta för mig hur du gör/gjorde, när du lyckades få bort ditt Parkslide?H hushem skrev:
Märkligt internetfenomen? Parkslide går inte att få bort genom att gräva, klippa, bränna, strö salt.. Name it.. Glyfosat vid blomning och innan frost är enda sättet som finns hittills. Eller du kanske har löst gåtan? Då kan vi ju tipsa förtvivlade husägare om det. I England t ex, där mäklarna vägrar sälja objekt där det finns Parkslide. Att ta lätt på denna farsot är oansvarigt.Bo00 skrev: