43 064 läst · 225 svar
43k läst
225 svar
Vad kostar det att bekämpa parkslide
Ett gammalt hus i England där partkslide tog sig in i grunden har startat den skrönan. Tror att ett soffprogram i Tv4 nämnde huset i fråga. Antagligen en asgammal och redan förstörd grund. Nu heter det just att parkslide "kan" ta sig in i grunden vilket ju är sant om det redan finns ett hål men sannolikheten för det är försvinnande liten. Men vissa personer går igång på det och får panik.Nissens skrev:Intressant att det står att parkslide kan ta sig in i avloppsrör och byggnader. Det är helt enkelt inte sant.
Om avloppsrören är hela och byggnaden likaså, så kan parkslide inte ta sig in någonstans. Har man hål i byggnaden eller avloppsrören så är det hålen som är problemet, inte växten.
Skulle vara kul att se motsvarande beräkning för maskrosor, de är väl ungefär lika farliga och svåra att bli av med.
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 1 856 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 1 856 inlägg
Fast det går inte anlita företag för de blir av med licensen om de använder glyfosat på tomtmark.drbodyjr skrev:
Det borde snarare stå ”förgifta med glyfosat är en effektiv metod men olaglig på tomtmark och är därför en utesluten metod för de flesta privatpersoner”
När de nämner att privatpersoner kan köpa det via utlandet på nätet så, tycker jag att de, uppmanar indirekt till brott. Vilket går emot deras egna forumregler.
Ja, och har man hål i grunden så är det ju inte konstigt om lite av varje kommer in där…Bo00 skrev:Ett gammalt hus i England där partkslide tog sig in i grunden har startat den skrönan. Tror att ett soffprogram i Tv4 nämnde huset i fråga. Antagligen en asgammal och redan förstörd grund. Nu heter det just att parkslide "kan" ta sig in i grunden vilket ju är sant om det redan finns ett hål men sannolikheten för det är försvinnande liten. Men vissa personer går igång på det och får panik.
För den som är intresserad av många gånger fler metoder och priser kan läsa i mitt dokument. Elina Blom Westergren kan också hitta betydligt mer material för sin artikel.
http://bit.ly/parkslide
http://bit.ly/parkslide
Det var en hel del fel i artikeln. Tyvärr kommer nog en hel del av dumheterna från naturvårdsverket. Att rekommendera förbjudna metoder är inte heller vettigt.
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 1 856 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 1 856 inlägg
problemet är att plantan lagrar energi i roten i upp till 10år beroende på hur gammal den är. Så har man getter på platsen i flera år kan det fungera (om get äter den). Det gäller att trötta ut plantans energi och få den göra slut på det som är lagrat i roten.GoC skrev:
På allmän mark som ägs av offentlig sektor är säkert marktäckning den bästa och med lägst kostnad. Men för villaägare/konsumenter som utgör majoriteten av läsarna här så är jag övertygad om att rycka skott är den minst mödosamma och som kostar minst.
Att ta ett varv på tomten och klippa eller rycka skotten en gång i veckan eller köra över med gräsklipparen kommer trötta ut den med åren. Precis som en get eventuellt skulle kunna ta död på den. Men jag är övertygad att det krävs mer energi att sköta geten än att tanka gräsklipparen.
Ja, vill man reta upp Parksliden så ska man som ni beskrivit. Det enda som funkar är RÖR DEN INTE! Då sprider den sig okontrollerat. Det absolut enda som hjälper är Glyfosat 2 ggr om året;vid blomning och precis innan första frosten. Det är för att de då drar ned näringen i rötterna. Har man fördärvat själva plantan, så finns det ju inget som kan dra ned giftet i rötterna. När sliden blir så stor att det finns rör, så kan man spruta i glyfosat med en spruta direkt i rören. Regeringen tar beslut om undantag för Glyfosatförbudet när det gäller Parkslide den 1 juni. Då får vi alla hålla tummarna, annars är det kört. Alltså, rör den INTE. Följ instruktionerna ang spädning. Är det för stark blandning så dör bara växten ovan jord, medan rötterna förblir oskadade. Det är rötterna som är farliga, inte bladen eller blommorna. Om man gör fel, så TROR man att man har lyckats få bort den, men det har man inte alls. Den mobiliserar sig neri rötterna och kommer efter ett par år tillbaka i massor. Så r ö r d e n i n t e!Redaktionen skrev:
Du låter uppskrämd. Men jag förutsätter att du inte har någon källa på det du påstår.
Den blir definitivt inte större av att klippas ner. Jag brukar rekommendera rellativt glesa klippningar typ 1gång per månad. Du kan plantan koncentrera nya skott till den yta där den dominerade. Men det finns inga belägg för att problemet blir värre av att klippa ner den. Även om många påstår det.
Den blir definitivt inte större av att klippas ner. Jag brukar rekommendera rellativt glesa klippningar typ 1gång per månad. Du kan plantan koncentrera nya skott till den yta där den dominerade. Men det finns inga belägg för att problemet blir värre av att klippa ner den. Även om många påstår det.
Spridas inte sk*ten om man klipper de med roboten och det lämnas kvar?
Jag brukar handplocka snarast jag ser en liten blad, brukar kolla området extra någrant innan gräsklippningen. Vågar inte ens kompostera gräset som samlades eller vertikala kära här.
Jag brukar handplocka snarast jag ser en liten blad, brukar kolla området extra någrant innan gräsklippningen. Vågar inte ens kompostera gräset som samlades eller vertikala kära här.
Sannolikheten att klippt gror är inte hög. Konsekvensen av att det gror på ett ställe där det finns ett etablerat bestånd är obefintlig.
Man ska definitivt inte dumpa klippet i skogen. Men att lämna kvar det är ofarligt, att kompostera det kontrollerat är ingen stor risk. Rötter däremot kan leva länge i komposten och spridas om man använder komposten på annan plats. De ska man vara försiktig med.
Man ska definitivt inte dumpa klippet i skogen. Men att lämna kvar det är ofarligt, att kompostera det kontrollerat är ingen stor risk. Rötter däremot kan leva länge i komposten och spridas om man använder komposten på annan plats. De ska man vara försiktig med.
Jag har källa på det jag påstår. Klart jag är uppskrämd, det borde du också vara. Kostnaden för att bekämpa Parkslide är ca 800 kr (kostar Glyfosat om man köper från Polen). Tidsåtgången är ca 2 tim/år, enligt den enda fungerande metoden med Glyfosat i blomning och innan första frosten, när skräckväxten drar ned näringen till roten, som jag skrev tidigare. England har haft eländet i många år och att upprepa denna behandling i några år vekar vara den enda fungerande metoden. Alla borde vara skiträdda. Vi som ännu inte har den, kommer att få den. Med resultatet fördärvade hus eller osäljbara hus. Gör inte fel. Det blir katastrof.D Daniel 109 skrev:Du låter uppskrämd. Men jag förutsätter att du inte har någon källa på det du påstår.
Glömde tipsa om att absolut inte köpa jord. Skaffa egen kompost och/eller bokachi.T Trissan skrev:Jag har källa på det jag påstår. Klart jag är uppskrämd, det borde du också vara. Kostnaden för att bekämpa Parkslide är ca 800 kr (kostar Glyfosat om man köper från Polen). Tidsåtgången är ca 2 tim/år, enligt den enda fungerande metoden med Glyfosat i blomning och innan första frosten, när skräckväxten drar ned näringen till roten, som jag skrev tidigare. England har haft eländet i många år och att upprepa denna behandling i några år vekar vara den enda fungerande metoden. Alla borde vara skiträdda. Vi som ännu inte har den, kommer att få den. Med resultatet fördärvade hus eller osäljbara hus. Gör inte fel. Det blir katastrof.