M Mattias H skrev:
Jag har haft exakt samma problem med det märket. Rena skräpet.
Satt inne i huset några dagar efter jag lagt 100kvm trall och det small som pistolskott när skruvarna gick av en efter en när virket torkade upp. Riktigt surt!
Så jäkla surt 😤
 
P Peperino skrev:
Jag har råkat ut för samma från det mest kända finska byggvaruhuset! Jag byggde ca 80kvm uteplats med 140x34 trall. Jag köpte virket på annat håll, men valde esswe skruv! Jag blev rekommenderad 4,5x55mm trallskruv C4. Efter första vintern hade omkring 2000 skruv smällt av! Det gick inte att skruva ur en enda skruv ur plankorna pga gängan började precis i trallens tjocklek, varpå gängan sitter kvar i bärlinorna. När jag kom tillbaka till samma byggvaruhus och förklarade vad som hänt, så säger personalen jag pratade med att jag ska ha en helt annan skruv A4 klass och den ska vara 75 mm lång till min trall! Denna skruv kostar ungefär trippelt så mycket. Han tog fram en tabell för att se vilken skruv han skulle rekommendera. Tabellen var utformad av esswe. Denna tabell hade inte konsulterats tidigare av personalen. Tabellen tar hänsyn till trallens tjocklek och storlek! En större terrass rör sig mer i torka och väta! Jag fick köpa skruv för ca 9000kr till! Dessa skruvar har jag fått skruva bredvid de gamla skruvarna som sitter kvar. Inte jättesnyggt! De nya skruvarna håller
Beklagar.. du borde fått skruven som kompensation åtminstone när även du blivit rekommenderad 😤
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Dett där är fel sorts skruv. Du ska ha trallskruv med ett mindre huvud och skarpare vinkel.
 
  • Gilla
Sernando och 3 till
  • Laddar…
Använd rätt skruv och sluta använd slagskruvdragare så ska du se att det håller.
 
  • Gilla
  • Arg
Sernando och 4 till
  • Laddar…
Nu efter att ha läst på lite så handlar det egentligen "bara" om att trall skruv är mjukare. Det har ingenting med skallens storlek att göra. Vilket låter rimligt.
Tänk om det hadr.varit tydligare.
i debatten.
Man kanske ska tänka till lite när de gäller att använda trallskruven
 
  • Gilla
  • Haha
Sernando och 1 till
  • Laddar…
Smörbytten Smörbytten skrev:
Använd rätt skruv och sluta använd slagskruvdragare så ska du se att det håller.
Tack för tipsen du, om du läser in dig i tråden så ska du se att det blir bra.
 
  • Gilla
  • Haha
Emil.P och 8 till
  • Laddar…
T Themen skrev:
Jag köpte mitt tralldäck av en av Sveriges största byggvaruhandlare förra sommaren. All materiel (35x145) och all skruv som jag blev rekommenderad. Hade personlig kontakt med en säljare. Ifrågasatte till och med skruvarna men han rekommenderade verkligen dem. Nu är det ganska många plankor som nu släppt. Först trodde jag att skruven bara släppt från fästet under men märker sen att skruvarna bara går runt. När jag lyckas få upp en del av skruvarna så ser jag att dom är helt av. Jag går sen och gör stickprov över hela altanen även på de plankor som inte verkar lösa. Till min förskräckelse märker jag att nästan alla skruvar jag testar har gått av.

Just nu ser jag bara att jag måste göra om hela trallen på ca 40kvm. Jag måste ta bort alla plankor eftersom många av dom skruvar som gått av får jag inte upp. Sen kan jag ändå inte skruva i nya skruvar eftersom andra änden av skruven sitter kvar i bärlagret.

Har mailat min säljare men inte fått svar än. Men är helt uppgiven nu med tanke på alla pengar och all tid jag lagt på däcket. Och nu kanske måste göra om allt igen på grund av dåliga skruvar som jag blivit rekommenderad!

Vad kan jag kräva av företaget? Ser ju helst att dom ska skicka hit några hantverkare och gör om allt igen gratis men det lär väl inte hända. Men total ersättning eller om allt måste göras om? Arbetstid? Om dom vägrar måste man väl kunna anmäla nånstans? ARN?

Tar tacksamt emot råd eller lösningar!
Bigofar bild på skruvarna.
/J.
Köpte Nils Ahlgrens och 80% har gått av. Klagade med bild på förpackning och all info de behövde. Men de var mitt fel för att jag försökte efterdra. Nu säljer inte butiken de fabrikat längre. De var för hög fukthalt i träet etc etc. Varning för de företaget
 
  • Ledsen
  • Arg
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Nu efter att ha läst på lite så handlar det egentligen "bara" om att trall skruv är mjukare. Det har ingenting med skallens storlek att göra. Vilket låter rimligt.
Tänk om det hadr.varit tydligare.
i debatten.
Man kanske ska tänka till lite när de gäller att använda trallskruven
Jag föredrar rostfri trallskruv. Den är inte "mjuk" direkt.
 
A August.E skrev:
Är inte det ett fenomen även bland trallskruv?

A2 är mjuk och följsam, C4 är hård och spröd.
Det stämmer väl inte!

Oavsett A2 eller A4 så är dessa skruvar hårdare än vanlig stålskruv oavsett vilken ytbehandlingsklass den har. Sträckgränsen på en rostfri skruv är högre än för motsvarande av kolstål. Lika så gäller brottgränsen, har aldrig sett någon hållbarhetsklassning på träskruv, liknande den som finns på skruv med metrisk gänga. Så vi kan väl anta att den inte är bättre eller ens reglerad på samma sätt.

Skruven vi säljer på mitt jobb, C4 har en sämre hållfasthet än motsvarande storlek i A4. Vi säljer inte A2, men dess mekaniska egenskaper skall vara i princip samma.

Tråkigt med trallen förresten, hoppas det löser sig.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
D
Roffe K Roffe K skrev:
Det stämmer väl inte!

Oavsett A2 eller A4 så är dessa skruvar hårdare än vanlig stålskruv oavsett vilken ytbehandlingsklass den har. Sträckgränsen på en rostfri skruv är högre än för motsvarande av kolstål. Lika så gäller brottgränsen, har aldrig sett någon hållbarhetsklassning på träskruv, liknande den som finns på skruv med metrisk gänga. Så vi kan väl anta att den inte är bättre eller ens reglerad på samma sätt.

Skruven vi säljer på mitt jobb, C4 har en sämre hållfasthet än motsvarande storlek i A4. Vi säljer inte A2, men dess mekaniska egenskaper skall vara i princip samma.

Tråkigt med trallen förresten, hoppas det löser sig.
Skruvtillverkare, t.ex. Arvid Nilsson, menar på att rostfria trallskruven är "mjukare" och "mer följsam" än härdad trallskruv i korrosionsklass C4.

Fritt översatt av mig: I tekniska termer har rostfria trallskruven lägre sträckgräns och högre brottöjning. Den är mer duktil. Rimligen är rostfri trallskruv inte härdad utan av klass A2-50, vilket innebär åtminstone 20 % brottöjning (i praktiken troligen mer ty standarden specar minsta tillåtna värdet). På svenska: den rostfria [ej härdade] trallskruven kan deformeras betydligt mer än en härdad skruv innan den brister. Det är svinbra för att hantera trallvirkets rörelser (med fukt och därmed årstider), vilket får ses som en närmast förskjutningsstyrd last på skruven, typ skruven inte är stark nog att hålla emot rörelserna av trät.

Ovan tes stöds anekdotiskt av erfarenheter av behandlad trallskruv som delats här på forumet, inkl denna tråd

Slutsats: använd rostfri skruv när du lägger trall.

Addendum: många konstruktioner och fästelement mår bra av att vara i enkla stål, inte alltid är härdat stål bäst. De enkla stålen tenderar att deformeras permanent innan brott, medan materialetnyttjandet på motsvarande härdade konstruktion ofta är högt, vilket ger spröda brott.
 
Redigerat:
  • Gilla
richardtenggren och 4 till
  • Laddar…
Jonas Persson
Tjockleken på brädan ökar också hur mycket skruven sträcks när träet expanderar. Så det är skillnad på 22x95, 28x120 och 34x145. På grund av detta kräver den sistnämnda inte bara längre skruv, utan tjockare och av bättre kvalitet trots att skruven i teorin bara ska se till att brädan ligger still.

Något som kanske inte är helt uppenbart då man bara tär på skruvens hållfasthetgetsmarginaler och kommer närmare brottgränsen, eller som här, passerar den.
 
  • Gilla
  • Älska
Isakare och 2 till
  • Laddar…
T Themen skrev:
Jag köpte mitt tralldäck av en av Sveriges största byggvaruhandlare förra sommaren. All materiel (35x145) och all skruv som jag blev rekommenderad. Hade personlig kontakt med en säljare. Ifrågasatte till och med skruvarna men han rekommenderade verkligen dem. Nu är det ganska många plankor som nu släppt. Först trodde jag att skruven bara släppt från fästet under men märker sen att skruvarna bara går runt. När jag lyckas få upp en del av skruvarna så ser jag att dom är helt av. Jag går sen och gör stickprov över hela altanen även på de plankor som inte verkar lösa. Till min förskräckelse märker jag att nästan alla skruvar jag testar har gått av.

Just nu ser jag bara att jag måste göra om hela trallen på ca 40kvm. Jag måste ta bort alla plankor eftersom många av dom skruvar som gått av får jag inte upp. Sen kan jag ändå inte skruva i nya skruvar eftersom andra änden av skruven sitter kvar i bärlagret.

Har mailat min säljare men inte fått svar än. Men är helt uppgiven nu med tanke på alla pengar och all tid jag lagt på däcket. Och nu kanske måste göra om allt igen på grund av dåliga skruvar som jag blivit rekommenderad!

Vad kan jag kräva av företaget? Ser ju helst att dom ska skicka hit några hantverkare och gör om allt igen gratis men det lär väl inte hända. Men total ersättning eller om allt måste göras om? Arbetstid? Om dom vägrar måste man väl kunna anmäla nånstans? ARN?

Tar tacksamt emot råd eller lösningar!
Bigofar bild på skruvarna.
/J.
Steg 1 är ju att du kontaktar säljaren och utreder vad som kan ha hänt.
34 mm. Trall rör sig ju en hel del med tanke på volym och fuktkvot. C4 är en korrosivitetsklass och har inte mycket med materialkvalitet att göra.
Lyssna mindre på dessa stämningsivrare som mot bättre vetande vaknar i alla frågor.
Juridik och starköl brukar inte lira, enkelt. Den som stämmer har bevisbördan, motparten kan säga Nej! Då lastas du med rättegångskostnad.
Verklighet i Sverige kontra Amerikanska filmer med
chips och öl i ensamhet.
Enklast är alltid att prata och lirka med motparten. I ditt fall ny skruv och en härlig helg i solen.
Lycka till!
 
  • Gilla
Themen
  • Laddar…
P Plåtentreprenören skrev:
Steg 1 är ju att du kontaktar säljaren och utreder vad som kan ha hänt.
34 mm. Trall rör sig ju en hel del med tanke på volym och fuktkvot. C4 är en korrosivitetsklass och har inte mycket med materialkvalitet att göra.
Lyssna mindre på dessa stämningsivrare som mot bättre vetande vaknar i alla frågor.
Juridik och starköl brukar inte lira, enkelt. Den som stämmer har bevisbördan, motparten kan säga Nej! Då lastas du med rättegångskostnad.
Verklighet i Sverige kontra Amerikanska filmer med
chips och öl i ensamhet.
Enklast är alltid att prata och lirka med motparten. I ditt fall ny skruv och en härlig helg i solen.
Lycka till!
Hur många sommarlördagsdrinkar har du i dig då?
 
K Kane skrev:
Hur många sommarlördagsdrinkar har du i dig då?
Det svaret är ganska enkelt i och med att jag precis kom hem från jobbet och ska dit i morgon bitti igen så svaret är ...noll. Blev du kränkt av mitt svar och tillhör stämningsivrarna kan jag bara beklaga. Tråkigt när verkligheten kryper på kan tyckas..
 
Problemet i TS fall ser jag som två. 1. Ej trallskruv, träskruv med för stor skalle för tillämpningen. 2. C4, alltför hård stålskruv plus detta att det tryckta träet gör stålet sprött i kontaktyta trall/regel vilket visat sig väldigt tydligt i var skruvarna bröts av.

Har byggt ett antal altaner senaste åren, dragit 10 tusentals trallskruv med torxfäste både med slagskruvdragare och vanlig skruvdragare, alla i RF A2 och ibland A4, oftast från Biltema. Alla sitter där jag satte dom, har även efterjusterat (dragit ned) ett stort antal efter ett år eller så när de visat sig vara litet för höga. Inga problem. Skitenkelt att hantera dessa skruv. Självklart förborra i närheten av ändar osv.

Några skruvar har givetvis dragits av men då redan vid monteringen, vanligast att man dragit ner i en kvist och får omjustera litet.

Använd enbart rostfria skruvar till tryckt trallvirke, är kontentan. Aldrig C4 stålskruv oavsett typ trall- eller vanlig träskruv.
 
  • Gilla
Sernando och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.