T Themen skrev:
Jag köpte mitt tralldäck av en av Sveriges största byggvaruhandlare förra sommaren. All materiel (35x145) och all skruv som jag blev rekommenderad. Hade personlig kontakt med en säljare. Ifrågasatte till och med skruvarna men han rekommenderade verkligen dem. Nu är det ganska många plankor som nu släppt. Först trodde jag att skruven bara släppt från fästet under men märker sen att skruvarna bara går runt. När jag lyckas få upp en del av skruvarna så ser jag att dom är helt av. Jag går sen och gör stickprov över hela altanen även på de plankor som inte verkar lösa. Till min förskräckelse märker jag att nästan alla skruvar jag testar har gått av.

Just nu ser jag bara att jag måste göra om hela trallen på ca 40kvm. Jag måste ta bort alla plankor eftersom många av dom skruvar som gått av får jag inte upp. Sen kan jag ändå inte skruva i nya skruvar eftersom andra änden av skruven sitter kvar i bärlagret.

Har mailat min säljare men inte fått svar än. Men är helt uppgiven nu med tanke på alla pengar och all tid jag lagt på däcket. Och nu kanske måste göra om allt igen på grund av dåliga skruvar som jag blivit rekommenderad!

Vad kan jag kräva av företaget? Ser ju helst att dom ska skicka hit några hantverkare och gör om allt igen gratis men det lär väl inte hända. Men total ersättning eller om allt måste göras om? Arbetstid? Om dom vägrar måste man väl kunna anmäla nånstans? ARN?

Tar tacksamt emot råd eller lösningar!
Bigofar bild på skruvarna.
/J.
De flesta av nutidens skruvar, både för inom och utomhusbruk (förutom de som är gjorda av rent rostfritt stål) är härdade! Det innebär att de riskerar att knäckas när träet blir vått och utvidgar sig (enorma krafter!)
Det är möjligen även inte så. att du använt en SLAGSKRUVDRAGARE när du byggt din altan?? Om så är fallet, är den mest sannolika förklaringen till att skruvarna havererat just detta! Dessa härdade skruvar TÅL INTE detta knackande från dessa slående skruvdragare!! Det har jag personligen bittert fått erfara! Tack och lov var det ingen större skada skedd för mig, då det gällde en konstruktion som senare skulle rivas (Gjutform)
Så min uppmaning till alla som bygger är :ANVÄND ABSOLUT INTE slagskruvdragare annat än till de allra grövsta dimensionerna av dessa härdade skruvar!!!
Rekommenderar f.ö att endast använda rostfria (A2 -A4) skruvar till allt utomhus, Lite dyrare, men väl värt merkostnaden på lång sikt, då byggnaden man utför förväntas att hålla över decennier
P.S. Jag ser ofta att folk monterar brädorna alltför tätt (1,5 -2mm) när de bygger sina altaner!, Jag föredrar ett avstånd på minst 4.0 mm ! Då försäkrar man sig om att där finns en betryggande rörelsemån när träet utvidgar sig under vinterhalvåret och längre regnperioder
 
Redigerat:
  • Gilla
unosko och 2 till
  • Laddar…
M maria01 skrev:
hur går det med bilderna
Vet inte riktigt vilka bilder ni vill se men här kommer några.
 
  • Grånat trägolv på veranda med tydliga träådringar och skruvar längs plankorna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nytt trägolv under konstruktion med synliga plankor och skruvar på gräsmatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av trätrall med skruvar och ådringsdetaljer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trätrall med en synlig skruv där huvudet är frilagt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trädäck med vita trädgårdsmöbler och lekstuga i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trätrall på en altan med grånat trä och synliga skruvar, viss utemöbler i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Consensus Consensus skrev:
Essve Corrseal (C4)? Jag förstår inte ens varför de säljer skiten. Fem år håller de i normal innerstadsmiljö med tryckimpregnerat trallvirke á la Beijers, sen rostar 20-30% av populationen av. Ena delen kommer ut, andra sitter kvar i underliggande regel när man försöker demontera. A2/A4 håller i evigheter.

På frågan ”Vad kan jag kräva…?” svarar jag ”Inget”. Som köpare har man valt ett undermåligt alternativ när det finns dyrare/bättre.
Fast nu är det ju inte jag som valt det utan blivit rekommenderad av säljare. Hade jag valt det själv på hyllan så köper jag det men inte nu.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
T Themen skrev:
Jag köpte mitt tralldäck av en av Sveriges största byggvaruhandlare förra sommaren. All materiel (35x145) och all skruv som jag blev rekommenderad. Hade personlig kontakt med en säljare. Ifrågasatte till och med skruvarna men han rekommenderade verkligen dem. Nu är det ganska många plankor som nu släppt. Först trodde jag att skruven bara släppt från fästet under men märker sen att skruvarna bara går runt. När jag lyckas få upp en del av skruvarna så ser jag att dom är helt av. Jag går sen och gör stickprov över hela altanen även på de plankor som inte verkar lösa. Till min förskräckelse märker jag att nästan alla skruvar jag testar har gått av.

Just nu ser jag bara att jag måste göra om hela trallen på ca 40kvm. Jag måste ta bort alla plankor eftersom många av dom skruvar som gått av får jag inte upp. Sen kan jag ändå inte skruva i nya skruvar eftersom andra änden av skruven sitter kvar i bärlagret.

Har mailat min säljare men inte fått svar än. Men är helt uppgiven nu med tanke på alla pengar och all tid jag lagt på däcket. Och nu kanske måste göra om allt igen på grund av dåliga skruvar som jag blivit rekommenderad!

Vad kan jag kräva av företaget? Ser ju helst att dom ska skicka hit några hantverkare och gör om allt igen gratis men det lär väl inte hända. Men total ersättning eller om allt måste göras om? Arbetstid? Om dom vägrar måste man väl kunna anmäla nånstans? ARN?

Tar tacksamt emot råd eller lösningar!
Bigofar bild på skruvarna.
/J.
Jag har haft exakt samma problem med det märket. Rena skräpet.
Satt inne i huset några dagar efter jag lagt 100kvm trall och det small som pistolskott när skruvarna gick av en efter en när virket torkade upp. Riktigt surt!
 
  • Ledsen
Roger Fundin
  • Laddar…
C CALLE SVEDBERG skrev:
Hej
Samla så mycket fakta som du kan om allt som har hänt och spar kvitton och kräv full ersättning av säljaren och dess företaget. Du ska inte behöva stå för någon kostnad eller något mera jobb. Det måste vara skruvar av dålig kvalite som du har fått. Det har bara hänt någon enstaka gång för mig att några få skruvar har gått av.
Då tänker vi lika 👍 Målsättningen är full återbetalning för trall och skruv alternativt att någon kommer ut och gör om det.
 
M mojjen skrev:
Jag tror personligen att svårigheten i denna rekalamtionen är att det inte finns något produktfel (utifrån min teori) . Utan en Butikssäljare har rekommnderat fel produkt. Då faller allt stöd bak i tillverkarled. Samtidigt så är det inte en tjänst per definition heller som går att reklamera. Det som TS kommer få, oavsett vart det slutar tror jag Bygghandeln kommer hantera som någon form av "goodwill".

Jag utesluter inte att om man nagelfar konsumentköplagen, så kan man säkert hitta tokningar som väger tyngre åt TS rätt. Men det finns garanterat tolkningar som talar emot också.

Bara det faktum att det utifrån min teori inte finns ett produktfel, utan felet ligger i utförandet, som TS själv gjort. Dvs Monterat trall med fel, men felfri skruv, gör det sannolikt betydligt mer komplicerat att få rätt. Sen att han fått skruven rekommnderad stärker ju TS sak, mot om han själv tog den från hyllan. Hade han å andra sidan haft fackmanna mässig kunskap, så skulle han aldrig monterat den skruven i alla fall osv...

Som bekant, "skilland att ha rätt och få rätt".
Jag hade nog gått rätt hårt på bygghandlaren för rimlig kompensation. Men troligen inte vågat dra det till tingsrätten. det utfallet ser jag som otroligt osäkert. Allt kommer då handla om vad säljaren har sagt eller inte sagt till TS, samt vilket ansvar TS har att sätta sig in i hur montaget skall utföras på ett korrekt sätt.
TS kommer som sökande ha bevisbördan, som här troligen handlar om en ord mot ord sitiuation mer än fakta.

Hoppas verkligen TS håller oss uppdaterade:)
T Themen skrev:
Ska försöka hitta den tråden! Vore intressant att kunna hänvisa till det fallet.
Ja man kan ju tycka att jag i så fall skulle blivit rekommenderad trallskruv.
Jag har råkat ut för samma från det mest kända finska byggvaruhuset! Jag byggde ca 80kvm uteplats med 140x34 trall. Jag köpte virket på annat håll, men valde esswe skruv! Jag blev rekommenderad 4,5x55mm trallskruv C4. Efter första vintern hade omkring 2000 skruv smällt av! Det gick inte att skruva ur en enda skruv ur plankorna pga gängan började precis i trallens tjocklek, varpå gängan sitter kvar i bärlinorna. När jag kom tillbaka till samma byggvaruhus och förklarade vad som hänt, så säger personalen jag pratade med att jag ska ha en helt annan skruv A4 klass och den ska vara 75 mm lång till min trall! Denna skruv kostar ungefär trippelt så mycket. Han tog fram en tabell för att se vilken skruv han skulle rekommendera. Tabellen var utformad av esswe. Denna tabell hade inte konsulterats tidigare av personalen. Tabellen tar hänsyn till trallens tjocklek och storlek! En större terrass rör sig mer i torka och väta! Jag fick köpa skruv för ca 9000kr till! Dessa skruvar har jag fått skruva bredvid de gamla skruvarna som sitter kvar. Inte jättesnyggt! De nya skruvarna håller
 
  • Gilla
  • Ledsen
unosko och 1 till
  • Laddar…
T Tareson skrev:
Jag tror att du skulle kontaktat företagets VSB sälj och marknadsansvarige före denna artikeln.
Då kanske du kunde skrivit positivt om ett företag som haft otur med en batch skruvar med dålig härdning men som rättade till det.
Nu arbetar ni alla i den leriga uppförsbacken.
Hoppas att ni alla kommer glad upp på toppen.
Dom är kontaktade 👍 Inväntar svar där med.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
L lars11 skrev:
Ett sidospår men reflektion: de däck o andra konstruktioner jag gjort sitter allt jag skruvat med borrskruvdragare ihop med noll trasiga skruv, den äldsta från 04 med byggmaxskruv.
Har några yngre dragna med knackskruvdragare där vissa skruv gått av typ direkt.
Kan mycket väl vara fel på skruv men jag tror lite på att köra utan knack på rörliga utedäck.
Mina 2c
Bara kört med borrskruvdragare här med. Inget knack 👍
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
G gravedigger skrev:
Jag var i samma situation för några år sedan. Vi byggde 100 kvadratmeter 28x120. Efter ett år var ca 25% av skruvarna av på en del av altanen. Reklamerade till brädgården som ingår i en större kedja och som fått information om vad vi skulle bygga, hur stort, och var.
Efter ett tag fick vi besök av skruvtillverkaren som besiktigade skadan och konstruktionen. Enligt tillverka2 2ren var det fel skruv för storleken på altanen och det sjönära läget. Konstruktion och avstånd mellan trall var utan anmärkning.
Efter några månader till, och lite påstötande, fick vi 880 meter ny trall och A2 skruv som ersättning för skadan. Då vi gjort jobbet själv kunde det inte ersättas, vilket jag tycker är fullt rimligt.
D Djurmo skrev:
När jag gjorde verandan var C4 det som rekommenderades till impregnerat. Sedan har saker hänt, i det tryckimpregnerade virket råder en synnerligen aggressiv miljö. Allra värst är det i ytskiktet mellan två impregnerade delar. A4 är det enda som kan garanteras klara den miljön. Dessutom är A4 mjukare vilket är bra då trall nog är den byggdel som rör sig allra mest.

Ta aldrig hjälp av folk i kassan på tex byggmax. Du måste läsa på själv, jag blev rekommenderas att täta en regelstomme med plastfolie på utsidan. Fick till och med en skiss på detta. Jag skickade illustrationen till kundtjänst med en uppmaning om internutbildning.
Det här var ingen expedit jag pratade med utan en erfaren säljare som jobbar med att hjälpa kunder med projekt.
 
T torkelb skrev:
Kontakta den här personen, men vänligt och fråga vad som har gått fel. De är säkert måna om sitt namn och sina kunder.

[bild]
Har kontaktat VSB. Inte henne direkt men förhoppningsvis går det hela vägen upp. Annars mailar jag henne med 👍
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
T Tornhill 2 skrev:
Har du även diskussionen där säljaren rekommenderar skruvarna på mail?

Tror det kan bli svårt att bevisa att det var säljaren som rekommenderade annars.

/ Hälsningar Fredrik
Just skruvrekomendationen gick över telefon tyvärr. Men i övrigt finns mailbevis på hjälp av konstruktionen. Och skruvarna är ju en del av konstruktionen.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Knack har varit uppe tidigare och ökar risken för brott då det stressar skruven när den vrids fram och tillbaka kanske hundra gånger. Även Essve har gått ut med att man inte ska använda knack.

Alla vet vad som händer om man bockar en spik fram och tillbaka några gånger, den går av, samma gäller här. Knack fungerar på grova dimensioner då skruven inte rör sig lika mycket.

Jag har också byggt ett antal olika altaner och liknande konstruktioner med olika skruv, men aldrig knack och inga skruvar har gått av.

Så frågan är vad du använt.
Inte använt någon knack utan bara borrskruvdragare 👍
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
A antnor skrev:
Njae. Som snickare kan jag säga att rostfri skruv använder vi helst inte. I de flesta fall helt onödigt med A2 och det är ett helvete att jobba med. Skruv som inte är magnetisk och dessutom inte härdad är inte rolig att arbeta med. Ska kunden ha A2 räknar vi upp arbetstiden
Bara för att du är snickare behöver det ju inte vara så.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Jonas Persson
T Themen skrev:
Inte använt någon knack utan bara borrskruvdragare 👍
Då låter det som om du tyvärr fått tag på riktigt dålig skruv. 🙁
 
N Nils-Ingemar skrev:
De flesta av nutidens skruvar, både för inom och utomhusbruk (förutom de som är gjorda av rent rostfritt stål) är härdade! Det innebär att de riskerar att knäckas när träet blir vått och utvidgar sig (enorma krafter!)
Det är möjligen även inte så. att du använt en SLAGSKRUVDRAGARE när du byggt din altan?? Om så är fallet, är den mest sannolika förklaringen till att skruvarna havererat just detta! Dessa härdade skruvar TÅL INTE detta knackande från dessa slående skruvdragare!! Det har jag personligen bittert fått erfara! Tack och lov var det ingen större skada skedd för mig, då det gällde en konstruktion som senare skulle rivas (Gjutform)
Så min uppmaning till alla som bygger är :ANVÄND ABSOLUT INTE slagskruvdragare annat än till de allra grövsta dimensionerna av dessa härdade skruvar!!!
Rekommenderar f.ö att endast använda rostfria (A2 -A4) skruvar till allt utomhus, Lite dyrare, men väl värt merkostnaden på lång sikt, då byggnaden man utför förväntas att hålla över decennier
P.S. Jag ser ofta att folk monterar brädorna alltför tätt (1,5 -2mm) när de bygger sina altaner!, Jag föredrar ett avstånd på minst 4.0 mm ! Då försäkrar man sig om att där finns en betryggande rörelsemån när träet utvidgar sig under vinterhalvåret och längre regnperioder
Ingen slag använd 👍 3mm avstånd.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.