Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Om detta resonemang stämmer skulle träskruv med normal skalle även gå av för alla andra fall utomhus. Än värre blir det om brädan är tjock då den expanderar mer. Men träskruv säljs i stora kvantiteter utan att ha ett rykte om att gå av.

Resonemanget utgår även från att skruven är på gränsen till bristningsgränsen. Jag vill påstå att en skruv som inte stressas (knack) eller har skadats, tål mycket.

Har du någonsin rivit en träkonstruktion där en skruvskallen dragits sönder, bitsen bara går runt och det slutar med att skruven håller trots att skallen dras igenom hela brädan, eller efter mycket slit går av.

Skruven håller om det inte är ek eller andra hårda träslag.
Om det finns skruvar kvar kan man jämföra hållfastheten mot annan typ eller batch. Skruva i samma typ av virke om det finns kvar och se vad som händer både vid brutal nedskruvning och när man bryter upp en planka.

Intressant skruv som bör haveriutredas.
 
  • Gilla
  • Haha
Themen och 1 till
  • Laddar…
L lars11 skrev:
Ett sidospår men reflektion: de däck o andra konstruktioner jag gjort sitter allt jag skruvat med borrskruvdragare ihop med noll trasiga skruv, den äldsta från 04 med byggmaxskruv.
Har några yngre dragna med knackskruvdragare där vissa skruv gått av typ direkt.
Kan mycket väl vara fel på skruv men jag tror lite på att köra utan knack på rörliga utedäck.
Mina 2c
Har vederbörande använt en slagskruvdragare så går det nog dåligt att reklamera något. Jag började med en sådan när jag skulle upp med ett plasttak (för det var jobbigt att hålla min vanliga borrskruvdragare i knepig vinkel) men jag fick byta omgående, knacken drog skruvarna rakt genom plasten långt ner i det nymålade regelträet innan jag hann avbryta...
 
  • Gilla
  • Haha
Themen och 1 till
  • Laddar…
raveper raveper skrev:
Till trall använder man ju i första hand rostfri skruv. Den är mer medgörlig när brädorna rör sig mellan årstiderna. Det är bara sätta upp en av varje i ett skruvstäd och böja lite på dem så får man svar ganska omgående. Sen finns det ju även rostfria av olika kvaliteter.
Njae. Som snickare kan jag säga att rostfri skruv använder vi helst inte. I de flesta fall helt onödigt med A2 och det är ett helvete att jobba med. Skruv som inte är magnetisk och dessutom inte härdad är inte rolig att arbeta med. Ska kunden ha A2 räknar vi upp arbetstiden
 
  • Gilla
  • Haha
S019joal och 2 till
  • Laddar…
A antnor skrev:
Njae. Som snickare kan jag säga att rostfri skruv använder vi helst inte. I de flesta fall helt onödigt med A2 och det är ett helvete att jobba med. Skruv som inte är magnetisk och dessutom inte härdad är inte rolig att arbeta med. Ska kunden ha A2 räknar vi upp arbetstiden
A2 är magnetisk (och rostar) men mjuk, A4 (syrafast) är inte magnetisk och hårdare samt men svindyr.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
PI_3_141592654 PI_3_141592654 skrev:
Om det finns skruvar kvar kan man jämföra hållfastheten mot annan typ eller batch. Skruva i samma typ av virke om det finns kvar och se vad som händer både vid brutal nedskruvning och när man bryter upp en planka.

Intressant skruv som bör haveriutredas.
Verkar som om du använt träskruv och inte trallskruv som du ska använda
 
Jonas Persson
Om skruvarna är defekta pga att något gått fel vid tillverkningen:
  • En stor batch är felaktiga och inte bara denna låda. Mao har många andra kunder reklamerat skruven och tillverkaren gått ut med information. Kontakta byggvaruhuset så får vi reda på om så är fallet.
  • Detta är inte att likna vid en trasig TV där någon komponent gått sönder. En skruv består bara av en del.
  • Det är förekommer att enstaka skruvar är defekta, kanske en på tusen, men här är nästan alla av.
Att de går av strax ovanför gängan är inte så konstigt, det är svagaste punkten på skruven, möjligen kan de även gå av vid skallen. Övergången i sig är en brottanvisning med sina kanter mm. Den ogängade delen är lös i brädan och utsätts för dragkraften som uppstår mellan huvud och gänga. Det är även här som krafterna är störst om man drar med knack.
 
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Jonas Persson Jonas Persson skrev:
Om skruvarna är defekta pga att något gått fel vid tillverkningen:
  • En stor batch är felaktiga och inte bara denna låda. Mao har många andra kunder reklamerat skruven och tillverkaren gått ut med information. Kontakta byggvaruhuset så får vi reda på om så är fallet.
  • Detta är inte att likna vid en trasig TV där någon komponent gått sönder. En skruv består bara av en del.
  • Det är förekommer att enstaka skruvar är defekta, kanske en på tusen, men här är nästan alla av.
Att de går av strax ovanför gängan är inte så konstigt, det är svagaste punkten på skruven, möjligen kan de även gå av vid skallen. Övergången i sig är en brottanvisning med sina kanter mm. Den ogängade delen är lös i brädan och utsätts för dragkraften som uppstår mellan huvud och gänga. Det är även här som krafterna är störst om man drar med knack.
Ingen som ännu har en förklaring på varför trallskruv (med liten skalle) dragen utan knack/slag i färskt fuktigt trä går av, dessutom på olika ställen.
Dålig kvalitet eller miss i produktion. Viss ytbehandling kräver en efterbehandling för att materialet inte ska bli sprött. Jag tror mer på att det är en miss där som är orsaken.
https://www.dorsetware.com/what-is-hydrogen-de-embrittlement/
 
  • Gilla
Themen
  • Laddar…
Been there done that….

Fick skruva om hela mitt trädäck efter 2-3 år.
Ca 50% av skruvarna hade gått av.

Fick 2 nya skruvpaket av tillverkaren på goodwill.
Man ska inte använda dessa skruvar kustnära va svaret.
Bor i asarum i Blekinge.

Märke essve corrseal

Tråkigaste jobb jag gjort i mitt liv.

Bytte till rostfri skruv från Biltema och jemfix tror jag det va.
 
  • En uppsättning av guldbrons skruvar på en vit hylla och i en plastpåse, relaterade till ett byggprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ledsen
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Har haft problem med Essve Corrseal C4 trallskruv.
Bytte till Essve rostfri (A2) som sitter. 👍
 
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Personligen tror jag inte du kan få mer än nya skruvar.

C4 brukar väl hålla rätt bra ute, om man inte ska ha trallen på en båtbrygga på västkusten. Det är väl nästan standard, även om jag föredrar rostfria a2.

Det ser nästan ut som när jag testade att skruva med skruvar för inomhusbruk utomhus...
Ja rostfritt har jag aldrig haft problem med. Köpt biltema(alltid) och inga problem förrän jag byggde nytt hus för 8 år sedan och tog Biltemas rostskyddade. Det smällde i trallen hela vintern då skruvar brast.
 
  • Ledsen
Roger Fundin
  • Laddar…
T Themen skrev:
Jag köpte mitt tralldäck av en av Sveriges största byggvaruhandlare förra sommaren. All materiel (35x145) och all skruv som jag blev rekommenderad. Hade personlig kontakt med en säljare. Ifrågasatte till och med skruvarna men han rekommenderade verkligen dem. Nu är det ganska många plankor som nu släppt. Först trodde jag att skruven bara släppt från fästet under men märker sen att skruvarna bara går runt. När jag lyckas få upp en del av skruvarna så ser jag att dom är helt av. Jag går sen och gör stickprov över hela altanen även på de plankor som inte verkar lösa. Till min förskräckelse märker jag att nästan alla skruvar jag testar har gått av.

Just nu ser jag bara att jag måste göra om hela trallen på ca 40kvm. Jag måste ta bort alla plankor eftersom många av dom skruvar som gått av får jag inte upp. Sen kan jag ändå inte skruva i nya skruvar eftersom andra änden av skruven sitter kvar i bärlagret.

Har mailat min säljare men inte fått svar än. Men är helt uppgiven nu med tanke på alla pengar och all tid jag lagt på däcket. Och nu kanske måste göra om allt igen på grund av dåliga skruvar som jag blivit rekommenderad!

Vad kan jag kräva av företaget? Ser ju helst att dom ska skicka hit några hantverkare och gör om allt igen gratis men det lär väl inte hända. Men total ersättning eller om allt måste göras om? Arbetstid? Om dom vägrar måste man väl kunna anmäla nånstans? ARN?

Tar tacksamt emot råd eller lösningar!
Bigofar bild på skruvarna.
/J.
Eftersom samtliga skruvar gått av på samma ställe bör det vara ett tillverkningsfel. C4 är något hårdare än A2/A4, men brukar inte gå av. Det är vanligare att A2/A4 går av
 
  • Gilla
Themen
  • Laddar…
D
L Leif So skrev:
Eftersom samtliga skruvar gått av på samma ställe bör det vara ett tillverkningsfel. C4 är något hårdare än A2/A4, men brukar inte gå av. Det är vanligare att A2/A4 går av
Vad baserar du det antagandet på?

Är det inte lika rimligt att lasterna i skruvarna är likartade, varför brott sker där påkänningarna är som störst för det givna lasttillståndet?
 
Redigerat:
  • Gilla
MONTREAL och 2 till
  • Laddar…
TRJBerg
Du kan aldrig lita på en försäljare. Dennes första prioritet är att sälja. Allt annat är sekundärt.
(För att förekomma idiotkommentarer: naturligtvis ska denne följa lagar och avtal.)

Du måste själv forska fram vad som troligen är sanningen s a s. Så googla tester, främst från oberoende aktörer typ offentliga institutioner, i vissa fall branschorgan (dvs kunniga i ämnet), forskare som är kompetenta och relevanta, etc. Därefter hämta information från seriösa professionella företag (men inte så att de ser en försäljningssituation). Och jämför mellan dessa källor. Lägg till information från användarstyrda seriösa forum typ BH - men du måste sålla ut okunniga och alltför självsäkra.
Bli misstänksam på luddiga formuleringar och bristande logik.

Själv "överdriver/överdimensionerar" jag både kvantitativt och kvalitativt, då det dyra är arbetet oavsett om du själv gör det eller anlitar professionell hjälp.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Redan för 10+ år sedan gick vi över till rostfri/syrafast skruv för trall när jag jobbade med bygg. Var på branschrekommendation då det visade sig att de ytbehandlade C4 skruvarna inte höll mot kemikalierna i det tryckta virket och gav missfärgningar samt ev hållfasthetsproblem.

Det sagt finns det bra C4 skruv också, men de är sällsynta.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
D
TRJBerg TRJBerg skrev:
Du kan aldrig lita på en försäljare. Dennes första prioritet är att sälja. Allt annat är sekundärt.
(För att förekomma idiotkommentarer: naturligtvis ska denne följa lagar och avtal.)

Du måste själv forska fram vad som troligen är sanningen s a s. Så googla tester, främst från oberoende aktörer typ offentliga institutioner, i vissa fall branschorgan (dvs kunniga i ämnet), forskare som är kompetenta och relevanta, etc. Därefter hämta information från seriösa professionella företag (men inte så att de ser en försäljningssituation). Och jämför mellan dessa källor. Lägg till information från användarstyrda seriösa forum typ BH - men du måste sålla ut okunniga och alltför självsäkra.
Bli misstänksam på luddiga formuleringar och bristande logik.

Själv "överdriver/överdimensionerar" jag både kvantitativt och kvalitativt, då det dyra är arbetet oavsett om du själv gör det eller anlitar professionell hjälp.
Amen, broder.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.