Krökt rör i badrummet. Upptäckt att det är olika stödhylsor till koppar och pex. Saknat delar. Igen.
 
Byggt duschväggen. Dvs reglat och skruvat plywood.
 
Tidigt i morse, strax innan det blev ljust, låg jag och lyssnade på ett oregelbundet svagt "ploppande" någonstans i huset.

Var det vatten som läckte in och droppade någonstans?
Var den en mus som satt och gnagde i något hörn på vinden?
En förvirrad hackspett som slog trumsolon på plåtskorstenen?

Nej, det visade sig vara en liten blåmes som satt och pickade på en jordnöt i fågelmataren,
som sitter med sugproppar på köksfönstret :)
 
  • Gilla
Mikael_L och 6 till
  • Laddar…
Är det en året runt fågel eller har den kommit för våren?
 
Locke skrev:
Är det en året runt fågel eller har den kommit för våren?
Det är en stannfågel, så den "behöver" matas hela vintern.
558407_366_281.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
xdigger och 1 till
  • Laddar…
Tillträtt! :)
 
  • Gilla
D09 och 1 till
  • Laddar…
Med nya tvättstugebygget växte vi snabbt ur en UC som monterats i huvudsak för att betjäna ett trefasuttag utomhus. Nu uppgraderade vi till en två-raders-central och preppade för att flytta alla förbrukare i denna del av huset till denna central. Tyvärr fanns inte hager apparater till allt utan det fick bli lite malmbergs också....

Bygga ny UC:

IMG_3266.jpg

Tömma den gamla centralen på inälvor:

IMG_3267.jpg
 
  • Gilla
xdigger
  • Laddar…
Målat andra lagret på mina taklister och dörrkarm med foder till badrummet. :)
 
Monterat dörrbroms
 
Kånkat hem fem säckar flytspackel från Byggmax, blandat detta och och flutit golvet i källartoan.

Primat samt limmat lite egentillverkade pinnar för att ha en uppfattning om höjden (djupet?)

avlopp_kallare21.jpg

En timme senare:

avlopp_kallare22.jpg

Trodde i min enfald att mina murarhinkar rymde 20 liter. Troligtvis inte med tanke på att det svämmade över om man hällde i en hel säck tillsammans med vattnet. Fick fylla från säckarna i omgångar för att få plats med 25kg i varje hink. Slabbar man så ser det ut så här när man är klar...

avlopp_kallare23.jpg
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Hur mår dina trösklar? Jag har tagit bort en i källaren, och ska ta två till nu i veckan.
 
De mådde väldigt bra förutom att jag slabbat och slitit en massa på dem när jag bilade upp golvet. Tog loss dem, drog några tag med en handhyvel för att få bort gamla kutterslag i dem sedan slipning och en fem-sex lager vattenbaserad lack. Blir kanon!

Vissa trösklar var lösa andra är spikade med två spik ner i en ingjuten bräda (som även den är torr och fin). De spikade trösklarna fick jag bort genom att bända upp dem något med en kofot, pilla in ett bågfilsblad och sedan såga av spiken.
 
Då får jag gratulera. Mina var/är katastrof. Jag ersätter med flytspackel. :)
 
Så kan man också göra :) Hade mina varit för dåliga hade jag hyvlat till nya. En var dock så vriden och böjd att jag ersatte den med en tröskel jag sparat från något rum på ovanvåningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.