thomasx skrev:
Ja, sanningen att säga så har jag inte skottat ännu. Men det är dags att för första gången testa lövblåsen på snö. Ska bli intressant att se hur det funkar för det ligger ett rätt hyfsat lager och det är inte puder direkt :)

Ut i kylan :)
Provade härom året, funkade kass. Men, har man bara lite fjun så marken fortfarande syns så går det nog.

MathiasS - du kan få precis varenda flinga från min tomt. Bara att hämta!

Har upptäckt att det här vädret inte är optimalt när man måste använda sig av utedasset. Först måste man ta på sig en hel hög med kläder, sen får man skotta sig ut till dasset. Väl där får man ta av sig en hel hög med kläder igen samt få inblåsande snö i ansiktet samtidigt som man förfryser arslet. Längtar till sommaren....

Återkom med resultat!

hantverkare1 skrev:
Återkom med resultat!
Detta var menat till Thomasx. Vet inte varför inte citeringen kom med

Nu hade det börjat regna och snön var rejält blöt, kanske ca 5cm tjock. Det gick trögt kan man säga. Lite för trögt även om jag körde kanske 20m väg någorlunda rent. Hade det varit nysnö hade det nog funkat finfint tror jag. Får nog börja överväga den där slungan jag övervägt bra länge nu :)

Dalbotös skrev:
MathiasS - du kan få precis varenda flinga från min tomt. Bara att hämta!

Har upptäckt att det här vädret inte är optimalt när man måste använda sig av utedasset. Först måste man ta på sig en hel hög med kläder, sen får man skotta sig ut till dasset. Väl där får man ta av sig en hel hög med kläder igen samt få inblåsande snö i ansiktet samtidigt som man förfryser arslet. Längtar till sommaren....
Låter som att det knappt är värt besväret.... varför inte installera en Separett?

D09
Testat xc:n i snön för o handla in lite soppa till traktorn :)

Sen plogat en massa :) och nu regnar det hmmm

thomasx skrev:
Skottat snö!

Varför är det ingen annan som skrivit det? :)
Skottar inte snö, Hondaslungan fixar biffen. Förvisso ska den nog få sig ett oljebyte.

Jag har "byggt" en snöramp av en överbliven bit OSB, lade först lite snö som underalg, lade på skivan, och hoppade ordentligt så det trycktes till, fyllde sedan på med lite mer snö längst ut. Nu kan jag gå en meter ut över slänten och tömma skottkärran!

När högen blir för står skjuter jag ut skivan en meter till och lägger på en till skiva längst in som mothåll.

• Gilla
D09
  • Laddar…
Har bilat ut golvet i gamla badrumnet, samt burit ut allt till släpet. Hoppas nu på varmt väder i veckan så inte allt fryser ihop på släpet.

Gjutit igen sista rännan i källaren. Blev mest pannkaka av alltihopa. De stora lecakulorna från gårdagens "gjutning" lossnade och flöt upp i betongen. Dessutom satte sig betongen en hel del trots vibrering, troligtvis p.g.a. att lite rann ner bland de stora lekakulorna. Givetvis tog även betongen slut mitt i gjutningen.

Leca:
avlopp_kallare13.jpg

Betong innan glättning:
avlopp_kallare14.jpg

Eftermiddagen gick till att dra om/städa upp kabelsalladen runt värmepumpen, koppla bort lite överblivna matningar samt få rätt på eluttagen på stolpen ute vid trädet med julbelysningen. Nu tänds och släcks den av samma astrour som övriga trädgårdsbelysningen.

phl skrev:
Gjutit igen sista rännan i källaren. Blev mest pannkaka av alltihopa. De stora lecakulorna från gårdagens "gjutning" lossnade och flöt upp i betongen. Dessutom satte sig betongen en hel del trots vibrering, troligtvis p.g.a. att lite rann ner bland de stora lekakulorna. Givetvis tog även betongen slut mitt i gjutningen.
Skönt att höra att min inte är ensam om sina svåra stunder. Häromdagen svor jag högt och frugan undrade vad som hände. Hennes kommentar efteråt var: - Vad sansad du var i ditt utbrott med tanke på vad som hände.
Tor det är ett tecken på att man börjar bli gammal/mogen;)

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
thomasx skrev:
Skottat snö!

Varför är det ingen annan som skrivit det? :)
Skottat snö!

Är man dum i huvudet om man funderar på att köpa en 4-hjuling med plogblad för att skotta 100 kvm uppfart??

• Gilla
D09
  • Laddar…
Ja lite. Det är ju bättre att försöka få någon annan att fixa bort snön för det är ju fasen inte DITT fel att snön landat på DIN uppfart..........;)

ullberg
erikssonjorgen skrev:
Ser mycket bra ut. Är nästan i samma skede. Du har inte lust att berätta lite mer om grävningen på tomten, vilka rör du använde, bilder på genomförningen ute/hus... osv.

Tack,
J
Känns som att vi hamnar lite OT, vill du ha mer diskussion kanske vi ska ta det i ny tråd eller exv. denna: http://www.byggahus.se/forum/teknik/214067-markror-fiber.html

Men lite kort: Jag tror att det absolut viktigaste är att stämma av detta med den som ska leverera fibern, det verkar skilja ganska mycket på vilka krav man ställer (om jag jämför med vänner som gjort samma sak). I mitt fall var det väldigt låga krav:

- Jag frågade om jag skulle lägga den i kabelskyddsrör, och i så fall vilket. Men representanten kollade bara konstigt på mig och sa att, tja om du vill det så... Det var ok att gräva ner fiberducten (en 7mm PEX-slang) direkt i marken.

- Djupet var inte heller så viktigt i mitt fall, att sätta ner en spade längs dragningen och bända isär verkade vara ok.

För min egen skull ville jag ändå ha lite grävskydd så jag 1) la fiberducten i en golvvärmeslang (20mm PEX) som jag hade över och 2) grävde ett dike med grävmaskin, djup varierade mellan 30 & 50 cm. Jag återfyllde med befintliga massor (var morän med stort sandinnehåll), dock för hand i början så jag kunde ta finmaterial närmast golvvärmeslangen.

Lycka till med ditt projekt!

/U

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.