Det kommer förhoppningsvis dras in fiber i min villa efter semestern och jag vill ligga steget före och lägga ner rör på min tomt. Detta för att jag själv ska få större inflytande över hur den läggs. Låter man entreprenören göra det blir det per automatik närmsta vägen.

Jag vill göra jobbet så jag underlättar så mycket som möjligt för indragningen.

Alternativ 1
Lägga 50 mm markrör från tomtgräns hela vägen in i serverrummet i källaren.
Jobbigt, och onödigt kanske, att göra ett så stort hål för röret i källargrunden

Alt 2
Samma som ettan, men när jag kommer fram till husvägg, går jag bara igenom med ett 20mm vp.
Hur fixar jag övergången?

Material:
Hårda rör eller flexrör, ja vad föredrar installatören? Hårda gissar jag, men kanske accepterar vilket som. Om jag väljer flex känns det viktigt att insidan är slät. Hårda rör känns mer gediget, men jag hittar inga bra markrör för ändamålet. Orangerör börjar, i de affärer jag tittat i, först på 110mm. Gråa avloppsrör känns klenare.

Hur hade ni gjort (eller har gjort)?
Hur gör grävaren om jag låter honom göra det?

Kolla först upp med tilltänkt leverantör hur de vill ha det, vissa blåser ju fibern i speciella flerfacksrör, vore ju trist om du lägger ner massa jobb som sen inte funkar för dem.

Jo, det blir nog blåsfiber, men det facket man får, ett av rören i "flerfacksröret" är ju bara ca 8-10mm.

Men det är klart, bra råd att höra av sig till leverantören.

• Gilla
Pedersenskan
  • Laddar…
ullberg
Rapportera gärna tillbaka då jag funderar på att göra samma sak (fast jag ligger ganska "tidigt" i planeringen, hinner jag först rapporterar jag tillbaka)

/U

Jag hade lagt ner ett kabelrör men de skulle bestämt använda sina egna (ElTel för Telia Operator Business). De ville inte heller berätta vad det skulle vara eller ge mig rör så jag kunde lägga ner dem färdigt när jag ändå hade uppgrävt...

Kan vara lite kinkigt alltså... :surprised:

Mvh,
Anders

Som sagt, väldigt beroende på leverantör. Själv har vi fiberslangen i ett vanligt gult 50mm markrör och hos grannen ligger den i ett avloppsrör som de har använt som kanal upp till huset. Här var det alltså inte alls så kinkigt på utförande.

ullberg skrev:
Rapportera gärna tillbaka då jag funderar på att göra samma sak (fast jag ligger ganska "tidigt" i planeringen, hinner jag först rapporterar jag tillbaka)

/U
Självklart!

anders07 skrev:
Jag hade lagt ner ett kabelrör men de skulle bestämt använda sina egna (ElTel för Telia Operator Business). De ville inte heller berätta vad det skulle vara eller ge mig rör så jag kunde lägga ner dem färdigt när jag ändå hade uppgrävt...

Kan vara lite kinkigt alltså... :surprised:

Mvh,
Anders
Tror det är eltel, dock inte telia. Och inte eltel stockholm (om det kan vara lokala skillnader)

Schlbuditz skrev:
Som sagt, väldigt beroende på leverantör. Själv har vi fiberslangen i ett vanligt gult 50mm markrör och hos grannen ligger den i ett avloppsrör som de har använt som kanal upp till huset. Här var det alltså inte alls så kinkigt på utförande.
Så ett 50mm hål i väggen?

nimhed skrev:
Så ett 50mm hål i väggen?
Missade den detaljen. ;)
Nix, markröret slutar alldeles vid grunden i vårt fall och där kommer fibertuben ut (som är gjord för markförläggning utan rör egentligen) och går sedan in bakom en skyddsplåt och in i vårt fasadmätarskåp där den är skarvad till en mindre tub som sedan leds in i huset via en flexslang.

Mikael_L
Kolla med fiberleverantören, det är deras krav som gäller.

Här körde dom med 25mm PEM-slang. (ev någon special variant med glidbehandlad insida).
När vi grävde fram slangen så var den dels för kort för vi satt huset långt in på tomten, dels skadade grävaren slangen.
Jag kunde hämta en liten rulle med 20mm slang av dom, där jag skulle kapa den befintliga 25mm där den var hel, stoppa in 20mm-slangen en bit där och sen dra den till huset.

Så här verkade dom inte vara överdrivet kinkiga, och dom var också gladeligen behjälpliga med att lämna ut slang för ändamålet åt mig.
Dom verkade egentligen mest glada över att jag fixade så mycket som möjligt själv.

Mikael_L skrev:
Dom verkade egentligen mest glada över att jag fixade så mycket som möjligt själv.
Har mailat dem och hoppas på samma bemötande.

Chaly
Hur gick det?

Går också i funderingar att fixa kanalisation då fibern skall in till våren. Det verkar som de vanligtvis bara gräver ner fiberslangen men jag tycker der skulle kännas bättre med fiberslangen i ett ett 25mm PEM.

ullberg
Jag grävde ner slang inför min installation av Telia öppen fiber (deras standard är ju att dra med befintligt, vilket var luftledning i mitt fall och det ville jag inte ha).

För mig funkade det så att jag sa att jag själv ville gräva ner och undrade vilka krav det var. De sa då att jag kunde kvittera ut så mycket fiberduct jag behövde (det du kallar fiberslang gissar jag, en ~PEX 7/4, det rör man sen blåser fiberkabeln i), och sen gräva ner.

Jag frågade då om den skulle förläggas i markrör el. liknande, men det behövdes tydligen inte när det var egen tomt, men jag fick väl om jag ville. Det ville jag och jag drog den därför i en 20mm golvvärmeslang jag hade över, med hål på lågpunkter. 25mm PEM funkar säkert också bra.

/U

Chaly skrev:
Hur gick det?

Går också i funderingar att fixa kanalisation då fibern skall in till våren. Det verkar som de vanligtvis bara gräver ner fiberslangen men jag tycker der skulle kännas bättre med fiberslangen i ett ett 25mm PEM.
Det jag kunde göra var att gräva en ränna där jag ville ha fibern, så kommer de och lägger ner i den och återfyller. Det var viktigt att de fick återfylla då de då kunde kontrollera att inga stora vassa stenar låg emot. Jag gissar att om jag lägger ut en ickeskarvad slang, så kan jag säkert få den att lägga det i den. Så länge det inte innebär ökad arbetstid, men det gör det kanske.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.