MathiasS skrev:
Ja lite. Det är ju bättre att försöka få någon annan att fixa bort snön för det är ju fasen inte DITT fel att snön landat på DIN uppfart..........;)
Var inne på den linjen också men hittade inte nummret till väderguden på hitta.se. Är väl nån jäkel som tagit bort det då jag inte kan ha sökt på fel sak.

Vem var det?
 
MathiasS skrev:
Ja lite. Det är ju bättre att försöka få någon annan att fixa bort snön för det är ju fasen inte DITT fel att snön landat på DIN uppfart..........;)
Det är väl ett så kallat dolt fel....😄
 
hantverkare1 skrev:
Skottat snö!

Är man dum i huvudet om man funderar på att köpa en 4-hjuling med plogblad för att skotta 100 kvm uppfart??
Det beror bara på en enda sak, hur man har det ställt med ekonomin :) Själv har jag funderat på en dito med slunga, men då har jag kanske uppskattningsvis 4-500kvm att skotta.
 
verktygsgurun skrev:
Det är väl ett så kallat dolt fel....😄
Såklart!
Såg ingen snö på visningen och inte heller på tillträdesdagen.

Tingsrätten nästa...
 
  • Gilla
jorblad och 4 till
  • Laddar…
Trådat om till ett av källarrummen där jag hade borrat rakt in i kabelröret när jag ranoverade badrummet, lite trixigt inann jag lyckades dra nytt förbi skadan, men det gick, ska bli skönt att återigen ha el i det rummet. :)
 
hantverkare1 skrev:
Såklart!
Såg ingen snö på visningen och inte heller på tillträdesdagen.

Tingsrätten nästa...
Om felet inte fanns på tillträdesdagen så kan du nog glömma det hela. Säljaren kan ju knappast hållas ansvarig för fel som uppstår efter att du köpt huset! ;)

Nej, det där skulle du nog allt både ha förutsett och räknat med med tanke på husets ålder och skick!
 
thomasx skrev:
Om felet inte fanns på tillträdesdagen så kan du nog glömma det hela. Säljaren kan ju knappast hållas ansvarig för fel som uppstår efter att du köpt huset! ;)

Nej, det där skulle du nog allt både ha förutsett och räknat med med tanke på husets ålder och skick!
Hade inte besiktningsmannen med någon paragraf om fördjupad undersökning?
Gjordes någon fuktmätning?

Det låter som han/hon inte läst väderleksrapporten heller :)
 
KnockOnWood skrev:
Hade inte besiktningsmannen med någon paragraf om fördjupad undersökning?
Gjordes någon fuktmätning?

Det låter som han/hon inte läst väderleksrapporten heller :)
Mäklaren sa inget heller om att de brukade snöa på vintrarna. Kan man kanske gå på honom?
En anmälan till mrf kanske vore på sin plats?
 
ullberg
jojjeblom skrev:
[länk]

Köpte denna till fastigheten idag(y) Har sedan tidigare en Honda-1stegare men den är för liten och klen så en kraftigare maskin behövdes.
Bra val tycker jag som 8.28 OXE-ägare sen några år! Köpte du den på just Pelles Service? Där är min köpt och jag brukar försöka handla det jag behöver där, senast i somras när det blev ny motorsåg till landet. Gillar Pelle skarpt, känns liksom tryggt att handla där! (Har iof aldrig behövt återvända med några garantiärenden)
 
hantverkare1 skrev:
Mäklaren sa inget heller om att de brukade snöa på vintrarna. Kan man kanske gå på honom?
En anmälan till mrf kanske vore på sin plats?
Tror faktiskt att det har varit så länge, så det är sannolikt ett konstruktionsfel.
Finns det någon byggfelsförsäkring?
 
Idag har min 3 år gamla kamin och skorsten genomgått brandskyddskontroll.
Fick då lära mig att för kaminer så gäller schematiskt kontroll vart annat år om man eldar mer än 1 kbm ved per år,
och vart åttonde år om man eldar mindre, alltså bara "trivseleldar".
I stort sett, förutom okulärkontroll, kollade sotaren skorstenen invändigt med kamera för att hitta ev. springor/sprickor.

Att inte kontrollen gjordes i samband med sotningen (som gjordes för en dryg månad sedan) förklarades med att det krävdes högre kompetens/utbildning för kontrollen än för sotning. Och det låter kanske rimligt.

PS
Är sotarna Sveriges trevligaste yrkesgrupp?
 
Att det krävs högre kompetens för kontrollen borde ju då också innebära att kontrollanten galant skulle klara av att genomföra den ordinarie sotningen också :rolleyes:
Är rätt irriterad på att man tvingas ta ledigt en gång i onödan och betala för två besök....
Dessutom drar kontroölanten pipan en gång innan han går ner med kameran...
 
ullberg skrev:
Bra val tycker jag som 8.28 OXE-ägare sen några år! Köpte du den på just Pelles Service? Där är min köpt och jag brukar försöka handla det jag behöver där, senast i somras när det blev ny motorsåg till landet. Gillar Pelle skarpt, känns liksom tryggt att handla där! (Har iof aldrig behövt återvända med några garantiärenden)
Jodå den är köpt hos Pelles Service det var den sista 10-hästaren han hade hemma, hade väl funkat med den mindre modellen men tänkte innan köpet att en större modell än man tror sig behöva så blir jag ännu nöjdare, köpt lite andra grejor hos honom genom åren också.
 
orparn skrev:
Att det krävs högre kompetens för kontrollen borde ju då också innebära att kontrollanten galant skulle klara av att genomföra den ordinarie sotningen också :rolleyes:
...
Ja, och besiktningsmannen på bilprovningen kunde väl byta olja och lampor och justera framvagnen när han ändå håller på :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.