4 367 990 läst · 32 113 svar
4368k läst
32,1k svar
Vad har ni gjort med era hus idag?
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 213 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 213 inlägg
Jag gillar årstiderna men inte att det blir mörkt tidigt så här års. Har inte vant mig av med ljusa kvällar än.
Blev till att använda arbetslampan för att hinna skruva ihop sista delen altanräcke. Planen var att mura en pizzaugn där men det blev ändrade planer.
Blev till att använda arbetslampan för att hinna skruva ihop sista delen altanräcke. Planen var att mura en pizzaugn där men det blev ändrade planer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Inte idag men förra helgen grävde jag ur carporten och isolerade hela ytan och grusfyllde.
När jag byggde den 1993 grävde jag ur för plintar och dränering, allt naturligtvis för hand då penningen var liten efter husköpet 2 år tidigare.
Grävde kanaler för dränering, 8 gropar för plintar som ställdes på 100 mm S100 cellplast med ett tunt avjämningsskikt mellan plint och isolering.
Plintarna har stått still under de här 30 åren, men satan vad det har tjälskjutit överallt annars, så mycket att delar av carporten lyft från plintarna då marken lyft mellan dem.
Jag blev imponerad av mitt noggranna arbete tidigare då jag vid kontrollmätning fann att plintarna skilde max 5 mm i höjd efter 30 år...
Med hjälp av den lilla hackspetten jag hyrde som är tillräckligt liten och låg för att komma in grävdes hela ytan ur och materialet, blandad morän och sand kördes bort med min egen "fyrhjuling":
inköpt för 2 sedan för att den är "bra att ha"
Efter tilljämning blev det geotextil
därefter XPS 300 50mm och 15-20 cm 0-16
Färdigt resultat är en yta som förhoppningsvis ligger stilla.
Ytan inne i carporten har tjällyft mer än 1 dm tidigare och bilhjulen har vid tjällossning bildat gropar som fått fyllas i allteftersom.
Nu gäller det att försöka bli sams med gammelkatta som förlorat sin toalett då 0-16 inte är lika lätt att gräva i som den tidigar 0-8:an...
När jag byggde den 1993 grävde jag ur för plintar och dränering, allt naturligtvis för hand då penningen var liten efter husköpet 2 år tidigare.
Grävde kanaler för dränering, 8 gropar för plintar som ställdes på 100 mm S100 cellplast med ett tunt avjämningsskikt mellan plint och isolering.
Plintarna har stått still under de här 30 åren, men satan vad det har tjälskjutit överallt annars, så mycket att delar av carporten lyft från plintarna då marken lyft mellan dem.
Jag blev imponerad av mitt noggranna arbete tidigare då jag vid kontrollmätning fann att plintarna skilde max 5 mm i höjd efter 30 år...
Logga in
Skapa konto
Med hjälp av den lilla hackspetten jag hyrde som är tillräckligt liten och låg för att komma in grävdes hela ytan ur och materialet, blandad morän och sand kördes bort med min egen "fyrhjuling":
Logga in
Skapa konto
inköpt för 2 sedan för att den är "bra att ha"
Efter tilljämning blev det geotextil
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
därefter XPS 300 50mm och 15-20 cm 0-16
Logga in
Skapa konto
Färdigt resultat är en yta som förhoppningsvis ligger stilla.
Logga in
Skapa konto
Ytan inne i carporten har tjällyft mer än 1 dm tidigare och bilhjulen har vid tjällossning bildat gropar som fått fyllas i allteftersom.
Nu gäller det att försöka bli sams med gammelkatta som förlorat sin toalett då 0-16 inte är lika lätt att gräva i som den tidigar 0-8:an...
Flyttade avfuktaren från ena sidan av krypgrunden till motsatt sida. Efter ca 10 år med den i grunden har grannen fått för sig att det är den som orsakar att det luktar inne hos sig. Kan kanske vara så eftersom grannens intag av friskluft sitter på den sidan, men känns tveksamt att det helt plötsligt skulle orsaka lukt när det inte gjort det tidigare. Känns skönt att ha gjort det iaf.
Påbörjat mindre förnyelse i köket. Ett högskåp ska kapas till bänkskåp. Sen blir det förhoppningsvis byte av bänkskivor, luckor och golv. Ordningen oklar. Ugnen ska bort helt, har haft både spis och ugn men kände att behovet inte var lika stort.
Kapat, skruvat toppsida (fd hyllplan) och flyttat väggfäste. Kapat täcksida, mest för att ha kvar facken för brickor mm. Kanske bättre att sätta ihop skåpen och ha en passbit mot väggen?
Nu på plats. Ska se om jag hittar en provisorisk bänkskiva.
Nu på plats. Ska se om jag hittar en provisorisk bänkskiva.
Hackat bort lite skadat trä i ytterväggen. Tänkte lappa i med en 75x225 ståendes. Blir nog inte sämre än tidigare i alla fall.
Vidare så började jag även att rikta golvet. Lutar 2,5cm på 230cm längd. Huga.
Vidare så började jag även att rikta golvet. Lutar 2,5cm på 230cm längd. Huga.
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 590 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 590 inlägg
Frau i huset ville gärna ha glasfront på de mindre lådorna och det kan man ju inte tacka nej till.
Markerade först ut centrumhålet för radien som sedan borrades med pelarborren
Gjorde en enkel jigg så jag lärt kunde fräsa ut merparten utav fronten lite fult
Var sedan en riktig mall som jag kunde tvinga på fronten så jag kunde fräsa ut allt ordentligt. Man vill aldrig fräsa för aggressivt när det kommer till massivt virke.
Pratade med glasmästaren och han ville ha 5mm härdat glas och det bästa var tydligen då att fräsa just 5mm och pressa ner glaset så slipper man silicon.
Glasmästaren lämnade av glasen till badrummen och fick då med sig en låda för att göra glas så borde vara klart i slutet utav veckan
Markerade först ut centrumhålet för radien som sedan borrades med pelarborren
Logga in
Skapa konto
Gjorde en enkel jigg så jag lärt kunde fräsa ut merparten utav fronten lite fult
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Var sedan en riktig mall som jag kunde tvinga på fronten så jag kunde fräsa ut allt ordentligt. Man vill aldrig fräsa för aggressivt när det kommer till massivt virke.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Pratade med glasmästaren och han ville ha 5mm härdat glas och det bästa var tydligen då att fräsa just 5mm och pressa ner glaset så slipper man silicon.
Logga in
Skapa konto
Glasmästaren lämnade av glasen till badrummen och fick då med sig en låda för att göra glas så borde vara klart i slutet utav veckan
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Renoverare
· Värmland
· 790 inlägg
Här kommer bara ett tips .
Om du vill ha lite isolering i badrummet om ni skall lägga golvvärme och inte vill elda för kråkorna ..
Denna 6mm skiva dubbelstryks med fix . Sen golvvärme och spackel
Funkar även på trägolv innan laminat eller parkett
Om du vill ha lite isolering i badrummet om ni skall lägga golvvärme och inte vill elda för kråkorna ..
Denna 6mm skiva dubbelstryks med fix . Sen golvvärme och spackel
Funkar även på trägolv innan laminat eller parkett
Verkar väldigt smart, är den mjuk? Hittar inte att den skulle vara ok att lägga klinkers på? Eller flytspackar du bärande ovanpå menar du?R Rickard.lj skrev: