S
Jag gillar årstiderna men inte att det blir mörkt tidigt så här års. Har inte vant mig av med ljusa kvällar än.

Blev till att använda arbetslampan för att hinna skruva ihop sista delen altanräcke. Planen var att mura en pizzaugn där men det blev ändrade planer.
Altan under konstruktion på kvällen med verktyg och byggmaterial synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tom veranda med trägolv, räcken, en stol och ett platt bordsbord, skymning eller skugga.
Skapa konto

• Gilla
Sthlm1891 och 7 till
  • Laddar…
Inte idag men förra helgen grävde jag ur carporten och isolerade hela ytan och grusfyllde.
När jag byggde den 1993 grävde jag ur för plintar och dränering, allt naturligtvis för hand då penningen var liten efter husköpet 2 år tidigare.
Grävde kanaler för dränering, 8 gropar för plintar som ställdes på 100 mm S100 cellplast med ett tunt avjämningsskikt mellan plint och isolering.
Plintarna har stått still under de här 30 åren, men satan vad det har tjälskjutit överallt annars, så mycket att delar av carporten lyft från plintarna då marken lyft mellan dem.
Jag blev imponerad av mitt noggranna arbete tidigare då jag vid kontrollmätning fann att plintarna skilde max 5 mm i höjd efter 30 år...

Minigrävare på grusväg, skopa uppe, röd bil, gröna träd, klar himmel.
Skapa konto

Med hjälp av den lilla hackspetten jag hyrde som är tillräckligt liten och låg för att komma in grävdes hela ytan ur och materialet, blandad morän och sand kördes bort med min egen "fyrhjuling":

En gul grävmaskin på grusplats framför röda byggnader, soligt, klar himmel, grön vegetation i bakgrunden.
Skapa konto

inköpt för 2 sedan för att den är "bra att ha"
Efter tilljämning blev det geotextil

Utsikt från en byggnad under konstruktion med isoleringsmaterial och röd stuga i bakgrunden.
Skapa konto

Tomt garage med träväggar, isolering på golvet, och diverse föremål hängande på väggar och i taket.
Skapa konto

därefter XPS 300 50mm och 15-20 cm 0-16

Inomhusutrymme med renoveringsarbete, isolermaterial på golvet, verktyg och rörisolering lagrat ovanpå stödbjälkar.
Skapa konto

Färdigt resultat är en yta som förhoppningsvis ligger stilla.

Träbyggnad, skugga, grusgolv, bakgrund med grävmaskin och röd byggnad, solig dag.
Skapa konto

Ytan inne i carporten har tjällyft mer än 1 dm tidigare och bilhjulen har vid tjällossning bildat gropar som fått fyllas i allteftersom.
Nu gäller det att försöka bli sams med gammelkatta som förlorat sin toalett då 0-16 inte är lika lätt att gräva i som den tidigar 0-8:an...

• Gilla
Nissens och 9 till
  • Laddar…
Gjorde rent poolen och chokklorerade. 🙄
Redo för tömning under veckan.

• Gilla
Ursviken
  • Laddar…
Flyttade avfuktaren från ena sidan av krypgrunden till motsatt sida. Efter ca 10 år med den i grunden har grannen fått för sig att det är den som orsakar att det luktar inne hos sig. Kan kanske vara så eftersom grannens intag av friskluft sitter på den sidan, men känns tveksamt att det helt plötsligt skulle orsaka lukt när det inte gjort det tidigare. Känns skönt att ha gjort det iaf.

• Gilla
FredrikR
  • Laddar…
Påbörjat mindre förnyelse i köket. Ett högskåp ska kapas till bänkskåp. Sen blir det förhoppningsvis byte av bänkskivor, luckor och golv. Ordningen oklar. Ugnen ska bort helt, har haft både spis och ugn men kände att behovet inte var lika stort.

• Kök med diskho, fönster, tom skåp och domkraft på golvet.
    Skapa konto
  • Kökshörn med diskbänk, anteckningar på vägg, trasig dörr.
    Skapa konto
  • Kök med öppet vitt skåp, fönster, stege, handdukar, och en mikrovågsugn på bänken.
    Skapa konto
  • Gilla
Sthlm1891 och 2 till
  • Laddar…
Kapat, skruvat toppsida (fd hyllplan) och flyttat väggfäste. Kapat täcksida, mest för att ha kvar facken för brickor mm. Kanske bättre att sätta ihop skåpen och ha en passbit mot väggen?
Nu på plats. Ska se om jag hittar en provisorisk bänkskiva.

• Möbelmontering utomhus; verktyg, skruvar och möbeldelar syns på bilden.
    Skapa konto
  • Köksskåpsmontering, verktyg, klämma, skruvdragare, mätrulle, öppen dörr, rutigt golv, handskrivna mätningar på vägg.
    Skapa konto
  • Gilla
13th Marine och 5 till
  • Laddar…
Hackat bort lite skadat trä i ytterväggen. Tänkte lappa i med en 75x225 ståendes. Blir nog inte sämre än tidigare i alla fall.

Vidare så började jag även att rikta golvet. Lutar 2,5cm på 230cm längd. Huga.

• Renovering, träbjälkar, skador, ny plank, verktyg, hammare, mätning, konstruktion, arbete, reparation.
    Skapa konto
  • En arbetsplats med verktyg och träspån, eventuellt under renovering eller konstruktion inomhus.
    Skapa konto
  • Gilla
Violina och 4 till
  • Laddar…
Skenmanöver med kapning idag.

Byggmaterial och verktyg på trätrall, bland annat skivmaterial och en dammsugare. Verkar vara för renovering eller konstruktion.
Skapa konto

Ett öppet inbyggt garderobssystem med lådor, hyllor och klädstång i ett rum med spegeldörr.
Skapa konto

Ett sovrum med spegelskjutdörrar, oredigt, synligt skrivbord och säng reflekteras i spegeln.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
Dan_Johansson och 15 till
  • Laddar…
richardtenggren
I helgen hann jag foga större delen av rummet, saknas 3 plattrader…
Men fick häromdagen upp två radiatorer till, även uttagen är på plats nu.
Tomt rum med två element, grått golv, byggmaterial på golvet, renoveringsprojekt pågår.
Skapa konto

Ska försöka beställa hem rör och kopplingar imorgon :)

• Gilla
Sthlm1891 och 5 till
  • Laddar…
TeroM TeroM skrev:
Skenmanöver med kapning idag.

[bild]

[bild]

[bild]
Vad är det för dörrar och skenor? 👌

Ramnemark Ramnemark skrev:
Vad är det för dörrar och skenor? 👌
Mix från Skånska byggvaror.

• Gilla
Kalle1w2 och 1 till
  • Laddar…
Fick upp en bild i flödet och det är ju ändå ett hyfsat stort tak. Speciellt då jag lagt varenda panna själv 😂

• Takläggning på hus, byggarbetsplats, bostadsområde, tegelbyggnad, byggmaterial, trädstående, tidig kväll.
    Skapa konto
Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
Violina och 16 till
  • Laddar…
Frau i huset ville gärna ha glasfront på de mindre lådorna och det kan man ju inte tacka nej till.

Markerade först ut centrumhålet för radien som sedan borrades med pelarborren Bild av en träbearbetning, pelarborr pressar mot träbit, verkstadsmiljö.
Skapa konto

Gjorde en enkel jigg så jag lärt kunde fräsa ut merparten utav fronten lite fult Snickeri inomhus, sågspån och verktyg syns, borrning i träpanel, hantverksprojekt pågår.
Skapa konto
Träbearbetning, genomtappar, träskarv, arbetsbänk, snickeri, precision, hantverk, obehandlat trä, verktyg i bakgrunden.
Skapa konto

Var sedan en riktig mall som jag kunde tvinga på fronten så jag kunde fräsa ut allt ordentligt. Man vill aldrig fräsa för aggressivt när det kommer till massivt virke. Verkstadsbild, träsnickeri, bordben eller möbelparti i byggnation, träskivor, verktyg, organiserat arbetsutrymme.
Skapa konto
En överhandsfräs på träarbetsbänk med träspån, använt för snickeri eller träbearbetning, nära fönster.
Skapa konto

Pratade med glasmästaren och han ville ha 5mm härdat glas och det bästa var tydligen då att fräsa just 5mm och pressa ner glaset så slipper man silicon. Träsvarvning, spån, skärverktyg, Festool guide rail, precisionstillbehör, snickeri, verkstadsarbete, träbearbetning, hantverk.
Skapa konto

Glasmästaren lämnade av glasen till badrummen och fick då med sig en låda för att göra glas så borde vara klart i slutet utav veckan Träskåpsdörrar på verkstadsgolv, obehandlade, modern stil, snickeriverktyg i bakgrunden.
Skapa konto
Ett pågående byggprojekt inomhus med trämaterial, en stor spegel och torkande tvätt.
Skapa konto

Redigerat:
  • Gilla
FredrikR och 22 till
  • Laddar…
Här kommer bara ett tips .

Om du vill ha lite isolering i badrummet om ni skall lägga golvvärme och inte vill elda för kråkorna ..

Denna 6mm skiva dubbelstryks med fix . Sen golvvärme och spackel

Funkar även på trägolv innan laminat eller parkett

• Ett under-renovering utrymme med svart golv, rörstump, hörnduschavlopp och oslipade väggar.
    Skapa konto
  • Produktblad för Ebisol isoleringsskiva, två barn leker på golvet, information om användning och egenskaper.
    Skapa konto
  • Hand håller fast grå skumgummilister, arbetsbord i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Gilla
erikssonjorgen och 3 till
  • Laddar…
R Rickard.lj skrev:
Här kommer bara ett tips .

Om du vill ha lite isolering i badrummet om ni skall lägga golvvärme och inte vill elda för kråkorna ..

Denna 6mm skiva dubbelstryks med fix . Sen golvvärme och spackel

Funkar även på trägolv innan laminat eller parkett
Verkar väldigt smart, är den mjuk? Hittar inte att den skulle vara ok att lägga klinkers på? Eller flytspackar du bärande ovanpå menar du?

• Gilla
Rickard.lj
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.