Både min fru och jag älskar att elda. Jag kanske lite mer men det är ändå ömsesidigt. Vi har dessutom båda vuxit upp i hem där man har haft en öppen kamin. Med dagens energideklarationer så är det svårt att få utan det är kamin som gäller. Om man inte hittar en handbyggda. Då går man under samma kategori som kakelugnar och bastuaggregat. Eldoform gjorde precis det som vi eftersökte. Dom hade dom ingen vedförvaring som passade så den fick jag tillverka själv. Eller själv och själv. Här gick mina smed kunskaper bet. Skulle vara 10mm plåt med exakta 90graders hörn som matchar övriga brasan. Laserskurna plåtar som sedan riktades upp. Ett fack under för elverktyg. Närbild på en byggnadsyta med svarta räfflor, gråa väggar och kontrasterande texturer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Här in the making. Verkstad. Stor metallbehållare på golvet. Verktyg, stegar och tillbehör syns. Arbetsmiljö, konstruktion eller reparation pågår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När allt var klart så vägde den 210kg så inte helt enkel att flytta runt. Fick den iaf på plats. Visade sig dock att lådan jag gjort var lite sned så fick dra ut den igen och göra mer yta i skåpet. Fick lov att såga upp väggen bakom och låna en magnetlyft och talja ut den. Renoveringsarbete pågår, oavslutade gipsskivor, byggmaterial och verktyg utspridda, obeboeligt tillfälligt tillstånd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När jag fick bort en gipsskiva invändigt så gick det lättare att få den i rätt position.

Inomhusrenovering pågår med öppen vägg, byggställning, trappa och verktyg synliga. Oavslutat gipsvägg, elektriska installationer ej klara.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Efter 2 burkar hammarlack och 2 burkar mattsvart spray som vart det som skuren för platsen och matchar bra in mot övriga bransan som förövrigt är 3.5m lång vilket verkligen syns nu. Delen man eldar i är 1.2m och har gnistskyddet nere nu. Ett ofärdigt rum med spacklade väggar, inbyggd spis, stege, skyddsplast och en ljusslinga på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Wow
Jormen och 31 till
  • Laddar…
Passade på att klippa mer blandhäcken mellan oss och grannen en liten bit typ 3 meter
Kommer nog en tråd inom kort som heter
Grannen har förstört min häck och varit inne i min trädgård när han gjorde det😂
 
  • Träd framför tegelhus, solens strålar, blå himmel, lugn dag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Haha
  • Gilla
bjorsi och 8 till
  • Laddar…
Snickarna har påbörjat projekt ”golvvärme i hallen”, beräknas vara klart för golvläggning på to!

Renovering inne i hus, rivet golv, träreglar synliga, skyddsplast, byggmaterial, sopor, renoveringskaos.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 7 till
  • Laddar…
Lexington Lexington skrev:
Snickarna har påbörjat projekt ”golvvärme i hallen”, beräknas vara klart för golvläggning på to!

[bild]
Bara dom får rätsida på skivorna så blir det där bra. 😉👌
 
  • Gilla
Lexington
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Bara dom får rätsida på skivorna så blir det där bra. 😉👌
I värsta fall får dom väl fräsa 😉
Med två ”små” barn behövde vi något o gå på, alla sovrum o badrummet ligger i nedre änden, fotat från entrén.
 
  • Älska
FredrikR
  • Laddar…
S
Lexington Lexington skrev:
Snickarna har påbörjat projekt ”golvvärme i hallen”, beräknas vara klart för golvläggning på to!

[bild]
Jag får lite ont i ögat att ni inte bemödat er att städat undan i rummet där ni har hantverkare. Tex alla tavlorna som sitter på väggen.
 
  • Gilla
  • Haha
Appendix och 5 till
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Jag får lite ont i ögat att ni inte bemödat er att städat undan i rummet där ni har hantverkare. Tex alla tavlorna som sitter på väggen.
Ok.
 
  • Gilla
TechChad
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Jag får lite ont i ögat att ni inte bemödat er att städat undan i rummet där ni har hantverkare. Tex alla tavlorna som sitter på väggen.
Betyder det att jag borde ha tömt hela huset när elektrikern var här och trådade om alla elledningar?
 
  • Gilla
tveksamt
  • Laddar…
A atomlab skrev:
Både min fru och jag älskar att elda. Jag kanske lite mer men det är ändå ömsesidigt. Vi har dessutom båda vuxit upp i hem där man har haft en öppen kamin. Med dagens energideklarationer så är det svårt att få utan det är kamin som gäller. Om man inte hittar en handbyggda. Då går man under samma kategori som kakelugnar och bastuaggregat. Eldoform gjorde precis det som vi eftersökte. Dom hade dom ingen vedförvaring som passade så den fick jag tillverka själv. Eller själv och själv. Här gick mina smed kunskaper bet. Skulle vara 10mm plåt med exakta 90graders hörn som matchar övriga brasan. Laserskurna plåtar som sedan riktades upp. Ett fack under för elverktyg.[bild] Här in the making. [bild]

När allt var klart så vägde den 210kg så inte helt enkel att flytta runt. Fick den iaf på plats. Visade sig dock att lådan jag gjort var lite sned så fick dra ut den igen och göra mer yta i skåpet. Fick lov att såga upp väggen bakom och låna en magnetlyft och talja ut den. [bild]

När jag fick bort en gipsskiva invändigt så gick det lättare att få den i rätt position.

[bild]


Efter 2 burkar hammarlack och 2 burkar mattsvart spray som vart det som skuren för platsen och matchar bra in mot övriga bransan som förövrigt är 3.5m lång vilket verkligen syns nu. Delen man eldar i är 1.2m och har gnistskyddet nere nu. [bild]
Snyggt jobbat. Vad är det för kamin ni satt in? Undrar lite över effekten på den.
 
S
B Bonzo2000 skrev:
Betyder det att jag borde ha tömt hela huset när elektrikern var här och trådade om alla elledningar?
Nä, men gärna ställt en bokhylla framför elcentralen.


Hade jag kommit till ett sånt jobb där undergolvet ska rivas upp och läggas nytt så hade jag bett kunden plocka ner tavlorna. Om det inte var möjligt hade jag ställt undan dem själv. Blir ju på mitt ansvar om de ramlar i golvet dessutom lär de bli dammiga i onödan.
 
S sinuslinus skrev:
Nä, men gärna ställt en bokhylla framför elcentralen.


Hade jag kommit till ett sånt jobb där undergolvet ska rivas upp och läggas nytt så hade jag bett kunden plocka ner tavlorna. Om det inte var möjligt hade jag ställt undan dem själv. Blir ju på mitt ansvar om de ramlar i golvet dessutom lär de bli dammiga i onödan.
Jag hade aldrig krävt något av hantverkarna om mina tavlor trillar i golvet, dessutom har jag inget problem med att damma av dom när dom är färdiga, allt annat måste ju ändå städas, men visst...
Mer intresserad av vad du menar med "Tex alla tavlorna som sitter på väggen" är det något mer jag skulle fixat bort innan dom kom?
 
S
Lexington Lexington skrev:
Jag hade aldrig krävt något av hantverkarna om mina tavlor trillar i golvet, dessutom har jag inget problem med att damma av dom när dom är färdiga, allt annat måste ju ändå städas, men visst...
Mer intresserad av vad du menar med "Tex alla tavlorna som sitter på väggen" är det något mer jag skulle fixat bort innan dom kom?
Det var väl att det ser ut att sitta mer grejor på väggarna. Någon än kalender och alla sladdar nere vid golvet.

Du och dina hantverkare får göra hur ni vill men jag skrev bara vad jag tyckte.
 
richardtenggren
Plattan som står upp fick inte plats, på grund av dåliga hantverkare som tycker att LITE snett är också rakt…
Keramiskt golv under konstruktion, spridda verktyg, spacers för plattläggning, ofärdig inredning, rörigt byggarbetsområde.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Insåg för ett tag sedan att jag bara fått 75% av mängden klinker jag beställt… men bygghemma verkar lösa saken snyggt! :)
 
  • Gilla
Ohchips och 4 till
  • Laddar…
richardtenggren
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Hur löser ni det med plattan?
Massera den lite med vinkelslipen, det får jag göra på i princip alla kantbitar, så har 17 st som står och väntar på skäras till 🤓 Men kändes sådär och gå ut nu kring 10 och skära 😂
 
  • Gilla
  • Haha
Appendix och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.