4 367 393 läst · 32 112 svar
4367k läst
32,1k svar
Vad har ni gjort med era hus idag?
tommib
Bergsfogde
· Stockholm
· 17 289 inlägg
tommib
Bergsfogde
- Stockholm
- 17 289 inlägg
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gipsat. Det är dödens tråkigt, speciellt när det är massa konstiga vinklar och utbuktningar. Precisionen är också lite sisådär men detta ska förhoppningsvis bara vara i 2-4 år tills vi bygger ut detta rum i liv med övriga fasaden (grannens hörn syns genom fönstret).
Nästa steg, spacklandet, är dock ännu tråkigare.
Oerhört tillfredsställande, men kanske jämförbart med kissa på sig vintertid - varmt i början men sen…
Binda ris åt egen rygg? Jaha, men vad gör det om fem år 🤷♂️
Började med norrsidans stenläggning och sen växte det på. Fyra timmar utan att märka regnet. Bilderna från igår. Bara resten kvar ( 40 kvm på uppfarten där påväxten inte är så hård).
Binda ris åt egen rygg? Jaha, men vad gör det om fem år 🤷♂️
Började med norrsidans stenläggning och sen växte det på. Fyra timmar utan att märka regnet. Bilderna från igår. Bara resten kvar ( 40 kvm på uppfarten där påväxten inte är så hård).
Jag måste vara udda, tycker det är roligt både att gipsa och spackla.tommib skrev:[bild]
Gipsat. Det är dödens tråkigt, speciellt när det är massa konstiga vinklar och utbuktningar. Precisionen är också lite sisådär men detta ska förhoppningsvis bara vara i 2-4 år tills vi bygger ut detta rum i liv med övriga fasaden (grannens hörn syns genom fönstret).
Hur känns det att jobba i dagsljus förresten? 😂
tommib
Bergsfogde
· Stockholm
· 17 289 inlägg
tommib
Bergsfogde
- Stockholm
- 17 289 inlägg
Varmt! Och alldeles för ljust.
Som tur är ligger den mysiga svala källaren nära. Detta är rummet som förhoppningsvis ska få trappan och dit man för närvarande kommer genom det lilla hålet.
Det är egentligen helt ok att gipsa, man ser snabbt resultat, men just här var det så mycket konstiga prång och urspårningar att jag surnade till lite.
Som tur är ligger den mysiga svala källaren nära. Detta är rummet som förhoppningsvis ska få trappan och dit man för närvarande kommer genom det lilla hålet.
Det är egentligen helt ok att gipsa, man ser snabbt resultat, men just här var det så mycket konstiga prång och urspårningar att jag surnade till lite.
Renoverare
· Värmland
· 790 inlägg
Ju mer hörn, håltagning och bök desto bättre! Remsa och spackla är döden!tommib skrev:[bild]
Nederdelen är lite fårad men allt trä är friskt och håller ihop. Lasyr gör underhållet väldigt enkelt.J JSten skrev:Intressant, tack för svaren. Kollade överkant på samma karm och även där ser det ut som att det saknas lim (vilket stryker min teori om att det skulle vara fukt som löst upp limmet). Funderar på om jag ska dra ur stiften/spiken i överkant för att verifiera. Oavsett så är träet i underkarmen så uvskaddat och sprucket i ena hörnet så att jag måste limma, så lutar åt PVA lim för utomhusbruk, borde duga för att hålla ihop det, där är gott om friskt trä en bit in. Det är endast tre av fösterrna, som ligger åt sydost som har varit helt oskyddade mot sol och regn. Övriga fönster mot andra väderstreck är som nya (förutom ett där kassetten har fått in lite fukt, ingen synlig kondens men den ser immig ut).
Brunsvartlasyr stämmer bra in med originalfärgen på våra fönster. Dolda ytor har nämligen den färgen, men tidigare ägare har målat om dem i svart utvändigt och vitt invändigt någon gång under historien. Så det får nog bli samma färg igen. Testade att lösa upp lite färgflagor i t-röd tidigare ikväll, och det gick inte. Om jag har förstått det rätt så betyder det att det är någon form av oljefärg. Får bli en tur till färgbutiken imorgon så får de avgöra
Ja tack, gör gärna det.
Edit: detta fönster vetter mot sydväst så det är utsatt för mycket sol.
Redigerat:
Verktygstokig
· gotland
· 454 inlägg
Tack. Ja, det där ser ju riktigt friskt ut Våra övriga fönster som är betydligt mindre utsatta för solen ser ut ungefär som ditt. Skulle gissa på att våra fönster inte har målats på 10-15 år, vilket nog är orsaken till att de ser ut som de gör.T TommyC skrev:
Och en uppdatering från min sida, spenderade dagen med att skrapa och slipa bort den gamla färgen. På de mest extrema delarna så föll färgen av från luftdraget av skrapan, och på andra ställen satt det i bra. Fick även svar på huruvida understycket över huvud tuget var limmat eller ej, och jodå det har det nog varit. Karmstyckena består nämligen av två träbitar som är ihoplimmade, och i ändrana kan man se att även den limningen har släppt:
Logga in
Skapa konto
(notera nederdelen och att ena noten har en tunn bit som är separat)
Limmade sedan ihop ramen, försökte få in så mycket lim tryck som möjligt.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Fick ihop den helt okej, alltid stressigt när många ytor ska limmas... Förhoppningsvis tvingar inte detta in för mycket spänningar i ramen och den håller sig rak när tvingarna åker av.
Passade även på att få ner linolja i alla torrsprickor som inte var dolda av tvingarna. Efter det fyllde jag dem med fönsterkitt. Tanken är att låta det torka i ett par dagar/vecka och sedan slipa ner det så att den nya oljefärgen har något att "bita i".
Var även förbi färgbutiken och det blev en burk Svart Tjäralin dörr & fönsterfärg, det skulle vara det bästa enligt säljaren, får väl se hur lurad jag blev om 5-10 år...
Lundbergs trapprenovering massiv ekK Kris1 skrev:
https://www.bauhaus.se/trapprenovering-lundbergs-classic-dubbelsteg-130-cm
Renoverare
· Uppsala
· 1 811 inlägg
Tillverkade och målade en plåt med hål för skorstensslangarna som ska sitta över skorstenen.
Kapade slangarna i rätt längd. Nu är det bara vermikuliten kvar. Men det är hjortronplockning planerat de närmaste dagarna, så det får vänta ett tag.
Sedan fick jag feeling och målade skorstenshuven också.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Kapade slangarna i rätt längd. Nu är det bara vermikuliten kvar. Men det är hjortronplockning planerat de närmaste dagarna, så det får vänta ett tag.
Logga in
Skapa konto
Sedan fick jag feeling och målade skorstenshuven också.
Logga in
Skapa konto