4 367 452 läst · 32 112 svar
4367k läst
32,1k svar
Vad har ni gjort med era hus idag?
Det mesta rivet. Tyvärr så försvinner radiatorrören in under pannrumsgolvet, och där är det belamrat med en sjuhelvetes med grejer som givetvis är i vägen för mer bilning
vcx
Byggnovis
· Göteborg och Bohus län
· 328 inlägg
vcx
Byggnovis
- Göteborg och Bohus län
- 328 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 590 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 590 inlägg
Ett tips från mig som inspekterat närmare 100 kyrkovindar: inspektera under ett regn så ser man dessutom om det blir blött. En fuktfläck kan torka bort och bli osynlig just nu men kommer tillbaka vid nästa regn.Fario skrev:
Sen är mögel många gånger nästan osynligt innan det blir prickigt svart eller växer svampar från takstolen!
Fick karmen till ena dörren som kommer vara inspacklad. Vart lite special då karmen skall sitta direkt på väggen som dessutom inte går i vinkel. Men tur är så har man 8! Hål för karmhylsan att justera det med. Fick dit karmen och gipsade emot. Glipan mot väggen fyllde jag med Ardex 828.
Målarn har även börjat att spackla och remsa allt. Ett riktigt mördar jobb som jag själv skulle dragit mit till absurdum för att undvika.
Väggen där jag nu monterade karmen kommer också att spacklas, remsas, spacklas och slutligen microlit för att undvika sprickor mot dörren.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Målarn har även börjat att spackla och remsa allt. Ett riktigt mördar jobb som jag själv skulle dragit mit till absurdum för att undvika.
Väggen där jag nu monterade karmen kommer också att spacklas, remsas, spacklas och slutligen microlit för att undvika sprickor mot dörren.
Logga in
Skapa konto
Har haft turen att hitta en firma som kan leverera måttanpassade kanalplast skivor till en bra peng.
Behåller stommen på det här gamla 10,2 m2 rucklet och klär om i kanalplast.
https://interglas.se/shop/frontpage.html
Behåller stommen på det här gamla 10,2 m2 rucklet och klär om i kanalplast.
https://interglas.se/shop/frontpage.html
Firat ner och påbörjat renoveringen av ett utsatt fönster där fogen för understycket har kastat isär och kassetten höll på att trilla ur:
Funderade på att bara köpa nytt, men då kassetten (trippelglas) är hel och träet mår bra i övrigt så får det bli ett räddningsfordon.
Väl nere kunde jag konstatera att inget trä är murket utan endast uv-skadat. Det verkar dock som att fogar inte har limmats utan har hållits ihop av stift. Kan det verkligen stämma (fönstret är från 1980)?
Sista bilden är på en av ytorna som borde ha varit limmat. Man ser även där stiften har suttit. Kan det vara så att upprepade fuktinträngning kan ha löst upp limmet?
Återstår även att komma fram till vad det är målat med, misstänker alkydoljefärg, men är inte säker.
Fortsättning följer...
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Funderade på att bara köpa nytt, men då kassetten (trippelglas) är hel och träet mår bra i övrigt så får det bli ett räddningsfordon.
Väl nere kunde jag konstatera att inget trä är murket utan endast uv-skadat. Det verkar dock som att fogar inte har limmats utan har hållits ihop av stift. Kan det verkligen stämma (fönstret är från 1980)?
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Sista bilden är på en av ytorna som borde ha varit limmat. Man ser även där stiften har suttit. Kan det vara så att upprepade fuktinträngning kan ha löst upp limmet?
Återstår även att komma fram till vad det är målat med, misstänker alkydoljefärg, men är inte säker.
Fortsättning följer...
Dragit om centraldammsugaren, haft ett stopp vi inte får bukt med och vi har provat alla möjliga lösningar, så jag gav upp. Drog om det såhär istället, nu stoppar man i slangen där istället. Det funkar det också. Nu räcks det inte hela vägen i två rum längre, men vi köper en skarvslang, finns att köpas, 2-3 meter så är det lika bra igen som det var förr. Bättre, dammsugaren känns kraftigare då röret är så kort. Det gick upp i taket och ner igen tidigare, lade på en extra 10m åtminstone.
Gamla röret
Underifrån
Logga in
Skapa konto
Gamla röret
Logga in
Skapa konto
Underifrån