Det mesta rivet. Tyvärr så försvinner radiatorrören in under pannrumsgolvet, och där är det belamrat med en sjuhelvetes med grejer som givetvis är i vägen för mer bilning :(

• Renoveringsprojekt med öppet golv, synlig rörledning, isolering, och nedfallna byggmaterial. Otillförlitligt strukturellt tillstånd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoveringsprojekt; avskalade väggar och golv, rörledningar synliga, skräp och isoleringsmaterial på golvet.
    Skapa konto
  • Gilla
FredrikR och 4 till
  • Laddar…
vcx
Jobbat vidare med panelen på garaget dom senaste dagarna. Börjar snart se riktigt bra ut, även om det återstår en del jobb.

Röd lada, blått tak, gul traktor, grönska, avverkningsrester, soligt, lugn landsbygdsmiljö.
Skapa konto

Rött trähus med svart tak omgivet av skog och klarblå himmel.
Skapa konto

• Gilla
Sthlm1891 och 12 till
  • Laddar…
richardtenggren
Återvinningscentralen, handlat LP50-profiler och monterat dessa för att slutligen få upp några gips. :)
Inredning under renovering, exponerade takbjälkar, OSB-skivor, klädställning, kök i bakgrunden, sparsamt möblerat, soligt.
Skapa konto

• Gilla
Sthlm1891 och 4 till
  • Laddar…
Murat vidare lite på uteköket.
Uteplats med murad grillplats, trädäck, leksaker på gräset, flaggstång, klart väder.
Skapa konto

• Gilla
Roga1337 och 7 till
  • Laddar…
Fario Fario skrev:
Blev den årliga kontrollen på vinden. Allt ser bra ut men någon gång skall jag komma ihåg att smörja vindsstegen som bjuder upp till brottningsmatch varje gång.
Ett tips från mig som inspekterat närmare 100 kyrkovindar: inspektera under ett regn så ser man dessutom om det blir blött. En fuktfläck kan torka bort och bli osynlig just nu men kommer tillbaka vid nästa regn.
Sen är mögel många gånger nästan osynligt innan det blir prickigt svart eller växer svampar från takstolen!

• Gilla
Henningelvis och 2 till
  • Laddar…
Fick karmen till ena dörren som kommer vara inspacklad. Vart lite special då karmen skall sitta direkt på väggen som dessutom inte går i vinkel. Men tur är så har man 8! Hål för karmhylsan att justera det med. Fick dit karmen och gipsade emot. Glipan mot väggen fyllde jag med Ardex 828.
Omfattande inomhusrenovering pågår, obeboeligt, byggmaterial överallt, gipsväggar och delvis spacklade ytor.
Skapa konto

Målarn har även börjat att spackla och remsa allt. Ett riktigt mördar jobb som jag själv skulle dragit mit till absurdum för att undvika.

Väggen där jag nu monterade karmen kommer också att spacklas, remsas, spacklas och slutligen microlit för att undvika sprickor mot dörren.
Renoveringsarbete pågår, gipsskivor monterade, oslipade skarvar, tomma väggar, fönster mot grönska, byggmaterial på golvet.
Skapa konto

• Gilla
Kjell_G och 6 till
  • Laddar…
Har haft turen att hitta en firma som kan leverera måttanpassade kanalplast skivor till en bra peng.
Behåller stommen på det här gamla 10,2 m2 rucklet och klär om i kanalplast.
https://interglas.se/shop/frontpage.html

• Person på stege jobbar på husets takkant, omgiven av gröna träd och blå himmel.
    Skapa konto
  • Person ser över staket vid skymning; trädgård, molnig himmel, förrådsbod, gräsmatta, tittande gest.
    Skapa konto
  • Gilla
AndersPS och 6 till
  • Laddar…
Rest takstolar på garaget. Smidigt med byggsats!

• Nybyggnation i förort, trästomme synlig, profilplåtsklädd, skymning, byggmaterial runt, molnig himmel, träd i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Gilla
Sthlm1891 och 10 till
  • Laddar…
Satt i belysning på altanen.
Bara några täckbrädor kvar.

• Trädäck med belysning, trappsteg, utemöbler, paraply och verktyg, omgivet av gröna träd.
    Skapa konto
  • Kvällsbild, upplysta träd, utomhus, bostadsområde, dunkelt, stillhet.
    Skapa konto
  • Gilla
Sthlm1891 och 10 till
  • Laddar…
Firat ner och påbörjat renoveringen av ett utsatt fönster där fogen för understycket har kastat isär och kassetten höll på att trilla ur:
Närbild på en obehandlad träkonstruktion med utsikt över träd och en grön trädgård.
Skapa konto

Vädersliten fönsterkarm och -båge mot blå himmel med vita moln. Träets textur är framträdande.
Skapa konto

Två stegar står mot ett hus, komplicerad uppsättning med stag och rep för säkerhet eller arbete på höjd.
Skapa konto

Funderade på att bara köpa nytt, men då kassetten (trippelglas) är hel och träet mår bra i övrigt så får det bli ett räddningsfordon.

Väl nere kunde jag konstatera att inget trä är murket utan endast uv-skadat. Det verkar dock som att fogar inte har limmats utan har hållits ihop av stift. Kan det verkligen stämma (fönstret är från 1980)?
Svarta brädor med urtag staplade på ett metallstativ i en verkstad.
Skapa konto

Träyta med slitage, svart färg, två borrade hål, strukturvisande, närbild, grov textur.
Skapa konto

Sista bilden är på en av ytorna som borde ha varit limmat. Man ser även där stiften har suttit. Kan det vara så att upprepade fuktinträngning kan ha löst upp limmet?

Återstår även att komma fram till vad det är målat med, misstänker alkydoljefärg, men är inte säker.

Fortsättning följer...

• Gilla
Fario och 8 till
  • Laddar…
Dragit om centraldammsugaren, haft ett stopp vi inte får bukt med och vi har provat alla möjliga lösningar, så jag gav upp. Drog om det såhär istället, nu stoppar man i slangen där istället. Det funkar det också. Nu räcks det inte hela vägen i två rum längre, men vi köper en skarvslang, finns att köpas, 2-3 meter så är det lika bra igen som det var förr. Bättre, dammsugaren känns kraftigare då röret är så kort. Det gick upp i taket och ner igen tidigare, lade på en extra 10m åtminstone.

Stökigt skåp med städartiklar, skor, en dammsugarenhet och diverse prylar.
Skapa konto

Gamla röret
Centraldammsugare BEAM från Electrolux monterad på vägg, rörledningar, kontakt, papper och fläckar synliga.
Skapa konto

Underifrån
Undersida av köksskåp, metallben, golvplattor, vit vägguttag, ledningar, trästöd.
Skapa konto

• Gilla
Ohchips och 4 till
  • Laddar…
Frilagt stammen så jag kan koppla in huset under byggnation. Be för mig.

• Orange plaströr i grävd grop med arbetsskor synliga ovan. Avloppsanläggning under konstruktion. Dirty jobb, utomhus arbetsplats.
    Skapa konto
  • Gilla
  • Haha
Appendix och 6 till
  • Laddar…
jonmo jonmo skrev:
Frilagt stammen så jag kan koppla in huset under byggnation. Be för mig.
Vi håller tummarna så det inte”skiter” sig! 👍👍

• Gilla
  • Haha
Kramla och 4 till
  • Laddar…
richardtenggren richardtenggren skrev:
Återvinningscentralen, handlat LP50-profiler och monterat dessa för att slutligen få upp några gips. :)
[bild]
Nog ger OSB en hemtrevlig och ombonad känsla bara man ger det lite tid. 😇
😉

Mikael_L
FredrikR FredrikR skrev:
Nog ger OSB en hemtrevlig och ombonad känsla bara man ger det lite tid. 😇
😉
Jag var i en kontorslokal som var byggd ihop med typ en verkstads-verksamhet. Dvs kontorsdelen var en del av det stora utrymmet.
De hade klarlackad OSB som väggar. Tyckte tydligen att det var snyggt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.