4 422 702 läst · 32 289 svar
4423k läst
32,3k svar
Vad har ni gjort med era hus idag?
Tackar. Är några plattor jag skall flytta på nu när jag tänkt på det hela i soffan med en kall.Jonatan79 skrev:
Är marmor och har hittat en bra klinga som inte ger splitter
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Rensat avlopp, lidls batteridrivna avloppsrensare funkade klockrent, aldrig varit så enkelt och snabbt avklarat.
Sen har jag fått bort stubbjäveln som stört mig i 14 år. Så nu kan jag lägga markduk och beställa grus så vovven kan få en hundgård.
Sen har jag fått bort stubbjäveln som stört mig i 14 år. Så nu kan jag lägga markduk och beställa grus så vovven kan få en hundgård.
Första gången jag använder sådana nivåpinnat. Första gången jag lägger plattor med för den delen. Men nivågrejorna var iaf smidiga. Lite negativ att det kommer upp fix mellan plattorna vid pinnarna men gick runt och lossare och tvättade så gott jag kunde mellan. Får säkert rensa lite med kniven med imorgon
Kapade först upp allt och la ut ett mönster som jag gillade. Markerade med nr och sedan var det bara att köra. Hade dessutom ett par extra plattor att varva med om måtten inte stämde. Är ju naturplattor så är ju skillnad på tjockleken. Betydligt mer ansträngande att göra på frihand kan jag tänka mig
Kapade först upp allt och la ut ett mönster som jag gillade. Markerade med nr och sedan var det bara att köra. Hade dessutom ett par extra plattor att varva med om måtten inte stämde. Är ju naturplattor så är ju skillnad på tjockleken. Betydligt mer ansträngande att göra på frihand kan jag tänka mig
Redigerat:
Ställning riven på näst sista sidan och uppbyggd på sista sidan. Rivet lite murket panel och spikat upp ny. Till lokala plåtslagareriet i morgon bitti för att förebygga framtida rutten panel. Mycket färg att skrapa bort på denna sida dessvärre.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Sydsidan är rätt sliten efter 58 år.
Panelen är bara 15mm tjock. Vissa brädor spruckna hela vägen till toppen.
Imorgon ska jag handla material för att regla om väggen för liggande panel.
Panelen är bara 15mm tjock. Vissa brädor spruckna hela vägen till toppen.
Imorgon ska jag handla material för att regla om väggen för liggande panel.
Renoverare
· Uppsala
· 1 835 inlägg
Jag har fortsatt att härja med skorstenen. Först rev jag ut det gamla spjället under sotluckan.
Sedan tillverkade jag en dragplugg av en gammal plåtburk och ett vedträ. Passade perfekt i slangen. Men först skulle jag mäta och provdra. Pipan till kakelugnen gick bra, men i kökspipan var det stopp.
Det visade sig sitta kvar vad jag tror är ramen till ett äldre spjäll 25 cm ovanför sotluckan. Det blir till att öppna upp mer imorgon.
Logga in
Skapa konto
Sedan tillverkade jag en dragplugg av en gammal plåtburk och ett vedträ. Passade perfekt i slangen. Men först skulle jag mäta och provdra. Pipan till kakelugnen gick bra, men i kökspipan var det stopp.
Det visade sig sitta kvar vad jag tror är ramen till ett äldre spjäll 25 cm ovanför sotluckan. Det blir till att öppna upp mer imorgon.
Logga in
Skapa konto
Renoverare
· Uppsala
· 1 835 inlägg
Fortsatte under förmiddagen. Rev för att komma åt det gamla spjället som jag fick plocka ut i bitar.
Här ligger allt. Två trasiga spjäll, en sotlucka, tegel och herren vet vad. Allt murat med fyra olika sorters bruk och täckt med ett fint gråvitt damm.
Här syns några av verktygen samt min eminenta dragplugg av en kaffeburk, ett vedträ och lite spik och krok.
Logga in
Skapa konto
Här ligger allt. Två trasiga spjäll, en sotlucka, tegel och herren vet vad. Allt murat med fyra olika sorters bruk och täckt med ett fint gråvitt damm.
Logga in
Skapa konto
Här syns några av verktygen samt min eminenta dragplugg av en kaffeburk, ett vedträ och lite spik och krok.
Logga in
Skapa konto
Försöker färdigställa mitt AC-projekt före midsommar, ett evinnerligt jobb med tillverkningen av egna höljen till konvektorerna, dessa är inkopplade sedan 1 vecka, svalt och skönt i huset.
Kunde aldrig tänka mig att det är så effektivt, hela huset kyls utan vidare av tre konvektorer som inte går kontnuerligt, slår av och på och håller kåken runt 22-23 grader och avfuktat😀
8 grader in från borrhålet.
Tog ett par bilder med värmekameran, inluften till konvektorn i salongen som sitter strax ovanför vikdörren ut:
Och ut från konvektorn:
Behövs ytterligare några timmar för att färdigställa, samt att jag fortfarande väntar på två kondenstråg.
Kunde aldrig tänka mig att det är så effektivt, hela huset kyls utan vidare av tre konvektorer som inte går kontnuerligt, slår av och på och håller kåken runt 22-23 grader och avfuktat😀
8 grader in från borrhålet.
Tog ett par bilder med värmekameran, inluften till konvektorn i salongen som sitter strax ovanför vikdörren ut:
Logga in
Skapa konto
Och ut från konvektorn:
Logga in
Skapa konto
Behövs ytterligare några timmar för att färdigställa, samt att jag fortfarande väntar på två kondenstråg.