4 427 410 läst · 32 295 svar
4427k läst
32,3k svar
Vad har ni gjort med era hus idag?
Husägare
· Österslöv
· 348 inlägg
Jag uppbringade all tillgänglig viljestyrka och tvingade mig att byta ett fönster. Inga större ovationer.
Tyvärr visade det sig att hålet i väggen är två centimeter för högt upp.
Med ens försvann den lilla entusiasmen som letat sig tillbaka.
Funderar nu på bästa sätt att sänka hålet två centimeter. Tigersåg ligger bra till...
Tyvärr visade det sig att hålet i väggen är två centimeter för högt upp.
Med ens försvann den lilla entusiasmen som letat sig tillbaka.
Funderar nu på bästa sätt att sänka hålet två centimeter. Tigersåg ligger bra till...
Ovanför vår trapp finns en liten avsats där vi fortfarande har lite tillfälliga lådor med sovsäckar, flytvästar, vadarbyxor och liknande. Saker vi vill komma åt ofta -vi är flugfiskare och scouter- men inte vill förvara i förrådet med risk för möss.
Men det är en liten pärs att komma åt lådorna, särskilt som flera i familjen bara är typ 166 cm...
Så nu har jag börjat projektet att skapa en liten stege/trappa som skall hänga vid sidan av och vara lätt att häkta fast på krokar eller liknande upphängning.
Började med Pythagoras för att få till vinklar och hypotenusa men jag övergick till att gå på ögonmått och kapa lite här och lite där ett par mm åt gången. Nu är vinklar och längder klara och i veckan skall jag kapa till tre steg och sedan slipa och snygga till. Tanken är att hänga stegen innanför räcket med ett par krokar mitt på stegen.
Stegen på bilden är en "dummy" för att testa lite...
Men det är en liten pärs att komma åt lådorna, särskilt som flera i familjen bara är typ 166 cm...
Så nu har jag börjat projektet att skapa en liten stege/trappa som skall hänga vid sidan av och vara lätt att häkta fast på krokar eller liknande upphängning.
Började med Pythagoras för att få till vinklar och hypotenusa men jag övergick till att gå på ögonmått och kapa lite här och lite där ett par mm åt gången. Nu är vinklar och längder klara och i veckan skall jag kapa till tre steg och sedan slipa och snygga till. Tanken är att hänga stegen innanför räcket med ett par krokar mitt på stegen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Se även till att du kommer på nått smart för sidostöd så att stegen inte glider i sidled då ni står längst upp.Fario skrev:Ovanför vår trapp finns en liten avsats där vi fortfarande har lite tillfälliga lådor med sovsäckar, flytvästar, vadarbyxor och liknande. Saker vi vill komma åt ofta -vi är flugfiskare och scouter- men inte vill förvara i förrådet med risk för möss.
[bild]
Typ två små klossar på väggen i lämplig färg som man ställer stegen mellan och hindrar att den glider.
Jiji skrev:Inte jag, men maken har fått ett plötsligt ryck och börjat såga till golvlister. [bild]
Jag tycker att det blev bra och är nästan benägen att säga att vi inte ska måla dem. (den står bara där för att vänja sig, det kan vara stor omställning för lister som legat bakom soffan i ett år att komma fram i ljuset.)
Min ovilja att måla beror på att jag håller på att måla en massa pärlspont till det andra huset och behandlar huset vi bor i rätt styvmoderligt men det blir nog ännu bättre om vi målar golvfodret också. Med den takt det här rummet har framskridit i behöver jag dock inte göra det förrän i oktober eller så.
Edit: det är inte en synvilla, det är en glipa i golvet. Tog bort två garderober och en vägg för ett antal år sedan... Det var så det började. När vi säljer får vi lägga in en riktigt stor matta i rummet. Kom ihåg att titta under mattorna när ni går på visning.
Jag målade sockeln ändå...Jiji skrev:Inte jag, men maken har fått ett plötsligt ryck och börjat såga till golvlister. [bild]
Jag tycker att det blev bra och är nästan benägen att säga att vi inte ska måla dem. (den står bara där för att vänja sig, det kan vara stor omställning för lister som legat bakom soffan i ett år att komma fram i ljuset.)
Min ovilja att måla beror på att jag håller på att måla en massa pärlspont till det andra huset och behandlar huset vi bor i rätt styvmoderligt men det blir nog ännu bättre om vi målar golvfodret också. Med den takt det här rummet har framskridit i behöver jag dock inte göra det förrän i oktober eller så.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
vcx
Byggnovis
· Göteborg och Bohus län
· 331 inlägg
vcx
Byggnovis
- Göteborg och Bohus län
- 331 inlägg