Korgen okej, llvp okej, men fördelaren till llvp utlöste på nytt. Kan inte se någon åverkan, troligtvis fukt då den ligger ganska öppet.

• Eluttag och stickkontakter på trä- och metallbeklädd yta, elinstallation, kablage, inomhus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
K Kjell_G skrev:
Korgen okej, llvp okej, men fördelaren till llvp utlöste på nytt. Kan inte se någon åverkan, troligtvis fukt då den ligger ganska öppet.
Upplett detsamma med en sådan. Felaktig placering. Fukt genom en av honkontakterna. Då är det kört! Torka och testa igen. Min fungerar åter men är betydligt mer noggrann med placeringen när den används.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
S
mowatom skrev:
De kermitgröna är färgpumparna.
Antingen är du pedantisk eller så är de inte så välanvända. På mitt jobb har allt i boxen en touch av grått. :rofl:

• Gilla
1
  • Laddar…
richardtenggren
K Kjell_G skrev:
Kanske dags för fast installation då? ;)

richardtenggren richardtenggren skrev:
Kanske dags för fast installation då? ;)
Kanske det
De flesta llvp kommer väl med stickpropp annars? Men frågan känns berättigad.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
K Kjell_G skrev:
Kanske det
De flesta llvp kommer väl med stickpropp annars? Men frågan känns berättigad.
Men stickproppen ska anslutas i ett fast installerat vägguttag, inte en grendosa :). Stickproppen är en genväg till tvåpolig brytning vilket brukar krävas på LLVP :)

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Ramnemark Ramnemark skrev:
Men stickproppen ska anslutas i ett fast installerat vägguttag, inte en grendosa :). Stickproppen är en genväg till tvåpolig brytning vilket brukar krävas på LLVP :)
Ok, visste inte detta. Inget installatören framhöll heller. Men i det läget var det enkel förlängningskabel utan gren.

K Kjell_G skrev:
Ok, visste inte detta. Inget installatören framhöll heller. Men i det läget var det enkel förlängningskabel utan gren.
Installatören brukar köra igång den med förlängningssladd så de kan testa av den. Men efter det ska elektrikern komma och göra den elektriska installationen. Antingen en 2-pol brytare eller då ett vägguttag så du kan dra ut stickproppen vid service/underhåll.

Förlängningssladdar är för provisoriska/temporära ändamål :)

Då får det bli en sån lösning till våren, den används som ac nu när radiatorerna är inkopplade på öv.

Ramnemark Ramnemark skrev:
Det är bara om tillverkaren kräver att det ska vara tvåpolig brytning som behövs, om inte så räcker det med allpolig brytning.
Vid allpolig brytning så räcker det med att fas(en/erna) bryts, neutralledaren behöver inte brytas.

I privatbostad så fungerar dvärgbrytare/diazedsäkring som allpolig brytare.

Se mer i följande långa inlägg från Bo Siltberg,
https://www.byggahus.se/forum/threa...vs-separat-brytare.348006/page-2#post-3350491

Demmpa Demmpa skrev:
Det är bara om tillverkaren kräver att det ska vara tvåpolig brytning som behövs, om inte så räcker det med allpolig brytning.
Vid allpolig brytning så räcker det med att fas(en/erna) bryts, neutralledaren behöver inte brytas.

I privatbostad så fungerar dvärgbrytare/diazedsäkring som allpolig brytare.

Se mer i följande långa inlägg från Bo Siltberg,
[länk]
Jag kanske får formulera om, de flesta tillverkarna kräver 2-pol brytning. I princip alla regler inom el kokas ned till tillverkarens anvisning.
Detta gäller även spisfläktar f.ö.

Hennke85 Hennke85 skrev:
Såhär ser ett kajbo ut underifrån. På kajboet ligger ett sotarlod som jag tappat bort för många år sedan. Blir spännande at får bort detta sedan
Jag använde 16 mm vprör med en krok i toppen för att riva mitt kajbo som satt i en ventilationskanal där gallret hade ramlat av.. Vprör är både starkt och flexibelt.
Boet var nog en meter tjockt/djupt.

Vertikal skorstenstunnel i betong med böjd rörledning, mörk och dammig.
Skapa konto

IQsqoVhhJPt-lIA5Ky1DUaXlg3hBHGBkgsPr5gZrwmv7SF8idXm6sFhBZu8z6QBphNcF9gYO5nHAOLfjXejV6mzWmQ1cm8yp2jJt2WKeHXNJh-y23lYPXwvoJOHwv0d8__oapJpe4wrPOf0YVcUSHAMBDVapJapeTbmSJsyetfmk1ywQg1By3VfmPw6pIeOOJSSCeWnxIuMG-9H6LbF-x-Z0z_yYgUVDASZTRN_p60IOZNuzjLCLi2uUu5X7J9vWLmzyidpYu1OW2EbPYBCoc8Favu_D0dAYvtBQvQ08qcUN7qwefS9lGrD4hLPsFWAk_3GhJP3NQmCsf2XLCZcpOK4pulU2RsiE2FwStcwYeP-8tf97wyG1Yy54AZzvrN39QtAkD2UsNfgV93-mnagdamLYloe7qilp8MajjBWCqNTrn2xVpdpfQTPyXuJWuOZg_bBJZDc8sxeouitdQeR4rMNV5YAGGar-P2SJ1RJADHxx9QcI6uPf39Z0y2w1uadMRVlFdzCeG6w1Fa0osTRG4L9DimjYMnHDE4dJ1vfO1Nl8dS-KY7LuLKewY7fpqxI6wIJKsQloSZQIrx0__PN-H2DWEHNFUbJb9rluWvW9cQf52Z4r_Pi8df_CLD632IInzSGcyPv4B9DSbm3snMoPfQ23_wcGJ_FmLgIo7MeM9F5VXsKFAEpFuvq4_LLQ9c-7daU2Z0e2-0Nh4UZFrU-piIGmPmIce3tHpmT2ae0RnIpcGZ-z7H79eNloIvCK63PHU8kkjlrj6zXkzCWXaqRlV3bvamR9JduhxPYCBfDA9CsL5IGjEJx7ThpHm0fkmFURSDjrLiK5zPKpIeMCfXzHGIJ_TnxeS-20XB2uLm4_sOd5B7eE4eytgaM9zLH0qpkjW4MyK-kc5S4KSs89--uDS_ahtP_H_hU6QQBO077GUjkq=w693-h923-no

• Gilla
  • Wow
  • Haha
Appendix och 10 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Jag använde 16 mm vprör med en krok i toppen för att riva mitt kajbo som satt i en ventilationskanal där gallret hade ramlat av.. Vprör är både starkt och flexibelt.
Boet var nog en meter tjockt/djupt.

[bild]
[bild]
Något sådant hade jag tänkt eller ett 6mm armeringsjärn kanske.

tveksamt tveksamt skrev:
Vad är det där för propagandabild? Ingen har väl sådär bra ordning i garaget?!
Jo när man ska olja bänken :crysmile:

Varit ute o njutit i solen med jycken

• Solig äng med hund, fladdrande svensk flagga, träd och moln. Lugn, pastoral scen.
    Skapa konto
  • Gilla
Jumos och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.