4 363 320 läst · 32 088 svar
4363k läst
32,1k svar
Vad har ni gjort med era hus idag?
Upplett detsamma med en sådan. Felaktig placering. Fukt genom en av honkontakterna. Då är det kört! Torka och testa igen. Min fungerar åter men är betydligt mer noggrann med placeringen när den används.K Kjell_G skrev:
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 590 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 590 inlägg
Installatören brukar köra igång den med förlängningssladd så de kan testa av den. Men efter det ska elektrikern komma och göra den elektriska installationen. Antingen en 2-pol brytare eller då ett vägguttag så du kan dra ut stickproppen vid service/underhåll.K Kjell_G skrev:
Förlängningssladdar är för provisoriska/temporära ändamål
Det är bara om tillverkaren kräver att det ska vara tvåpolig brytning som behövs, om inte så räcker det med allpolig brytning.Ramnemark skrev:
Vid allpolig brytning så räcker det med att fas(en/erna) bryts, neutralledaren behöver inte brytas.
I privatbostad så fungerar dvärgbrytare/diazedsäkring som allpolig brytare.
Se mer i följande långa inlägg från Bo Siltberg,
https://www.byggahus.se/forum/threa...vs-separat-brytare.348006/page-2#post-3350491
Jag kanske får formulera om, de flesta tillverkarna kräver 2-pol brytning. I princip alla regler inom el kokas ned till tillverkarens anvisning.Demmpa skrev:Det är bara om tillverkaren kräver att det ska vara tvåpolig brytning som behövs, om inte så räcker det med allpolig brytning.
Vid allpolig brytning så räcker det med att fas(en/erna) bryts, neutralledaren behöver inte brytas.
I privatbostad så fungerar dvärgbrytare/diazedsäkring som allpolig brytare.
Se mer i följande långa inlägg från Bo Siltberg,
[länk]
Detta gäller även spisfläktar f.ö.
Jag använde 16 mm vprör med en krok i toppen för att riva mitt kajbo som satt i en ventilationskanal där gallret hade ramlat av.. Vprör är både starkt och flexibelt.Hennke85 skrev:
Boet var nog en meter tjockt/djupt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Husägare
· Österslöv
· 348 inlägg