A Anderscurl skrev:
Snyggt! Har funderingar på att göra samma procedur. Tog du bort all gammal isolering? Eller lades den nya ovanpå bara?
Nej allt gammalt ligger kvar, någon skiva som såg riktigt risig ut tog jag bort. Fördelen med cellulosa är att man kan blanda det fritt med andra ioleringmaterial, det kan även ta eventuell fukt som kan leta sig upp igenom fuktspärren för att sedan torka/dundsta. Så nu är det bara 20-30cm som ligger ovanpå allt.

Det viktiga är att man har plastat och att det finns bra ventilation, hoppas jag i alla fall...
Tiden får utvisa om det var bra eller dåligt :)

• Gilla
rotbackarn och 1 till
  • Laddar…
Ramnemark Ramnemark skrev:
Jag har bara 12cm :(
Ökar man på nu får man se det som att återbetalningstiden blir kortare :D

L lingonlingon skrev:
Ökar man på nu får man se det som att återbetalningstiden blir kortare :D
Ska göra det när jag renoverat klart kök/vardag/hall. Blir väll innan nästa vinter :)

richardtenggren
L lingonlingon skrev:
Efter att ha kommit fram till att det endast fanns 15cm isolering på vinden påbörjades projektet "Ny mössa". Takfotsluftningen förlängdes och en landgång byggdes. Och sen en ordentlig städning och genomgång av ångspärren där div olika genomföringar tätades. Och idag kom lösullsbilen och slängde på 30cm cellulosa

[bild]
[bild]
[bild]
[bild]

Nu ska bara vindsluckan få en ny list och en skiva frigolit som isolering, och en ny temp/fukt-sensor ska upp då den befitliga nu bor under isoleringen, oklart exakt var :D
Hur var det att sätta luftspaltsskivorna?
Vi har valmat tak, gruvar mig inför detta, funderar på läkt och duk också då takstolarna knappast står jämt fördelade.
Ska dock suga ur all gammal isolering först… :p

richardtenggren richardtenggren skrev:
Hur var det att sätta luftspaltsskivorna?
Vi har valmat tak, gruvar mig inför detta, funderar på läkt och duk också då takstolarna knappast står jämt fördelade.
Ska dock suga ur all gammal isolering först… :p
Skrivorna var rena barnleken, limmade upp dom. Jobbiga var att täta mellan befintliga masonitskivor som hade hängt ner sig. Så det var en hel del åldersbeständig tejp. Sen att kräla runt bland isolering och svettas som en gris var allt annat än roligt. Och då hade jag det relativt enkelt jämfört med vad du kan tänkas ha :)

• Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
richardtenggren
L lingonlingon skrev:
Skrivorna var rena barnleken, limmade upp dom. Jobbiga var att täta mellan befintliga masonitskivor som hade hängt ner sig. Så det var en hel del åldersbeständig tejp. Sen att kräla runt bland isolering och svettas som en gris var allt annat än roligt. Och då hade jag det relativt enkelt jämfört med vad du kan tänkas ha :)
Smart!
Jag vet hur illa det kan vara, installerade ju frikyla vid midsommar via vinden ;)
Vi har lösull i glasfiber idag… så därför jag vill suga ut den innan jag pysslar med nya ventilationen :)

• Gilla
Anderscurl och 1 till
  • Laddar…
Lexington Lexington skrev:
Golvet klart! Tar sin lilla tid när man får en timme här och en timme där.
Varit här o måttat för bänkskiva och stänkskydd också, leverans om 1-2 veckor! Nu närmar det sig på riktigt.

[bild]
Socklarna monterade och vitvarorna levererades idag, i torsdags va dom här o mätte bänkskivan som levereras nu på fredag. Börjar se ljuset i tunneln, samtidigt är det en massa småpill kvar.

Kök under renovering med monterade mörkgrå köksskåp och trägolv, utan bänkskiva.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kök under renovering med nya vitvaror levererade i kartonger, inklusive kylskåp och ugn.
Skapa konto

• Gilla
FredrikR och 13 till
  • Laddar…
Socklarna monterade och vitvarorna levererades idag, i torsdags va dom här o mätte bänkskivan som levereras nu på fredag. Börjar se ljuset i tunneln, samtidigt är det en massa småpill kvar.

[bild]
[bild]
Det går undan för dig.
På samma tid har mitt kök kommit ungefär härifrån:
Pågående köksrenovering med golvet uppbrutet och synliga träbjälkar samt kablar och elinstallationer.
Skapa konto

Till hit:
Renoveringsarbete i kök med golvbjälkar och rör synliga, byggmaterial och verktyg utspridda.
Skapa konto

:crysmile::crysmile:.

• Gilla
  • Haha
FredrikR och 8 till
  • Laddar…
Mig o mig!
Visst, har rivit allt o gjort klart det snickaren inte hunnit (skruvat gips typ), annars är inte mycket min förtjänst!

Öppnade upp kyl o frys o skulle lyfta in nu på kvällen, båda felhängda, första ”motgången” så det kan man väl ta!
Bara hoppas dom hinner fixa det imorgon så det inte är i vägen när bänkskivan kommer!

Düsseldorff
Drar el på vinden för nya övervakningskameror.
Elkablar och kopplingsklämmor på en träbjälke under en vindinstallation.
Skapa konto
Vind med öppen elinstallation, kabelhärvor på golvet och en tänd glödlampa i bakgrunden.
Skapa konto

• Gilla
FredrikR och 3 till
  • Laddar…
U
Förbereder för värmepumpen

först blev det till att gräva upp dagvattenröret så man kan få en ordentlig avrinning när den frostar av.
Grävd grop vid husvägg för förberedelse av värmepumpinstallation med synligt dagvattenrör och träform.
Skapa konto

Sen fylla igen med billigt fyllnadsmaterial, blev 1/3 m3 hasopor att väga in formen i.
Grund förberedd för värmepump med dagvattenrör, hasopor, träform och nivåkontroll med vattenpass.
Skapa konto

Sen lite återfyllnad för att inte formen ska vika sig. La även i 70mm isolering för att fylla ut så det inte blir så mycket betong. Blir 70mm betong uppepå och kanterna blir 100mm breda.
Grävd grop med isolering och dagvattenrör bredvid husvägg redo för betonggjutning av värmepumpsfundament.
Skapa konto

jag tycker att det borde hålla för 90kg. Funderar dock på om jag behöver armera eller inte.

• Gilla
FredrikR och 5 till
  • Laddar…
Düsseldorff
U Utsliten och utdömd skrev:
jag tycker att det borde hålla för 90kg. Funderar dock på om jag behöver armera eller inte.
Släng i några järn du ändå håller på.

• Gilla
Lintto1 och 1 till
  • Laddar…

[bild]
[bild]
Kyl, frys o ugn på plats!
Imorgon bänkskiva, stänkskydd o jalusiskåp!
På måndag kopplas kranen o diskmaskinen in. Sen ska målaren färdigstryka väggarna, elektrikern sätta uttag och snickaren småpilla lite!
Nästa helg räknar vi med att allt ska va helt hundra klart!

Kök med installerad kyl, frys och ugn, väntar på bänkskiva och stänkskydd, svagt upplyst.
Skapa konto

Ursäkta bildkvalitén, men inga lampor i köket än!

• Gilla
kennyr och 7 till
  • Laddar…
Kopplat ihop garagets dagvattenhelvete med husets. 8 meter grävning under altanen, där det stundtals var ligghöjd med ihopfällbar minispade. Sedan brottas med rören som var omöjliga att få ihop. Men nu är det gjort.

Nyinstallerade orange dagvattenrör i en djup, trång grävning under en altan.
Skapa konto
Nygrävd ränna under altan med orange dagvattenrör, stöttad av träreglar.
Skapa konto
Brunn med dagvattenrör i en smal grävd grop under altanen.
Skapa konto

• Gilla
  • Wow
  • Haha
TinyDestroyer och 26 till
  • Laddar…
P

[bild]
[bild]
Snyggt kök! Vad är det för märke och färg?

• Gilla
Lexington
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.