4 415 003 läst · 32 250 svar
4415k läst
32,3k svar
Vad har ni gjort med era hus idag?
Medlem
· Stockholm
· 163 inlägg
Nej allt gammalt ligger kvar, någon skiva som såg riktigt risig ut tog jag bort. Fördelen med cellulosa är att man kan blanda det fritt med andra ioleringmaterial, det kan även ta eventuell fukt som kan leta sig upp igenom fuktspärren för att sedan torka/dundsta. Så nu är det bara 20-30cm som ligger ovanpå allt.A Anderscurl skrev:
Det viktiga är att man har plastat och att det finns bra ventilation, hoppas jag i alla fall...
Tiden får utvisa om det var bra eller dåligt
Medlem
· Stockholm
· 163 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 589 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 589 inlägg
Hur var det att sätta luftspaltsskivorna?L lingonlingon skrev:Efter att ha kommit fram till att det endast fanns 15cm isolering på vinden påbörjades projektet "Ny mössa". Takfotsluftningen förlängdes och en landgång byggdes. Och sen en ordentlig städning och genomgång av ångspärren där div olika genomföringar tätades. Och idag kom lösullsbilen och slängde på 30cm cellulosa
[bild]
[bild]
[bild]
[bild]
Nu ska bara vindsluckan få en ny list och en skiva frigolit som isolering, och en ny temp/fukt-sensor ska upp då den befitliga nu bor under isoleringen, oklart exakt var
Vi har valmat tak, gruvar mig inför detta, funderar på läkt och duk också då takstolarna knappast står jämt fördelade.
Ska dock suga ur all gammal isolering först…
Medlem
· Stockholm
· 163 inlägg
Skrivorna var rena barnleken, limmade upp dom. Jobbiga var att täta mellan befintliga masonitskivor som hade hängt ner sig. Så det var en hel del åldersbeständig tejp. Sen att kräla runt bland isolering och svettas som en gris var allt annat än roligt. Och då hade jag det relativt enkelt jämfört med vad du kan tänkas harichardtenggren skrev:
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 589 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 589 inlägg
Smart!L lingonlingon skrev:Skrivorna var rena barnleken, limmade upp dom. Jobbiga var att täta mellan befintliga masonitskivor som hade hängt ner sig. Så det var en hel del åldersbeständig tejp. Sen att kräla runt bland isolering och svettas som en gris var allt annat än roligt. Och då hade jag det relativt enkelt jämfört med vad du kan tänkas ha
Jag vet hur illa det kan vara, installerade ju frikyla vid midsommar via vinden
Vi har lösull i glasfiber idag… så därför jag vill suga ut den innan jag pysslar med nya ventilationen
Socklarna monterade och vitvarorna levererades idag, i torsdags va dom här o mätte bänkskivan som levereras nu på fredag. Börjar se ljuset i tunneln, samtidigt är det en massa småpill kvar.Lexington skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Mig o mig!
Visst, har rivit allt o gjort klart det snickaren inte hunnit (skruvat gips typ), annars är inte mycket min förtjänst!
Öppnade upp kyl o frys o skulle lyfta in nu på kvällen, båda felhängda, första ”motgången” så det kan man väl ta!
Bara hoppas dom hinner fixa det imorgon så det inte är i vägen när bänkskivan kommer!
Visst, har rivit allt o gjort klart det snickaren inte hunnit (skruvat gips typ), annars är inte mycket min förtjänst!
Öppnade upp kyl o frys o skulle lyfta in nu på kvällen, båda felhängda, första ”motgången” så det kan man väl ta!
Bara hoppas dom hinner fixa det imorgon så det inte är i vägen när bänkskivan kommer!
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
· Bromma
· 2 550 inlägg
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
- Bromma
- 2 550 inlägg
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 1 900 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 1 900 inlägg
Förbereder för värmepumpen
först blev det till att gräva upp dagvattenröret så man kan få en ordentlig avrinning när den frostar av.
Sen fylla igen med billigt fyllnadsmaterial, blev 1/3 m3 hasopor att väga in formen i.
Sen lite återfyllnad för att inte formen ska vika sig. La även i 70mm isolering för att fylla ut så det inte blir så mycket betong. Blir 70mm betong uppepå och kanterna blir 100mm breda.
jag tycker att det borde hålla för 90kg. Funderar dock på om jag behöver armera eller inte.
först blev det till att gräva upp dagvattenröret så man kan få en ordentlig avrinning när den frostar av.
Logga in
Skapa konto
Sen fylla igen med billigt fyllnadsmaterial, blev 1/3 m3 hasopor att väga in formen i.
Logga in
Skapa konto
Sen lite återfyllnad för att inte formen ska vika sig. La även i 70mm isolering för att fylla ut så det inte blir så mycket betong. Blir 70mm betong uppepå och kanterna blir 100mm breda.
Logga in
Skapa konto
jag tycker att det borde hålla för 90kg. Funderar dock på om jag behöver armera eller inte.
Kyl, frys o ugn på plats!Lexington skrev:
Imorgon bänkskiva, stänkskydd o jalusiskåp!
På måndag kopplas kranen o diskmaskinen in. Sen ska målaren färdigstryka väggarna, elektrikern sätta uttag och snickaren småpilla lite!
Nästa helg räknar vi med att allt ska va helt hundra klart!
Logga in
Skapa konto
Ursäkta bildkvalitén, men inga lampor i köket än!
Kopplat ihop garagets dagvattenhelvete med husets. 8 meter grävning under altanen, där det stundtals var ligghöjd med ihopfällbar minispade. Sedan brottas med rören som var omöjliga att få ihop. Men nu är det gjort.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto