Det hände en grej...:crysmile:

• Haha
  • Gilla
FredrikR och 3 till
  • Laddar…
Tagit bort avgränsningen mot det nysådda området efter stubborttagning. Tacksamt nog höll sig mullvaden borta från det området. Ännu mer tacksamt är att den inte märkts av på nästan en vecka! Annars har jag laxskinn i beredskap :)

• Nysått gräsområde med jordhögar efter stubborttagning, studsmatta i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
FredrikR
  • Laddar…
En schaktmaskin gräver i en trädgård markerad för utbyggnad nära ett hus, med mätinstrument i förgrunden.
Skapa konto
Schaktad mark för utbyggnad i trädgård med grävmaskinsspår och gräsmatta i bakgrunden.
Skapa konto
Mark schaktad för utbyggnader nära ett hus, med gräsmatta och en grusgång i förgrunden.
Skapa konto
Idag tog vi fram storstaden och schaktade för två separata utbyggnader!

• Gilla
FredrikR och 3 till
  • Laddar…
ullberg
ullberg ullberg skrev:
Ja, förvisso en oavsiktlig kompost baserad på decenniers lövnedfall (vi har inte ägt det så många år men det har liksom inte blivit läge).

Skulle givetvis tänkt pics or it didn't happen innan jag började sprida ut materialet i markerna och på "riktiga" komposten, men så här ser högen ut f.n, när jag också blandat ut den lite med löven som låg på toppen...

[bild]

Allt låg på denna yta, ett knappa decimetern jämntjockt lager över topparna på sinusplåten, dock var de översta centimetrarna oförmultnat så jag räknade bort ett par cm i uppskattningen...

[bild]

De där stenarna (som jag antar fyller en viktig funktion i konstruktionen, så innan jag kollat närmre låter jag de ligga kvar) var helt inbäddade, bara toppen på den största stack upp lite
Det är både bra och lite oroväckande när man kan använda BH som kalender, ovan inlägg gjorde jag för strax över 9 år sedan, nu var det tydligen dags att rensa ”takkomposten” på skjulet igen, inte lika tjockt lager som förra gången men ändå en rejäl kaka av förmultnade löv. Ingen förebild men det här decenniets efterbild ser ut enligt följande:
Efterbild av ett gammalt skjultak med förmultnade löv, stenar och några tegelpannor.
Skapa konto

Eftersom jag fortfarande inte rett ut stenarnas roll i konstruktionen fick de vara även denna gång, och nu har jag ytterligare ”förstärkt” med två tegelpannor jag behövde byta ut på bodens tak. Antar att nästa inlägg i denna historia kommer runt 2030…

/U

• Gilla
  • Haha
FredrikR och 5 till
  • Laddar…
Efter att ha kommit fram till att det endast fanns 15cm isolering på vinden påbörjades projektet "Ny mössa". Takfotsluftningen förlängdes och en landgång byggdes. Och sen en ordentlig städning och genomgång av ångspärren där div olika genomföringar tätades. Och idag kom lösullsbilen och slängde på 30cm cellulosa

Renoverad vind med ny landgång och förbättrad isolering samt takfotsluftning.
Skapa konto

Renoverad vind med ny isolering, takfotsluftning och en trälandgång i mitten.
Skapa konto

Nyisolerad vind med landgång mellan lösullsisolering, träbjälkar synliga.
Skapa konto

Nyisolerad vind med landgång i trä och 30cm lösullsisolering på sidorna.
Skapa konto

Nu ska bara vindsluckan få en ny list och en skiva frigolit som isolering, och en ny temp/fukt-sensor ska upp då den befitliga nu bor under isoleringen, oklart exakt var :D

• Gilla
FredrikR och 14 till
  • Laddar…
Düsseldorff
Snickrade ihop lite snabba hyllor i ett tomt linneskåp innan lunch.
Nybyggda trähyllor i ett linneskåp med blommigt tapetserade väggar.
Skapa konto

• Gilla
FredrikR och 4 till
  • Laddar…
Düsseldorff
ullberg ullberg skrev:
Det är både bra och lite oroväckande när man kan använda BH som kalender, ovan inlägg gjorde jag för strax över 9 år sedan, nu var det tydligen dags att rensa ”takkomposten” på skjulet igen, inte lika tjockt lager som förra gången men ändå en rejäl kaka av förmultnade löv. Ingen förebild men det här decenniets efterbild ser ut enligt följande:
[bild]

Eftersom jag fortfarande inte rett ut stenarnas roll i konstruktionen fick de vara även denna gång, och nu har jag ytterligare ”förstärkt” med två tegelpannor jag behövde byta ut på bodens tak. Antar att nästa inlägg i denna historia kommer runt 2030…

/U
Stenarna är förmodligen av helt avgörande betydelse. Fundera på saken minst nio år till innan du gör något så drastiskt som att ta bort dem.

• Gilla
  • Haha
FredrikR och 6 till
  • Laddar…
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Stenarna är förmodligen av helt avgörande betydelse. Fundera på saken minst nio år till innan du gör något så drastiskt som att ta bort dem.
Förmodligen lika viktiga som tre stenar som ligger i vår matkällare med för mig oklar funktion. Stenarna alltså, inte källaren. Jag begriper inte var de kommit ifrån men de verkar ha legat där sedan tidernas begynnelse, eller i alla fall husets uppförande så jag vågar inte flytta på dem.

• Gilla
  • Haha
hobbs och 1 till
  • Laddar…
Jiji Jiji skrev:
Förmodligen lika viktiga som tre stenar som ligger i vår matkällare med för mig oklar funktion. Stenarna alltså, inte källaren. Jag begriper inte var de kommit ifrån men de verkar ha legat där sedan tidernas begynnelse, eller i alla fall husets uppförande så jag vågar inte flytta på dem.
I matkällaren är nog lösa stenar, varpor och i förekommande fall kanonkulor tyngder avsedda för pressgurka.

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Düsseldorff
F fribygg skrev:
I matkällaren är nog lösa stenar, varpor och i förekommande fall kanonkulor tyngder avsedda för pressgurka.
Är det verkligen rimligt att anta att alla lösa föremål med viss tyngd har använts för att pressa gurka? Åt vi inget annat i Svea rike innan 50-talet?

• Haha
  • Gilla
hobbs och 2 till
  • Laddar…
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Är det verkligen rimligt att anta att alla lösa föremål med viss tyngd har använts för att pressa gurka? Åt vi inget annat i Svea rike innan 50-talet?
Jodå, hittar du kanonkula i skafferiet kan den lika gärna vara för att mala senap

• Gilla
roslagstorparen och 1 till
  • Laddar…
Düsseldorff
F fribygg skrev:
Jodå, hittar du kanonkula i skafferiet kan den lika gärna vara för att mala senap
Tänkte väl det. Det är nämligen så jag använder min kanonkula.

• Haha
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 2 till
  • Laddar…
L lingonlingon skrev:
Efter att ha kommit fram till att det endast fanns 15cm isolering på vinden påbörjades projektet "Ny mössa". Takfotsluftningen förlängdes och en landgång byggdes. Och sen en ordentlig städning och genomgång av ångspärren där div olika genomföringar tätades. Och idag kom lösullsbilen och slängde på 30cm cellulosa

[bild]
[bild]
[bild]
[bild]

Nu ska bara vindsluckan få en ny list och en skiva frigolit som isolering, och en ny temp/fukt-sensor ska upp då den befitliga nu bor under isoleringen, oklart exakt var :D
Jag har bara 12cm :(

F fribygg skrev:
Det är stora stenar av den typen källaren är byggd av men varför de tre inte fick vara med är svårt att förstå. De blev kanske över och var jobbiga att ta ut sedan. För det finns ingenstans som det fattas stenar. Av det som syns... I alla fall... Nu blev jag lite orolig... Bäst att inte tänka för mycket på det.

L lingonlingon skrev:

[bild]
[bild]
[bild]
[bild]

Snyggt! Har funderingar på att göra samma procedur. Tog du bort all gammal isolering? Eller lades den nya ovanpå bara?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.