Nyligen installerat fönster i ett uterum med utsikt över en gråmulen dag och en våt trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Idag regnade det och min vän, som för övrigt aldrig monterat fönster eller direkt renoverat något, hade lite tid över, så vad passar väl bättre än att sätta in det 4:e och näst sista fönstret i uterummet. Med hjälp av nämnda vän, alltså...

Nu ska det regna en vecka framåt, så kommer att ha lite tid att fixa saker inomhus, vilket också är bra.
 
  • Gilla
TorOdd och 7 till
  • Laddar…
Dottern lite förkyld så fotbollen inställd, hann med några rader golv!

Ny lagd laminatgolv framför köksinredning, med rullar och verktyg synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Strax över hälften kvar!
 
  • Gilla
TorOdd och 10 till
  • Laddar…
Nya vattenfiltren och hydropress på plats i nyrenoverade filterrummet. Äntligen klart och fint vatten i kranarna och snygg och ren rördragning! Nu ska elen fixas och resten av rummet färdigställas.

Installation av nya vattenfilter och hydropress i renoverat filterrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
MrDizzy och 6 till
  • Laddar…
Lexington Lexington skrev:
Dottern lite förkyld så fotbollen inställd, hann med några rader golv!

[bild]

Strax över hälften kvar!

Fint golv, vad är det för fabrikat? =)
 
  • Gilla
schlump och 1 till
  • Laddar…
jockeping jockeping skrev:
Fint golv, vad är det för fabrikat? =)
Kährs
Ek Sky - 151N8AEKB4KW240 | Kährs (kahrs.com)

Vågade inte gå på någon annan tillverkare då vi ska ha samma golv i hall och vardagsrum vad det lider. Risken är att andra golv inte går att få tag på när det är dags.
 
Lexington Lexington skrev:
Kährs
Ek Sky - 151N8AEKB4KW240 | Kährs (kahrs.com)

Vågade inte gå på någon annan tillverkare då vi ska ha samma golv i hall och vardagsrum vad det lider. Risken är att andra golv inte går att få tag på när det är dags.
Tack för svar. Ja det är sådana tider.
 
Lexington Lexington skrev:
Kährs
Ek Sky - 151N8AEKB4KW240 | Kährs (kahrs.com)

Vågade inte gå på någon annan tillverkare då vi ska ha samma golv i hall och vardagsrum vad det lider. Risken är att andra golv inte går att få tag på när det är dags.
Inte ens säkert att Kährsgolv är tillgängliga året efter.
Förföra året köpte vi Kährs Erve parkettgolv, när vi nu i maj skulle köpa mer av det golvet så fanns det inte att tillgå mer än någon enstaka paket på några få ställen.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Inte ens säkert att Kährsgolv är tillgängliga året efter.
Förföra året köpte vi Kährs Erve parkettgolv, när vi nu i maj skulle köpa mer av det golvet så fanns det inte att tillgå mer än någon enstaka paket på några få ställen.
Precis, vi fick det förklarat för oss att Kährs fortfarande tillverkar golv, men eftersom dom är nästan ensamma om det har efterfrågan (och priset) ökat markant på deras golv. Men dom tillverkas iaf, och kommer att fortsätta tillverkas även om leveranstiderna nu kan vara extremt långa.
Risken med andra golvfabrikat som har fabriker i Ukraina/Ryssland är att golven kommer sluta tillverkas helt.
 
Lexington Lexington skrev:
Kährs
Ek Sky - 151N8AEKB4KW240 | Kährs (kahrs.com)

Vågade inte gå på någon annan tillverkare då vi ska ha samma golv i hall och vardagsrum vad det lider. Risken är att andra golv inte går att få tag på när det är dags.
En berättelse från verkligheten är att just det resonemanget inte hjälpte oss, trots försäkran från dem. De slutade naturligtvis tillverka just det golvet vi börjat använda och detta långt innan Ukraina-krisen.
 
  • Ledsen
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Lexington Lexington skrev:
Precis, vi fick det förklarat för oss att Kährs fortfarande tillverkar golv, men eftersom dom är nästan ensamma om det har efterfrågan (och priset) ökat markant på deras golv. Men dom tillverkas iaf, och kommer att fortsätta tillverkas även om leveranstiderna nu kan vara extremt långa.
Risken med andra golvfabrikat som har fabriker i Ukraina/Ryssland är att golven kommer sluta tillverkas helt.
Kährs har/hade iaf en stor fabrik i Ryssland, bl.a. Erve tillverkades där.
http://www.kahrsgroup.com/sv/contact/production-sites/
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Jag har bytt ut de fukttröga 22 mm golvspånskivorna jag (tillfälligt, "några dagar bara") lade över entrékasunen till krypgrunden för ett halvdussin år sen. Nu ligger där en formplywood istället - av priset att döma tillverkad av massivt knark :poop:
Mätning av tjockleken på en svullen och fuktig spånskiva med en trämåttstock.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
dilemma och 4 till
  • Laddar…
F fiskbuggaren skrev:
Jag har jagat lite elbovar. Två uppvärmda toalettsitsar drog runt 40W var och är nu avstängda. Ett bubbelbad på standby förlorade strömmen och bastun stod tydligen på (dock med nedvriden termostat så jag vet inte om den drog någon el egentligen. Cirkulationspumpen till värmesystemet drar 180W kontinuerligt, men den behövs ju nu. Däremot kan det tyckas varit 130 rätt onödiga kWh/månad hela sommaren. Huset drar fortfarande orimligt mycket ström och det är tydligt att jag behöver gå igenom det här lite grundligare.
Kolla om du inte kan byta cirkulationspumpen till en modernare lågenergipump. Den går snabbt att räkna hem. Exempel Grundfos ALPHA2,
https://www.rinkabyror.se/artikel/grundfos-cirkpump-alpha2-15-40-130-2/
https://product-selection.grundfos.com/se/products/alpha/alpha2?tab=models
 
Demmpa Demmpa skrev:
Kährs har/hade iaf en stor fabrik i Ryssland, bl.a. Erve tillverkades där.
[länk]
Ajdå!
Kanske ska köpa på oss dom sista 45 kvm också då, problemet är bara att förvara allt!
 
Lexington Lexington skrev:
Kährs
Ek Sky - 151N8AEKB4KW240 | Kährs (kahrs.com)

Vågade inte gå på någon annan tillverkare då vi ska ha samma golv i hall och vardagsrum vad det lider. Risken är att andra golv inte går att få tag på när det är dags.
De jävlarna har slutat tillverka mitt golv som jag ville ha genomgående i huset :(
Jag kan nog lägga ett annat golv men.... Jag har tre dyra förpackningar över och saknar en låda bara för att kunna lägga det i kontoret.

Så de verkar itne vara nån garanti tyvärr.

Nu har jag kontaktat deras kundtjänst iaf så får man se. Men känns kört.
Och därmed faller lite tanken med att köpa "svenskt". Då kan jag lika gärna köpa nått från europa.
 
Redigerat:
Har inte alla 1 ton golv som ligger och väntar i källaren? :crysmile:. Jag vågade inte chansa och köpte allt samtidigt
 
  • Gilla
  • Haha
AndersPS och 10 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.